X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Atari


Svar
Zzap!Zzap!Skrevet 13/05-03 00:20 
Hvad er jeres mening om dét at tidligere Infogrames, (mis)bruger Ataris navn? Og hvad er i det hele taget jeres forhold til dette, nok vigtigste spilfirma nogensinde, og de produkter som navnet igennem tiderne har dækket over?
Born to kill space
SumezSumezSkrevet 13/05-03 00:35 
Jeg har aldrig rigtig forbundet Atari med den slags spil jeg selv gider bruge tid på, men navnet Atari har alligevel altid stået for video og arkadespil af den rigtig gamle skole, og jeg synes det er synd at man bruger navnet for reklamens skyld. Men det har vist egentlig lidt været tilfældet flere gange over de sidste par år.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Zzap!Zzap!Skrevet 13/05-03 23:22, rettet 13/05-03 23:23 
Sumez >
Jeg har aldrig rigtig forbundet Atari med den slags spil jeg selv gider bruge tid på.

Hvilke spilgenrer er der så tilbage? Stort set alle store nuværende genrer har deres udspring hos Atari.
Born to kill space
RJKRJKSkrevet 13/05-03 23:28 
Så skal vi vist lige have dig til at liste de genrer (og spil), som du mener udspringer fra Atari...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 13/05-03 23:32, rettet 13/05-03 23:39 
Og for at svare på selve spørgsmålet.

Jeg synes man skal lade historien være, som den er. Atari var en vigtig del af spilmediet. Atari gik neden om og hjem. Atari burde efter min mening hvile i fred. Jeg kan heller ikke se, hvad der var galt med Infogrames.

Personligt har jeg ikke et ret specielt forhold til Atari. Det er vel mest præget af, at de med Atari ST var den oprindelige fjende til Amiga.

Jeg respekterer selvfølgelig Atari for Pong, Asteroids og Gauntlet, men så mener jeg ærligt talt heller ikke, at de var "de vigtigste" (og jeg har lige siddet og skrevet en masse om Pongs vigtige betydning :)). For det amerikanske marked, jo, men det var nu engang også dengang (i hvert fald når vi kom på i starten af 80'erne) fra Japan at det mest interessante kom. Man kan vel sætte sit skel på hvad der var udslagsgivende for udviklingen af mediet mange steder. Atari har sat sine fede fingeraftryk, men var meget langt fra alene.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RitesRitesSkrevet 14/05-03 06:21 
Det er da et godt stykke tid siden Infogrames skiftede navn.
» a winner is you «
NaieraNaieraSkrevet 14/05-03 10:11, rettet 14/05-03 10:11 
Nej.

Det er først nu, at de helt har skiftet navn til Atari.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 14/05-03 11:00 
Naiera har ret. Infogrames har blot brugt Atari-brandet ved enkelte udgivelser fra og med MX Rider til PS2. Sikkert for at vænne os til tanken.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Zzap!Zzap!Skrevet 14/05-03 13:30 
RJK >
Atari har sat sine fede fingeraftryk, men var meget langt fra alene.

I starten var de.
De var de første overhovedet til at kommercialisere videospil. Alene af den grund har de haft en uudslettelig indflydelse på hvordan denne industri har formet sig.

RJK >
Så skal vi vist lige have dig til at liste de genrer (og spil), som du mener udspringer fra Atari...

Shootthemup: Asteroids/Computer Space
Space Exploration: Star Raiders
Platformspil: Miner 2049
RPG: Adventure
Breakout: Breakout :-)
"Sportsspil": Pong
3D Platform: I, Robot
Bilspil: Night Driver
3D shooter: Battelzone/Red Baron

Flere kommer senere...
Born to kill space
SumezSumezSkrevet 14/05-03 13:39, rettet 14/05-03 13:40 
Atari har ikke lavet Final Fantasy eller Dragon quest, de har ikke lavet Super Mario Brothers. De har heller ikke lavet Leisure Suit Larry eller Maniac Mansion. Zelda 1 har de søreme heller ikke lavet, eller for den sags skyld Wolfenstein.
Det er muligt at de har været tidligere ude med visse genrer, men de har bestemt aldrig været i stand til at fange min interesse. De er generelt for arkade-agtige for min smag.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
la0sla0sSkrevet 14/05-03 13:49 
kan ikk dy mig:

Sumez bare fordi de ikk har ramt din smag betyder det jo ikke at de rent faktisk ikk har haft indflydelse på Square eller Nintend og eller Lucas Arts... eller gør det?

når det er sagt, så har jeg aldrig selv haft et forhold til atari sådan first hand... ikke meget i hvert fald, det er mest at navnet bliver kastet sådan rundt der måske virker lidt forkert, for en legacy har Atari jo bag sig og den blir gjort lidt til skamme... Hvorfor Infogrames så vælger dte navn fatter jeg ikke, især ikke fordi de jo er et stort PC navn, hvorimod Atarinavnet der nok ikke giver samme respekt..

nok sagt
Hvad sker der?
SumezSumezSkrevet 14/05-03 13:57 
la0s, læs mit første indlæg i tråden. (og for den sags skyld også det du lige svarede på). Jeg har stor respekt for Atari og den indlfydelse de har haft, men jeg har som sagt aldrig forbundet dem med spil, der tiltaler mig. Du kan sige hvad du vil om deres indflydelse, men det er ikke Ataris fortjeneste at Mario er så genialt et spil, som det er.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
TurricanTurricanSkrevet 14/05-03 14:14 
Sumez

Korrekt, men det er vel heller ikke Nintendos skyld at Mario er genialt? Atari som firma har aldrig været specielt revolutionerende. Findes der et firma som næsten altid har været styret af benhårde økonomiske interesser, så må det være Atari. Det der immer væk gør Atari til noget specielt, er den lange liste af gode programmører, som har spredt haft stor indflydelse på computerspil markedet op igennem 80´erne og 90´erne. Det er altså menneskene bag Atari der er interessante, lidt ligesom Nintendo som er et lorte firma(undskyld på forhånd), som har nogle få geniale mennesker ansat.
The Gods pause for a moment...
SumezSumezSkrevet 14/05-03 14:17, rettet 14/05-03 14:17 
Jeg kan godt se hvad du mener, og kan ærlig talt ikke se hvad det er for en pointe du vil frem til.
Når vi taler om firmaer som spiludviklere, er det selvfølgelig de folk der sidder hos firmaerne og udvikler spillene, det handler om.
Og den her tråd handler jo NETOP om firmaer der "misbruger" et navn i at det på ingen måde er det samme firma som det, vi forbinder med Atari-navnet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 14/05-03 14:27 
Min holdning til de nævnte grundlæggende Atari-spil er nok bare, at de ville være kommet selv uden Atari. Alting skal starte et sted og meget af det startede tilfældigvis med Atari, fordi de var modige og forudseende.

Men jeg har svært ved at tillægge fx Night Driver en kæmpestor betydning. Havde Atari ikke lavet det, så var der nogle andre der havde lavet et tilsvarende racerspil og genren ville have udviklet sig ens. Måske kom det takket været Atari lidt før, men den afgørende betydning tror jeg ikke det havde i fx dette tilfælde.

Jeg ser umiddelbart Ataris spil som kliniske og systematiske. Her er ingen stor kreativitet eller følelse med. Selvfølgelig var det svært i begyndelse, men det forsvarer dem ikke op gennem 80'erne og de tidligere 90'ere.

Jeg synes nok heller ikke, at de har lavet det store indenfor gameplay. Jeg kan umiddelbart ikke nævnte ét Atari-spil, som virkelig holder i dag - og jeg kan ellers nævne mange gamle spil, der stadig holder.

Min pointe: Nok var Atari vigtige, men først og fremmest fordi de var de første. Ikke fordi de virkelige lavede suveræne produkter eller udviste overlegen kreativitet, men simpelthen fordi de var de første.

Vigtigheden af det må den enkelte vel lægge efter, hvad de føler er det vigtige :)

En sjov detalje er, at det ikke er så længe siden, at vi havde én der påstod at Nintendo var ansvarlige for alle spilgenrer. Sådan kan vi se på det så forskelligt...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
TurricanTurricanSkrevet 14/05-03 14:36, rettet 14/05-03 14:36 
Sumez

Ok, jeg kan godt se at det måske lød lidt usammenhængende med tråden. Jeg forsvarer blot Ataris historiske betydning. Og ja, jeg ved godt at du ikke er direkte uenig med mig deri.
The Gods pause for a moment...
SumezSumezSkrevet 14/05-03 14:43 
Ja, RJK sagde det bedre end jeg kunne. Jeg er temmelig enig det meste af vejen igennem, især følgende:
RJK >
Jeg synes nok heller ikke, at de har lavet det store indenfor gameplay. Jeg kan umiddelbart ikke nævnte ét Atari-spil, som virkelig holder i dag - og jeg kan ellers nævne mange gamle spil, der stadig holder.

Men navnet Atari fortjener stadig respekt og hvil-i-fred.
At Infogrames bruger det til reklame-formål er klamt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
la0sla0sSkrevet 14/05-03 14:46 
jeg pointerede bare (og kan ikke se at endnu en gennemlæsning af dine posts skulle ændre den pointe) at selvom DU måske ikke har følt noget specielt for Atari spillene, så kan de da sagtens have påvirket firmaer alligevel. Jeg siger ikke at de har gjort det, men du skriver jo mere eller mindre at de ikke har haft indflydelse på FF eller Mario eller Maniac Mansion, og så siger du noget i stil med at de nok har været tidligere ude med genrene men du har ikke følt noget for dem... for mig lyder det som:

Atari har aldrig påvirket FF eller Mario fordi du ikke har følt for deres gamle spil.

RJK: Jeg kan godt være enig med dig, men det er lidt nemt at sige at et spil som Night Driver nok var kommet alligevel. Meget udvikling generelt handler vel også om at forbedre og udvikle... så jeg synes da det med at Atari var de først giver at de måske ikke har været überspilbare... JEg vil da mene at være de første, og starte noget nyt viser kreativitet... hvis man er pioner på et område og opfinder noget nyt er man så ikke kreativ?
Det er unægteligt nemmere at være nummer 2, se på det Atari eksempelvis manglede også forbedre på det?!?! Eller?
Hvad sker der?
RJKRJKSkrevet 14/05-03 15:46 
Mht. at være pioner og være kreativ. Den kan ses begge veje, vel.

Min pointe er, at når man først havde computerspil og man havde genrer der forsøgte at gengive bestemte virkelige oplevelser, så var der ikke ret langt til at lave et racerspil. Jeg mener: det var en helt oplagt genre.

Selvfølgelig skal Atari da have kredit hvis de var først (jeg ved det faktisk ikke), men jeg er overbevist om, at "alle andre" ville have kommet frem til det samme i samme situation.

Det kan også godt være, at den første PlayStation-konsol virkede revolutionerende på konsolmarkedet, fordi det var den første maskine med seriøs 3d-grafik - men det ville alligevel være sket kort efter, hvis ikke Sony lige havde gjort det.

Jeg mener at det tjener større respekt at man udtænker et unikt koncept selv, end at man blot er en del af en naturlig udvikling. Logisk nok, skulle jeg mene :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
la0sla0sSkrevet 14/05-03 16:07, rettet 14/05-03 16:07 
Jeg selvfølgelig kan det at være pioner og det at være kreativ ses begge veje, altså hvis jeg forstår dig ret i den forbindelse at kreative er pioneerer og pioneerer er kreative, men det viser jo blot at de to begreber hænger uløseligt sammen.

(Jeg ved heller ikke præcist om Atari var numero uno btw.)

Nu snakker vi jo ret abstrakt egentlig (og det er sguda lige præcis også sjovt), men du må jo starte et sted. Man starter jo ikk' med Pikmin f.eks. du starter ved bunden det basale, og det måtte Atari jo også gøre. Når du opfinder noget helt nyt er det vel altid ret simpelt. Racerspil skal jo starte et sted, og nu hypotiserer vi at Atari gør det. Det er da kreativt, og noget af et spring stadigvæk fra Pong spil og deslige.

Hvad jeg mener er, hvis det første spil i en genre ikke er unikt (som kræver det skal være), hvad skal så være det? Det kan da godt være at "alle andre" ville have gjort det, men u var det Atari der var de første og gjorde noget SOM INGEN ANDRE HAVDE GJORT FØR. Det synes jeg er værd at huske på, i forhold til at lave Seaman eller Pikmin og så blive hædret som noget genredefinerende. At lave et bilspil, muligvis det første, (husk vi snakker generelt) er da et vovestykke.. for ingen kan se frem i tiden og vide at vil være en god genre.

Analogien med PSX synes jeg er lidt forkert, 3D var jo ingen hemmelighed dengang eller noget decideret uhørt, i forhold til hvad de spil som Atari pioneerede med. Vil jeg mene, men det er en vurderingssag.

Til sidst, ja et unikum er vel fantastisk.. og hvis den første titel i en genre ikke er et unikum.. så ved jeg ikke hvad det er. Måske vurderer vi anderledes, du vurderer med nutidens briller på (forkert mener jeg), jeg ser mere på situationen dengang og hvad det betød.
Hvad sker der?
RJKRJKSkrevet 14/05-03 16:24 
Nu må du ikke misforstå det som om, at jeg mener Atari ikke havde indflydelse. Det var vigtige. Jeg hopper bare ikke på den med at "alle andre var ligegyldige i forhold til Atari", som jeg læser de første indlæg som.

Jeg ved ikke om 3D/PSX-sammenligningen var dårlig eller ej, men jeg tror at pointen var klar nok. At man ikke skal have samme kredit for at "opfinde" noget, som alligevel ville være blevet opfundet kort efter.

Vi kan så diskutere hvornår fx racerspil ville være sket, hvis ikke Atari havde lavet Night Racer (igen forudsat at dette vitterligt var det første i genren). Det er anden diskussion.

Jeg siger blot, at efter min vurdering, så var mange af Ataris præstationer baseret på, at der ikke var andre. For mig at se genbrugte de (på flere punkter) blot gamle idéer i et nyt medie.

Lad mig tage et andet eksempel: film.

Var det revolutionerede, da (en eller anden) lavede den første science-fiction-film? Det var jo indførelsen af en helt ny genre?

Men var det ikke også bare en overførsel af en genre fra litteratur til film, som var sket alligevel på et tidspunkt?

Gran Turismo er måske bare en moderne udgave af Daytona, som er en moderne udgave af Virtua Racing, af Out Run, af Pole Position og måske Night Driver i sidste ende. Inspirationen kommer selvfølgelig et sted fra. Ligesom den har gjort fra Atari, da de lavede Night Driver. Om det så er fra virkeligheden ændrer vel ikke tingene markant?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OmenOmenSkrevet 14/05-03 16:31 
RJK >
Jeg synes nok heller ikke, at de har lavet det store indenfor gameplay. Jeg kan umiddelbart ikke nævnte ét Atari-spil, som virkelig holder i dag - og jeg kan ellers nævne mange gamle spil, der stadig holder.

Super Sprint og Bad Lands (måske Road Blasters i den originale maskine) =)
Vote Ficus!
RJKRJKSkrevet 14/05-03 16:34 
Sjovt at du præcis skulle nævne de tre Atari-spil vi har på vores arcademuseum (okay, Super Sprint er så smadret og vi har også en Steel Tallons, men tæt nok på :)).

Jeg vil give dig ret i Super Sprint/Bad Lands (som jo groft sagt er samme spil). Det er stadigvæk ikke mange fra en udgiver/udvikler af den kaliber.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
la0sla0sSkrevet 14/05-03 16:41, rettet 14/05-03 16:44 
Jeg synes ikke din sammenligning er god. 3D var ikke ukendt da PSX udkom... bilspil var en helt anden sag.

Men sådan som jeg så forstår dig det er, at ren kreativitet i den ægte rå vare kan kun komme fra uspolerede hjerner som ikke har oplevet andre medier, for ellers er de jo blevet inspireret? :)

Ifølge din science fiction films pointe så er den jo nem. Så kan jeg jo gå videre og sige at science fiction bøger jo (og bøger generelt) kommer fra urmenneskets trang til klippe billeder og udlevelse af fantasi og så er det jo heller ikke originalt for så er scifi bøger jo bare en kopi af noget rigtig gammelt. Men det bliver jo rimelig latterligt.

Hvis du ikke vil kalde den første SciFi film originale, fordi den trak på en tradition fra bøger er det din sag. Og det behøver vi ikke diskutere, min pointe her var bare at vise at så kan man ingen grænse sætte for originalitet. (også er Seaman og Pikmin jo ikke originale for de trækker jo bare på den japanske kultur og hvad dertil hører). Det bliver fjollet så.

din gran turisom til night driver tidslinie viser vel blot at night driver (vi leger den var den første), rent faktisk startede bilgenren og derfor har været en vigtig medvirkende til Gran Turismo. Alle senere spil i den genre er bedre, men de står på skuldrene af hinanden. Og Night Driver var først og den er derfor den de står på... men det betyder jo så intet... det kunne jo have været hvemsomhelst siger RJK til mig. Og på den måde kan vi jo være relativister hele bundet, og så er der jo intet der virkeligt betyder noget. HEHEHE

EDIT: lige en kommentar til din sidste post RJK.. dvs. at hvis en filmskaber (nu kan du jo godt li' at drage film ind i det) eller en forfatter som laver et mesterværk som er fantastisk ikke er noget værd fordi han ikke har lavet andre bagefter.. eller fordi han kun har lavet få geniale perler og resten bare er solidt godt?
Hvad sker der?
flottenheimerflottenheimerSkrevet 14/05-03 16:45 
RJK >
Jeg synes nok heller ikke, at de har lavet det store indenfor gameplay. Jeg kan umiddelbart ikke nævnte ét Atari-spil, som virkelig holder i dag - og jeg kan ellers nævne mange gamle spil, der stadig holder.

Nå, men jeg kan da nævne Pong og ikke mindst det helt igennem geniale Marble Madness.

- og i øvrigt henvise til KLOVs top 100, hvor adskellige Atari titler befinder sig.

KLOV top 100
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
RJKRJKSkrevet 14/05-03 16:55 
flottenheimer >
- og i øvrigt henvise til KLOVs top 100, hvor adskellige Atari titler befinder sig.

Sammen med andre "højdepunkter" som:

Tapper
Punch Out
Street Fighter
Golden Tee Golf
King Of Monsters
NFL Blitz
Gauntlet Legends
Hydro Thunder
18 Wheeler
Gauntlet Dark Legacy

I sandhed en eksklusiv liste... :-/
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 14/05-03 17:04 
la0s >
Jeg synes ikke din sammenligning er god. 3D var ikke ukendt da PSX udkom... bilspil var en helt anden sag.

Det var helt ukendt at man havde et rat og en speeder og skulle køre af en vej og undgå at ramme ind i ting...? :)

Men sådan som jeg så forstår dig det er, at ren kreativitet i den ægte rå vare kan kun komme fra uspolerede hjerner som ikke har oplevet andre medier

Det er jo en gammel diskussion, som jeg på et eller andet plan da er enig i. Men man kan jo gradbøje tingene som man vil... :)

så er Seaman og Pikmin jo ikke originale for de trækker jo bare på den japanske kultur og hvad dertil hører

Det kan diskuteres, men pointen er og var, at andre ikke ville have lavet et Seaman og Pikmin, hvis ikke Sega og Nintendo havde gjort det. Måske noget lignende, men ikke noget lige så enestående. Night Driver er (som jeg lige vurderer det) ikke enestående på samme måde. Det er en naturlig udvikling.

din gran turisom til night driver tidslinie viser vel blot at night driver (vi leger den var den første), rent faktisk startede bilgenren og derfor har været en vigtig medvirkende til Gran Turismo.

Jeg påstår da ikke andet. Blot at jeg ikke tror det ville have gjort nogen større forskel, om Night Driver ikke havde eksisteret. Så havde der bare stået et andet navn på bundlinjen.

hvis en filmskaber (nu kan du jo godt li' at drage film ind i det) eller en forfatter som laver et mesterværk som er fantastisk ikke er noget værd fordi han ikke har lavet andre bagefter..

Hvis du sammenligner med Atari, har jeg svært ved at se det. For det første har jeg ikke sagt, at Atari "ingenting er værd". For det andet så, nej, ville jeg ikke kalde denne filmskaber for "den måske vigtigste i al tid", fordi han havde lavet én god film...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Zzap!Zzap!Skrevet 14/05-03 17:17 
RJK >
Jeg ser umiddelbart Ataris spil som kliniske og systematiske. Her er ingen stor kreativitet eller følelse med. Selvfølgelig var det svært i begyndelse, men det forsvarer dem ikke op gennem 80'erne og de tidligere 90'ere.

Jeg vil nærmere sige at spil fra Ataris glans periode (IMO 1978-1986) er meget "rene" og homogene i gameplayet.
Man får en spilverden serveret, hvor "alt" kan ske, der er ingen scriptede events, ingen usynlig hånd og ingen overflødig overflade, kun dig og spillet.
Asteroids er en af mine alle tiders ynglings shooters (sammen med Defender og Robotron 2084), de første gange man spiller er det frustrerende, men efterhånden kommer man ind i flowet, og så er der næsten ikke noget bedre spil.
Born to kill space
RJKRJKSkrevet 14/05-03 17:19, rettet 14/05-03 17:19 
Jeg har hørt meget godt om Robotron, men aldrig spillet det rigtigt. Jeg har dog (fundet ud af at jeg har) et Robotron-arcadekabinet og også stumper til at samle et board. En del arbejde i det, men hvis det lever op til hvad du lover, så... :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 14/05-03 17:28 
Sergei Eisenstein er den vigtigste og mest indflydelsesrige filmskaber nogensinde, han har kun lavet én god film. Panserkrydseren Potemkin.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Zzap!Zzap!Skrevet 14/05-03 17:31, rettet 14/05-03 17:32 
Se at få det samlet! Du vil ikke kunne fatte at din samling har kunnet være foruden.
Born to kill space
la0sla0sSkrevet 14/05-03 17:59, rettet 14/05-03 18:00 
RJK:

jeg driller dig også lidt... men hele ideen om at lave noget genialt uden at være inspireret af noget som helst er vel latterlig...

(lige for at tage film tingen: Fritz Langs Metropolis definerede ham, og er det eneste han er husket for.. Murnaus Nosferatu er hans bedste film... de to er vel mesterskabere?? I litteraturen er der mange af disse eksempler (men glem nu det))..

Det er jo ligemeget hvilket navn der står på bundlinien.. vi snakker jo generelt... det første bilspil er det første bilspil og har jo så haft en enorm indvirkning senere hen.. jeg siger også at vi antager at Night Driver var det første...

Pikmin og Seaman er også en naturligt udvikling af spil fra det mere gakkede japan.. er det ikke? de er vel inspirerede af noget... du får det jo til at lyde som om de kommer puf ud af den blå luft og er så unikke at vi intet har set før... det gjorde de jo ikke.. de er jo også inspirerede ligesom night driver var.. eller det første spil nogensinde i en genre
Hvad sker der?
RJKRJKSkrevet 14/05-03 18:42 
Jeg kan komme med mange andre sjove sammenligninger, men jeg tror ikke rigtigt jeg kan sige noget helt nyt :)

Men jeg kan da opsummere min mening:

Hvis ikke Nintendo havde lavet Pikmin, så var der ikke kommet nogle andre og havde lavet noget næsten magen til.

Hvis ikke Atari havde lavet Night Driver, så var der kommet nogle andre og havde lavet noget i meget samme stil.

Night Driver er et "generelt" spil, som mere krævede at man lavede et skabelonagtigt arbejde, end man satte hovedet i blød og udtænkte et unikt koncept. Ligesom det fx var med det første computerspil baseret på fodbold, baseball, basketball, ishockey, golf, badminton eller curling. Blot en naturlig udvikling, som andre ligeså godt kunne have gjort med mere eller mindre samme resultat.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
la0sla0sSkrevet 14/05-03 19:47, rettet 14/05-03 19:48 
så derfor har du ikke synderlig respekt for Ataris Night Driver?

jeg kan sagtens se hvad du mener... synes bare det er fjollet..

genrer er åbenbart finere og mere fornemme end andre per definition ;)
Hvad sker der?
RJKRJKSkrevet 14/05-03 19:55 
Selvfølgelig er de det. Dem jeg ikke kan lide er ikke fine ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
la0sla0sSkrevet 14/05-03 19:58 
hehehehe... klart klart :)
Hvad sker der?
Per SPer SSkrevet 15/05-03 00:00 
Det er lidt skuffende at se at der slet ikke er nogen der nævner et af de mest unikke spil fra Atari. Tempest.

Kinestisk action, syret grafik og lækker lyd. Vector grafikken er perfekt til spillet.

Jeg holder selv meget af Jeff Minter's Tempest 2000 (bedst til Atari Jaguar), og Tempest vil altid være på min top 10 over bedste shoot'em-up spil.

Asteroid hører til i samme klasse. Simpelt gameplay, men særdeles vanedannede.

Begge spil er klassikere.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
RJKRJKSkrevet 15/05-03 00:02 
At en spil er en klassiker, gør det jo ikke nødvendigvis godt :)

Personligt har jeg svært ved at lade mig rive med af Tempest (2000 til Jaguar).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 15/05-03 00:06 
Asteroids har aldrig grebet mig, men jeg har da spillet..
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Per SPer SSkrevet 15/05-03 10:37, rettet 15/05-03 10:40 
At jeg skriver klassiker er stadigvæk ud fra min egen overbevisning.

Hvad andre mener, var ikke så væsentligt i den sammenhæng.

Det er dog en skam at du (Rune) ikke kan lade dig rive med af Tempest 2000 (som er bedst til Jaguar), som jeg mener leverer mere "in the zone" action end så mange andre overhypede shoot'em-ups. Mars Matrix og Giga Wing 2 f.eks.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
RJKRJKSkrevet 15/05-03 11:16 
Selvfølgelig er Asteroids og Tempest klassikere :)

Men Mars Matrix er mange gange sjove at spille end Tempest 2000 (for mig). Jeg har slet ikke lyst til at sammenligne de to spil...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OmenOmenSkrevet 18/05-03 16:51, rettet 18/05-03 16:52 
Tempest 2000 er jeg helt med på at kalde fantastisk, men det tror jeg mere er pga. Jeff Minters fortolkning, end det er selve spilkonceptet.
Specielt har jeg ladet mig overbevise efter at han har fået mig til at blive afhængig af en opgraderet Centipede klon, i form af hans Gridrunner++

et fantasisk spil...
Vote Ficus!
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig