X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Shoot 'em up? Hvilket skal jeg vælge?


Svar
HulleHulleSkrevet 31/10-04 15:22 
Har i et stykke tid leget lidt med nogen shooters til PC, og ville nu gerne tage springet over til konsol. Men hvilket spil skal jeg vælge?

De eneste krav der er, at det skal være til en af mine nuværende konsoller. Det skal af den lodrette type. Det skal være billigt..

For at spore jer lidt ind på hvad jeg leder efter, kan i prøve at downloade og spille følgende:

http://my.vector.co.jp/servlet/System.FileDownload/download/ftp/0/131153/pack/win95/game/shoot/kamuitri.exe Kamui Demo. Absolut det bedste af dem jeg har prøvet.

http://www9.big.or.jp/%7Eysuer/siterskain/reflex/RefleX-Trial4a.exe Reflex Demo. Snupper 2. Pladsen

http://my.vector.co.jp/servlet/System.FileDownload/download/ftp/0/238245/pack/win95/game/shoot/r_raid120.LZH Rally Raid Demo. 3. pladsen.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
NaieraNaieraSkrevet 31/10-04 16:07, rettet 31/10-04 16:08 
Baseret på nummer et og to (linket til nummer 3 virkede ikke før jeg skrev indlægget), er der ikke den store tvivl om at du skal have fat i ESPGaluda og dodonpachi DAI-OU-JOU til PS2. Steel Dragon EX (for Shienryu 1) kunne også bruges. Giga Wing 1/2, Mars Matrix og Gunbird 2 til Dreamcast er også gode. Donpachi, Dodonpachi og Night Raid til PSX passer også ind i samme "kategori".

At tingene skal være billige gør det dog ikke ligefrem nemt. Battle Garegga minder en del om Kamui, men det får du jo ikke ligefrem billigt. Flere af de ovennævnte shootere er i øvrigt heller ikke vanvittigt billige, og Dodonpachi til PSX er direkte svært at finde og faktisk også ret dyrt. Saturn-versionen bør undgåes.

Det hedder i øvrigt vertikal og ikke lodret. Desuden nævner du ikke noget om hvilke regioner spillene skal være, og hvis du kun vil have PAL spil til PS1/2 kan du ligeså godt droppe det, for så er der næsten kun Shienryu/Steel Dragon EX. Strikers 1945 I & II til PS2 findes også, men ærligt talt synes jeg spillene er en smule kedelige og konverteringen er direkte elendig. XII Stag til PS2 vil jeg ikke anbefale.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 31/10-04 17:28 
Naiera>
og Dodonpachi til PSX er direkte svært at finde og faktisk også ret dyrt. Saturn-versionen bør undgåes.

Hvorfor? Jeg ville ellers selv have anbefalet det. Det er muligt der er nogle forbedringer i PSX-versionen, men Saturn-udgaven er set for sig selv et fremragende spil og det er ikke svært at finde.

Udover dem Naiera nævner vil jeg også anbefale Soukyogurentai, som både er sjovt og grafisk ret imponerende. Det byder også på flere nyskabelser indenfor genren. Det kan også fås rimelig billigt (gav selv 25$).
JAAJAASkrevet 31/10-04 17:32 
Du skal vælge Border Down til Dreamcast. Det bedste og mest stilfulde Shoot 'em up, der nogensinde er lavet. Musik, gameplay og grafik går op i en højere enhed, hvis mage ikke kan findes på nuværende tidspunkt.
NaieraNaieraSkrevet 31/10-04 17:33, rettet 31/10-04 17:38 
Jmog>
Hvorfor? Jeg ville ellers selv have anbefalet det. Det er muligt der er nogle forbedringer i PSX-versionen, men Saturn-udgaven er set for sig selv et fremragende spil og det er ikke svært at finde.

Saturn-versionen af Dodonpachi er så ringe at man skulle tro det var løgn. Donpachi er heldigvis så udbredt til PSX, i kraft af at der blev lavet en genudgivelse, at man heldigvis nemt kan undgå Saturn-versionen af denne. DDP havde jeg selv købt til Saturn, fordi jeg ikke kunne få fat i en PSX-version og ikke gad betale for et PCB. "Det kunne da ikke være SÅ ringe", tænkte jeg. Men det var det altså. Det er "OK" og rimgeligt spilbart hvis man spiller det i TATE-mode, men eksplosionerne ser stadigvæk ud så man skulle tro det var løgn. Jeg går i denne tråd ikke ud fra, at Hulle umiddelbart har mulighed for at spille disse spil i TATE-mode.

Soukyugurentai glemte jeg i farten, men den kan selvfølgelig også anbefales. Man skal bare lige huske at den til dels spilles i to lag, ligesom f.eks. Xevious og Layer Section. Det fungerer dog rigtig godt, og skudene ved et af flyene minder sjovt nok en del om det i Kamui.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 31/10-04 17:35, rettet 31/10-04 17:39 
JAA>
Du skal vælge Border Down til Dreamcast.

Border Down er horisontalt... Og i øvrigt slet ikke i samme tempo eller med samme temperament som de nævnte eksempler til PC. Hvis der absolut skal anbefales horisontale shooters skal det være f.eks. Sengoku Blade eller ProGear No Arashi. Sengoku Blade kommer snart i en genudgivelse til PS2. Til Saturn er det pænt dyrt. ProGear findes kun på CPS2.

Og at kalde Border Down det bedste og mest stilfulde shoot'em up der nogensinde er lavet er en slem overdrivelse.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JAAJAASkrevet 31/10-04 17:40, rettet 31/10-04 17:52 
Ah, jeg missede, at det absolut skal være vertikalt. Anbefalingen står dog. Det ville være fjollet at nægte sig selv denne store oplevelse.

Vertikalt er jeg glad for Soukyugurentai og Zero Gunner 2.

Og nej, det er overhovedet ikke nogen form for overdrivelse. Det er så tæt på at være sandhed, som noget så subjektivt som smag kan være. Jeg kan godt tilføje "efter min opfattelse", men det er vel allerede klart.
NaieraNaieraSkrevet 31/10-04 17:43 
JAA>
Horisontalt er jeg glad for Soukyugurentai og Zero Gunner 2.

Jeg tror ikke at man definerer Zero Gunner 2 som hverken vertikalt eller horisontalt... (og du mener jo selvfølgelig vertikalt)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JAAJAASkrevet 31/10-04 17:45, rettet 31/10-04 17:50 
Tak, rettet. Jeg opfatter det som vertikalt, eller en meget nær slægtning.
KTCKTCSkrevet 01/11-04 10:15 
Alle baner indledes vel vertikalt, og det samme med boss-fights. Udover dette bevæger skærmen sig frit, men fokus er klart vertikalt, som jeg ser det :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
HulleHulleSkrevet 01/11-04 10:39 
Tak for svarene alle sammen. Vidste godt at jeg det ville være en lidt svær opgave når prisen skal være lille, men siden dette reelt set bliver mit første indtog på shooter scenen (ved godt jeg er håbløst bagefter ;) vil jeg ikke spendere en formue på at komme igang. Den slags penge ejer jeg slet ikke for tiden (hvor surt er det lige at ens bil går i stykker, og man er tvunget til vinke farvel til Nintendo DS for et stykke tid).

Glemte selvfølgelig at nævne det skulle være PAL, med mindre det er til Saturn eller Dreamcast. Endnu en ting der trækker udvalget ned.

Tror jeg starter i det stille og bestiller Steel Dragon EX og lidt senere Mars Matrix. De kan købes til en overkommelig pris, og siden de er en del af anbefalingerne kan valget kun ende her.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
dRxLdRxLSkrevet 01/11-04 18:31 
KTC>
Alle baner indledes vel vertikalt, og det samme med boss-fights.

Jeg synes at mindes at banen med toget i bjergene starter med horizontalt scroll.

ZG2 er i mine øjne så utraditionelt at det næsten falder udenfor "den traditionelle shootergenre" som jeg finder netop markerer sig ved at være svært traditionsbunden.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
NaieraNaieraSkrevet 01/11-04 21:07 
Enig. Jeg synes det er forkert at klassificere ZG2 som værende det ene eller det andet. Lad os bare kalde det et action-spil der er sjovt at spille, eller noget ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 01/11-04 21:56 
Jeg synes også det er trist at gøre så stor forskel på vertikale og horisontale shooters.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 01/11-04 22:00, rettet 01/11-04 22:06 
Nå, men hvis du ikke kan se at der er temmelig stor forskel på f.eks. Pulstar eller R-Type og et hvilket som helst spil fra Cave, og at disse højst sandsynligt kan appellere til forskellige publikummer, synes jeg dét er trist.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 01/11-04 22:05, rettet 01/11-04 22:07 
Selvfølgelig er der stor forskel, men det har jo (næsten) intet med spillets scrollretning at gøre. Der er jo f.eks. også stor forskel på en cave-shooter og et spil som Radiant Silvergun eller Star Soldier. Der er måske tradition for at gøre visse ting "i en bestemt retning", men at Gradius V er horisontalt, vil aldrig være et gyldigt argument for ikke at holde af det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 01/11-04 22:12, rettet 01/11-04 22:38 
Tempoet i Radiant Silvergun minder mere om det fundet i ethvert Cave-spil, end det fundet i så godt som alle horisontale shootere. Kun ProGear, Sengoku Blade og til dels Blazing Star har et tempo og et gameplay, der minder om det der findes i de fleste vertikale shootere. Der ér altså generelt stor forskel på, hvordan de forskellige spil er at spille. Horisontale shootere er ofte sværere, kortere og bygger på (kedelig) memorering, mens de fleste vertikale er temmelig meget mere action-orienterede. Kedsomheden melder sig hurtigt for mit vedkommende, når jeg spiller Pulstar og R-Type, mens det er lidt en anden sag med f.eks. Radiant Silvergun og ESP RA.DE.... Desuden kender jeg ikke til et horisontalt shoot'em up der har et spændende scoringssystem, som mange Cave-spil har. Bortset fra ProGear, selvfølgelig.

Præcis hvorfor "fanboys" af horisontale shootere skal gøre så stor en sag ud af, at der er enkelte folk der siger at de bare hellere vil spille vertikale shoot'em ups, forstår jeg ikke. Jeg har aldrig seriøst sagt at horisontale shoot'em ups er noget bras. Det burde dog være tydeligt for alle at de fleste er anderledes fra de fleste vertikale, og at det derfor ikke burde være så underligt at enkelte ikke kan lide dem så meget.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JAAJAASkrevet 01/11-04 22:16, rettet 01/11-04 22:24 
Til gengæld finder jeg options i Gradius V svært irriterende. De gør det svært for mig at have præcis føling med, hvor mit skib befinder sig.

Nu vi var inde på Zero Gunner 2, så burde alle, der ikke allerede har prøvet Warning Forever, hente det. Det minder om ZG2 i styringen af éns skud, og er i det hele taget et rigtigt vanedannende shoot 'em up af høj kvalitet. Ganske gratis!

P.S. Scoringssystemet i Border Down er da noget af det, der gør det virkeligt interessant!

Warning Forever.
SumezSumezSkrevet 01/11-04 22:29 
Du kan da ikke seriøst mene at et spils tempo, sværhedsgrad, længde, scoringssystemet og hvorvidt spillet bygger på memorering har noget somhelst med retningen at gøre.
F.eks. hvad angår tempo, er der da kæmpe forskel på tempoet i Star Soldier og i Guwange, hvor Gradius og Radiant Silvergun minder mere om hinanden.
Og Ikaruga handler tusind gange mere om memorering end Darius-spillene (hvor kedelige de så end måtte være).
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 01/11-04 22:42 
Nu var det vist mere en generel antagelse om hvordan de fleste spil er, end det var ment som en teknisk analyse af, hvad der er muligt med de forskellige scrollretninger ;) Jeg er generelt enig, men selvfølgelig er der masser af undtagelser.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 01/11-04 22:48 
Selv som en generel antagelse er den meget skæv. Selvfølgelig er der tradition for forskellige ting, som med alle andre genrer, men at klandre horisontale shooters for at være langsomme spil baseret på udenadslære er noget sludder.
Jeg kunne også angribe vertikale shooters for at være frygteligt ensformige (hvilket er tilfældet med mange cave-shooters, shienryu, truxton, osv), men det ville være en hån mod spil som Ikaruga, mens Darius og Gate of Thunder er mindst ligeså slemme.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 01/11-04 22:56 
Sumez>
Selv som en generel antagelse er den meget skæv.

Nej. Jeg gider egentlig ikke forklare videre, for jeg synes ærligt talt du finder svar på "tiltale" i tidligere indlæg. Selvfølgelig er der undtagelser, hvilket jeg jo også tydeligt har givet udtryk for. Selvfølgelig findes disse undtagelser ikke kun blandt horisontale shootere. Der er også langsomme vertikale shootere, der bygger på udenadslære. F.eks. Ikaruga.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 01/11-04 22:59, rettet 01/11-04 23:00 
Sumez>
(...) men at klandre horisontale shooters for at være langsomme spil baseret på udenadslære er noget sludder.

Argh, ikke mere... But I must...

Hvorfor, egentlig? Jeg har aldrig givet udtryk for andet, end at det er min personlige holdning. Jeg skal dælme nok klandre (igen, de fleste...) horisontale shootere for at være langsomme spil baseret på udenadslære, for det kan jeg altså ikke lide ved dem. At de ér langsomme (eller langsommere, hvis du absolut vil), baseret på udenadslære osv., gælder altså for de fleste spil i genren. Like it or not. Jeg synes om Thunder Force V fordi det er anderledes, men R-Type, Gradius, Pulstar osv. falder altså bare udenfor min smag.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 01/11-04 23:10 
R-Type og især Pulstar er ganske rigtigt meget bygget på udenadslære, men sammenligner vi f.eks. med Radiant Silvergun, som du har givet 10/10, er Gradius(og jeg mener her hele serien), som du ikke bryder dig om, i hvert fald ikke langsommere, og kræver på ingen måder mere udenadslære end RS.
Så ja, man kan affinde sig med at der er flere shooters indenfor én type, der tiltaler en end med en anden, men at afvise et spil, fordi det er horisontalt er hyklerisk. Jeg tror du er gået glip af flere gode spiloplevelser på den måde.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 01/11-04 23:45, rettet 02/11-04 10:26 
Jeg er generelt enig i at horizontale shooters er langsommere end vertikale og også at de har tendens til at bygge mere på udenadslære (som er en dårlig ting).

Jeg har en lidt vild teori om hvad det kan skyldes. Måske er det sværere for øjnene at overskue noget der scroller horizontalt i fhld. til noget der scroller vertikalt. Dette finder man så altid ud af i testfasen af spillene og retter dem til i overensstemmelse hermed.

Jeg har lidt svært ved at finde frem til den evolutionsmæssige på forklaring på hvorfor det skulle forholde sig sådan med vore øjne, men måske?

Den anden mulighed er at det skulle skyldes tradition.

ps. Jeg mener i øvrigt ikke at Ikaruga er et ret godt spil, og Radiant Silvergun er, når man er kommet sig over chocket af den tekniske kompetence det repræsenterer, også mere på det jævne end dets rygte giver indtryk af.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 02/11-04 00:05 
En anden ting kunne måske være at i et spil, hvor man flyver "opad", er det mere indlysende at lade fjenderne droppe ned fra oven, som vi kender det i Space Invaders, 1942 og for den sags skyld Tetris. I horisontale spil, skal man være mere helgarderet, da man tager udgangspunkt i en dimension, der i højere grad tillader fjender, der haler ind på én bagfra, store slanger, der går i buer henover skærmen, fjender der vandrer langs gulvet og skyder på en osv. hvormed spillene ikke er så retningsorienterede som vertikale spil.


Eller er jeg helt galt på den?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JAAJAASkrevet 02/11-04 00:57, rettet 02/11-04 16:06 
Som Daniel, er jeg heller ikke ret overbevist om Ikarugas brilliance, men måske har jeg bare ikke spillet det nok.

Mht. retning, så kan jeg ikke se, at der skulle være noget belæg for, at man ikke lige så godt kan have fjender angribende fra alle sider i et vertikalt som i et horisontalt shoot 'em up. De fleste spil af begge typer smider noget i ryggen eller siderne på én fra tid til anden. At det sker oftere i de horisontale spil tror jeg bygger mere på traditioner end noget andet.

Lige sådan er der af en eller anden årsag dannet præcedens for at have dødelige barrierer i top og bund på langt de fleste horisontale shoot 'em ups, hvilket sjældent ses i de vertikale. Det skaber i mine øjne den mest markante forskel på de to typer spil, og bærer en stor del af "skylden" for, at der skal læres uden ad i mange horisontale shoot 'em ups. Lige så snart der "åbnes op" i enkelte baner i de horisontale, er udenadslære ikke længere mere vigtigt, end det er i de vertikale. Personligt synes jeg godt om baner både med og uden barrierer - gerne blandet i ét og samme spil. Det skaber en god dynamik.
RJKRJKSkrevet 02/11-04 01:23 
JAA>
Som Daniel, er jeg heller ikke ret overbevist om Ikarugas brilliance

Vi må starte en klub...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 02/11-04 14:55, rettet 02/11-04 15:02 
Sumez>
(...) men at afvise et spil, fordi det er horisontalt er hyklerisk. Jeg tror du er gået glip af flere gode spiloplevelser på den måde.

Nej! Jeg afviser ikke spillene kategorisk fordi de er horisontale. Hvis du gad kigge min samling igennem, vil du kunne se jeg har flere af slagsen, men guess what, de bliver ikke spillet! De tiltaler mig på ingen måde ligesom de fleste vertikale gør, så acceptér det dog. Jeg hár spillet rigeligt med horisontale shootere, men der er altså en grund til at jeg ikke gør det vanvittigt ofte. Lad nu bare mig bestemme hvad jeg skal spille, for jeg er udmærket i stand til at vurdere hvad jeg gider bruge min tid på, og hvad jeg ikke gider bruge min tid på. Hvilken karakter jeg har givet Radiant Silvergun er sagen irrelevant. Jeg har spillet flere spil i Gradius-serien, men mon ikke jeg synes de var kedelige og derfor har ladet være i et stykke tid?

Hulle spurgte om vertikale shootere i samme stil som dem han linkede til. Så er det lidt ærgerligt hvis han skal belæres om at han da bare skal få spillet noget Gradius V, fordi det da vist nok lige er det fedeste ever og vertikale shootere sux. Men heldigvis kom den slags først, da tråden allerede var kørt ud på et sidespor af de elendige hori-fanboys ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig