X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Dræber EA kreativiteten?


Svar
PalleJensenPalleJensenSkrevet 19/04-05 12:28 
Jeg læste et interview med Lorne Lanning fra Oddworld Inhabitants på The Hollywood Reporter, og han sagde, for mig, noget meget foruroligende, da han blev spurgt, hvorfor Stranger's Wrath havde været det mest frustrerende spil for ham. Lanning svarede:

"Yes, it was very critically acclaimed but it wasn't advertised or marketed because Electronic Arts couldn't get its PlayStation 2 port of our Xbox original to run and if EA isn't on all SKUs, it just won't promote the game. It was very disheartening to us that we could have a title with a Metacritic.com user metric of 9.6 [out of 10], a game that was praised as being a fusion of filmmaking and video games in terms of being less 'gamey' and more story- and character-driven ... and then to see that the largest publisher in the industry had no interest in marketing it regardless of how innovative it was."

Er et succeskriterie for EA, at spillene kommer ud på så mange platforme som muligt? Er kvalitet slet ikke et parameter når der skal fordeles marketings dollars? Hvad er jeres tanker omkring dette..?
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
RJKRJKSkrevet 19/04-05 14:17 
Er det ikke nærmest første gang i nyere tid, at EA udgiver et potentielt multiplatformspil til kun én af de "mindre" platforme? Det mest overraskende for mig er, at EA ikke har presset den PS2-port igennem. Trods ros og anerkendelse er Oddworld vel stadig en relativt lille serie. Der er da slet ikke samme salgspotentiale i Stranger's Wrath til Xbox, som i multiplatformudgivelser som LOTR, FIFA og Medal Of Honor. Det er vel ikke så mærkeligt, som EA nu engang fungerer, at reklamekronerne primært bruges på sidstnævnte? I øvrigt er det jo langt fra sådan, at Stranger's Wrath ingen markedsføring har fået, skulle jeg mene. Og for at svare konkret:

Er kvalitet slet ikke et parameter når der skal fordeles marketings dollars?

Hvorfor skulle det være det?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 19/04-05 14:37 
Fordi man burde formode at spil af højere kvalitet sælger bedre..
Det gælder bare desværre ikke i EAs tilfælde.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Michael_Michael_Skrevet 19/04-05 15:26 
Ikke formode, ønske.
Det er langtfra de bedste produkter der sælger bedst. Ofte er det undtagelsen der bekræfter reglen.

FIFA 2006 kan være ufatteligt dårligt og stadig sælge 10 gange mere end PES5;)
HeroldHeroldSkrevet 19/04-05 16:00 
PalleJensen>
Er et succeskriterie for EA, at spillene kommer ud på så mange platforme som muligt? Er kvalitet slet ikke et parameter når der skal fordeles marketings dollars? Hvad er jeres tanker omkring dette..?

Ja, det er det. Det er et succeskriterie at spillet har den bredest mulige platform og derfor den største mulighed for at tjene udgifterne ind, samt give overskud.

Om kvalitet er et parameter? Jo, det er det uden tvivl. Men det skal være mainstream-kvalitet, og marketingspengene skal kunne tjene sig ind igen - og det ville de nok aldrig gøre på Oddworld på Xbox.

EA er i langt højere grad en forretning end en egentlig udvikler. De gør ikke det her for at give os en god oplevelse, men for at tjene penge ved at give os gode oplevelser. Du, jeg og mange herinde er måske ikke helt enige med EA om hvad en god oplevelse er, men det er mainstreamgaming der sætter standarden, da det er dem der smider pengebundterne på bordet, når der købes ind.

Bortset fra det, så skylder gamingindustrien EA en hel del. Det er til dels dem der kan tage æren for at gamingindustrien er så stor som den er i dag - og så kan man også godt give dem lidt af æren for at der kommer de lidt mere skæve titler, når nu mediet er så udbredt som det er.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 20/04-05 08:20 
Palmer Eldritch>
Ikke formode, ønske.
Det er langtfra de bedste produkter der sælger bedst. Ofte er det undtagelsen der bekræfter reglen.

Selvom det ikke er tilfældet, vil jeg godt tillade mig at formode det, og ikke nøjes med at ønske det. Det burde nemlig være logisk at bedre spil sælger bedre.
Når Zeldaspillene sælger godt, er det fordi, det uden undtagelse har været fantastiske spil, ikke pga. aggressiv markedsføring.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Michael_Michael_Skrevet 20/04-05 08:50, rettet 20/04-05 08:50 
Zelda-serien er vel også et af de bedste eksempler på undtagelsen der bekræfter reglen, og hvor spillene sælger fantastisk på kvalitet og mund-til-mund alene, den relativt lille markedsføringsindsats til trods.
RJKRJKSkrevet 20/04-05 11:52, rettet 20/04-05 11:54 
Det mener jeg altså ikke passer. Hvad man primært skal tænke på er, at som det er nu, var det ikke engang. For 10-20 år siden var der ikke den markedsføringsmaskine der er i dag, så derfor var kvalitet og mund-til-mund en langt større faktor. Og det er jo nu engang sådan, at Zelda, Mario, Final Fantasy, Metroid, Castlevania etc. er tilbage fra dengang. Derfor har de i dag brandet i forvejen. De har ikke brug for at reklamere disse titler så meget, fordi de allerede har reklameværdien fra fortiden.

Se Beyond Good & Evil. De fleste der har spillet det vil skrive under på, at det er et Zelda-agtigt spil meget tæt på Zelda-kvalitet med høj produktionsværdi, "bare" med et nyt univers og mere moderne. Men det kunne ikke sælge. Hvorfor virkede kvalitet og mund-til-mund så ikke for BG&E, hvis det virker for Zelda? Fordi det ikke er dét, der sælger Zelda. Det er fortiden. Hvis Wind Waker havde været det første Zelda-spil, og det ikke havde været promoveret godt, så var det formentligt også blevet ignoreret af det brede publikum.

Dermed giver jeg også Sumez ret. Man kan godt opbygge brand og markedsføring alene på kvalitet. Men der er et par alvorlige hager ved det. For det første er det noget der skal ske over længere tid - minimum fem år og nærmere ti - hvilket jo ikke giver de hurtige indtægter, som nærmest alle dagens firmaer er baseret på. Og som sagt tidligere kræver det også at de første par titler slår igennem, og modsat 1987 så er det meget svært at gøre dét på kvalitet alene.

Summa summarum ender man med noget, der ikke rigtigt kan betale sig. Det er meget nemmere, billigere og mere indbringende bare at lave FIFA 2013 1/3.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 20/04-05 12:06, rettet 20/04-05 12:07 
Hvad med Pikmin? Har det ikke solgt forholdsvist godt? (men selvfølgelig ikke FIFA 2056 niveau)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 20/04-05 12:09 
Var Pikmin da ikke promoveret? Levede det ikke meget på Miyamoto? Desuden udkom det på et tidspunkt, hvor nærmest de eneste andre nævneværdige GameCube-spil var Luigi's Mansion og Smash Bros. DX.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Michael_Michael_Skrevet 20/04-05 13:20 
RJK>
For 10-20 år siden var der ikke den markedsføringsmaskine der er i dag, så derfor var kvalitet og mund-til-mund en langt større faktor. Og det er jo nu engang sådan, at Zelda, Mario, Final Fantasy, Metroid, Castlevania etc. er tilbage fra dengang. Derfor har de i dag brandet i forvejen.

Jeg tror faktisk at markedsføringen var meget massiv på titler som Zelda, Mario og Sonic for 15-20 år siden, da Nintendo og SEGA alene lå og dystede om det amerikanske marked.
Det har bl.a. haft den afledte effekt, at der nu er gået så lang tid, at man på de større, konstant indarbejdede "brands" nu kan høste frugten af det der tidligere blev investeret.

Markedsføringen er vel også mere koncentreret omkring nettet i disse dage, med udelukkende EA synlig på TV.
RJKRJKSkrevet 20/04-05 13:48 
Den var selvfølgelig på Sonic, men det er også lidt en anden situation. Blev det første Zelda og det første Mario promoveret i samme omfang som LOTR, FIFA og den slags i dag? Jeg tvivler. Uanset hvad ændrer det ikke pointen om, at et kvalitetsspil i dag ikke har en chance for at blive storsælger uden markedsføring.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
tastasSkrevet 20/04-05 15:10 
Beyond Good & Evil er vel desværre et glimrende eksempel på dette.
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
Michael_Michael_Skrevet 20/04-05 15:29 
RJK>
Uanset hvad ændrer det ikke pointen om, at et kvalitetsspil i dag ikke har en chance for at blive storsælger uden markedsføring.

Helt enig, hvis du tilføjer kommercielt orienteret før kvalitetsspil.
Der er stadig mange kvalitetsspil som, selv med en relativt flot markedsføring i ryggen, ikke vil sælge betydeligt bedre hvis de afviger for meget fra mainstream-markedet.
Mange af disse er desværre også de allerbedste spil, og en del af titlerne når derfor langtfra ud til det publikum de fortjener.
RJKRJKSkrevet 20/04-05 15:47 
Jeg har da ikke sagt en tøddel om, at kvalitetsspil omvendt bliver storsælgere, hvis de markedsføres godt. Sådan er det selvfølgelig ikke. Kun omvendt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 20/04-05 15:52 
At storsælgere bliver kvalitetsspil når de markedsføres godt?

Tja, det er der vel egentlig også set eksempler på.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 20/04-05 16:01 
Chrono>
At storsælgere bliver kvalitetsspil når de markedsføres godt?

Så er det godt... ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Michael_Michael_Skrevet 20/04-05 18:44 
RJK>
Jeg har da ikke sagt en tøddel om, at kvalitetsspil omvendt bliver storsælgere, hvis de markedsføres godt. Sådan er det selvfølgelig ikke. Kun omvendt.

Heh!
Jeg tror vi er enige. Misforstod lige din post.
SumezSumezSkrevet 21/04-05 08:22 
RJK>
Var Pikmin da ikke promoveret? Levede det ikke meget på Miyamoto? Desuden udkom det på et tidspunkt, hvor nærmest de eneste andre nævneværdige GameCube-spil var Luigi's Mansion og Smash Bros. DX.

Det er vel ikke promoveret i anden form end at det har fået kanongode anmeldelser. Men hvis man har en GameCube, er det nok heller ikke så meget EA's markedsføring, der dikterer ens spilvalg i forvejen.
Og det kan vist diskuteres om LM er nævneværdigt :) (hvor SSBM stadig er ekstremt undervurderet fra din side ;))
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 21/04-05 09:07, rettet 21/04-05 09:10 
Sumez>
Det er vel ikke promoveret i anden form end at det har fået kanongode anmeldelser.

Der var læssevis af reklamer på TV.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig