X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spiludvikling i Danmark


Svar
Per SPer SSkrevet 30/12-04 03:50, rettet 30/12-04 03:53 
Her kan der postes info om spiludviklingen generelt i Danmark.

Vi kan starte med en ny artikel om støtte fra Berlingske Tidende.

Støt de danske udviklere
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
KilroyKilroySkrevet 30/12-04 09:27 
Kudos til de Konservative for et sådan forslag, bare ærgerligt at Venstre pt. ikke er med på den.
Jeg tror at den danske spilindustri ville blomstre under statsstøtte. (Desuden fatter jeg ikke hvorfor at den danske filmindustri skal støttes. Det ender bare med flere Susanne Bier-film...)
Kilroy Was Here
OkottaOkottaSkrevet 30/12-04 11:09, rettet 30/12-04 11:10 
"Jeg har svært ved at se, hvorfor danske spil skulle være specielt meget mere troværdige og gode end andre spil,« siger Jens Rohde.

Det har han desværre ret i - og jeg er aldrig enig i noget nogen fra Venstre siger.

"Økonomisk har det allerede overhalet filmen, og jeg glæder mig til den dag, nogle kunstnere tager fat. Vi har endnu ikke set computerspillets Bergmann eller Fellini,« siger han (Gunnar Wille) med forventning i stemmen.

Jeg er lidt spændt på hvor de kunstnere skulle komme fra, i Danmark, når det eneste vi stort set producerer, er Hitman fortsættelser.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
HeroldHeroldSkrevet 30/12-04 11:23 
Og jeg har svært ved at se hvordan danske film skulle være specielt meget mere troværdige og gode end andre film.

Udviklingen af computerspil er i høj grad lige så meget en kunstart som så meget andet. Behøver jeg at nævne Rez og ICO?

Det er sandt at vi måske ikke er de bedste til at lave lige den type spil, men personligt ser jeg lige så meget kunst, skabelse og fortælleglæde i spil, som jeg gør i film. Forskellen er bare at jeg aldrig ville kyle 349,- efter noget som Bille August har lavet.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
OkottaOkottaSkrevet 30/12-04 11:34 
Vi er enige på alle punkter.

Men jeg har svært ved at tro på, at vi kommer til at opleve dansk spilkunst.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
HeroldHeroldSkrevet 30/12-04 14:12 
Ikke i samme stil nej. Men jeg synes da bestemt at et spil som fx. Hitman ihvertfald i sin oprindelige afskygning var berettiget til støtte. Det er ikke lavet af Lars Von Trier, nej, det er rigtigt, men jeg synes stadig det er at sidestille med danskproducerede film.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 30/12-04 14:16 
Det har jeg også. Nu var jeg jo med til det foredrag, vi reklamerede for her på P:R for nyligt (er jo så gået tabt i crashet), hvor Gunnar Wille bl.a. præsenterede hans spiluddannelse. Og det hele er jo utroligt flot organiseret og gennemarbejdet. Og man kan tydeligt se at han trækker på den eksisterende filmuddannelse.
Men det kan i grunden ikke producere andet end store, veludførte håndværk, evt. Hitman-fortsættelser.
Man kan håbe på at den store fokus på computerspil vil gøre et "dansk Ico" muligt, men i så fald kommer det i hvert fald ikke som DIREKTE følge af uddannelsen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 30/12-04 14:19, rettet 30/12-04 14:22 
Hitman er jo ikke "bare" henvendt til Danmark. Det kan næppe påståes at sige noget om danskerne og danskernes samtid. Det er jo formålet med at støtte dansk film. At det siger noget om vores kultur. At man uden støtten kun ville se amerikanske film og således ikke dokumentere vores samtid på nogen måde. Derfor mener jeg ikke at man kan sammenligne Hitman med dansk film hvad angår støtte.

Desuden mener jeg sagtens man kunne lave kunstneriske spil ala Rez i Danmark. Hvis nogen ville sætte pengene i det. Men hvorfor skulle nogen gøre det? Det ville ikke kunne betale sig.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HeroldHeroldSkrevet 30/12-04 15:02 
Nej, men det er alle de film, der produceres med støtte vel heller ikke? Det må da være en del af den teknologiske udvikling, at vi udvider den støtte vi giver danske projekter, også selvom mediet er nyt? Computerspil er endnu så nyt, at det stadig ikke betragtes på samme måde som film, men jeg synes da ikke forskellen er så stor.

Støtten bør selvfølgelig betales tilbage i det omfang, det er muligt. Det er bare langt lettere at få penge til at sætte et projekt i gang, hvis man har noget at vise frem - og det kan støtte hjælpe med.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 30/12-04 15:13, rettet 30/12-04 15:15 
Jeg er (selvsagt) kun for støtte til spil. Jeg mener bare det er en urimelig sammenligning, der drages. Og det er mig bekendt ret stramt hvilke film der får filmstøtte og der stilles mange krav til deres indhold etc.

Ud fra den kulturideologiske tankegang som film får støtte udfra, så burde de samme krav naturligvis gælde spil, hvis de skulle få støtte på samme måde.

Der er selvfølgelig stor forskel på om støtten gives med det formål at skabe dansk kultur eller med det formål at tjene penge. Filmstøtten er primært henvendt på det første. Og jeg mener ikke der er meget dansk kultur over Hitman. Hitman er lavet for at tjene penge. Penge er nødvendige i store kulturproduktioner, ja, men der er alligevel en balance mellem om der er et "kulturelt formål" med produktionen eller ej.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HeroldHeroldSkrevet 30/12-04 15:24 
Jeg er enig. Selvfølgelig bør støtten ikke gives ud fra samme ideologi som filmstøtten, når det drejer sig om dansk kultur som sådan. Overordnet mener jeg bare at det styrker den danske kultur at kunne være med med fx. Hitman, som ganske rigtigt er noget nærmere end Hollywood-produktion.

Med med den kulturideologiske tankegang som du nævner, kan det fx. forarge mig at Dogville fik et rekordstort beløb på 10 millioner til en produktion, der alt andet lige havde meget lidt med Danmark at gøre. Og det er i den ånd, hvor jeg mener at pengene ville være lige så godt givet ud som indspark til en spiludvikler, med et uafhængigt projekt.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 30/12-04 15:39, rettet 30/12-04 15:40 
Nu er der mig bekendt også ret meget ballade omkring støtten til Dogville, It's All About Love og flere fra samme periode. Svjh er det noget man er gået væk fra igen. De pågældende fortrød at de røg med på den bølge. Og de film underbygger selvfølgelig ikke ligefrem mit argument.

Jeg tror det ville være særdeles klogt at støtte dansk spilproduktion i rent økonomisk øjemed. Jeg siger bare at når vi kommer over i det kunst/kulturmæssige aspekt, så bør spillene selvfølgelig også have et kunst- eller kulturmæssigt indhold, før man kan forsvare dette. Og der mener jeg ikke man kan sige, at Hitman udskiller sig væsentligt fra alle mulige andre, udenlandske mainstreamproduktioner.

Hvilket i øvrigt ikke er en kritik af hverken Hitman eller IO, for det er jo tydeligvis heller ikke det, de har sigtet efter. Det er, som sagt, lavet for at tjene penge på det internationale marked. Dermed kan det vel heller ikke ideologisk set være berettiget til kunst- eller kulturstøtte, som film er baseret på. Men andre former for støtte havde ret sikkert været en god ting i pågældende tilfælde.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 30/12-04 15:51, rettet 30/12-04 17:46 
Herold>
Og det er i den ånd, hvor jeg mener at pengene ville være lige så godt givet ud som indspark til en spiludvikler, med et uafhængigt projekt.

Ja, om ikke andet kan støtte sparke gang i den danske spiludvikling og dermed sætte os på verdenskortet. Det kan vel kun give gevinst i sidste ende. Det samme er sket på en del andre kulturområder. I bragtning af Danmarks størrelse er vi jo temmelig suværene når det kommer til kultur, arkitektur og design - vi halter naturligvis også efter nogle steder, men det er uungåeligt.

Der kan jo laves en forsøgsordning - operation dogmespil? ;)

Med dansk kulturlivs sans for æstetik og design burde det være muligt at lave en række lækre spil - Hitman (1) og Blackout er IMO eksempler på unikke produkter - en slags "Danish Design", som jo er et kvalitetsstempel i en stor del af verden.
jaesjaesSkrevet 30/12-04 15:58 
RJK>
Og der mener jeg ikke man kan sige, at Hitman udskiller sig væsentligt fra alle mulige andre, udenlandske mainstreamproduktioner.

Så har du vist ikke læst mange udenlandske anmeldelser - anmelderne faldt jo næsten over hinanden for at rose den gennemført kølige stil og det (på nogle områder) nyskabende gameplay. At der så var problemer med spillet, er en anden sag. Pointen er, at det vel skilte sig ud på vigtige områder. Det er i hvertfald min opfattelse.

Kunst er det ikke, men computerspil er jo alligevel 99,9% popkultur og 0,1% kunst - der er ingen penge i kunstspil.
RJKRJKSkrevet 30/12-04 16:11 
jaes>
Så har du vist ikke læst mange udenlandske anmeldelser

Jeg snakkede om danskpræget kunst- eller kulturmæssigt indhold. Hvilke udenlandske anmeldelser siger at Hitman har det!?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 30/12-04 16:13 
Ligger der ikke en avis med noget brøndby-propaganda et sted i spillet? :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 30/12-04 16:18 
FCK :-/
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 30/12-04 16:28 
RJK>
Jeg snakkede om danskpræget kunst- eller kulturmæssigt indhold.

Sådan opfattede jeg ikke dit indlæg :)
RJKRJKSkrevet 30/12-04 16:45 
Jeg skrev det ellers helt ordret:

"Spillene [bør] selvfølgelig også have et kunst- eller kulturmæssigt indhold, før man kan forsvare dette. Og der mener jeg ikke man kan sige, at Hitman udskiller sig væsentligt fra alle mulige andre, udenlandske mainstreamproduktioner."

Ja? :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 30/12-04 16:52 
Set i lyset af dit tidligere indlæg burde jeg (måske) have gættet det, men ovennævnte ordlyd, synes jeg ikke er ordret betydningen dansk kunst og kultur.

"kunst- eller kulturmæssigt indhold", behøver jo ikke nødvendigvis at være lig kunst eller kultur, som afspejler danskheden :)

Men om jeg snork sov, eller om du udtrykte dig utydeligt, er jo også ligegyldigt - jeg forstod ikke budskabet, og sådan er det :D
SumezSumezSkrevet 30/12-04 16:56, rettet 30/12-04 16:57 
Hitman adskiller sig på ingen måde fra andre vestlige spil, det kan der ikke være megen tvivl om. Uanset hvor mange galninge, der render rundt og siger "aggemam".

Og selvfølgelig skal en kulturstøttes primære formål være at støtte dansk kultur. Men som Herold siger, er computerspil endnu et meget nyt medie, og i Danmark er der jo næsten ingen produktion af det. Hitman er det eneste relle, der er udkommet fra Danmark, og før man kan have nogen særlig "dansk-præget" produktion, skal man jo have en produktion! Jeg mener først og fremmest fokus bør være at sætte skub i produktionen af danske computerspil. Og i vores samfund kræver det en vis form for støtte. Hvorvidt spillene repræsenterer dansk kultur må så komme i anden række.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 30/12-04 17:01 
Under alle omstændigheder bør vi så ikke sammenligne direkte med filmstøtten, der er på et andet niveau, udviklingsmæssigt. Ellers er jeg helt enig med Sumez.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 30/12-04 17:04, rettet 30/12-04 17:05 
Sumez>
Hitman adskiller sig på ingen måde fra andre vestlige spil, det kan der ikke være megen tvivl om.

Hvorfor?

Var Hitman ikke det første (gennemførte) lejemorderspil i 3D? Hvis ja, så er det selvfølgelig en vurderingssag, om det er nok til at kalde det unikt (i ordets oprindelige betydning). Det mener jeg, at det er, og synes også klart at mange anmeldelser indikerer dette.

Desuden er stilen vel ret enestående, men så er vi selvfølgelig også seriøst ude at trave i det subjektive vadested ;)
SumezSumezSkrevet 30/12-04 17:17, rettet 30/12-04 17:18 
jaes>
Var Hitman ikke det første (gennemførte) lejemorderspil i 3D?

Det trækker vel lidt på spil som f.eks. Thief, men selvom du kan kalde det dét, gør det jo ikke spillet unikt. Tag KOTOR, som jeg sidder og spiller for tiden. Det er også det første RPG i Star Wars universet, men det gør det da heller ikke til noget enestående. Det er bare et koncept. Det burde være indlysende at Hitman ikke er noget kulturelt gennembrud.
Nej, Hitman er udelukkende interessant fordi det har fået gode anmeldelser og er fra Danmark.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 30/12-04 17:21 
Nu taler vi jo ikke om et kulturelt gennembrud, men bare om spillet skiller sig ud. Og jeg mener, at det er nok at konceptet skiller sig ud, før at man kan kalde et spil unikt. Men fair nok, det er vi så ikke enige i :)
SumezSumezSkrevet 30/12-04 17:33, rettet 30/12-04 17:34 
Og du mener ikke at et spil som Hitman kunne være kommet fra næsten enhver anden amerikansk udvikler??
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 30/12-04 17:40, rettet 30/12-04 17:43 
Jo, jeg siger heller ikke andet. Jeg kommenterer, at du ikke mener, det skiller sig ud fra andre vestlige spil.

EDIT: Ophavslandet må således være underordnet.
OkottaOkottaSkrevet 30/12-04 17:44 
Sumez>
Og du mener ikke at et spil som Hitman kunne være kommet fra næsten enhver anden amerikansk udvikler??

Det kunne det sikkert sagtens, men det gjorde det ikke (læs: aldrig).

Hitman var det første spil hvor man kunne agere lejemorder, og gøre nogle ting i spilverdenen, som man faktisk ikke kunne i andre spil på det tidspunkt.

Så nej - det var ikke kun interessant fordi det kom fra Danmark osv; Det var også interessant fordi det faktisk indeholdte unikke gameplay elementer.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
HyakotakeHyakotakeSkrevet 30/12-04 18:00 
jaes>
Var Hitman ikke det første (gennemførte) lejemorderspil i 3D? Hvis ja, så er det selvfølgelig en vurderingssag, om det er nok til at kalde det unikt (i ordets oprindelige betydning). Det mener jeg, at det er, og synes også klart at mange anmeldelser indikerer dette.

Ligemeget hvor unikt/nyskabende/banebrydende osv. "Hitman" er, har det altså intet med dansk kultur at gøre, som kan berettige offentlig støtte.

Lad os få et "Krøniken"-adventure-spil, så er der en chance for et par statskroner. Men hvordan mon målgruppen vil tage imod det?
jaesjaesSkrevet 30/12-04 18:33, rettet 30/12-04 18:34 
Hyakotake>
har det altså intet med dansk kultur at gøre, som kan berettige offentlig støtte.

Rigtigt. Pointerede jo også før, at det ikke er det jeg diskuterer (bortset fra min mere generelle kommentar til Herolds indlæg) :)

At der, efter min mening, bør tages chancer, er så en anden snak. For mig handler det om produktet, og hvad det kan gøre for at åbne øjne i indland og udland, og ikke så meget om hvor tydelig danskheden er.
SumezSumezSkrevet 30/12-04 19:17 
At tage udgangspunkt i noget dansk, og lave et spil med en viking (ud fra et dansk-nationalistisk synspunkt), christian den fjerde eller andet gejl ville naturligvis kun blive til grin. Det, vi savner er et unikt spil, der i sin stil kun kunne være kommet fra Danmark. Jeg ved ikke hvad det skulle være, men jeg kan sagtens forestille mig et spil, med mere "identitet" end et spil som Hitman, der ligeså godt kunne være kommet ud af et af EA's faste slavestudier, på trods af Okottas fremragende iagtagelse at det er det ikke.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 31/12-04 01:16, rettet 31/12-04 01:17 
Funcom ville ellers gøre det på et tidspunkt. Med baggrund i den nordiske mytologi ville de lave spillet Midgaard - et online rollespil, hvor spillerne tog roller som vikinger, byggede samfund og så videre.

De droppede desværre projektet for at holde liv i deres Anarchy Online... Forretningsmæssigt klogt, men jeg fældede en tåre for Midgaard den dag på ECTS. Det kunne have været stort.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
HyakotakeHyakotakeSkrevet 31/12-04 09:26 
Den nordiske mytologi er alligevel blevet voldtaget i så mange andre titler.
SumezSumezSkrevet 31/12-04 14:47 
Ja, sådan ser jeg også på den sag :\
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 31/12-04 17:25 
Ja, men forskellen her er at Funcom er fra Norge :) Jeg ville gerne have set hvad de kunne gøre - Det ville umiddelbart nok være svært at lave noget man kan tjene penge på, men et spændende projekt - det var det. :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig