X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Lovliggør stoffer eller forbyd alkohol?


Svar
MarcusMarcusSkrevet 01/10-04 09:56 
At lade tingene være som nu er selvfølgelig også en valgmulighed, men hvorfor netop stoppe ved alkohol?

Hvad synes i, skal alle euforiserende stoffer forbydes eller skal vi have mere frihed og selv bestemme hvad vi gør ved os selv?
SumezSumezSkrevet 01/10-04 10:04 
Generelt er jeg imod alle former for censur, og mener at folk skal have mulighed for selv at bestemme hvad de gør ved deres krop.
Men man kan selvfølgelig ikke overse at stoffer medfører så store problemer som de gør, og er skyld i andre former for kriminalitet, inklusive mord.
Alkohol har ikke denne effekt, og har man et alkoholmisbrug, er det ens eget problem. Jeg mener dog at der skal gøres alt hvad der kan for at forhindre at folk kommer ud i den slags problemer, bare det ikke involverer forbud!

Mht. legalisering af hash er jeg faktisk ikke helt sikker. Jeg er bange for at forbruget vil gå over gevind, hvis det bliver lovligt, hvilket vil have negative følger. Men omvendt synes jeg at der sættes alt for hårdt ind mod det nu. Det er trodsalt et meget uskyldigt rusmiddel, og jeg synes tobak/cigaretter er langt værre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DizzyDizzySkrevet 01/10-04 15:35 
Først og fremmest at forbyde alkohol vil udløse borgerkrig... Jeg vil selv stå i spidsen i mit lokale enhed ;D

Jeg mener ikke man skal lovliggører stoffer, da det er totalt idioti at bruge den slags. I mit virke som sygeplejerske har jeg set nok skadevirkninger ved det l**t, til at jeg nogensinde vil acceptere at at det lovliggøres.
Jeg går dog ind for at "gamle" narkomaner kan få udleveret heroin etc hos specielle lægeenheder, metadon er ikke særlig godt, og hvis man gav dem rent stof ville de få en højere livskvalitet, og man kunne undgå en del husindbrud.

Ang Hash er jeg meget i tvivl, men en ting er dog sikkert at ryge hash dagligt et tåbeligt, da man igen smadre sit helbred (også meget mere end du gør ved alkohol). Også her har jeg set nok tragiske tilfælde, især i de tilfælde hvor der er børn indvolveret....
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
TurricanTurricanSkrevet 01/10-04 15:54, rettet 01/10-04 16:16 
Dizzy>
men en ting er dog sikkert at ryge hash dagligt et tåbeligt, da man igen smadre sit helbred (også meget mere end du gør ved alkohol).

Er det noget du lige har lyst til at redegøre lidt mere specifikt for?

=>Sumez

Har alkohol aldrig medført kriminalitet eller mord?

Uden at have nogle tal ved hånden tør jeg godt ligge hovedet på blokken og påstå at alkohol er den største synder når det kommer til vold og dens slags samfundsproblemer.

Men vi skal snart have fri Hash. Det kan slet ikke gå hurtigt nok.
The Gods pause for a moment...
DizzyDizzySkrevet 01/10-04 16:01 
Det kan jeg da godt, men det kræver vist ikke meget søgning på nettet for at finde dokumentationen. Og i denne sammnehæng synes jeg det er uinteresant, ellers vil denne debat hurtigt udvikle sig til noget som intet har med dette forum at gøre.

Se lige denne info fra Ekstra bladet

Ekstra Bladet
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
KeenKeenSkrevet 01/10-04 16:11 
Sikke noget interessant læsning! :)
KTCKTCSkrevet 01/10-04 16:17 
Ja, jeg har også lært et nyt ord i dag: "Alkoholm" ;)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
HeroldHeroldSkrevet 01/10-04 16:22 
Jeg går ind for begrænset kontrol - Der findes elementer der ikke ville kunne håndtere legalisering af stoffer - og selvom den ideelle verden ville være uden forbud, er det rent utopi at forestille sig at det overhovedet vil kunne lade sig gøre.

Legal marihuana fungerer dog i Holland, så mon ikke det kunne fungere her også? Jeg vil sidestille det med fx. de mange spillehaller der efterhånden er rundt omkring. Det er lige så vanedannende og ødelæggende, for deres findes mennesker, der ikke kan styre den slags. Samtidig tror jeg også at alkohol kan være et ekstremt ødelæggende element, for dem der ikke kan kontrollere mængderne og forbruget.

Summa summarum - forbud og kontrol, hvor det er nødvendigt - også selvom det rammer folk, der selv mener at de kan styre det.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
TurricanTurricanSkrevet 01/10-04 16:23, rettet 01/10-04 16:23 
=>Dizzy

Jeg er udemærket klar over at alkohol kan være en god ting, men det var ikke det jeg spurgte om.

Vi kan også fint lukke den her, da, som du selv er inde på, der er andre mere passende fora at diskutere den slags.

Min pointe var bare at hash på ingen måde kan siges at være mere skadeligt end alkohol. Men sammenligningen er jo svær. Hvilke mængder, kvalitet og hvor hyppigt man drikker/ryger osv...

Men set ud fra et samfundsmæssigt synspunkt er alkohol jo LANGT farligere end hash.
The Gods pause for a moment...
FanboyFanboySkrevet 01/10-04 16:53 
Jeg syntes sagtens man kunne legalisere hashen, så policen kunne koncentrere sig mere om de hårdere stoffer, men også fordi at hash er et meget "let" stof som ikke er nær så vanedannende som de hårdere.
TurricanTurricanSkrevet 01/10-04 17:07 
Der er selvfølgelig et psykisk aspekt, men der er, mig bekendt, intet fysisk vanedannende ved Hash. Smøger derimod...
The Gods pause for a moment...
DizzyDizzySkrevet 01/10-04 17:44 
Det meste ved afhængighed er psykisk ;D

For at kunne samligne farlighed er man nyd til at forholde sig til tingene i procentsatser. Alkohol slår flest mennesker ihjel, men der er jo nok også 1000 gange så mange som indtager alkohol i forhold til hash. Der er procentvis flere som er afhængig af Hash end der er afhængig af alkohol, men som også sagt ovenfår er der nok også 1000 gange så mange som indtager alkohol er dermed er samligning lidt svær :D
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
psychomantispsychomantisSkrevet 01/10-04 18:21, rettet 01/10-04 18:23 
Dizzy>
Der er procentvis flere som er afhængig af Hash end der er afhængig af alkohol.

Du mener hermed at der er flere der er afhængige af Hash en alkohol? For det er helt sikkert ikke rigtigt.

Eller mener du ikke procentvis i forhold til hele befolkningen men procentvis i forhold til de enkelte grupper? Altså at en større procentdel af Hashrygerne er afhængige end Alkoholdrikkerne?
Med andre ord, du mener at man bliver mere afhængig af hash?

For i såfald må man jo tage i betragtning at hash i højere grad findes i misbrugsmiljøer da det ER ulovligt. Spørgsmålet er så om procentdelen (i forhold til den hashrygende gruppe) af hashafhængige ville falde hvis det blev lovliggjort. Formentligt.
DizzyDizzySkrevet 01/10-04 18:32 
Som jeg skriver procentvis dvs som du også¨konkludere. Jeg skriver jo også at det er svært helt at samligne. Lad mig lige sumere op, jeg er ikke modstander af Hash, men jeg er tvivler, og jeg køber ikke argumentet om at Hash er ufarligt. alle stoffer som påvirker ens hjerne er skadelige for hjernen, hvis du indtages i lidt for store mængder. Og her kan hashen til tider være lidt sværer at "dosere" end fx alkohol, men igen da det er ulovligt, har man jo ikke den samme kontrol med varen, og dermed præcis hvor "giftig" den er.
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
SumezSumezSkrevet 01/10-04 19:39 
Turrican>
Har alkohol aldrig medført kriminalitet eller mord?

Uden at have nogle tal ved hånden tør jeg godt ligge hovedet på blokken og påstå at alkohol er den største synder når det kommer til vold og dens slags samfundsproblemer.

Selvfølgelig har alkohol medført masser af kriminalitet, men ikke direkte. Alle dødsfald, der har med alkohol at gøre, er det ulykker eller overlagt mord, er gerninsmandens egen skyld. Jeg mener ikke alkohol har samme kontrol over folk som stoffer, og derfor skal de skyldige straffes, ikke brugen af alkohol. Anderledes er det med stoffer, hvor det skyldige selv er ofre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig