X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Xbox2 - noget at glæde sig til?


Svar
OkottaOkottaSkrevet 29/07-04 11:40 
Dette er ikke en nu-skal-Okotta-bashe-Xbox-fordi-han-har-fået-Gamecube-tråd.

Nej – dette er nærmere en nu-glæder-Okotta-sig-til-Xbox2-fordi-Xbox-snart-har-aftjent-sin-værnepligt-tråd.

Jeg sad og kiggede nogle ca. et år gamle Xbox spil, den anden dag. Titlerne var Brute Force, Otogi, og Halo.

Det slog mig, hvor ikke særligt pæne disse spil egentligt er i dag,... Se hele indlægget
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
192 emne(r).
1 2 3 4 > »

Svar
OkottaOkottaSkrevet 29/07-04 11:40 
Dette er ikke en nu-skal-Okotta-bashe-Xbox-fordi-han-har-fået-Gamecube-tråd.

Nej – dette er nærmere en nu-glæder-Okotta-sig-til-Xbox2-fordi-Xbox-snart-har-aftjent-sin-værnepligt-tråd.

Jeg sad og kiggede nogle ca. et år gamle Xbox spil, den anden dag. Titlerne var Brute Force, Otogi, og Halo.

Det slog mig, hvor ikke særligt pæne disse spil egentligt er i dag, her kun ca. et år efter deres udgivelse.

Da jeg sidste sommer købte Brute Force, da sad jeg og savlede over de lækre textures, og en grafik som var noget pænere end Halo’s ditto. I dag sidder jeg og ser på flade textures og ikke-noget-at-skrive-hjem-om grafik.

Den samme oplevelse havde jeg med Otogi. I ca. September sidste år, var jeg ved at falde ned af sofaen, da jeg første gang oplevede dette spil, hjemme hos mig selv. Fantastiske textures, lys, og grafik. I dag – flade og udetaljerede textures, gnidret grafik, og ikke særligt imponerende lys.

Og Halo – det ser bare ikke lige så godt ud, som (okay), for snart 2 år siden. Bevares – det er stadig flot, og faktisk er det generalt et pænere spil, end de to andre, og nyere, spil(!) Men textures osv, er ikke det samme, som for 2 år siden (hvilket vel også er logisk nok, da det ER et ældre spil nu, men jeg havde ikke troet at jeg ville synes det havde ældet så meget).

Her kommer det så – da jeg sidste gang (for nogle måneder tilbage) så en bunke Gamecube spil, da så de stadig pæne og flotte ud. Resident Evil Remake havde stadig flotte textures og lækker grafik. Ditto med Super Monkey Ball, som stadig havde det her rene og lækre ”look”, med indbydende textures osv. Rogue Leader ligeså – rene, og detaljerede textures, og imponerende lys effekter.

Hvorfor er det egentligt sådan?

Er der virkeligt så megen forskel på Nvidia og ATI’s grafik chipsets, at Nvidia bare ældes hurtigere? Det må der vel være, når jeg oplever ovenstående?

Har I andre oplevet det samme, med jeres Xbox spil?

Det kan også være pga. at Xbox ikke er en ægte 128 bits konsol. Den bruger jo PC teknologi, og er vel mere en 32 bits maskine, med en temmelig hurtig (for en konsol) processor indbygget, og en større bunke RAM oven i hatten.

Her mere end 3 år efter PS2’ens launch, så har jeg heller ikke her oplevet sådan en nedgradering, i dens visuelle kvaliteter. Jo – vi kender vel alle de berygtede ”PS2 textures”, men maskinens alder taget i betragtning, så er der stadig flere spil idag, som giver mig en grafisk ”wow oplevelse” (bl.a ICO og Rez). Det er det samme, som jeg har oplevet med Gamecuben; Der kan jeg også sagtens få en ”wow oplevelse” med ældre spil, som den dag i dag, imponerer mig med deres grafik.

Så derfor glæder jeg mig til den næste Xbox – få puttet en ægte 256 (eller hvad det nu bliver) bits processor i maskinen – bliver processoren egentligt fordoblet, fra 128? - og lad ATI lave en fantastisk grafikchip. Jeg vil personligt se noget som slet ikke ligner noget af det vi ser i dag, på denne generation’s next-gen konsoller. Jeg vil se et kvante spring, uden noget fortilfælde, i grafik kvaliteten, på den næste Xbox, ellers bliver jeg meget skuffet.

Men bliver det mon en 32 bits processor, med en imponerende ATI grafik chip, og et ordentligt vognlæs RAM, som vi får i stedet?
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
NaieraNaieraSkrevet 29/07-04 11:51 
Har Xboxen snart aftjent sin værnepligt!? Den kom for under tre år siden i Europa!
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
OkottaOkottaSkrevet 29/07-04 12:01 
Præcist - og det er det som er det lidt uhyggelige ved det. På under 3 år er den blevet mere forældet, end f.eks PS2'en er det.

32 bits Vs. 128 bits - det går bare ikke, åbenbart.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
SeventhSunSeventhSunSkrevet 29/07-04 13:06 
Jeg synes nu at Otogi stadig har en super flot grafik.
Jrg ved ikke hvilke spil, der for alvor har overgået det.

Men bortset fra det, så synes jeg også at Nintendo har gjort noget rigtigt med GC'en.
Den viser til tider detaljer og effekter, som jeg sjældent oplever på Xbox.
Et eksempel er FF:CC når man bærer sin chalice igennem miasma streams. Det der "kraftfelt" der kommer rundt om figurene ser jo overdrevet blæret ud.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
3of193of19Skrevet 29/07-04 13:50 
Aktuelle Xbox spil ser stadig superflotte ud, bare se f.eks. Riddick.
Nyere PS2 spil er bare blevet bedre til at gemme de utilstrækkelige textures med mærkelige filtre og haze effekter.

Rez og Ico er eksempler på spil der viser flot kunstnerisk kvalitet i grafikken, men er teknisk set relativt u-imponerende. Så det har sådan set ikke noget med maskinen at gøre.
Titler på Xbox du kunne sammenligne med er Jet Set Radio Future og Panzer Dragoon Orta. Flotte spil den dag idag og henholdsvis første og andengenerations titler.
Hvis grafikken i et spil holder kunstnerisk, vil den kunne holde ud at blive sammenlignet med nyere titler i lang tid.

Halo til gengæld var teknisk imponerende til launch, så da teknikken er kommet en del længere, ser det naturligvis ikke længere så godt ud.
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 29/07-04 19:08 
Okotta>
Den samme oplevelse havde jeg med Otogi. I ca. September sidste år, var jeg ved at falde ned af sofaen, da jeg første gang oplevede dette spil, hjemme hos mig selv. Fantastiske textures, lys, og grafik. I dag – flade og udetaljerede textures, gnidret grafik, og ikke særligt imponerende lys.

Jeps! Kunne ikke havde sagt det bedre selv ;-)
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
KTCKTCSkrevet 29/07-04 19:33 
Den sammenligning mellem ATI og Nvidia holder altså ikke. Det handler ikke så meget om teknologien, men hvordan man udnytter den...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 29/07-04 19:38 
3of19>
Hvis grafikken i et spil holder kunstnerisk, vil den kunne holde ud at blive sammenlignet med nyere titler i lang tid.

Amen.

(For ikke at sige: Altid)

Når alle indser dét, er vi måske fri for 10.0/10 grafikkarakterer til et spil som DOAXVB og slipper således også for fjollede diskussioner som følge heraf.

Selvom nogle personer griber enhver chance til at starte dem... ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ComradeComradeSkrevet 29/07-04 20:30 
Argh ikke enig! Men vil ikke starte sådan en diskussion i dette pragtfuldt rene topic. ;)

Jeg synes ikke at kvaliteten på grafikken er faldet i de første spil, hver gang jeg sætter Halo i maskinen bliver jeg nærmest overrasket over at man kunne det for små 3 år siden. ;)

Dead or Alive 3 er stadig et af flotteste spil, visuelt IMO.
Men det er også rigtigt at de gamle Gamecube spil stadigvæk ser rigtig flotte ud, især Resident Evil.
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 29/07-04 21:01 
Jeg ved godt det er en off-topic diskussion, men:

RJK, hvad med spil der slet ikke bestræber sig på at indeholde kunstneriske værdier? Mener du, at der skal være forudbestemte maksimalkarakterer for visse spiltyper, lige meget hvor godt udført de er? Hvis f.eks. PES4 blæser alt hvad vi tidligere har set i serien af banen, med uovertruffen animation, fotorealistisk grafik og generelt suveræn gengivelse af sporten, så kan det ikke nå højere end eksempelvis 8?

(Det er ikke fordi jeg forsvarer DOAXBV på nogen måde. Jeg er bare interesseret i at høre hvordan du mener grafik skal vurderes, når nu du er uenig med den metode der p.t. bruges (eller er mest udbredt anyway))
(...)
jaesjaesSkrevet 29/07-04 21:32 
Fox McCloud>
når nu du er uenig med den metode der p.t. bruges (eller er mest udbredt anyway))

Forstår ikke hvordan du kan mene dette. I 9 ud af 10 anmeldelser, nævnes der jo om spillet æstetisk set er flot :)
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 29/07-04 22:57, rettet 29/07-04 22:58 
Det kan godt være jeg er søvnig, men er ikke helt sikker på hvad du mener med ovenstående? :)
(...)
OkottaOkottaSkrevet 29/07-04 23:00 
KTC>
Den sammenligning mellem ATI og Nvidia holder altså ikke. Det handler ikke så meget om teknologien, men hvordan man udnytter den...

Okay så - teknologien udnyttes ikke godtnok, af Xbox udviklere.

Dog er det stadig påfaldende, at sådan en lille æske, som Cuben jo er, at den kan vise noget der er flottere end Xbox - men igen; Så begynder vi at snakke 32 vs. 128 bits, og så har Xbox allerede tabt.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/07-04 23:08 
Så er det da underligt at multiformat spil, næsten altid er kønnere på xbox.
Spiller nu: Phantasy Star IV
OkottaOkottaSkrevet 29/07-04 23:10 
3of19>
Rez og Ico er eksempler på spil der viser flot kunstnerisk kvalitet i grafikken, men er teknisk set relativt u-imponerende. Så det har sådan set ikke noget med maskinen at gøre.

Disse to spil viser OGSÅ kunstnerisk kvalitet i grafikken, men ER derudover teknisk imponerende - også den dag i dag.

Så jo - jeg holder fast i, at det har noget med maskinen at gøre.

Men jeg vil stadig være interesseret i, at et klogt hoved stikker mig en artikel i hånden, hvor der står at jeg ta'r helt fejl.

Riddick er jeg iøvrigt enig med dig i; Forstået på den måde, at jeg kun har læst hvad der skrives om spillet, men at det egenhændigt har overbevist mig om, at dette spil er *flot*.

Og siden vi er i gang med at snakke Nvidia og ATI, så vil jeg tillige påstå, at jeg - og de fleste andre, går jeg seriøst stærkt ud fra - kan se om et spil kører på et Nvidia eller ATI chipset; ATI er altid crispere at se på. Ved Nvidia (læs: Xbox), er det tit som om at der holdes tilbage på detaljerne, samt den crispness jeg vitterligt elsker ved Gamecuben's grafik - den mangler også på Xbox.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
OkottaOkottaSkrevet 29/07-04 23:23 
Konsolkongen>
Så er det da underligt at multiformat spil, næsten altid er kønnere på xbox.

Multiformat spil er som sådan ikke altid kønnere på Xbox; De har oftest en bedre framerate på Xbox, samt længere drawdistance (i f.eks EA's sportsspil), men kvaliteten af textures, i multiformat spil, er nogenlunde den samme på tværs af konsollerne. Faktisk ligger Xbox og Gamecube som oftest side om side, når det kommer til ting som detaljeringsgraden, i grafikken. Det er ihvertfald noget af det IGN mener, i deres Head2Heads sammenligninger.

Og - for at der ikke skal være nogle misforståelser; Xbox kan temmelig sikkert smide rundt med flere polygoner ad gangen, end de andre to next-gen konsoller, men det er *visningen* af de polygoner, som jeg mener gør sig bedst på f.eks Gamecube (jvf. hele mit ATI Vs. Nvidia postulat).

Uha - og så kan vi begynde at snakke om hele tearing-problemet i Xbox spil; Hvorfor ser man ikke i nærheden af den mængde tearing, i de andre konsollers spil, som man gør det på Xbox? Spil på de andre konsoller, skal vel også engang imellem, "løsne" op for frameraten, istedetfor at låse den fast - men kun på Xbox kan det tit se direkte forfærdeligt ud. Case in point - Metal Arms: Glitch in the System (blandt andet). Måske er det noget Nvidia relateret, at tearing forekommer så ofte?
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 29/07-04 23:25 
Fox McCloud>
RJK, hvad med spil der slet ikke bestræber sig på at indeholde kunstneriske værdier? Mener du, at der skal være forudbestemte maksimalkarakterer for visse spiltyper, lige meget hvor godt udført de er?

Siden det er off-topic, så bare lige et kort og simplificeret svar ud fra en teoretisk tankegang.

Ja.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 29/07-04 23:26 
Fox McCloud>
Det kan godt være jeg er søvnig, men er ikke helt sikker på hvad du mener med ovenstående? :)

Spurgte du ikke RJK om, hvorfor han er uenig med den måde der generelt vurderes grafik på - underforstået, at det er dit indtryk, at det er normen, at der vurderes grafik på baggrund af de tekniske kvaliteter, og kun i ringe grad på baggrund af de æstetiske?

Hvis det er korrekt fortolket, så gik mit kommentar på, at det efter min mening ikke er rigtigt - personligt støder jeg i hvertfald sjældent på anmeldelser, der ikke tager højde for de kunsteriske kvaliteter (men at der er en mindre overvægt i anmeldelser, der svælger for meget i polygoner og texture, vil jeg dog medgive).
jaesjaesSkrevet 29/07-04 23:33, rettet 29/07-04 23:35 
Okotta>
samt den crispness jeg vitterligt elsker ved Gamecuben's grafik - den mangler også på Xbox.

Jeg er stort set enig. Mange Xbox-spil står lidt mere uskarpt end spil til PS2 og GC. Fx TopSpin og Midtown Madness 3. Jeg har læst, at det skyldes, at RAM-DAC´en i Xbox´en, ikke er for god, men aner ikke om der er hold i det.
Wombat HarnishWombat HarnishSkrevet 29/07-04 23:47 
Svaret er "Nvidia", da xboxen i sin tid udkom var nvidia et godt stykke bagud i deres visuelle udvikling, ATI havde på daværende tidspunkt så meget mere at byde på og det er jo faktisk først nu her med de nye generationer af grafikkort at man kan diskutere om Nvidia er kommet med igen... derfor tror jeg at xboxen noglegange er lidt trist...

men under alle omstændigheder syntes jeg ikke at man på nogen måde kan sammenligne med PS2, da jeg mener den er færdig, ment på den måde at dens grafik er for grovkornet og for uskarp, og for den sags skyld kører i en for lav opløsning... Syntes stadig Halo er et flot spil, kig på hvordan pc-spil så ud for 2-3 år siden, der er sket meget, sådan er det i denne branche...

Det er ikke maskinernes skyld men derimod udviklerne der skal tage at optimere deres spil mere til de enkelte konsoller...

Full Rectum Warrior ser da mega blær ud, så mener på igen måde at Xboxen er bagud... Og Crimson Skies, et ældre spil ser også fed ud stadig...
Good, Bad... I'am The Guy With The Gun
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 29/07-04 23:59 
RJK>
Siden det er off-topic, så bare lige et kort og simplificeret svar ud fra en teoretisk tankegang.

Ja.

OK. Det kan du evt. uddybe ved lejlighed.

Jaes>
underforstået, at det er dit indtryk, at det er normen, at der vurderes grafik på baggrund af de tekniske kvaliteter, og kun i ringe grad på baggrund af de æstetiske?

Nej, det er en misfortolkning af hvad jeg skrev, om det så er mig der har formuleret det dårligt eller ej :) Mit spørgsmål til RJK omhandlede spil, der ikke tilstræber at indeholde kunstnerisk værdi - sportsspil, sims o.l.

Et eksempel er Gran Tourismo 3, som blev rost meget for dets grafik og fik topkarakterer i den kategori de fleste steder, til trods for, at det ikke indeholder kunsterisk værdi. Tværtimod prøver det jo "bare" på, at gengive virkeligheden så præcist som det er muligt.

Hvad jeg ville høre, var bare om RJK i sådan et tilfælde mener, at grafikken umuligt kan få topkarakterer og det mener han jo så tilsyneladende.
(...)
WehnerWehnerSkrevet 30/07-04 00:07 
GameCube har en meget flot visning af klare skarpe farver, hvor Xbox-grafisk typisk, men slet ikke altid, er en smule 'mattere' at se på. Som jeg oplever det.

Men at påstå, at PS2-grafik holder bedre i dag end Xbox-grafik, tenderer galskab imo. Mit øje betragter (in-game)PS2-grafik som decideret forældet overordnet set, og det er således ikke kun pga. de kave controllers, at jeg undgår multiplatformstitler til PS2.

Det er mit indtryk, at selv blandt inkarnerede PS2-fanboys, respekterer man Xbox for dens grafiske overlegenhed. Er der overhovedet nogen reel tvivl om den sag?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
jaesjaesSkrevet 30/07-04 00:15 
Fox McCloud>
Nej, det er en misfortolkning af hvad jeg skrev,

Ok, hæftigede mig mest ved:

"Det er ikke fordi jeg forsvarer DOAXBV på nogen måde. Jeg er bare interesseret i at høre hvordan du mener grafik skal vurderes, når nu du er uenig med den metode der p.t. bruges (eller er mest udbredt anyway))".

Sikkert derfor jeg tolkede det anderledes.
RJKRJKSkrevet 30/07-04 00:16, rettet 30/07-04 00:17 
Wehner:

Snakker vi teknik eller kunstnerisk kvalitet nu? Eller en sammenblanding? Det sidste giver vel ingen mening ud fra emnets oprindelige indhold, men det synes at være dét, der egentligt menes. Selvsagt gør det en ret stor forskel på diskussionen :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Wombat HarnishWombat HarnishSkrevet 30/07-04 00:19 
Det kan jeg kun give dig ret i Wehner...

Og med hensyn til box vs. cube syntes jeg måske de skulle have delt lidt i porten, hvor boxen måske er lidt mat og grå, syntes jeg at cuben er alt for lys og skarp i sine farver, sådan for at sige det lidt firkantet, det dur kun til tegneserie grafik som mario og pokemon osv, ved godt de har lavet flotte spil også, men det er der altså også på boxen...

men det hjælper altså gevaldigt at invistere i et High Definition AV sæt til Xboxen , for jeg syntes der er kæmpe forskel på kvaliteten af det der bliver smidt på skærmen med og uden det... Havde før et Advanced AV pack kabel, men der er stadig stor stor forbedring...
Good, Bad... I'am The Guy With The Gun
WehnerWehnerSkrevet 30/07-04 00:22 
RJK>
Wehner:

Snakker vi teknik eller kunstnerisk kvalitet nu? Eller en sammenblanding? Det sidste giver vel ingen mening ud fra emnets oprindelige indhold, men det synes at være dét, der egentligt menes. Selvsagt gør det en ret stor forskel på diskussionen :)

Nu har der været snak om 32-bit, 128-bit og polygoner osv. fra Okottas mund, så jeg har egentlig tolket det som et teknisk betonet emne.

Også fordi det æstetiske vel næppe kommer an på maskinen, men har med udviklerne at gøre.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 30/07-04 00:25 
Ja, så er vi vist ovre i en Okotta Vs The World-diskussion ;)

Man kan dog sagtens argumentere for, at det æstetiske har noget med maskinerne at gøre. Ikke nødvendigvis lige hardwaren, men alle mulige andre ting, som firmaerne bag direkte og indirekte har indflydelse på.

Men det er så nok en anden diskussion.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 30/07-04 00:29 
Det er klart at firmapolitik spiller ind - alle spil skal jo stadig igennem den der approval-thingy, så man kan sagtens lægge en linie, lige så vel som man kan lade være.

Men Xbox 2 ændrer nok ikke på noget i dén retning ;)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 30/07-04 00:45 
jaes>
Ok, hæftigede mig mest ved: (...)

Det var egentlig også en dårlig formulering fra min side. Det jeg mente med, at jeg "ikke forsvarer DOAXBV" var egentlig helt præcist, at jeg ikke forsvarer, at DOAXBV skal have den klokkerene 10'er i grafik, som der tilsyneladende er nogen der gør (jvf. RJK' bemærkning).

Dog synes jeg spillet fortjener en høj karakter i grafik (men så også kun i grafik) også selvom det ikke har nogen kunstnerisk værdi.
(...)
OkottaOkottaSkrevet 30/07-04 10:44 
Wehner>
Men at påstå, at PS2-grafik holder bedre i dag end Xbox-grafik, tenderer galskab imo. Mit øje betragter (in-game)PS2-grafik som decideret forældet overordnet set, og det er således ikke kun pga. de kave controllers, at jeg undgår multiplatformstitler til PS2.

PS2 grafik holder på denne måde, at maskinen har flere titler, som kan følge med Xbox'ens titler, i dag, rent visuelt; Det synes jeg er imponerende, og synes samtidigt at det uden tvivl vidner om, at ægte 128 bit er et kraftigt bæst at slippe løs - når man ved hvordan man udvikler for det.

Synes du tearing er fedt at se på, i flere Xbox multiplatform spil?

Hvad de "kave" controllere angår, så synes jeg klart, at Dual Shock'ens fire shoulder buttons er en god ting, og i et spil som GTA: Double Pack, der savner jeg noglegange, at det ville være nemmere og mere intuitivt at lave drive-by's på Xbox versionen.

Når Dual Shock'en bliver brugt rigtigt - læs: når knapperne bliver brugt og udnyttet - så kan Xbox controlleren ikke røre den - længere er den ikke.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
JmogJmogSkrevet 30/07-04 23:49 
Hvilke PS2-titler kan grafisk følge med de flotteste Xbox-titler?
Wombat HarnishWombat HarnishSkrevet 31/07-04 00:39 
Det ville jeg også gerne vide...

Ps2'en er gammel og brugt... den har holdt godt bevares og den har tilbudt os mange glæder og betagelser... men den kan ikke følge med mere... står til dagligt og kigger på de maskiner side om side, 8 timer om dagen... Ps2 er gammel at se på...

Spillene på Boxen og Cuben er mere polerede og skarpere, hvilken af de 2 man så fortrækker er en helt anden sag...
Good, Bad... I'am The Guy With The Gun
NaieraNaieraSkrevet 31/07-04 00:43 
Du kan jo ikke bare afskrive en maskine på den måde. Det er jo absurd. Gammel at se på? Er Xboxen smart fordi den er grøn og kæmpestor?

Selvfølgelig kan PS2'en følge med. Der kommer stadigvæk masser af fantastiske spil. Flere end til de andre, og det er også flotte spil. Som hele denne tråd jo næsten handler om, er flot grafik andet end bare grafikkort- og processorkraft.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
CoreCoreSkrevet 31/07-04 01:00 
Jeg vil også lige melde mig uenig i "den kave controller".

PS2-controlleren er da den bedste af dem alle tre (4 hvis vi tager den gamle X'er med også), Boxens kommer tæt på men også kun tæt, stadig for klodset, og de to knapper der skal kompensere for de manglende skulderknapper, sidder da det lammeste sted, og det samme gælder "start/select". Cubens controller er helt ude i hampen, det højre analog-stick er jo praktisk talt ubrugeligt, det samme gælder Z-knappen hvor kanterne på knappen under den er i vejen når det skal gå stærkt, og så har det en knap for lidt i forhold til de to andre. Det eneste sted jeg kan se PS2-controlleren står tilbage for de to andre, er at Xboxens, og cubens controllere har den her fjeder-effekt i skulderknapperne, der fungerer rigtig godt som speeder/bremse i bilspil, men det er egentlig også kun boxens der fungerer optimalt...

OT, ved det godt, men jeg måtte lige smide en mening :)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
WehnerWehnerSkrevet 31/07-04 01:05 
Naiera>
Du kan jo ikke bare afskrive en maskine på den måde. Det er jo absurd. Gammel at se på? Er Xboxen smart fordi den er grøn og kæmpestor?

Jeg tror nu nok han mener grafikken - der står en af hver som demo i de fleste Bog & Ide.

Til Core:

Jeg gider ikke diskutere det videre, men lige FYI så er det, der gør PS2-controlleren kav, at den er et levn fra en tid, hvor den digitale control var vigtigst. Derfor sidder D-padden, der hvor den venstre analoge styrepind burde sidde. Som det er tilfældet nu, skal man hele tiden bøje venstre tommeltot på en uhensigtsmæssig måde, for at nå styrepinden.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
WehnerWehnerSkrevet 31/07-04 01:16 
Naiera>
Selvfølgelig kan PS2'en følge med. Der kommer stadigvæk masser af fantastiske spil. Flere end til de andre, og det er også flotte spil. Som hele denne tråd jo næsten handler om, er flot grafik andet end bare grafikkort- og processorkraft.

Der kommer flere spil til PS2, ja. Men slet ikke flere fantastiske - ikke efter min smag i hvert fald. De titler jeg ser mest frem til er enten multiplatform- eller Xbox-titler. Hvilket oversat til dansk betyder Xbox-titler eller Xbox-titler (og så Zelda :) ). Og jeg mener heller ikke, at PS2 følger så godt med. Jeg har tidligere givet Rainbow Six 3-eksemplet. Vi er simpelt hen nået dertil, hvor Xboxens power begynder at vise sig for alvor, hvilket altså illustreres af, at de ambitiøse multiplatformtitler begynder at halte og - ikke kun grafisk.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
NaieraNaieraSkrevet 31/07-04 01:40 
Wehner>
Der kommer flere spil til PS2, ja. Men slet ikke flere fantastiske - ikke efter min smag i hvert fald.

Det kan du jo ikke bakke op med fakta. Hvad med spil der endnu ikke er annoncerede?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
CoreCoreSkrevet 31/07-04 01:54, rettet 31/07-04 08:49 
Wehner>
Som det er tilfældet nu, skal man hele tiden bøje venstre tommeltot på en uhensigtsmæssig måde, for at nå styrepinden.

Hvorfor kun venstre ? De sidder jo symmetrisk (tror jeg nok er ordet jeg leder efter), så hvis den ene sidder akavet så gør den anden vel også. Det er netop også en af de ting der gør PS2-controlleren bedre efter min mening. At de sidder lige overfor hinanden (må hellere passe på med ordet, for jeg er ikke helt sikker på at det er "symmetrisk"), det gør den noget nemmere at styre rundt med i f.eks. FPS'ere. Selvfølgelig er det bare et spørgsmål om tilvænning, og den dag idag kører det også meget godt for mig med boxens også, men det er stadig federe på PS2....syn's jeg.

Desuden forstår jeg ikke helt hvorfor folk går så højt op i at boxen har bedre grafik. Selvfølgelig har den da det, hvad andet kan man forvente af en maskine der kom næsten to år senere på gaden ? Og da mange af os også er rimelig hooked på retro-maskiner og spil, så forstår jeg ikke helt hvorfor man går så højt op i grafikken...
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
WehnerWehnerSkrevet 31/07-04 02:01 
Fordi hvis jeg vil have retro, så spiller jeg SNES i stedet for PS2. Men ja, det er klart, at Xboxen er teknisk overlegen. Jeg forstår skam heller ikke, hvorfor folk overhovedet gider påstå andet.

Ang. det med den højre styrepind, så skal den jo placeres 'sænket', fordi man trods alt i flest spil bruger knapperne mere end man bruger den. Det er vel kun i fps'er det forholder sig omvendt.

Det er altså ikke atomfysik det her.

Til Naiera:

Hvis du vil snakke uannoncerede spil, så bliver det ikke med mig.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 31/07-04 05:45 
Core>
Det er netop også en af de ting der gør PS2-controlleren bedre efter min mening. At de sidder lige overfor hinanden

Det er netop derfor jeg bedre kan lide Xboxens. Den større afstand føles rarere - især i FPS'er. PS2'ens sidder alt for tæt. Når man kan komme til at røre den ene tommeltot med den anden, så er afstanden altså for lille. Stickene på XBoxens virker også af højere kvalitet.

På den gamle controller sidder hvid og sort i øvrigt glimrende.
Wombat HarnishWombat HarnishSkrevet 31/07-04 09:42, rettet 31/07-04 09:49 
Naiera>
Du kan jo ikke bare afskrive en maskine på den måde. Det er jo absurd. Gammel at se på? Er Xboxen smart fordi den er grøn og kæmpestor?

Jeg mente rent grafikmæssigt... jeg kan ikke være mere ligeglad med hvordan selve "kassen" ser ud bare den kører og har gode spil og flot grafik... og det er der jeg mener at ps2'en har spillet sit sidste kort ud for et ½ års tid siden...

Wehner, jeg kunne ikke være mere enig i dine sidste 2 indlæg... Der er mange spil til ps2 ja bevares, men der er dælme også meget hø iblandt... Rent controller mæssigt er det vel en smags sag lige som mad, øl og cola (hvem sagde pepsi vs. Coca Cola ?)0... Men det er vel slående at Gamespot i deres best of 2003 valgte Xboxens Controller S som den bedste... jeg må sige at jeg er ening, den har det der feel af kvalitet, hvor jeg syntes at PS2'ens er lidt spinkel... Men det er jo en svær dsikution da alle mennesker nok har lidt farvede briller på...
Good, Bad... I'am The Guy With The Gun
OkottaOkottaSkrevet 31/07-04 09:52 
Jmog>
Hvilke PS2-titler kan grafisk følge med de flotteste Xbox-titler?

Det er slet ikke det jeg snakker om, eller påstår.

Jeg siger, at Xbox spil bliver hurtigst ældre at se på, end PS2 spil - det er det jeg har oplevet, med flere af de spil jeg har kigget på.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 31/07-04 12:36, rettet 31/07-04 12:37 
Wehner>
Der kommer flere spil til PS2, ja. Men slet ikke flere fantastiske - ikke efter min smag i hvert fald. De titler jeg ser mest frem til er enten multiplatform- eller Xbox-titler.

Mon ikke det siger væsentligt mere om din (amerikaniserede?) spilsmag, end det gør om spiludbuddet?

Nu blev der nævnt "det sidste halve år", så for sjovs skyld har jeg hurtigt noteret mig de udgivne PAL-spil indenfor det sidste halve år, som jeg finder interessant. Statistikken siger:

Multiplatform: 6
GCN: 2
XBX: 2
GBA: 3
PS2: 14

Ikke alle fanastiske spil (fx er Galleon mit ene Xbox-spil), men de spil som jeg har eller har tænkt mig at kigge nærmere på. Det kan godt være at der er mange gode Xbox-spil, men når man skræller racerspil, sportsspil og forskellige grader af anonyme FPS'er væk, så er der ikke ret meget tilbage.

PS2-tallet ville i øvrigt være væsentligt højere, hvis jeg medtog US- og JAP-udgivelser, samt de mindre, retroprægede udgivelser. Det samme ville GCN- og GBA-tallet sikkert, mens det ikke rigtigt gør nogen forskel for Xbox.

Men det er jo så bare min smag. Hvis man synes at fx True Crime og NFS: Underground er mere interessantte end Disgaea og FFX-2, så vil man selvfølgelig mene noget andet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ValkyrieValkyrieSkrevet 31/07-04 12:56 
jeg tror de fleste af os hader True Crime og NFS Underground som pesten.

Der er sandt at Xboxen har mange af de mainstream spil du taler om, som Sport, bil og FPS, men stadig synes jeg at der er nogen gems.

Er det ikke ligesom at ville fjerne, alle GCs mario-rape-deres-egen-francies-mario-party-7? Eller de hamrende mange japanske RPGs på PS2?

Jeg kan godt lide PS2 - Misforstå mig ikke! - Men jeg synes der er totalt mange spil der også køre på det samme og på at "Make a quick buck"!

Jeg synes stadig at Soul Calibur 1, til DC føltes mere smooth og flottere end noget jeg har prøvet til PS2, og det vil nogen måske finde absurt, men sådan er vi så forskellige:-)

-Val
Well crucify the insincere tonight...
WehnerWehnerSkrevet 31/07-04 13:15 
RJK>
Wehner>
Der kommer flere spil til PS2, ja. Men slet ikke flere fantastiske - ikke efter min smag i hvert fald. De titler jeg ser mest frem til er enten multiplatform- eller Xbox-titler.

Mon ikke det siger væsentligt mere om din (amerikaniserede?) spilsmag, end det gør om spiludbuddet?

Selvfølgelig - det er derfor jeg skriver 'efter min smag'.

Og ja, selvom jeg både i SNES/Megadrive og PS1/N64-perioderne var næsten 100% til japanske spil (og Rare), så gør de det ikke for mig længere på samme måde. Jeg mener ikke, det er et tilfælde, at de sælger mindre og mindre sammenlignet med vestlige spil, men det er nok en anden diskussion, som jeg egentlig ikke rigtig gider tage. Fakta er blot, at det næsten altid ender med, at det er Xboxen, der kører herhjemme.

Jeg spiller i øvrigt hverken racerspil, sportsspil eller anonyme fps'er. Gode fps'er derimod ;)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 31/07-04 14:02 
Ved lejlighed må du så lave mig en liste over, hvad det EGENTLIGT er du spiller, så (minus multiplatformtitler) - for eftersom vi til dels deler spilsmag, så lyder det meget mærkeligt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 31/07-04 14:18 
Wehner>
Hvis du vil snakke uannoncerede spil, så bliver det ikke med mig.

Det var jo dig, der næsten kategorisk benægtede at der, efter din smag, ville komme flere fantastiske spil til PS2. Det kan du jo ikke vide. Det er jo sund fornuft.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
WehnerWehnerSkrevet 31/07-04 15:35 
Jeg tror at jeg spiller færre spil end de fleste, men dem jeg bliver bidt af, spiller jeg temmelig meget.

Lige for tiden er det faktisk mest en delvis multiplatformtitel, nemlig Ghost Recon Island Thunder over Live. Sådan har det været det meste af foråret. Jeg er virkelig bidt af det spil.

Ellers det sidste ca. halve år:

Halo
D&D Heroes
Ghost Recon
Baldur's Gate: Dark Alliance I & II
LotR: Return of the King
Rainbow Six 3
Chrono Trigger
Diverse retro

Det er så inkl. multiplatformtitler, som i hvert fald i Island Thunder og Rainbow Six 3s tilfælde er en helt anden oplevelse på Xbox. Har også lige fået Full Spectrum Warrior. Tror det er en fase med alle de krigsspil - paradoksalt, når jeg i sin tid var militærnægter ;)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
WehnerWehnerSkrevet 31/07-04 15:54 
Naiera>
Wehner>
Hvis du vil snakke uannoncerede spil, så bliver det ikke med mig.

Det var jo dig, der næsten kategorisk benægtede at der, efter din smag, ville komme flere fantastiske spil til PS2. Det kan du jo ikke vide. Det er jo sund fornuft.

Jeg forholder mig til virkeligheden og hvad jeg ved, Naiera. Hvad der evt. bliver annonceret af titler senere hen, kan vi ikke vide, og det er derfor ikke videre interessant i denne sammenhæng. Hvad jeg prøvede at kommunikere var:

1: Jeg synes pt. ikke at PS2-spil følger særlig godt med Xbox-spil rent teknisk.

2: Der er ikke noget (annonceret) på vej til PS2, jeg ser rigtig frem til.

Punkt 2 er et spørgsmål om smag. Punkt 1 burde være tydeligt for enhver. Men er det åbenbart ikke.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 31/07-04 16:06, rettet 31/07-04 16:07 
Wehner>
Det er så inkl. multiplatformtitler

Du mener: det er ENE multiplatformtitler? (pc medregnet)

Måske bortset fra CT, men det tæller vel næppe som Xbox-spil... ;p

EDIT: I øvrigt må jeg trække den med at dele spilsmag tilbage jvf. de nævnte titler.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
192 emne(r).
1 2 3 4 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig