X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Projektorkøb


Svar
3of193of19Skrevet 03/02-05 01:23, rettet 03/02-05 01:24 
Jmog fik mig jo lidt interesseret i at købe en projektor sidst jeg var derover. Mest pga. min frustration med at finde den slags hdtv jeg egentlig havde fortrukket.
Har kigget lidt på DB priser, og denne fra Panasonic lyder ikke helt forkert:
http://www.dvdpriser... Se hele indlægget
149 emne(r).
1 2 3 > »

Svar
3of193of19Skrevet 03/02-05 01:23, rettet 03/02-05 01:24 
Jmog fik mig jo lidt interesseret i at købe en projektor sidst jeg var derover. Mest pga. min frustration med at finde den slags hdtv jeg egentlig havde fortrukket.
Har kigget lidt på DB priser, og denne fra Panasonic lyder ikke helt forkert:
http://www.dvdpriser.dk/Listprices.asp?ID=71832

Scart, VGA, DVI, S-video og composhit in, native 720p 16:9 opløsning. Lyder fint.
Men nu er jeg ikke særlig erfaren hvad der angår projektører, så duer den noget hvad der angår lysstyrke og kontrast? Henholdsvis 850 ANSI Lumens og 1300:1.
Nogle spørgsmål er der stadig, f.eks. hvordan det står med HDCP hvis man tilslutter med HDMI til DVI med en adapter (nok ikke så godt). Jeg går ikke ud fra at Xenon vil kræve HDCP når man spiller via HDMI, men det kommer nok til at se lidt anderledes ud ved HD-DVD playback...
BeanoBeanoSkrevet 03/02-05 08:52 
Jeg har PT-AE700 som er afløsesen for den model du kigger på som har bedre lys og kontrast, og jeg kan varmt anbefale den!

Bruger den primært til DVD (via component m. progressive)film men også til konsoller (SCART RGB).

PT-AE700 hos MM-Vision
The BruceThe BruceSkrevet 03/02-05 09:29, rettet 03/02-05 10:38 
Jeg har set 700'eren til 13.495 på en respekteret dansk side. Jeg skal nok vende tilbage, hvis jeg finder den.

EDIT: Her var den- http://av-connection.com/?HirachyID=539
"I have a briefcase that turns into a helicopter!"- James Bond
SumezSumezSkrevet 03/02-05 09:31 
Beano>
PT-AE700

Damn lækkert. Og så med scart-indgang!
Gid man havde råd til den slags..
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
3of193of19Skrevet 03/02-05 10:14 
Ja, jeg har set 700'eren på EDB priser, men den har jo ikke DVI indgang længere.
Jeg tænker lidt ud i fremtiden med dette køb, så den skal i hvert fald også have DVI/HDMI.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 03/02-05 11:54, rettet 03/02-05 12:00 
Øhm, vil lige nævne at i Hifiklubben kan man få en BENQ PE5120 til 8999,-

Specifikationer:

* 16:9 format (alternativ 4:3)
* Opløsning: WVGA (854x480)
* Lysstyrke: 1100 ANSI Lumen
* Kontrast: 2000:1
* Billedstørrelse: 31-300"
* Throw Ratio: 60" ved 2m
* Zoom Ratio: 1:1.2
* Antal farver: 16.7 million
* Lampe: 200-watt (ca 2.000t levetid, ca 3.000t i Eco-mode)
* Støj: 26 dB (ved Eco-mode)
* Horisontal Frekvens: 24~68kHz
* Vertikal Skanning: 48~85 Hz
* Indgange: DVI (HDCP), komponent, s-video og composite
* Panel 0.53" 480P DMD chip
* Størrelse: 26.2x9.9x21.6 cm (HxWxD)
* Vægt: 2.9 kg

Noget der kan fange interesse?

TILFØJELSE:
* Video Compatibility: NTSC / PAL / SECAM / EDTV / HDTV (1080i, 720p, 576p, 576i, 480p, 480i)

BENQ PE5120 hos Hifiklubben
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
D.B.M.D.B.M.Skrevet 03/02-05 11:55, rettet 03/02-05 12:00 
700'eren har HDMI indgang, hvilket er at foretrække frem for DVI, da det tillader længere kabeltræk uden signaltab.

EDIT: Den ovennævnte projektor fra Benq er en DLP projektor hvor 700'eren er en LCD projektor og inden man køber skal man være klar over at der er fordele og ulemper ved begge typer modeller. Da jeg for ca. 1 år siden købte projektor faldt valget på en Panasonic PT-AE500 (LCD) hvilket jeg absolut ikke har fortrudt.

Benq'en har desuden så vidt jeg kan se ikke nogen scart indgang, hvilket er ret uundværligt for os konsolejere.

Læs evt. mere om forskellen mellem DLP og LCD på www.hifi4all.dk
BeanoBeanoSkrevet 03/02-05 12:12, rettet 03/02-05 12:20 
BENQ PE5120 har også en ret lav native opløsning... kun 480 linier imod 720 linier på AE700 hvilket er en stor ulempe.

Selvfølgeligt også en billigere PJ :)

Tilføjelse:

Jeg tog fornyligt nogle billeder af min PJ i brug...
Det lykkedes ikke at få et tilfredsstillende resultat, men skulle nu alligevel give et indtryk af billedet :)
Skærmen er 200x112 cm. (ca. 90")

http://www.bean.dk/pj/IMG_0682.jpg
http://www.bean.dk/pj/IMG_0684.jpg
http://www.bean.dk/pj/IMG_0685.jpg
http://www.bean.dk/pj/IMG_0698.jpg
http://www.bean.dk/pj/IMG_0715.jpg
http://www.bean.dk/pj/IMG_0719.jpg
3of193of19Skrevet 03/02-05 14:00, rettet 03/02-05 14:12 
Tak for lige at gøre mig opmærksom på at 700'eren har HDMI. Det stod ikke på EDB priser. Det gør jo beslutningen meget enkel. :)
Hvis jeg nu kunne finde ud af om den understøtter HDCP ville alt være perfekt.
Desværre ser det så ud til at jeg ikke kan tilslutte min PC via DVI, men det er nok til at leve med. Eller findes der adaptere?
BeanoBeanoSkrevet 03/02-05 14:11, rettet 03/02-05 14:12 
700'eren har VGA indgang også....

Kig på MM-Vision siden som jeg linkede til, de har et PDF datablad liggende som jeg vil anbefale du checker ud ;)
SumezSumezSkrevet 03/02-05 14:12 
Hvor lang tid mon der skal gå, før den kommer ned på et menneskeligt prisleje. :!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
3of193of19Skrevet 03/02-05 14:14 
Jo, men det ville jo kræve at skifte kabler eller få fat i en switch. Nå, den tid den sorg.
D.B.M.D.B.M.Skrevet 03/02-05 14:17 
Jeg mener helt sikkert at HDMI understøtter HDCP.

Læs evt. lidt mere om projektoren her:

http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=108972245084600

Der er et link til Panasonics brochure til PT-AE700'eren og der står et sted i teksten, at "HDMI er i princippet kompatibel med DVI (med HDCP)".

Du kan også læse mere om HDMI her:

www.hdmi.com
BeanoBeanoSkrevet 03/02-05 14:22 
Når ja... det er selvfølgeligt rigtigt.

Når nu nu snakker om AE700, så vil jeg lige gøre opmærksom på at nogle (1. gen) modeller har en lille bug (inkl. min).
Fejlen er vist fjernet på de nye serier der er fabrikeret.

Fejlen betyder at der på nogle enheder kan være "vertical bands" på billedet som forsvinder efter ca. 20 min eller hvis man manuelt justerer billedet (flicker tweaker).

Der er dog en "fix" til dette problem i form af at afbrydde strømmes på kontakten når man ikke bruger projektoren (efter man har slukket via stand-by), så opstår "vertical bands" problemet ikke.

Lad dig ikke blive skræmt væk af denne lille detalje, men syntes bare jeg ville nævne det nu hvor jeg ellers anbefaler "svinet" ;)
MrCaseMrCaseSkrevet 03/02-05 17:44, rettet 03/02-05 17:48 
lys og kontrast... lidt ligesom watt med lydsystemer.

Du har ikke brug for særlig meget lys. Køber du dig et godt lærrede, så er 850 ANSI Lumens rigeligt. Selv de rigtigt dyre hjemme-bif-projektorer har omkring 700-800 lumens. De projektorer der har mere lys er data-projektorer, der skal kunne vise ikoner og tekst i et fuldt oplyst lokale. Så lysmæssigt er den god fin.
Kontrastforhold.. Det er lidt et smertensbarn, fordi det kan måles på tusinde forskellige måder. Lad mig sige det sådan; hvis 1300:1 er sandt er det fint, fremragende. Men prøv om du kan komme til at se billede i virkeligheden.
Det er jo fint nok at sort er sort og hvidt er hvidt, men hvad med alt det ind i mellem?

Det med DVI-indgang. Det kan klart anbefales. Ren digital overførsel gør rigtig meget.

Av ja. Og så er det jo en LCD-projektor.... det er altså fy! Det er nice at den kører 720p, men DLP-projektorer er altså noooget federe. Især til hjemme-bif.

Selvfølgelig... skal du op i en DLP-hi-res projektor bliver det noget dyrere. Hi-res... det er jo kun fedt hvis du har en amerikansk xbox, eller selvfølgelig ud i fremtiden.

Og så lige det med et godt hdtv-tv.. Jeg ville foreslå nedenstående link...Det er lidt svært at skaffe lige nu, men Hi-fi klubben plejer at forhandle dem.
(læg mærke til DVB-modtagelsen!!)

sharp GD1
Have you considered sucking less?
BeanoBeanoSkrevet 03/02-05 18:06, rettet 03/02-05 18:09 
Well... kontrast er meget vigtigt!

Jeg har set en del projektorer med høj lumens tal men lav kontrast, er der er virkelig forskel i dybden af billedet.
Lav kontrat giver et flat og livøst billede.

Gå primært efter højt kontrast og kun sekundært lumens.

Et godt lærred er også vigtigt men har man en hvid væg kan man ofte klare sig med det et stykke tid.

LCD er ikke længere "fy"... igen en misforståelse.
Nogle ældre LCD projektorer har den såkaldte "screen door" effekt, men nyrere modeller som f.eks. AE700 har elimimineret dette problem.

3of19: Prøv at finde nogle sites der anmelder projektorer og læs deres anmeldelser af de forskellige modeller/mærker.
Besøg også www.avforums.com og se hvad folk skriver om de forskellige projektorer.
RuneSPRuneSPSkrevet 03/02-05 18:08 
Men husk på at lærredet også er rigtig vigtigt. Selv har jeg en Sanyo PL-Z2 projekter som er ganske fair. Dog mangler jeg et rigtig lærred... kører nu her med et mørklægningsgardin fra IKEA til 250 kr :)

Det virker skam godt nok, det er bare begræsnet hvor meget lys den reflekterer, men til 250 kr er det fair...
amigaforeveramigaforeverSkrevet 03/02-05 19:39 
Hej, kan kun anbefale at du prøver/ser projektoren før køb. Jeg kan modsat andre i denne tråd ikke holde ud at se på en DLP projektor, uanset prisklasse og hastighed på farvehjul. Har selv en viewsonic lcd-projektor, og er meget godt tilfreds med denne. Hvis formålet med projektoren fortrinsvis er til konsolbrug, skal du overveje om det måske skal være en 4:3 projektor.

Held og lykke med indkøbet.

SL

Ps: vil da anbefale ae700 fra Panasonic :-)
3of193of19Skrevet 03/02-05 21:36 
4:3 projektor bliver meget overflødig i fremtiden, da alle fremtidige konsoller som standard vil understøtte HDTV opløsningerne 720p og 1080i, som begge er widescreen formater.
Det er jo et par tusinde kroner man poser ud med, så skal det også være noget der er lidt fremtidssikkert :)
Det tager alligevel lidt tid indtil jeg køber projektor. Skal lige spare lidt først. Lån gider jeg ikke bakse med for tiden.
3of193of19Skrevet 03/02-05 23:36 
Sumez, der er mere end 2000 kroner at spare hvis du bestiller den i Tyskland.
Brug evt. www.Geizhals.at , som er noget der minder om EDB Priser:

Link...
SumezSumezSkrevet 07/02-05 17:26 
Det vil jeg huske til engang om 7-8 år når jeg har råd til den slags. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
3of193of19Skrevet 14/02-05 01:06 
Ifølge en kammerat skulle man kunne få den til ca 7000 på www.PriceJapan.com (som selvfølgelig er down for tiden). Desværre er der så ikke RGB Scart med...

Jeg er ved at lave en lille liste over ting jeg skal have ved siden af projektoren.
Til Cube og PS2 skal det være component (PS2 component er ikke specielt dyrt og Cube VGA skulle have nogle problemer med bestemte spil).
Dreamcast selvfølgelig via VGA.
Men hvad med Xbox? Hvordan er kvalitetsforskellen mellem component og VGA (ved rigtig VGA box som X2VGA)? Godt nok er boksen lidt dyrere, men det er jo også rart at være fleksibel og kunne tilslutte sin XBox til en monitor til f.eks. træf.
MrCaseMrCaseSkrevet 14/02-05 09:43 
Du skal også have dig et godt lærrede!

Det er relativt vigtigt, må man sige.

Igen vil jeg anbefale Hi-fi Klubben på amagerbrogade. De har forbindelse til nogle gutter der hedder Lissau der special-fremstiller lærreder efter mål. Dvs. du kan få lige den størrelse du har brug for.
På fast-ramme, som træk-ned eller m. motor. Og hvor jeg så ville anbefale et gråt lærrede. Det æder meget af den ækle baggrundsbelysning der altid vil være i et rum, og giver et, synes jeg, bedre billede, især med projektorer i denne her prisklasse.

Mht. Xbox kan jeg kun sige at du skal bruge et originalt HD kit for at få godt progressive conponent ud af en xbox. Men så ser det til gengæld også genialt ud! :)
Have you considered sucking less?
BeanoBeanoSkrevet 14/02-05 09:51 
Det 16:9 rammelærred jeg har (se billederne ovenfor) er faktisk et fra Lissau :)

Utroligt soligt bygget og nemt at samle - kan sagtens anbefales.

Hvad angår grå vs. hvid - så er det en smagssag.
Har selv valgt et hvidt lærred da jeg syntes at det grå tog for meget af lyset og siden kontrasten er ret god på AE700'eren, så fandt jeg det tilstrækkeligt med det hvide.
Men der er ingen "rigtig" løsning mht. dette - alt efter hvad man foretrækker :)
BeanoBeanoSkrevet 14/02-05 10:10 
Faldt lige over denne PJ... ret spøjs :)

There's a PJ in my pocket
JmogJmogSkrevet 14/02-05 14:27, rettet 14/02-05 14:27 
Så virker Pricejapan igen. Jeg er åbenbart kommet til at omregne Euro-prisen med dollarkurs. Den rigtige pris er 9800 kroner inklusiv forsendelse til EU. Det er dog stadig ret billigt.
BeanoBeanoSkrevet 14/02-05 14:53 
Plus dansk told/afgifter ?
JmogJmogSkrevet 14/02-05 15:28 
Kun moms(*). Der er ingen told på EDB-udstyr.

(*: Pricejapan er til at snakke med, når det kommer til værdiangivelsen på pakken)
3of193of19Skrevet 14/02-05 16:17, rettet 14/02-05 16:19 
Hmm, så kan det nok alligevel bedre betale sig at hente den via Tyskland. Screenmenu kun på japansk og kun 110V in. Og så får man scart med i købet med PAL udgaven.
JmogJmogSkrevet 14/02-05 21:47, rettet 14/02-05 21:54 
At der kun er 110v ind ville jeg ikke regne med. Samtlige af modellens forgængere havde universal strømforsyning.

*edit* Den amerikanske model har en 110-240v strømforsyning, så det er ret usandsynligt, det samme ikke gælder for den japanske.
BeanoBeanoSkrevet 14/02-05 21:58 
Japan er også lidt langt at cykle hvis der er problemer med enheden :!
HeroldHeroldSkrevet 23/08-05 14:20 
Nu kommer jeg lige med en genoplivning af dette emne.

Er der nogen der kender til den her projektor, og ved om den er noget værd?

http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=72213
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
BeanoBeanoSkrevet 23/08-05 14:24 
Kender den ikke... men kontrast er alt for lav!
JmogJmogSkrevet 23/08-05 14:57 
Udover at kontrasten er for lav, så har den hverken component eller HDMI. Manglen på sidstnævnte betyder, at du ikke kan bruge HD-DVD eller Blu-ray med den. I hvert fald ikke HD-opløsningerne.

Det er også en 4:3 projektor og så er der ikke meget idé i at købe en der ikke kan køre HD og 16:9 native. For under 3000 mere kan du få en native 16:9 HD-projektor med bedre kontrast og alle indgange. For eksempel Panasonic AE700. Der får du:
-1280*720 opløsning (Xbox 360 og HD-DVD/Blu-ray vil ouputte det)
-1000 ansi (lysstyrke)
-2000:1 kontrastforhold
-Component, VGA, HDMI, s-video, composite

Det kan slet ikke betale sig at købe den, du linker til.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 23/08-05 21:27 
Hey, tjek lige lillebroren også, PT-AE500:
http://av-connection.com/?HirachyID=516&CampID=24
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
JmogJmogSkrevet 24/08-05 13:28 
Det er da en Sanyo, du linker til?
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 24/08-05 17:59 
Hehe, ups :-)

http://av-connection.com/?ProductNo=40-112&VersionNo=0
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
HeroldHeroldSkrevet 25/08-05 15:36 
Jeg kan ikke rigtigt se prisen på den - jeg kan se prisen på pæren dog. Hvor længe holder sådan en fætter?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
D.B.M.D.B.M.Skrevet 25/08-05 15:45 
Pæren holder ca. 2000-3000 timer alt afhængig af diverse indstillinger.

Panasonic PT-AE700 er i øvrigt på tilbud i øjeblikket hos Computer City til kun 9.999 kr.

En rigtig god pris for en super projektor.

Computer City
HeroldHeroldSkrevet 25/08-05 15:49 
Det ser ikke skidt ud. Hvad skal man gøre sig af betragtninger, før man køber sådan en? Lærred osv?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
JmogJmogSkrevet 25/08-05 17:34, rettet 25/08-05 17:35 
Et lærred kan klares for under 2000 kroner. Bare kontakt en farvehandler og sig, at du skal bruge et rullegardin til filmbrug. Det giver et rigtig godt billede.

Alternativt, så er en hvid væg bestemt ikke en dårlig mulighed. Man kan bruge specielle typer maling, men selv med almindelig hvid vægmaling ser det godt ud. Hvis du gerne vil beholde din nuværende vægfarve kan du også male den del af væggen der skal bruges til billedet. Med tilføjelsen af en sort kant vil billedet blive rigtig fint. Det er dog ikke alle, der har lyst til lige den løsning. Den har dog den fordel at billedet altid vil være på en helt flad flade. Lærreder bliver ikke ved med at være helt flade. Det kan se sådan her ud:
http://playright.dk/samlerbilleder.php?id=103

Med hensyn til projektorens placering:
Du skal helst have mindst 2,5 meter fra projektoren linse til lærred/væg. 3-4 meter er det optimale. På den afstand kan du få et billede på 90-120 tommer ca. Officielle loftbeslag koster det hvide ud af øjnene. Hvis afstanden mellem væggen bag sidepostionenen og lærredet er fin, så kan du bare bruge et bræt og et par hyldeknægte. Det vil koste dig noget i retning af 50 kroner, i modsætning til flere tusinde for noget officielt.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 25/08-05 17:36 
Man kan købe et lærred, som du selv skal klippe til og montere i ramme. Det kan så ikke foldes sammen eller lign., men til gengæld er det ret billigt og i glimrende kvalitet, mener det var 200-300 kr min kollega betalte for hans 100" lærred. Kan ik lige huske hvad stedet hedder, men finder lige ud af det, hvis du er interesseret?
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
3of193of19Skrevet 25/08-05 21:58 
Wow, det lyder som en rigtig fin pris. Prøv at finde ud af hvor det kom fra.
HeroldHeroldSkrevet 26/08-05 00:56 
Ja, gør endelig det :)

Hvad med lyset i lokalet? Hvor mørkt skal man kunne gøre det?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
la0sla0sSkrevet 26/08-05 01:24 
Ja en projekter kan vel ikke bruges som tv afløser, da den vel er "træls" om dagen?
Hvad sker der?
JmogJmogSkrevet 26/08-05 14:03 
Afhænger af dens lysstyrke, og hvor meget man går op i billedkvalitet. Uanset hvad er det dog en nødvendighed at trække alle gardiner for, når man bruger den og slukke alt lys. Man kan godt have en lille lampe tændt i et fjernt hjørne, men _alt_ lys forringer billedkvaliteten.

Jeg går meget op i billedkvalitet og bruger sjældent min projektor, medmindre det er halvmørkt udenfor.

Med hensyn til at bruge en projektor istedet for et TV, så er det da muligt, men ikke særligt praktisk. Selv hvis man har optimale lysforhold, så er en projektor ikke noget man bare lige tænder for at zappe. Når den er tændt, er det en rigtig god idé at vente mindst 30 minutter før man slukker den igen for ikke at slide unødigt på pæren. Det samme gælder når man slukker den.

Når jeg skal se TV bruger jeg mit 28". Når jeg skal se film og spille bruger jeg projektoren. Hvis det er 4:3 spil, bruger jeg også nogen gange TV'et om eftermiddagen, når det er for lyst.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 26/08-05 18:12 
3of19>
Wow, det lyder som en rigtig fin pris. Prøv at finde ud af hvor det kom fra.

Okay, nu kom jeg vist til at tviste sandheden en smule, det var ca. 800 kr han havde givet for det. Men det jo stadig en god pris.

Firmaet hedder Priebe Sceneteknik, og deres Flexframe (http://www.flexframe.dk/), er et produkt til biografer, store som små. Siden har ikke en bestillingsfunktions, så det bedste er at ringe og spørge sig frem. Så er der også go mulighed for at finde netop den type lærred der er bedst for ens projektor/installation.
Da der skal betales ved modtagelse, kan man ikke bare få afleveret lærredet på posthuset.
Men ring og snak med dem -> 74 52 64 70
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 29/09-05 18:07 
Nogen der har prøvet at kontakte Priebe ang Flexframe?
- og hvad var jeres oplevelser?
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
ContainerContainerSkrevet 17/02-07 13:37 
Et lille spørgsmål:

hvor mange timer bruger man ca sin projektor på et år?? Vis man bruger den på gaming, film og muligvis også lidt computer...

Hvor meget bruger i jeres?
HeroldHeroldSkrevet 17/02-07 13:50, rettet 17/02-07 13:51 
Det er hamrende individuelt fra person til person. Jeg tror bare du skal lave et skema ud fra hvad du selv gør foran dit tv og din computer, og så regne ud fra det.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
149 emne(r).
1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig