X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Level 42 og den slags


Svar
WehnerWehnerSkrevet 04/09-04 20:59 
For ikke at gå off topic i hvad kom ind ad døren tråden:

jaes>
Sad forleden og tænkte over hvilken genre Level 42 egentlig er. De første par albums er meget funky, men alligevel også ret poppede. Pop-fusion er et godt udtryk, og rammende specielt fra tredje album og frem :)

Egentlig findes der forbavsende lidt pop-fusion. Lige nu og her kan jeg kun komme i tanke om Mezzoforte, på nær folk som David Sanborn, der har lavet nogle enkelte pop-fusion albums.

Det er en lækker genre og ikke en, der er forfærdelig populær i dag. Hvis man skal have noget mere nutidigt i den dur skal man næsten over i Brand New Heavies, og selvom man typisk vil kunne lide dem, hvis man kan lide Level 42, så er Acid Jazz noget andet.

Jeg mener også at det tidlige Level 42 og Mezzoforte hænger tæt sammen. Det samme til dels med Sanborn - især hans arbejde med Marcus Miller. Lee Ritenour og vist også Dave Gruisin har lavet lidt i den dur - vi plejer at kalde det New Yorker-funk, og sådan set er det også en anden sound end den britiske.

Hvis jaes eller andre vil have fusionsanbefalinger, så stiller jeg mig gerne til rådighed :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
jaesjaesSkrevet 04/09-04 23:42 
Wehner>
Hvis jaes eller andre vil have fusionsanbefalinger, så stiller jeg mig gerne til rådighed :)

Musikanbefalinger er altid meget velkomne, det er dog mest pop-fusion, jeg er grøn i. Fusion/jazz-fusion er jeg kun semi-grøn i :)

Jeg har en enkelt LP med Dave Grusin (soundtracket til The Fabulous Baker Boys) og også en enkelt med Lee Ritenour (Rit). Sidstnævnte synes jeg er noget bras, og lider af den ekstreme overproduktion, som mange fusionsplader fra midtfirserne er plaget af. Denne plade er dog fra '94, så muligvis er tendensen fortsat. Desuden er de valgte sangere ikke særlig gode, men guitar-spillet fejler jo ikke noget :)

Ellers består samlingen udover de nævnte, bl.a. af de tidlige David Sanborn og en enkelt Spyro Gyra, samt soloplader af Mark King og Hiram Bullock (sidstnævnte er igen noget forfærdeligt makværk - gjorde før i tiden lidt for mange impulskøb).

Jeg skal bl.a. have købt noget Weather Report, noget Chick Corea og måske også noget Pat Metheny - har bare ikke fundet et hel album med ham, som jeg vil bruge penge på. På mange måder er hans musik genial, men numrene er meget ens, og der er også ofte utrolig ringe progression i numrene :/
WehnerWehnerSkrevet 05/09-04 00:01 
Jeg bryder mig slet ikke om jazz, men elsker fusion - så længe det er lidt funky eller poppet.

Nu køber jeg primært musik grundet bassisterne, men jeg vil give dig ret i det med Pat Metheny. Der er mere bid i f.eks. Mike Stern og for den sags skyld John Scofield.

Vil det sige at du har Influences med Mark King? Er du musiker?

Hvis du skal have Weather Report, er det vel bedst at starte med Heavy Weather - den med Birdland og Teen Town.

Ellers de varmeste anbefalinger til:

Alain Caron Le Band: Rhythm'n Jazz
Marcus Miller: The Sun Don't Lie
Grafitti: Good Grooves (meget poppet, men sikkert svær at finde)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
jaesjaesSkrevet 05/09-04 00:50, rettet 05/09-04 02:02 
Med jazz-fusion mente jeg bare "almindelig" fusion. Altså fusionen mellem funk, rock, jazz og pop. Nogle kalder det jo fusion og andre jazz-fusion eller fusions-jazz.

Wehner>
Vil det sige at du har Influences med Mark King?

Ja. Ganske fed plade.

Er du musiker?

Ja, på hobbyplan. Jeg har spillet guitar en del år (i lange perioder er det dog kun blevet til et par timer højst en gang om måneden). Jeg har spillet i et par hyggebands (cover-numre). Begyndte fornylig på et projekt med en kammerat, hvor vi ville spille egne numre. Desværre ser det ud til, at det er sat på pause på ubestemt tid.

For ikke så længe siden igen, er jeg begyndt på at lære at spille klaver. Det er bare ikke så fedt på et 49-tangenters midi-keyboard uden vægtede tangenter :S

Vil da også lige tjekke Alain Caron Le Band og grafitti ud.
WehnerWehnerSkrevet 11/05-05 23:11 
Den nye geniale CD med Marcus Miller: Silver Rain har en del poppede ting på sig. Noget af det bedste i genren de seneste år.

Læste også lige om et Brand New Heavies-inspireret band, Mamayo endda med en kvindelig bassist:

http://www.groove4dayz.com/mamayo/index.html

Der er nogle lydsmagsprøver. Ren Brand New Heavies. Regner med at bestille skiven.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Zzap!Zzap!Skrevet 12/05-05 00:00 
Jeg tror man kalder den genre Level 42 spiller for Britfunk. Jeg kan ikke lige på stående fod komme i tanke om andre bands der også spiller i samme luftige fusion-pop stil, men Scritti Polittis andet og tredje album har i hvert fald elementer af det.

Angående Weather Report, så synes jeg personligt at deres albums holder overraskende dårligt.
Det er ikke så meget at musikken i sig selv er dårlig, det er mere måden den bliver spillet på der gør at, jeg i hvert fald, føler at den aldrig rigtigt får lov at folde sig fuldt ud.
I stedet vil jeg varmt anbefale det opsamlings album nogle af medlemmerne lavede i 2000 der hedder "Celebrating the music of Weather Report", hvor der er genindspillede versioner af de bedste af de gamle numre.
Normalt er jeg meget imod genindspilninger, men i dette tilfælde må jeg sige, at det var med fuld ret at de gjorde det.
Born to kill space
WehnerWehnerSkrevet 12/05-05 01:17 
Det er jo bare uden Jaco :(
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Michael_Michael_Skrevet 12/05-05 09:30 
St. Germain er et af de bedre fusions/jazz bands jeg er stødt på.
Deres album Tourist er fantastisk.

Samples på Amazon
SeventhSunSeventhSunSkrevet 12/05-05 11:27, rettet 12/05-05 11:28 
Æhh - St. Germain er IKKE Fusions-Jazz eller lignende.

Tourist er en fantastisk plade, men den er altså lavet i høj grad af samples, så man kan vel kalde det Electronica/Lounge/Trip-Hop.

Snakker vi om Fusion vil jeg lige nævne Herbie Hancock og Headhunters.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig