X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Nogle amerikanere er for pinlige


Svar
JloweJloweSkrevet 07/08-04 09:27 
læs selv

pengene tilbage
Du vil gerne være med i hulen, ikk' Mulle?
80 emne(r).
« < 1 2

Svar
RJKRJKSkrevet 09/08-04 20:43 
Nu virker oprettelse af genre-data på IMDb sådan, at man ikke kan bruge det som definitivt bevis på noget som helst. Der er masser af gode/dårlige eksempler på dette.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
MarcusMarcusSkrevet 09/08-04 20:47, rettet 09/08-04 20:51 
Muligvis, men efter hvad man kan læse her så ved diverse P:R brugere heller ikke hvad de skal kalde genren som nok lige nu bliver nød til at blive en kombination af flere.
Altså kunne det være IMDB kunne hjælpe lidt.

Gider du ikke finde nogle eksempler på forkert valg af genre iøvrigt?
BeanoBeanoSkrevet 09/08-04 20:49, rettet 09/08-04 21:23 
Nu står den angivet som "Documentary" på IMDB... hvad er det lige du ikke forstår?
MarcusMarcusSkrevet 09/08-04 20:52 
Hvilken af filmene taler du om? BFC står først og fremmest som Comedy. Jeg har ikke set Fahrenheit så den kan jeg ikke udtale mig om.
BeanoBeanoSkrevet 09/08-04 20:56 
Vi taler primært om Fahrenheit 9/11.
MarcusMarcusSkrevet 09/08-04 21:01, rettet 09/08-04 22:27 
Efter hvad jeg kan se i flere tidligere indlæg så kan jeg se at der bliver diskuteret hvilke genrer begge film tilhører selvom det måske primært er Fahrenheit 9/11. Hvis du læste mine sidste indlæg så kan du se at jeg kommenterede mht. BFC.

Nå...nok om det.
RJKRJKSkrevet 09/08-04 22:43, rettet 09/08-04 22:43 
Mysterious>
Gider du ikke finde nogle eksempler på forkert valg af genre iøvrigt?

Stort set de ti første film jeg søgte på. Det ser nok værre ud, jo mindre filmene er, men her har jeg taget nogle, som jeg regner med at alle kender og som er ret lette at genresætte.

The Fifth Element: Drama
Requiem For A Dream: Crime
Scream: Mystery
Alien: Thriller
The Matrix: Thriller
Hellboy: Horror
Tomb Raider: Fantasy
Charlie's Angels: Mystery
Terminator 2: Drama
The Thing: Action

Det er muligvis korrekt at alle ovennævnte film har elementer af de nævnte genrer, men derfra og til at sige, at filmene er i disse genrer, er der meget langt. IMDb har jo valgt et system, hvor man har en meget bred genredefinition og nærmest altid sætter alle film i 3-4 genrer. Så, ja, Bowling For Columbine er nok ligeså meget en komedie, som Fifth Element er et drama og Hellboy er en gyser. Det vil sige ikke ret meget...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
salsalSkrevet 09/08-04 23:29, rettet 09/08-04 23:31 
Jeg bliver gladere og gladere for RJK, for hver dag der går.

Edith: Selv ganske simple sætninger fomår jeg at kludre i. Hvad skal det hele ikke ende med?
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
RJKRJKSkrevet 09/08-04 23:50 
Jeg må starte en klub ;pp
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SeventhSunSeventhSunSkrevet 10/08-04 10:06 
Jeg tror ikke at sal eller jeg selv på noget tidspunkt har haft til hensigt med denne diskussion, at ordet "dokumentar" aldrig mere må bruges om Michael Moore eller hans film.

Jeg synes bare det er vigtigt at forstå, at det han laver i hvert fald ikke er ren dokumentar.
Folk har en tendens til at opfatte dokumentar som et stykke af virkeligheden.

Det er min opfattelse, at det ville være bedst hvis folk forstår at det han laver er tilpasset hans budskab i allerhøjeste grad, og at det dermed presser grænserne for hvad man kan kalde dokumentar.
Jeg ved at mange dokumentar purister er enige i dét.


Når det er sagt, synes jeg at det han gør er fantastisk og nødvendigt.
Da han fra Oscarscenen i forbindelse med BFC sagde: "shame on you mister Bush" og blev buh'et ud, var jeg nær ved at fælde en tåre.
Han var stortset ene om at kritisere Bush offentligt i USA på dét tidspunkt.

Til gengæld må jeg erkende, at jeg desværre ikke har set andre af hans film end "Roger & Me".
Det er nu også ligegyldigt i denne sammenhæng, for pointen er jo netop at man ikke som almindelig seer kan se de steder hvor han bruger konstruerede eller vildledende billeder.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
RJKRJKSkrevet 10/08-04 11:16 
SeventhSun>
Jeg synes bare det er vigtigt at forstå, at det han laver i hvert fald ikke er ren dokumentar.
Folk har en tendens til at opfatte dokumentar som et stykke af virkeligheden.

Så kan jeg jo passende sige, at jeg synes det er vigtigt at fastslå, at der meget sjældent er noget, der er kan kaldes et rent stykke af virkeligheden. Alle former for dokumentarprogrammer, nyhedsudsendelser og lignede, som blandt andet du lyder som om du sætter i modsætning til Moores film, har deres egne agendaer og manipulationer af virkeligheden.

Det jeg siger er bare, at Moores film ikke udskiller sig så voldsomt fra alle de andre. Om noget synes jeg faktisk de er mere rene, fordi agendaen og virkemidlerne aldrig er skjulte. De er helt åbenlyse. Det samme kan ikke siges om mange af de andre nævnte ting.

Jeg forsvarer ikke brug af manipulatio osv. men pointerer blot at det er meningsløst at angribe én person for dette, når det er galt over det hele.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
salsalSkrevet 10/08-04 13:00 
Det er jeg både enig og uenig i. Jeg mener ikke, man kan tale om dokumentarisme, når man tilpasser en film til éns holdninger fra starten af. Der er intet 'undersøgende' element overhovedet. Konklusionerne er draget på forhånd, og det er dét, der gør filmen til noget dokumentarisk sjusk. Og vi kan vel også allesammen blive enige om, at en person, der ikke engang tilstræber objektivitet, på ingen måde skal have en Oscar for bedste dokumentar? Godt så.

OMG! Michael Moore fed og dum!
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
SeventhSunSeventhSunSkrevet 10/08-04 14:08 
Her er et link om en række faktuelle fejl i Fahrenheit 9/11.
Hvis man skulle være interesseret.

http://www.davekopel.com/Terror/Fiftysix-Deceits-in-Fahrenheit-911.htm
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
BeanoBeanoSkrevet 10/08-04 14:25 
sal>
Konklusionerne er draget på forhånd, og det er dét, der gør filmen til noget dokumentarisk sjusk.

Dvs. alle dokumentar film er noget sjusk ?... Super Size Me, Out-Foxed, BFC, Roger & Me, og andre feature dokumentar film er alle lavet for at bringe et budskab og man når næppe igang med at lave en dokumentar film uden at have en ide om hvad det skal handle om.
Prøv lige at at skaffe midler til en film uden at vide hvad den skal handle om... "doh... jeg har tænkt mig at filme lidt hist og pist i 3-4 måneder, så må vi se hvad der kommer ud af det." :)

Desuden kan man næppe påstå at Fahrenheit 911 er noget sjusk uanset om man er er enig eller ej i budskabet.
Filmen er da fantastisk godt skruet sammen og udelukkende lavet for at bringe et budskab frem uden at se objektivt så sagen. Filmen er nærmest propaganda og Moore påstår ikke andet. Den fik nok ikke de gyldne palmer fordi det var noget "sjusk".


sal>
Og vi kan vel også allesammen blive enige om, at en person, der ikke engang tilstræber objektivitet, på ingen måde skal have en Oscar for bedste dokumentar? Godt så.

Nej det kan vi ikke - dokumentar film har stadig ikke noget med objektivitet at gøre.
Det er jo lige det der er diskuteret og åbenbart er vild uenighed om.
salsalSkrevet 10/08-04 14:39 
Kan vi tale om de kunstneriske værdier nu, hvor vi - så alle og enhver kan forstå det - har fastslået, at den er fuld af lort?
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
BeanoBeanoSkrevet 10/08-04 14:51 
Så nu skal vi være enige om at den er "fuld af lort" ?
yokanabsteryokanabsterSkrevet 10/08-04 14:51, rettet 10/08-04 14:55 
sal>
Kan vi tale om de kunstneriske værdier nu, hvor vi - så alle og enhver kan forstå det - har fastslået, at den er fuld af lort?

Fuld af lort? ( Hvor er det at det dårlige er, noget konkret, da "fuld af lort" plejer at betyde at den lyver til højre og venstre, og ikke har noget med sanheden at gøre... Den film har da MEGET med sanheden at gøre! Faktaen! ) Filmen handler om en pointe, om et andgrebs lystent U.S.A der har hænderne dybt nede i mellemøstens olie pung, hvordan han så belyser dette emne er da mindre vigtigt, overdrivelse fremmer forståelsen og jeg syntes hellere at man burde diskuttere og belyse pointen end alle filmens fejl.
Og lige et spørgsmål: støtter du selv bush/fogh's krigs handlinger?
soon the world will be one big computer
salsalSkrevet 10/08-04 15:30 
Suk. Børn nu til dags.

Beano>
Den fik nok ikke de gyldne palmer fordi det var noget "sjusk".

Nej, den fik de gyldne palmer for bedste film. Dét har ikke noget med dokumentarisme at gøre. Bowling For Columbine fik en Oscar for bedste dokumentar. Det er to vidt forskellige ting. 'Bedste film' handler om kunstneriske værdier, hvor 'bedste dokumentar' - selvfølgelig - handler om dokumentariske værdier.

Beano>
dokumentar film har stadig ikke noget med objektivitet at gøre.

Jo, selvfølgelig har de det. Ellers mister de værdi, og man kan slet og ret tillade sig at fremstille alt som værende faktuelle sandheder. Men tilslut dig endelig det bræende kor af uselvstændigt tænkende teenagere, der konsekvent bifalder alt, der er imod Bush. Meget flot. Og husk at sætte kryds ved 'Ø', når du engang får stemmeret.

Beano>
Så nu skal vi være enige om at den er "fuld af lort" ?

Hvis du har en anden brugbar term for usandheder og vildledende "dokumentarisme", så er jeg da sikker på, vi kan finde ud af noget?

Yokanabster>
Og lige et spørgsmål: støtter du selv bush/fogh's krigs handlinger?

Nej, tvært imod. Derfor er det en ekstra skændsel, at så mange mennesker bifalder Michael Moore, når han er så usaglig.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
BeanoBeanoSkrevet 10/08-04 15:45 
sal>
Jo, selvfølgelig har de det. Ellers mister de værdi, og man kan slet og ret tillade sig at fremstille alt som værende faktuelle sandheder. Men tilslut dig endelig det bræende kor af uselvstændigt tænkende teenagere, der konsekvent bifalder alt, der er imod Bush. Meget flot. Og husk at sætte kryds ved 'Ø', når du engang får stemmeret.

LOL.. fandeme mange år siden jeg er blevet kaldet en teenager :)

Men tag lige og slap at og lad venligst være med at skyde mig politiske holdninger i skoene uden du kender min politiske orientering og meninger!
Hold venligst en pæn tone, tak.

Diskussionen handler om man syntes F 911 er noget bras eller ej som film og om det er dokumentar eller ej.
Personligt syntes jeg filmen er god (også som dokumentar film) selv om den er dybt manipulerende og "går forkert i byen" på flere punkter.
OkottaOkottaSkrevet 10/08-04 16:09, rettet 10/08-04 16:11 
sal>
Kan vi tale om de kunstneriske værdier nu, hvor vi - så alle og enhver kan forstå det - har fastslået, at den er fuld af lort?

Jeg har efterhånden fået fastslået, at du er usandsynlig meget fuld af dig selv.

Tror du at du ku' *være* lidt mere arrogant?
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
SeventhSunSeventhSunSkrevet 10/08-04 16:11 
Beano>
Dvs. alle dokumentar film er noget sjusk ?... Super Size Me...

Super Size Me er jo netop det perfekte eksempel.
Det er muligt, at journalisten bag havde en idé om at det ville være skidt at spise udelukkende McD mad - man han kunne jo ikke være sikker.
Mig bekendt er hans forsøg det første af sin slags i verden, og han kunne derfor på ingen måde være sikker på at han ville opnå det resultat han gjorde.

Han gjorde et journalistisk stykke arbejde / et fysisk forsøg, der gav nogle resultater han heldigvis kunne bruge til sin film, men det var ikke givet på forhånd.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
RJKRJKSkrevet 10/08-04 16:14 
Du har ikke set Bowling For Columbine, vel? For den er da netop opbygget sådan (hovedsageligt).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
yokanabsteryokanabsterSkrevet 10/08-04 16:22, rettet 10/08-04 16:31 
Yokanabster>
Og lige et spørgsmål: støtter du selv bush/fogh's krigs handlinger?
Nej, tvært imod. Derfor er det en ekstra skændsel, at så mange mennesker bifalder Michael Moore, når han er så usaglig.

Hmmm, siden hvornår har jeg bifaldt filmen? Jeg bifalder den ikke, heller ikke Michael Moore, jeg ved at dette er det absolute mainstream, som er gjordt 100% " Jeg ved intet om politik på forhånd " sikker, og så letlæseligt så muligt, eks. at midtersiden er manipuleret om på forsiden). Der er da større dokumentare der ude, og at hans bøger ikke er literære , mesterværker i forhold til mere seriøse film som The Corporation, eller bøger af Naom chumsky eller Naomi klein. Men at gå så langt at sige at den er fuld af lort, og at vi er kommunistiske teenagere ( overdrivelse ), er det ikke lidt dårlig debat tone? Og nej, jeg ville faktisk ikke stemme på enhedslisten ;)

Edit: Bottom line, jeg forstår godt dit synspunkt. Jeg ville også hellere have at folk gik ud og blev * oplyst * om tingenes tilstand, i bøger der går 100% i dybden, men det gør folk bare ikke pludseligt. Det er her jeg er glad for Moore, hans bøger vil måske give folk lyst til at læse lidt flere politiske bøger og interessere sig lidt mere for hvem der er president. Altså bedre ind ingenting, og bush Re-Elected!
soon the world will be one big computer
BeanoBeanoSkrevet 10/08-04 16:36 
SeventhSun, du har en pointe og har selvfølgeligt ret i at det var et eksperiment og han ikke til fulde ville vide på forhånd hvad resultetet var.
Men han har helt sikkert vidst at hans krop ville tage skade i en eller anden udstækning inden han gik i gang og haft en tanke med projektet - om ikke andet ville han tage voldsomt på og stadig have materiale til at underbygge hans budskab.
Når man går fra at spise sund kost hele tiden og til at kun spise fast food i en måned og samtidig motionere mindre, skal der ske noget - fandeme vammelt btw... føj :(

Men at lave en historisk film (dvs. noget der omhander noget som allerede er sket) som F911 ville være helt umuligt da man har en holdning til Bush og irak krigen inden man går igang og derfor allerede her er farvet.
salsalSkrevet 10/08-04 18:25 
Arrogance er da sjovt. Den her tråd er hundrede gange sjovere end de fleste andre på forummet. Kommentaren til Beano menes selvfølgelig med et frækt glimt i øjet. Men jeg synes stadig, at Michael Moore er en røv.

Jeg håber i øvrigt, George Bush bliver genvalgt. Det kan måske omsider få opløst FN. Og så kan det måske endelig være, at resten af verden kan se, at Amerika er fjenden. Død over Amerika!
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
BeanoBeanoSkrevet 10/08-04 18:52 
sal>
jeg synes stadig, at Michael Moore er en røv.

I så fald en STOR røv :)
salsalSkrevet 10/08-04 19:20 
Kan man egentlig blive straffet efter racisme-paragraffen, hvis man kritiserer folks fedme?
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
BeanoBeanoSkrevet 10/08-04 19:41 
Godt spørgsmål - Men Hardy & Clarke mener det åbenbart ikke...

Bog På Amazon
OkottaOkottaSkrevet 19/08-04 01:28 
Jeg har set Fahrenheit 9/11 idag.

Uanset subjektiviteten i fremstillingen, så ændrer det ikke på de virkelige tragedier vi fik at se.

Rystende dokumentar, på alle de mest frygtelige måder - men jeg var meget glad for at se den, selvom den står så tydeligt indprintet på mig nu, at jeg ikke har lyst til at se den igen.

Mest af alt, så fik jeg en pludselig lyst til at give vores såkaldte Statsminister, et par på hovedet.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
OkottaOkottaSkrevet 19/08-04 23:22 
Hvorfor er Fahrenheit iøvrigt en dokumentar film?

Jo, ser I - Det kendetegner genren at den fremstiller sagsforhold af aktuelle og mindre aktuelle nyheder på en måde, der lægger op til debat. Og således er Moore dokumentarist.

Kunstfilm? Baah.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
80 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig