X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

DVD til PC - hvordan?


Svar
WehnerWehnerSkrevet 07/09-04 13:33 
For et par år siden lavede jeg sammen med nogle medstuderende en kortfilm, som vi desværre kun havde mulighed for at få i .mov og på VHS og .mov-filen er endda ikke optimal - lyden røg en smule ud af sync.

Den anden dag fik jeg så endelig optaget VHS-version over på en DVD, simpelthen ved at forbinde en videomaskine med en DVD-recorder. Så langt, så godt. DVDen er testet i en afspiller og virker.

Det er selvfølgelig lækkert, at have filmen på DVD i stedet for VHS, men jeg vil også gerne have den ned på computeren. Når jeg sætter skiven i PCens DVD-drev får jeg adgagn til en mappe med fire småfiler samt en større .VOB-fil. Den store fil kan, hvis den omdøbes til .mpg åbnes med f.eks. VLC eller Windows Media Player, men de afspiller den ikke ordentligt. Media Player klager også over et codec, den fejler at hente.

Hvad gør jeg?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RonaldoRonaldoSkrevet 07/09-04 14:13 
Hvis filmen skal distruberes, så er det nødvendigt at komprimere den.

Du kan starte med at "rippe" dvd'en med DVD Decrypter (http://www.dvddecrypter.com/).

Installer programmet og start det. Øverst i menuen vælger du Mode > IFO. Vælg en "destination" og tryk på det store Ikon "Decrypt".

Jeg skriver anden del af processen hurtigst muligt.
RonaldoRonaldoSkrevet 07/09-04 14:30 
Installer AutoGK og update.

AutoGK (http://len0x.btothec.com/web3/index.php?name=Downloads&d_op=getit&lid=1).
Update (http://len0x.btothec.com/web3/index.php?name=Downloads&d_op=getit&lid=10).

Start AutoGK. Vælg Input (samme dir som blev benyttet i dvddecrypter). Vælg Output (din endelig film fil). Vælg fil størrelse eller kvalitets % (75-90% anbefalet). Tryk på Advanced Settings. Vælg opløsning (Fixed Width 5xx-6xx anbefalet). Tryk på OK. Tryk på Add Job og derefter Start Job.

Du kan justere indstillinger indtil du finder den passende kvalitet/størrelse.
WehnerWehnerSkrevet 07/09-04 14:33 
Tusind tak for hjælpen - det prøver jeg i morgen!

Og ja, den skal nok komprimeres lidt - 4.52 minutter fylder 162 mb :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
WehnerWehnerSkrevet 07/09-04 17:44 
Har lige prøvet og det gik i princippet meget godt. Men der kom ikke nogen lyd med - autoGK kaldte lydsporet: Unknown Language AC3 2ch. Kan det hænge sammen med det?

Dine links virkede desværre ikke, men jeg fandt version 1.25 af autoGK - det kan jo også være, at det er det, der ikke er nyt nok.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RonaldoRonaldoSkrevet 07/09-04 18:10 
Det er ligegyldigt om den siger unknown, så længe der er et lydspor.

Prøv med Advance Settings > Audio > CBR MP3 (128, 160 eller 192).

Der er vigtige ting i updaten. Du burde kunne vælge forskellige mirrors her: http://len0x.btothec.com/web3/index.php?name=Downloads&d_op=viewdownload&cid=4

Der er også den manuelle vej:
http://www.autogk.net/ > Downloads > Latest beta versions
WehnerWehnerSkrevet 08/09-04 13:40 
Tak igen! Så kom lyden med - jeg opdaterede først og så valgte den indstilling du foreslog. Så langt så godt. En enkelt ting driller. Både den lydløse version jeg lavede i går og den fungerende fra i dag har en tynd stribe langs hele bunden, der flimrer.

Måske du også ved, hvordan man fikser dette?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 08/09-04 13:43 
Har du prøvet at bruge et andet codec til videokomprimeringen?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 08/09-04 13:45 
Hmm, jeg har brugt XviD, der er default (tænkte ikke nærmere over det), men autoGK giver også mulighed for at bruge DivX 5. Det må jeg hellere prøve...
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 08/09-04 13:50 
Du burde have mulighed for at bruge alle de codecs, der er installeret på computeren, men XviD og DivX er selvfølgelig de mest normale. Hvis du skal rode mere med videoformater og den slags, kan programmet VirtualDub klart anbefales.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 08/09-04 13:54 
Indtil videre er det bare lige et enkeltstående projekt. Men ellers vil jeg helt klart checke VirtualDub ud.

Programmmet kræves i øvrigt, at Gain-versionen af DivX er installeret. Kan man slippe for det ved at bruge et andet program end autoGK (feks VirtualDub) eller på andre måder? Jeg er ikke så vild med Gain.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 08/09-04 14:02 
Det kommer an på hvilket format du har som udgangspunkt, og hvad din computer kender til den. Hvis du kan spille din VOB-fil i en medieafspiller (ved ikke lige med VLC, den plejer at kunne alt muligt de andre ikke kan), er det muligt at VD kan læse den. Jeg har ikke helt fulgt med, men hvis du har en ukomprimeret AVI-fil eller noget lignende, er Virtualdub perfekt til at lege rundt med klippet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 08/09-04 14:09 
DEt er en VOB, jeg har og VLC er heller ikke glad for den, så målet er i første omgang bare at få en AVI-fil. Den må gerne være komprimeret, men det behøves ikke i første omgang.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig