X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Distributørerne dikterer anmeldelserne


Svar Sortering
jaesjaesSkrevet 23/05-11 15:14 
Lidt i relation til dette emne... Jeg så lige, at en Conduit 2-anmeldelse har startet en trist sag:
htt... Se hele indlægget
67 emne(r).
« < 1 2

Svar Sortering
RJKRJKSkrevet 24/03-05 14:09, rettet 24/03-05 14:14 
Wehner>
Når man har ubegrænset plads, er der ingen grund til ikke at anmelde alt, der kommer ind ad døren.

Jo. Som sagt ressourcer. I (anmelderne) spilder jeres tid og kræfter ved at skrive anmeldelse #17 af Catwoman. Tid og kræfter som I kunne have brugt på at skrive anmeldelse af jeres (selvindkøbte) Disgaea, skrive en meningsfyldt kronik, lave en god artikel eller noget andet.

Alle de danske anmeldere kender hinanden (mere eller mindre). Som vi har fastslået er der ingen penge i området. Hvorfor er der så en konkurrence om, at anmelde først og flest udgaver af Catwoman eller FIFA? Hvad er det man konkurrerer om? Status eller hvad? Hvorfor er det umuligt at have et samarbejde på tværs af Gamesector, Gamereactor og Gamepad (I hedder endda næsten det samme...), så vi får en bedre spildækning i Danmark? Hvorfor kan man ikke lave et form for samarbejde, så man bedre fordelte tingene og bedre tjente spilmediet?

For hvem er det reelt man tjener ved tingenes nuværende situation? Er det spilmediet? Er det læserne? Er det distributørerne og aktionæerne? Jeg håber alle på et tidspunkt kommer til at stille sig selv det spørgsmål og gøre op, hvordan de bedst udnytter deres resourcer på det, de gerne vil, fremfor bare at flyde med strømmen...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 24/03-05 14:03 
Tweel>
Ang. eksemplet Disgaea er det jo et ret specielt produkt - strategi RPGer, endda med 2d sprites, er simpelthen ikke populære i Danmark.

Er spilanmeldelser da en popularitetskonkurrence?

Det handler da ikke om, hvad der er populært eller ej. Det handler om hvad der er godt, og hvad der er dårligt.

Desuden kan jeg, som sagt, ikke se argumentet har nogen væsentlig værdi. Vil du også sige at ZOE2 og Crimson Sea repræsenterer spiltyper, der ikke er populære i Danmark? Nej, vel?

Disgaea er da netop et godt eksempel, fordi det ER et specielt produkt. Anmeldere burde da se det som deres opgave, at få den slags budskaber ud. At der er masser af kvalitet udenfor mainstream-titlerne.

Det er jo ikke fordi Disgaea kom ud af den blå luft i Europa. Der var masser af tid til at forberede sig på, at det var et rigtig godt spil, og at det ikke ville få nogen markedsføring herhjemme. Hvis nogen danske magasiner virkelig mente det seriøst, så havde de da taget stilling til dette.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 24/03-05 13:54 
DeluxScan>
Så for at sfslutte: Distributørerne sidder uden tvivl med den lange ende, men er man som spilmagsin interesseret i en bestemt (mere eller mindre obskur) titel, så har jeg ikke oplevet en distributør, der siger nej tak til gratis reklame. Det kræver bare benarbejde.

Mine oplevelser er de samme. Og det er også derfor jeg konstaterer, at det ikke primært er distributørernes skyld, men de enkelte magasiners. Der bliver ikke lavet det nødvendige benarbejde. Fordi magasinerne heller vil bruge krudtet på andre ting.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 24/03-05 13:46 
Hyakotake>
Så ja, distributørerne bestemmer reelt hvilke titler, de vil have eksponeret i pressen. Og ja, det er muligt det er forkert set fra visse synspunkter.

Det må da være forkert set fra alle andre synspunkter end distributørernes...?

ansvaret for at skabe omtale må da helt klart ligge hos distributøren og dennes PR-afdeling.

Hvad er da så pressens ansvar? Og kør lige din tankegang videre til nogle andre områder. Mener du stadig det samme?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 24/03-05 13:40 
Wehner>
Jeg har det lidt sådan, at hvis distributøren ønsker et spil anmeldt, så må denne sende det til de respektive spilmedier.

Tænk hvis alle journalister - som spilanmeldere jo gerne vil sættes lidt i bås med - tænkte sådan.

"Hvis nogen ønsker en historie bragt, så må de sende os en fiks og færdig pressemeddelelse, som vi kan skrive efter."

(at det til dels foregår sådan er en anden sag)

Det er da en elendig indstilling at have som presse. En indstilling som alle vel kan regne ud, hvordan ender og til dels er endt.

Guderne skal vide, at det er elendigt betalt at være anmelder i Danmark, men det skal altså ikke blive en decideret udgift.

Nu er det jo som udgangspunkt en decideret udgift at drive danske websites om spil. Det kan da både jeg og flere nuværende og tidligere redaktører sikkert skrive under på.

Desuden er det noget forbi pointen. Eller i hvert fald et meget let forsøg på at slippe udenom.

Jeg ved da at omkring halvdelen af de danske sites har anmeldere, der selv har købt og spillet Disgaea. Det samme gælder sikkert de andre titler, jeg nævner. Grunden til at de spil ikke bliver anmeldt er jo IKKE, at der ikke er økonomi til at købe spillene. Grunden er at ressourcerne er absurd fordelt, som jeg har fastslået.

I det hele taget ville det være et forkert signal at sende distributørerne, hvis de danske spilmedier selv begyndte, at købe spil til anmeldelse. For hvilken distributør ville ikke blive fristet til at se _hvor_ mange pressesæt, den kunne slippe for at sende ud, når først tåberne (os) begynder at købe spil til anmeldelse fra egen lomme?

Nu er det jo sådan, at der ret sjældent sendes retail-versioner ud til anmeldelse. Der sendes promo-versioner. Produkter som distributørerne har til det samme. Produkter som er de samme for hele Europa. Produkter som ikke rigtigt betyder noget for distributørerne.

Omkring slutningen af 80'erne, da de første rigtige spilblade var herhjemme, der var der ikke noget der hed distributører (i den forstand vi kender nu). Der var anmelderkopier ikke sædvanen. Det var op til magasinerne at skaffe.

Da jeg var med til at starte et af de første rigtige anmelderspilsiter herhjemme, var der ingen distributøraftaler (blandt andet grundet hvad der senere nævnes om PlayStation Offline). I stedet havde vi aftaler med nogle spilbutikker om at låne deres titler i 14 dage, anmelde og så returnere. En fremgangsmåde vi også til dels bruger på Eiga i dag.

Så når du udtaler dig som du gør, så er det et udtryk for, at spilanmeldere i dag er blevet vildt forkælede. Det er ikke et spørgmål om, at det ikke kan være anderledes, men at man ikke gider gøre det anderledes. Det er meget nemmere bare at læne sig tilbage, og anmelde en masse EA-ligegyldigheder.

Hvor er entusiasmen?

At man anmelder Catwoman x gange er måske ikke decideret gavnligt, men det kan jo heller ikke skade.

Det kan det da. Primært fordi anmelderne og magasinerne så bruger ressourcerne på disse ligegyldigheder (fx i stedet for at bede anmelder X om at skrive om Disgaea, som han alligevel spiller), og fordi det som sagt skævvrider det samlede billede.

De, der virkelig interesserer sig for spil, skal nok finde perlerne. Fuck mainstream-gamerne :)

Selvom det er sandt, er det så ikke en falliterklæring som anmelder?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SephirothSephirothSkrevet 24/03-05 13:13, rettet 24/03-05 13:23 
Endnu engnag har du, Rune, fået mig til at læse et af dine uendeligt lange, men spændende, indlæg ;)

Og så slog det mig, at det næppe kunne være mere passende at citere magasinet PlayStation Offlines leder fra nr 6. marts/april 1999 (oprørsnummeret), skrevet af redaktør Torben Hansen:

Ja, vi er nogle værre slamberter - vi kan nemlig godt lide at spille spil og skrive om dem. Desværre får man ligeså snart man går ind i denne branche. tvunget en mundkurv på - vel og mærke, hvis man vil have glade miner hele vejen rundt.

Import, NTSC, US og JAP er fy fy ord, og som et nyt opstartet blad, er man selvfølgelig interesseret i et godt samarbejde med spildistributørerne i landet, og i særdeleshed selvfølgelig den danske distributør af PlayStation. For at overleve her i Danmark, skal og er vi interesseret i at teste og omtale distributørernes nye og kommende produkter, Med (indtil for nylig) kun et eneste dansk PlayStation Magasin på markedet, burde vi efter vores mening være i høj kurs til at modtage al den information, vi kunne have brug for. På trods af ikke i 10 måneder (bladets daværende levetid) at have pillet mundkurven af, og have gået pænt i snor, brugt hundeposer og undgået "snuse" episoder i parken, oplever vi mangelfuld og også direkte modvilje til at ville samarbejde med os.

Så vi har spurgt os selv, hvorfor denne "pæne hund" akt længere? Den har ikke givet os noget, og i de seneste numre, har vi også følt at den har lagt en stopper på, for at vi kan lave et ordentligt magasin. Hvor står vi i forhold til vores konkurrenterm hvis vi først får fat i spillene efter de sælges i Bilka? Ikke godt vel? Vi vil ikke sidde og lave et kedeligt magasin - med mindre vi selv vælger det - og det har vi ikke gjort.

Hvad betyder det så, blæser vi det hele en stor klaphat? Stort set, men stadig med god fornuft skriver vi om de emner og spil vi finder interessante - og det er uanset om informationen og spillene kommer fra Europa, Amerika eller Japan. Nogle køber computerblade for at få en månedlig købsguide, dette skulle vi stadig kunne opfylde, med størstedelen køber blade for den store nyhedsværdi de besidder. Køber du engelske og amerikanske blade? - hvad er sjovest at læse om? Alle de spil, du så på hylden i Bilka eller alle dem du ikke kunne få fat i?

Dette giver os nok en løftet pegefinger, men læs bladet, se tiden an - og se frem til nogle spændende numre af PlayStation Offline.

Så vidt jeg ved, gik bladet nedenom og hjem kun to numre efter. Hvor jeg dog savner PlayStation Offlines lidt amatøragtige ydre - men deres passion for spil og herlige selvironi gik alligevel tydeligt igennem. De fik endda sneget en hel del Dreamcast-lir og reklamer ind i dette PLAYSTATION-magasin - hvilket faktisk var derfor, jeg købte det.
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
WehnerWehnerSkrevet 24/03-05 10:32, rettet 24/03-05 10:57 
"Nu mere"?

Men ud over at jeg lige skulle drille JimPP, så har han en god pointe, hvad angår blad vs. website. Når man har ubegrænset plads, er der ingen grund til ikke at anmelde alt, der kommer ind ad døren. Som redaktør på et blad derimod, bør man være meget kritisk.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JimPPJimPPSkrevet 24/03-05 10:29 
Catwomen, som bliver nævnt, var bestemt heller ikke den mest læste anmeldelse hos gamepad.dk :)

Min personlige politik er dog at nu mere jeg kan få til anmeldelse, nu mere kan jeg ligge online, og nu mere er der for læserne. Der er ikke noget mere irriterende end at se et spil jeg ikke har fået, anmeldt på en anden side :)

Når man nu er webbaseret så er man jo heller ikke tynget af plads problemmer, vi har ikke et bestemt antal sider til hvert nummer osv. Så vi kan lige så godt nuppe alt hvad distributøren sender, samt bede om det vi ikke får pr. automatik.

At nogle (som EA) ganske ukritisk sender alt hvad de får syntes jeg er en udemærket ting, istedet for de distributører der vælger at sende ganske få promoer ud til udvalgte magasiner af ellers ret interessante spil (Zone of Enders 2 feks.) Kan jeg kun se som noget positivt, og opfordre alle distributører til at følge EA's eksempel.

Det er selvfølgeligt en betydelig omkostning. Og på mange spil oplever de at spillet sælger fære eksemplarer end der bliver sendt til pressen. (Eller det er dne forklaring jeg har fået flere stedet).
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
SumezSumezSkrevet 24/03-05 09:57 
Wehner>
Jeg har det lidt sådan, at hvis distributøren ønsker et spil anmeldt, så må denne sende det til de respektive spilmedier. Det kan simpelthen ikke være vores opgave, at indkøbe smalle titler. Guderne skal vide, at det er elendigt betalt at være anmelder i Danmark, men det skal altså ikke blive en decideret udgift. Vi er ikke en velgørenhedsorganisation.

(...)

Du har ret i de ting, du skriver, men glemmer at tænke på at anmeldelser først og fremmest skal være en service for køberne, ikke distributørerne.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
TweelTweelSkrevet 24/03-05 09:25 
Ang. eksemplet Disgaea er det jo et ret specielt produkt - strategi RPGer, endda med 2d sprites, er simpelthen ikke populære i Danmark.
Du kan have en pointe i at magasinerne så burde gøre genren mere populær, men det kræver jo en bevidst langsigtet strategi, hvor det nok føles mere "naturligt" at anmelde det man ved vil være populært. "Ideologiske" satsninger er nok et begreb som desværre slet ikke passer ind i tiden. Om man kan lide den situation eller ej er noget andet, personligt har jeg ikke interesseret mig for danske konsol blade de sidste 10 år eller der omkring...
Når Disgaea ikke fik flere stemmer herinde hænger det nok sammen med den hårde konkurrence sidste år. Jeg kan ikke helt huske hvordan den afstemning blev holdt, men var det ikke én stemme per konsol?
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
DeluxScanDeluxScanSkrevet 24/03-05 05:54 
Distributørerne har meget at sige i den danske anmelderbranche - måske lidt for meget. Jeg ved, at et par store distributører smider alt, hvad de får i hus til anmeldelse og får man ikke, hvad man skal bruge, så er det i det fleste tilfælde bare en opringning til distributøren og forklare sagen.

Mht. til 'mindre' titler, der ikke udgives at de helt store firmaer, så mener jeg, at disse titler da i hvert fald er til låns til den danske presse - hvis man igen gør en indsats og ikke bare venter på postmanden.

Så for at sfslutte: Distributørerne sidder uden tvivl med den lange ende, men er man som spilmagsin interesseret i en bestemt (mere eller mindre obskur) titel, så har jeg ikke oplevet en distributør, der siger nej tak til gratis reklame. Det kræver bare benarbejde. Ikke alle distributører er så generøse med anmelderkopier som f.eks. EA og KE.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
CrishakeCrishakeSkrevet 24/03-05 05:16, rettet 24/03-05 05:16 
Det jeg siger her er, at distributørerne reelt bestemmer, hvilke spil der bliver anmeldt i Danmark. De danske magasiner anmelder hvad de får tilsendt, og sjældent noget som helst andet. Distributørerne skal tjene penge, så de er reelt ligeglade med om spil er gode eller dårlige. De promoverer de titler, som de tror kan sælge bedst. Og det er mainstream-titlerne der sigter så bredt som muligt. Dermed har de også nærmest reduceret de danske magasiner til en slags fin reklame. Og det er helt uden at vi snakker om de mere lyssky ting, der utvivlsomt også foregår. Det er bare ved at udsende udvalgte titler, hvormed distributørerne reelt styrer magasinernes indhold. Normalt tør magasinerne ikke engang lade være med at anmelde noget, de får tilsendt, fordi de ikke vil på dårlig fod med distributørerne, og dermed risikere - gud forbyde det - at de ikke får så mange anmelderkopier fremover.

Hmm, skrev da en anmeldelse af et spil jeg selv havde købt, til Xboxlife.dk så sent som i går ;P

Men ja, ret sørgeligt, hvordan det går..
jaesjaesSkrevet 24/03-05 02:51 
Jeg er helt enig i, at situationen er lidt trist. Det eneste der reelt, og kun til en vis grad, kan løse problemet er vel, hvis flere af de danske spilmedier begynder at afsætte penge til at indkøbe nogle af de spil, som de ikke får tilsendt fra distributørene.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 24/03-05 01:34 
Så vidt jeg ved, er der med hver anmelderkopi tilhæftet en enten skriftligt eller mundligt aftale/kontrakt mellem anmelder og distributør, som dikterer at det modtagne spil *_skal_* anmeldes.

Som distributør ville jeg nok have det dårligt med at sende en redaktion 100 titler, hvoraf f.eks. kun halvdelen blev anmeldt. Enten må redaktionen være useriøs, underbemandet eller en helt tredje ting.

Så ja, distributørerne bestemmer reelt hvilke titler, de vil have eksponeret i pressen. Og ja, det er muligt det er forkert set fra visse synspunkter.

Det ypperste for anmelderne må være at formidle deres objektive mening om spillet videre og enten hjælpe læsere ved at anbefale gode spil eller advare mod dårlige.

Og det er da en skam hvis ikke 'Disgaea' bliver spillet af flere mennesker, hvis det virkelig er så godt et spil. Men ansvaret for at skabe omtale må da helt klart ligge hos distributøren og dennes PR-afdeling. Hvis idioterne ikke vil tjene penge er det vel deres sag. Så kan vi knibe en lille tåre for de spillere, som går glip af en god oplevelse og bruger deres penge på andet end gode uanmeldte spil.
WehnerWehnerSkrevet 23/03-05 23:50 
Disclaimer: Jeg er kun fodsoldat på GameSector, så min holdning her er ikke officiel. Den er min egen.

Jeg har det lidt sådan, at hvis distributøren ønsker et spil anmeldt, så må denne sende det til de respektive spilmedier. Det kan simpelthen ikke være vores opgave, at indkøbe smalle titler. Guderne skal vide, at det er elendigt betalt at være anmelder i Danmark, men det skal altså ikke blive en decideret udgift. Vi er ikke en velgørenhedsorganisation.

Det samme gælder GameCube-spil. Det er over et år siden, at jeg kunne mærke, vi ikke længere fik andet end de absolutte top/eksklusivtitler til anmeldelse på GameSector. Det er igen distributørernes valg, og det ville være en helt urealistisk udgift for en dansk spilredaktion at sætte sig for at indkøbe alle disse GameCube-titler, vi (og andre) ikke får. Jeg tror i øvrigt GameCube-spil i Danmark sælger dårligere i Danmark end man lige regner med, men det er et stykke tid siden, jeg har set Manual. I Aalborgs butikker fylder Cube-sektionerne i hvert fald mindre og mindre - visse steder er den helt væk. Derfor er distributørernes tilbageholdenhed naturlig, men naturligvis også selvforstærkende.

I det hele taget ville det være et forkert signal at sende distributørerne, hvis de danske spilmedier selv begyndte, at købe spil til anmeldelse. For hvilken distributør ville ikke blive fristet til at se _hvor_ mange pressesæt, den kunne slippe for at sende ud, når først tåberne (os) begynder at købe spil til anmeldelse fra egen lomme?

At man anmelder Catwoman x gange er måske ikke decideret gavnligt, men det kan jo heller ikke skade. Ud over hvis man tæller eksponering af ringe spil som skadelig reklame, der lokker den uanende mainstream gamer til at købe et stærkt branded produkt. Denne risiko burde dog blive minimeret af de dårlige karakterer, disse titler oftest får.

Men som du selv siger, så er det cost/benefit det hele og ikke meget kommunisme. I det store hele går det vel alligevel. De, der virkelig interesserer sig for spil, skal nok finde perlerne. Fuck mainstream-gamerne :)

Derudover er vi enige om, at Minish Cap ligger på en delt førsteplads på listen over sidste års udgivelser!
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Zzap!Zzap!Skrevet 23/03-05 23:26, rettet 23/03-05 23:27 
RJK>Eller har jeg bare misforstået det hele/har "en mærkelig spilsmag"/ er "latterligt pladdersocialistisk"/vælg selv? ;p

Nej, det du skriver er vel mere eller mindre fakta.
Danmark er vel simpelthen for lille et land til at brødføde en ordentlig spilpresse. Der er lignende tilstande i vores større nabolande, men der har de enkelte medier (blade, websites, tv, etc.) mere økonomisk magt både direkte og indirekte.
Et blad som EDGE eller Famitsu, der kan finde på at slamdunke stor-hypede titler ville ikke holde to måneder i Danmark.

Når net-distribution af spil engang (om forhåbentlig ikke så længe) bliver en realitet, kan det være at situationen ændrer sig.
Små softwarehuse vil kunne klare distributionen og udgivelsen selv for relativt små beløb, og alle vil have lige hurtig adgang til spillet på udgivelsesdagen.
Born to kill space
RJKRJKSkrevet 23/03-05 22:34 
Jeg skrev min første "professionelle" anmeldelse for små otte år siden og siden er det blevet til godt 600 af slagsen dækkende spil, film og tegneserier for diverse magasiner. Ind i mellem kan man så godt tænke over, hvad formålet egentligt er med anmeldelser. Det jeg er nået frem til er, at det vigtigste må være, at fortælle læseren noget, de ellers ikke ville få at vide. Ikke at der er noget galt i at oplyse om at FIFA 200X er ligesom FIFA 200Y, eller at Army Men X også er dårligt, men det ypperste er at kunne præsentere og rose et virkelig godt produkt, som ellers bliver forbigået af de brede masser, fordi det ikke er skåret over en mainstream-kam og fyldt med marketingskroner til overnaturlig hype. At gøre opmærksom på de gode spil, som folk har brug for at blive gjort opmærksomme på.

I tiden sidder jeg og spiller Disgaea til PlayStation 2. Det er et fremragende spil og sammen med det ligeledes fremragende Zelda: Minish Cap det absolut bedste jeg har spillet fra 2004. De fleste har sikkert ikke hørt om Disgaea, og da vi lavede afstemning om årets bedste spil for et par måneder siden, scorede det sølle fire stemmer. Det lykkedes mig endda at gætte hvem de tre andre stemmeafgivere var, før jeg undersøgte det. Disgaea har ikke fået meget omtale i Danmark. Det er herhjemme udgivet af en lille distributør (nu ex-distributør), der ikke har pumpet en masse reklamekroner i det, hvis nogen overhovedet. Pressen har heller ikke hjulpet Disgaea. Ikke én sølle anmeldelser er det blevet til. Vi har små ti større magasiner der anmelder "de fleste" spil, og ingen af dem har behandlet spillet. Hvorfor dog ikke?

Er det mon fordi Disgaea ikke er så godt et spil? Lad os se på de udenlandske medier. Et snit på 86% hos GameRankings. 9.2 på IGN. 9/10 i GamesTM. 9/10 i Edge. Alle roser det til skyerne. Anmelderne ude i den store verden er generelt enige om, at Disgaea var et af årets bedste spil. Er det ikke nok til, at en titel burde anmeldes herhjemme?

Er det så fordi Disgaea kun henveder sig til et lille marked? Måske. Disgaea er ikke et mainstream-produkt. Det henvender sig ikke til alle. Det er ikke flashy eller smart. Men en modtagergruppe er det altså for det. Her på Play:Right er Disgaea det fjerdemest samlede/ønskede PS2-spil fra 2004. Kun overgået af GTA: San Andreas, Final Fantasy X-2 og Castlevania: Lament Of Innocence. Selv med alle store platforme regnet med ender det i top 15. Foran store titler som Metrod Prime 2, Pikmin 2, Tales Of Symphonia, Sudeki, Chronicles Of Riddick, Silent Hill 4, Out Run 2, PES 4, Onimusha 3, SingStar, Jak 3, Ratchet & Clank 3 og Driv3r. Selvfølgelig er Play:Right ikke udtryk for det generelle marked, men alligevel. Er det ikke nok til, at en titel burde anmeldes herhjemme (og hvis nogen overvejer "nej", så skal jeg nok lave en liste over mindre og smallere titler, der har fået meget mere dækning ;))?

Og det her gælder jo ikke kun Disgaea. Der kan nævnes flere rigtig gode spil fra den seneste tid, der er blevet forbigået i de danske anmeldelser. Fx R-Type Final (8/10 i Edge) og Gradius V (9/10 i Edge), der er to store fanfavoritter, blev begge kun anmeldt én gang i Danmark. I øvrigt begge af Thomas Nielsen fra Gamereactor (respekt for det). Forrige år var Zone Of The Enders 2 tæt på at blive helt ignoreret (jeg ved at minimum to af de tre danske anmeldelser heraf krævede indsatser udover det normale fra de pågældende magasiner), selvom det efter blandt andet min mening var årets bedste PS2-udgivelse. Et relateret spil, Crimson Sea, fik slet ingen anmeldelse, indtil Anders hev det frem igen i vores Retro-sektion.

En "sjov" ting ved R-Type Final er, at det blev distribueret af samme firma som Disgaea. En "sjov" ting ved Gradius V og ZOE 2 er, at de også bliver distribueret af det samme firma (Konami Sverige). Jeg kender ikke så meget til førstnævnte distributør, men jeg ved at sidstnævnte ofte vurderer at en titel ikke er "besværet værd" at sende anmelderkopier ud i Danmark af. Det gjaldt jo blandt andet for de virkelig gode Castlevania: Harmony Of Dissonance og Castlevania: Aria Of Sorrow til GBA, som kun Gamers 2 Gamers sørgede for anmeldeler af (respekt for det). Crimson Sea fik ingen officiel dansk distribution, ligesom det også er tilfældet med en del bedre, nyere titler som fx Phantom Brave. Den slags titler kan omtalemæssigt stort set kun håbe på at Geek Culture ser på dem (og så fik jeg også udtrykt respekt til dem, da de som de stort set eneste hiver oversete titler op engang i mellem).

Det jeg siger her er, at distributørerne reelt bestemmer, hvilke spil der bliver anmeldt i Danmark. De danske magasiner anmelder hvad de får tilsendt, og sjældent noget som helst andet. Distributørerne skal tjene penge, så de er reelt ligeglade med om spil er gode eller dårlige. De promoverer de titler, som de tror kan sælge bedst. Og det er mainstream-titlerne der sigter så bredt som muligt. Dermed har de også nærmest reduceret de danske magasiner til en slags fin reklame. Og det er helt uden at vi snakker om de mere lyssky ting, der utvivlsomt også foregår. Det er bare ved at udsende udvalgte titler, hvormed distributørerne reelt styrer magasinernes indhold. Normalt tør magasinerne ikke engang lade være med at anmelde noget, de får tilsendt, fordi de ikke vil på dårlig fod med distributørerne, og dermed risikere - gud forbyde det - at de ikke får så mange anmelderkopier fremover.

Lad os se på et konkret tilfælde. Catwoman. Et elendigt spil baseret på en elendig film. En titel som alle vel bare vidste ville blive dårlig. Men EA sender generelt gladeligt en masse anmelderkopier ud af deres titler, og det har også resulteret i en masse danske anmeldelser, af et spil som både anmelderne og læserne formentligt har været tæt på totalt ligeglade med. Alene blandt de magasiner, som vi har i Arkivet, er Catwoman anmeldt 17 (!) gange (dog overgået af fx FIFA 2004 med 25 anmeldelser). Topscorer er Gamepad med fire anmeldelser af samme spil, men de er skarp forfulgt af Gamereactor, Gamesector og Spilzonen, der hver har anmeldt tre forskellige udgaver af samme titel.

Hvad er formålet med dette? Hvorfor bruge alle de ressourcer på at så mange mennesker skal spille det samme spil og skrive den samme kritik, når et par gange havde været rigeligt til at fortælle, at man skal holde sig væk? Ingen har brug for 17 anmeldelser af Catwoman. Det er jo ikke fordi det er en kæmpesællert, som det er ultranødvendigt at advare folk imod. Fordelt over samtlige platforme er det på Play:Right sølle to (2) brugere der har Catwoman. Ude i den "virkelige verden" kunne det vist heller ikke sælges - i hvert fald blev det meget hurtigt dumpet til omkring hundrede kroner alle steder.

Der er altå et eller andet galt, når Catwoman får mere end dobbelt så mange danske anmeldelser som Disgaea, Gradius V, R-Type Final, Zone Of The Enders 2, Crimson Sea, Castlevania: Harmony Of Dissonance, Castlevania: Aria Of Sorrow og Phantom Brave tilsammen. Der er noget galt, når det ikke er spillenes kvalitet eller potentiale der dikterer, hvad de danske medier omtaler. Der er noget galt når det hele styres af penge - hvilke titler, som nogle markedsføringsfolk sætter penge i. Det laver en skævvridning i medierne, der burde være uafhængige og objektive. Som burde skrive om de spil, der er værd at skrive om. Ikke de spil, der er værdi i at skrive om.

Et andet eksempel er platforme. Selvom der "omtrentligt" kommer lige mange spil til de tre konsolplatforme, og Xbox og GameCube er lige store markedsmæssigt, så bliver GameCube ofte forbigået i de danske anmeldelser. Jeg har set på 15 tilfældigt udvalgte nyere multiplatformspil fra FIFA over Beyond Good & Evil til Tony Hawk's Underground, og tendensen er helt tydelig. PS2-udgaverne af de 15 titler har i alt fået 96 danske anmeldelser fra magasiner i vores arkiv (snit: 6,4 anmeldelser per spil), Xbox-udgaverne 55 anmeldelser (snit: 3,7) og GameCube-udgaverne sølle 8 anmeldelser (snit: 0,5). Det er jo ikke fordi spillene er voldsomt forskellige. Det er ikke fordi der er solgt otte gange så mange Xboxe som GameCubes i Danmark. Det er, formoder jeg, fordi distributørerne ikke sender anmelderkopier ud af GameCube-spil. Hvormed hele mediebilledet bliver endnu mere skævvredet.

Kan det virkelig passe, at distributørerne skal diktere de danske anmeldelser? Er der virkelig ingen danske spilmedier, der ser det som deres opgave at præsentere og rose et virkelig godt produkt, som ellers bliver forbigået af de brede masser, fordi det ikke er skåret over en mainstream-kam og fyldt med marketingskroner til overnaturlig hype? At gøre opmærksom på de gode spil, som folk har brug for at blive gjort opmærksomme på? Hvad er så egentligt de danske spilmagasiners formål med anmeldelser?

Er de danske spilmedier virkelig så økonomisk svage, at de intet kan gøre ved denne situation?

Er de danske spilmedier virkelig så ideologisk svage, at de foretrækker denne tvivlsomme symbiose med distributørerne?

Er læserne af de danske spilmedier klar over, at det reelt er pengefolk der bestemmer hvilke spil de kan læse om heri?

Eller har jeg bare misforstået det hele/har "en mærkelig spilsmag"/ er "latterligt pladdersocialistisk"/vælg selv? ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
67 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig