X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Kan man det med en cd?


Svar
OvermindOvermindSkrevet 14/07-04 01:04 
Er det muligt på nogen som helst måde at "konservere" ens samling af spil på cd? F.eks. ligge dem i lage i et glas med vand/sprit. ( Ja, det lyder lidt markabert)

Samlingen skulle jo nødig gå op i skimmelsvamp og paddehat om en 10-15 år.

Indtil videre står de bare i et skab.

Nogen erfaringer eller ideer?
You are not a Tanaka!!
3of193of19Skrevet 14/07-04 01:12 
Svjv skal man bare sørge for at de lagrer tørt og ved rum temperatur. Der kan nemlig ellers godt gå "CD rot" i dem.
SumezSumezSkrevet 14/07-04 01:23 
Uanset hvad man gør, kan man vist ikke komme uden om at vores cd-samlinger er ubrugelige når vi engang bliver gamle :(
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 14/07-04 01:34 
Og vores cartridges dør før dét...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
solid snakesolid snakeSkrevet 14/07-04 03:28 
Det er ikke rart at tænke på at en samling måske en dag er total værdiløs.... Det er mit mareridt hvis det sker,
Den dag overlever jeg ikke
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
salsalSkrevet 14/07-04 07:55 
Cd'en er - hvordan vi end vender og drejer det - et døende format. Personligt er jeg ved at tage konsekvensen og sælge alle mine cd'er. Hver og én. Jeg synes vist, det er mere holdbart at satse på vinyl i det hele taget.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
HyakotakeHyakotakeSkrevet 14/07-04 09:48 
Jeg har haft samme tanker med at "konservere", men er nok kommet frem til, at måden at gøre det på er ved løbende at overføre sine gemmeværdige ting til nyere medier.

Dvs. pakke sine ting sammen, gemme på nye medier, og derefter have muligheden for at pakke ud igen, hvis (når!) ens original ikke ønsker at være en del af samfundet mere.

Jeg tænker dog ikke specielt på spil, men mere på alle ens dokumenter og ferie-billeder osv., som bare ikke må gå tabt.

Fordelen er, at medierne til stadighed får større kapacitet, så selvom man samler sig meget i tiden mellem man laver backups, kan man vælge det nyeste medie. F.eks. er der jo nu plads til en del mere på DVD-brændbare, og man slipper for en masse CD'er. Om 5 år har vi et større medie end DVD...

...og nu til dagens mest negative udsagn, som vil få mange til at rynke på næsen i foragt for sandheden: "Memento Mori!"
ReinholdJJReinholdJJSkrevet 14/07-04 10:53, rettet 14/07-04 10:55 
Der når slet ikke at gå 5 år.. se f.eks. Blu-Ray

jeg ville da helt klart gemme på harddiske... og blive ved med at ta' dem med over når jeg skifter hdd! og selv ha backup på en anden hdd eller bare køre raid! :D
"If Microsoft is the solution, I want my problem back." ;-)
NaieraNaieraSkrevet 14/07-04 10:59, rettet 14/07-04 16:02 
RJK>
Og vores cartridges dør før dét...

Nej sgu da, kassetter holder til alt, og de virker altid når de er nye, til forskel fra CD'er, der langt oftere har fejl. Sq.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 14/07-04 11:05 
Epromer har kun en officiel levetid på 10 år. I praksis holder de dog noget længere, men i sidste ende dør de.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 14/07-04 11:13, rettet 14/07-04 12:09 
Nu mente jeg det så altså ikke seriøst ;) Mere en kommentar til Sumez' hårdnakkede forsvar af kassetters holdbarhed kontra CD'ers samme. (I en eller anden gammel tråd.)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 14/07-04 11:32 
I know, men der er jo også andre, der læser med ;))
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 14/07-04 12:22 
Meget morsomt.
Der er jo tale om to vidt forskellige ting. En eprom holder så lang tid som den skal, det er ikke det samme som at den holder i 39547659 år. Hvor jeg f.eks. måtte opgive Grandia fordi der simpelthen var en boss, maskinen ikke kunne indlæse fra cd'en, selvom jeg købte det fra nyt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig