X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

RPG spil


Svar
ThealmightyThealmightySkrevet 27/06-04 22:28 
Hører alle steder at Final fantasy 7 + 8 er de bedste RPG spil folk nogensinde har spillet, jeg synes dog selv at Chrono Trigger overgår det med flere længder og at jeg da også har spillet andre RPG spil bedre end FF. Så er lidt nysgerrig.

Så hvad er jeres favorit RPG spil? Og hvorfor?
Det gælder selvfølgelig alle platforme.
NaieraNaieraSkrevet 27/06-04 22:38 
Chrono Trigger.

Det vil du nok høre fra flere her ;)

Kig f.eks. Vurderingssektionen igennem...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DarkenDarkenSkrevet 27/06-04 22:46 
Chrono Trigger helt klart.
Jeg ved ikke helt hvor du har hørt at ff8 skulle være blandt de bedste, som jeg har hørt det (+ egen mening) plejer ff8 at rakket ned som væren en af de "dårligere" FF spil.
(dårligere som ikke at leve op til den normale standard)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
NaieraNaieraSkrevet 27/06-04 22:46 
Ja, ingen tvivl om at FFVIII anses som det dårligste i serien, sådan "generelt", og det er bestemt heller ikke forkert. Godt spil i sin egen ret, dog.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DarkenDarkenSkrevet 27/06-04 22:49 
yep
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
OvermindOvermindSkrevet 27/06-04 23:02 
Naiera>
Chrono Trigger.

Det vil du nok høre fra flere her ;)

Kig f.eks. Vurderingssektionen igennem...


174 % enig
You are not a Tanaka!!
Le RoofLe RoofSkrevet 28/06-04 01:48, rettet 28/06-04 01:48 
Min personlige top 5 (tilfældig rækkefølge):

Phantasy Star (SMS)
Phantasy Star IV (MD)
Final Fantasy Tactics (PS1)
Final Fantasy VII (PS1)
Chrono Trigger (SNES)

- med Final Fantasy VI (SNES) og Xenogears (PS1) på de efterfølgende pladser.

Du ka' se mine kommentarer til CT og PSIV i vurderingssektionen...

Vurdering
To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
ThealmightyThealmightySkrevet 28/06-04 01:51 
thx. er først begyndt at holde af RPG genren, det sidste halve års tid, så jeg skal ha nogle gode titler..

Hit me ;)
NaieraNaieraSkrevet 28/06-04 01:59, rettet 28/06-04 02:00 
Til PS1 alene har du jo en masse at gå igang med:

Xenogears
FF'erne
Dragon Warrior VII
Chrono Cross
Star Ocean II
Grandia

Og en del mere...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
CronossCronossSkrevet 28/06-04 02:13 
Jeg har personligt to favoritter, som overgår alle andre med flere hundrede længder:

Delt førsteplads: Morrowind (Xbox) og Ultima VII (PC).
Sidstnævnte kan findes billigt på nettet, og via den brillante emulator Exult, kan nye computere rent faktisk køre det.

Ellers kommer disse spil ind på de næste pladser:

2: Fallout
3: Fallout 2
4: Arcanum
5: Dragon Warrior VII
6: Final Fantasy 9
7: Ultima IX
OmenOmenSkrevet 28/06-04 08:25, rettet 28/06-04 08:26 
Jeg ved ikke hvad jeg synes er det definitivt bedste, men her er nogle af favoritterne:

Final Fantasy X:
Fordi det er det første FF spil med en udpræget voksen historie og fordi det har en (Shyamalan agtig) historie som først giver rigtig mening i spillets sidste timer.

Grandia 2:
Lækkert "lightweight" RPG der holdt mig fanget fra start til slut. Fantastisk kampsystem.

Dark Chronicle:
Uendeligt gameplay og en konvertering som alle andre udgivere burde bide mærke i.

Chrono Trigger:
Fordi jeg i sin tid betalte ca. 900kr for det og aldrig fortrød det. Langt fra det perfekte RPG som mange synes herinde, men et rigtigt godt af slagsen.

Disgaea:
Det ultimative strategi RPG, med den absolut sjoveste humor jeg nogensinde har set i et RPG (måske endda i elektronisk underholdning i det hele taget). Long live evil emperor Laharl!!!
Vote Ficus!
ValkyrieValkyrieSkrevet 28/06-04 10:40 
Tjaa.. Jeg har "Hørt" At generelt er Fallout og BG anset for at være nær total top notch, men jeg kunne personligt rigtig godt lide FF8, men spillede det dog aldrig helt igennem(Ikke mit spil)!

Ellers er jeg igang med Shenmue 2, og det tegner godt.. Meget detaljeret, hvis man har lidt reseach på internettet:o)

Men personlig fave her er nok KOTOR! Genialt cool spil IMO:)

-Val
Well crucify the insincere tonight...
RJKRJKSkrevet 28/06-04 13:36 
Shenmue 2 kan ikke kaldes for et RPG (med mindre man er japaner og kalder alting for RPGs).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SeventhSunSeventhSunSkrevet 28/06-04 14:41 
Man bør i første omgang skelne enormt mellem turbaserede spil og real time spil, da det giver en kæmpe forskel i spiloplevelsen.


Personligt tiltaler de turbaserede mig overhovedet ikke, og dermed kan FF og lignende spil ikke rigtigt få mit blod i kog.

I mine øjne er det bedste RPG nok Baldur's Gate til PC.
Hvis man kan lide det, er Planescape: Torment og Never Winter Nights også gode valg.
KOTOR benytter i grove træk den samme skabelon som de spil, men er i mine øjne lidt for tæt på at være lineært til at jeg rigtig liver fanget af det. Desværre.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
RJKRJKSkrevet 28/06-04 14:42 
KOTOR er da turbaseret?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ValkyrieValkyrieSkrevet 28/06-04 15:11 
KOTOR bruger det nyeste D&D ruleset ala NwN - Men imodsætningen til NwN er KOTOR ikke et hack'n slash! Jeg har spillet både HoU og HotU, og de er altså ikke fede som single player RPGs:/

Jeg forstår bare ikke hvorfor du synes at KOTOR er linært! I forhold til flere af FFspillene så er det da meget frit - Du kan gøre mange ting i egen rækkefølge. Ikke fordi at det er så åbent som Arena, Daggerfall og Morrowind, men stadig?

-Val
Well crucify the insincere tonight...
JAAJAASkrevet 28/06-04 15:35, rettet 28/06-04 15:38 
Nogle af mine favoritter er:

Suikoden I og II
Final Fantasy VII og IX

Chrono Trigger, Phantasy Star IV og FF VI er også gode bud.

Final Fantasy Tactics vil jeg gerne nævne, men det er et Strategy RPG, og derfor en noget anden boldgade.
SeventhSunSeventhSunSkrevet 28/06-04 15:42, rettet 28/06-04 15:43 
RJK>
KOTOR er da turbaseret?

Næh egentlig ikke.
Selvfølgelig bygger spillet rent teknisk på at de forskellige figurer har hver deres tur, men i praksis er kampene ret flydende.
Hver gang man møder en ny fjende fryser spillet (jeg kan ikke huske om man kan slå det fra) - men ellers skal man selv sørge for pauserne.

Til Valkyrie:
Jeg synes NWN var fedt nok, og meget langt fra Hack'n'Slash - men jeg nåede kun til starten af Chapter 2 fordi der simpelthen var for meget snak som jeg ikke gad læse.

Når jeg siger at KOTOR er lineært, er det fordi jeg sammenligner med BG - som jeg oplevede som fuldstændig åbent (næsten da).
I KOTOR er man hele tiden begrænset af den planet man er på, og selvom man selv bestemmer sine handlinger, så er der trods alt kun 5 - 6 forskellige ting man kan gøre.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
NaieraNaieraSkrevet 28/06-04 15:48 
SeventhSun>
(...) men i praksis er kampene ret flydende.

Og sådan er det så også i mange FF-spil...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 28/06-04 15:50 
SeventhSun>
Selvfølgelig bygger spillet rent teknisk på at de forskellige figurer har hver deres tur, men i praksis er kampene ret flydende.

Også kendt som -> turbaseret...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DaihyoumaruDaihyoumaruSkrevet 28/06-04 16:53 
Jeg synes at FarCry er et udmærket RPG, og det er Devil May Cry også. Metal Gear Solid også meget højt på listen.
NaieraNaieraSkrevet 28/06-04 16:59 
Laver du sjov?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
GoodtimesGoodtimesSkrevet 28/06-04 17:05 
Nobunaga, de spil du nævner er puzzles. Jeg er fra Polen, så jeg tror at alle spil er puzzles.
RJKRJKSkrevet 28/06-04 17:18 
Tag emnet alvorligt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SeventhSunSeventhSunSkrevet 28/06-04 19:37 
RJK>
Også kendt som -> turbaseret...

Det synes jeg er ordkløveri det der. Eller hvad man skal kalde det.

Ved et turbaseret spil forstås vel et spil, som ikke foregår i real time og man har derfor tid til at planlægge de ting man vil gøre i hver runde.

Sådan er KOTOR ikke - eller de andre D&D baserede spil for den sags skyld.
Jeg synes ikke man kan sige at de bliver turbaserede fordi spillet bruger runder til at regne på hvor hurtigt et 2 håndssværd er i forhold til en kniv.

Et RPG er vel delvist defineret ved at det ikke er spillerens evner med joysticket, der bestemmer hvor god ens figur er. Som i Track'n'Field eller Doom.
Men derimod de ting man har samlet op, våben, rustninger og magiske genstande etc.
Der bliver jo nødt til at være regler for hvordan eks. de forskellige våben virker - blandt andet hvor hurtigt man kan slå igen.
Dermed er der også nødt til at være et tidselement indbygget.
Det gør ikke spillet turbaseret.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
RJKRJKSkrevet 28/06-04 19:43, rettet 28/06-04 19:46 
Jamen, hvis vi så siger det, så er Final Fantasy (FFIV+ med ATB) og mange andre "moderne" japanske RPG'er heller ikke turbaserede.

Men det er nu engang dig, der ordkløver. Fakta er at de spil grundlæggende er turbaserede. At der så er tilføjet det lille element, at man mister lidt tid, hvis man er langsom, ændrer ikke på det grundlæggende system.

Iøvrigt var det min opfattelse, at KOTOR var traditionelt turbaseret, uden aktivt element, men det kan godt være, at jeg tager fejl. Men det kan vel også være, at spille bare "skjuler", hvor turbaseret det egentligt er.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 28/06-04 19:44, rettet 28/06-04 19:46 
SeventhSun>
Det gør ikke spillet turbaseret.

Jo, spillet er turbaseret.

Ud fra hvad du har skrevet her, har jeg så bare svært ved at se, hvad der er galt med FF-spillene?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SeventhSunSeventhSunSkrevet 28/06-04 20:06 
Jeg prøver ikke at angribe FF spillene, så der er ingen grund til at forsvare dem.

Hvis de nyeste versioner fungerer som de nævnte vestlige RPG'er synes jeg at det må være et plus for serien - jeg har ikke prøvet.

Ordkløveri eller ej - så synes jeg det væsentligste ved en genrebetegnelse som "turbaseret" må være at den giver den uindviede en forståelse af hvordan spillet fungerer.
Turbaseret betyder normalt et spil som Might & Magic - det er misvisende at kalde KOTOR o.l. turbaserede.
På samme måde som det er misvisende at kalde Metroid Prime et FPS, selvom man teknisk set løber rundt i første person og skyder.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
RJKRJKSkrevet 28/06-04 20:14, rettet 28/06-04 20:17 
Nu kan vi jo ikke altid ændre definitionerne ud fra, hvad du synes ;p

Hvis vi forestiller os Skak i den ene ende (som tydeligvis er turbaseret) og Diablo i den anden ende (som tydeligvis ikke er), så er der tydeligvis en masse ting ind i mellem.

Hvis man forestiller sig kamp i et strategisk påvirket spil, hvor man kontrollerer en gruppe, der kan udføre en række aktioner, der alle tager et vist stykke tid, før de kan gøre noget igen, så er det (efter min opfattelse) per definition turbaseret. Uanset hvor mange animationer der så er, af folk der fægter eller skyder ud i luften i ventetiderne...

Så kan jeg godt gå med til, at det måske kan være en fin grænse, hvornår noget går fra at være turbaseret til at være real time. Eftersom real time-baserede spil har turbaserede elementer og omvendt.

Men der kan ikke være tvivl om, at både KOTOR og FF-spillene grundlæggende er turbaseret, selvom de har væsentligt flere real time-elementer end Skak.

Derfor er det lidt svært at se som andet end et angreb på FF, når du siger: "Personligt tiltaler de turbaserede mig overhovedet ikke, og dermed kan FF og lignende spil ikke rigtigt få mit blod i kog." og derefter fremhæver KOTOR...

(Men jeg skal nok spille KOTOR lidt mere, før jeg udtaler mig mere konkret)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
MarcusMarcusSkrevet 28/06-04 20:27, rettet 29/06-04 21:37 
Jeg kender ikke så vanvittigt meget til genren selv men har da spillet Final Fantasy VII - X en del.

Heraf anbefaler jeg:
FF VII>> Pga. hovedpersonen, originaliteten, hovedfjenden og musikken.

FF VIII>> Pga. musikken og historien.

FF X>> Selve spillet kan virke lidt ensformigt men historien er god, dog temmelig trist modsat de 2 andre nævnte. Musikken til spillet er også generelt trist modsat de 3 andre spil.

Og så vil jeg fraråde:
Final Fantasy IX>> Fordi spillet i sig selv er for kedeligt og fordi musikken er kedelig. Personerne virker også for "søde".
SeventhSunSeventhSunSkrevet 29/06-04 13:19 
RJK>
Derfor er det lidt svært at se som andet end et angreb på FF ...

Indrømmet - jeg gik (fejlagtigt?) ud fra at Chrono Trigger er turbaseret på samme måde som de første FF spil.
Jeg mener ikke at der er noget galt med den type spil - men som nævnt tiltaler de ikke mig.

Min pointe er at for dem der læser denne tråd som anbefaling af hvilke spil de bør prøve, er det vigtigt at skelne imellem turbaserede og realtime spil, fordi de førstnævnte giver en væsentlig anderledes spiloplevelse end de spil der dominerer branchen i øjeblikket.


Korrekt det er ikke mig der bestemmer hvad genrebetegnelserne dækker over.
Men det er så sandelig heller ikke P:R mods der bestemmer det.
Jeg synes jeg lægger op til at genrer kan debatteres, hvilket forhåbentlig gør os alle klogere på en fælles hobby, så udtalelser som: "Jo, spillet er turbaseret" synes jeg for useriøst.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
jaesjaesSkrevet 29/06-04 19:56, rettet 30/06-04 01:27 
SeventhSun>
Min pointe er at for dem der læser denne tråd som anbefaling af hvilke spil de bør prøve, er det vigtigt at skelne imellem turbaserede og realtime spil, fordi de førstnævnte giver en væsentlig anderledes spiloplevelse end de spil der dominerer branchen i øjeblikket.

Rigtigt. Begreber eller ej (vil dog give RJK ret i definitionerne), er det rart at vide hvilken type turbaseret system (hvis noget) et RPG indeholder.

Så jeg vil lige nævne, at noget af det fede ved KotOR er, at kampsystemen kan indstilles i næsten alle leder og kanter. Af samme grund har jeg fjernet alle former for real-time-gøgl i opsætningen, så det kan spilles med 100% tidsstop efter hvert træk. I modsætning til standardopsætningen, hvor tiden forløber real-time og de fleste (alle?) FF-spil, hvor man kun kan ændre opsætningen til semi-real-time. For sådan fortrækker jeg nu engang turbaserede kampsystemer. Ok, havde kampsystemet været feltbaseret, havde det sandsynligvis været endnu bedre IMO :)
ThealmightyThealmightySkrevet 29/06-04 20:04 
hehe det er ( som i nok har lagt mærke til ) mig der har startet emnet, og sys sgu det er rart at se eksperter diskuttere det. Kender kun til de grundlæggende regler for et hvornår et RPG spil er et RPG spil. Såh det er rart at se det her :)
ThealmightyThealmightySkrevet 29/06-04 20:14 
Hvad betyder "Turbaseret" og "real time" HELT præcist?
KalicolaKalicolaSkrevet 29/06-04 20:51 
Af de RPG jeg har spillet, syntes jeg uden tvivl, at secret of mana er et af de bedste.

Might And Magic 6 til pc kunne jeg heller ikke slippe igen, lækkert skill/item/magic system.

Diablo 2, og det holder stadig
For The Love Of The Game
MarcusMarcusSkrevet 29/06-04 21:43, rettet 29/06-04 21:44 
Thealmighty>
Hvad betyder "Turbaseret" og "real time" HELT præcist?

Ud fra min amatør viden vil jeg sige at de ganske enkelt betyder at turbaserede spil stopper tiden hver gang det er ens tur så man kan bruge så langt tid til at overveje hvad man vil gøre i et spil/kamp etc..

Et eksempel herpå er Civilization(dog ikke et rpg men et strategi spil).

Mens realtime kører videre uanset hvad. Alle kampe udkæmpes mens begge parter kan flytte sig frit rundt. Og angreb vælges mens andre personer kan bevæge sig og angribe.

Et eksempel herpå er Zelda serien.
jaesjaesSkrevet 30/06-04 01:23, rettet 30/06-04 01:26 
Det er ikke helt rigtigt. I det mindste ikke, når man taler RPG´er.

Traditionelt turbaseret:
Du vælger fx at angribe en fjende med et sværd, eller at helbrede dig selv med en potion, hvorefter handlingen udføres som en animation. Du styrer ikke figuren i selve udførelsen af valget. Ingen andre, hverken fjender eller venner, kan foretage deres "træk" mens du gør dette.
Du kan tænke så længe du vil under hvert "træk".

Semi real-time turbaseret:
Er du for langsom til at foretage dit valg, om en given handling, så vil typisk fjenden i mellemtiden fortage sit valg, som derefter udføres. Men når du er inde i menuer relateret til kamp - valg af angrebstype og lign. (forskelligt fra kampsystem til kampsystem), så stoppes tiden, og du kan tænke så længe du vil.

Real-time turbaseret:
Tiden forløber i realtid, men kampsystemet er stadig turbaseret. Du udfører således ikke handlingen med din figur, som i fx Zelda. Det kan vel med rette diskuteres hvorfor det hedder turbaseret. Men det er det mest brugte begreb.

Real-time (Ja, eller man kunne også bare kalde det et action-baseret kampsystem):
Du har kontrol over selve udførelsen af en kampbaseret handling, som i eksempelvis Zelda og Morrowind.

Ja, og så er der jo Diablo-style spillene, som er lidt for sig selv, da kampsystem ligger tæt på RTS´erne. Andre vil nok skrige ved den sammenligning :)
RJKRJKSkrevet 30/06-04 01:27 
Vi er enige. Omend jeg ville have lagt Diablo ind sammen med Zelda. Men Zelda-sammenligningen er selvsagt bedre.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SeventhSunSeventhSunSkrevet 30/06-04 11:23 
Hvad er forskellen på Diablo og Zelda? (i den her sammenhæng altså)

Så vidt jeg husker bruger de begge at våbnene har forskellige hastigheder, og at hvor ofte man kan slå er altså bestemt af det enkelte våbens vægt o.l.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
Dark HelmetDark HelmetSkrevet 30/06-04 14:28 
Du kan ikke gå galt i byen med følgende:
(Min personlige top 5)

1. Summoner - PS2
2. FF7 - PS1
3. Planescape: Torment - PC
4. Suikoden - PS1
5. Baldur's Gate - PC
Dark Helmet: I knew it. I'm surrounded by Assholes.. (pulls helmet down) Keep firing Assholes!!!
DenverDenverSkrevet 30/06-04 16:16, rettet 30/06-04 16:18 
Mit all time favorit RPG spil må nok være FFVII. Fed og sjov historie, og på det tidspunkt det kom ud var det noget af det flotteste. Flere af summon-spells´ene slog benene væk under mig dengang.

Efter det kommer nok Parasite Eve, nok mest pga. historien og det at man bruger "moderne" våben. Der er også nogle fede cut-scenes.

Skies of Arcadia er også ret godt. Man bliver bare så træt af alle de random battles til sidst. Og ærligt talt tror jeg ikke engang jeg kom halvvejs, men grafik og historie var japansk på den "fede måde" (så vidt jeg husker).

Er der forresten nogen der har prøvet et spil der hedder Sword of Aragorn?
NaieraNaieraSkrevet 30/06-04 18:15 
Dark Helmet>
1. Summoner - PS2

Du er vist den eneste i verden med den top 5 :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Dark HelmetDark HelmetSkrevet 08/07-04 13:56 
Naiera>
Dark Helmet>
1. Summoner - PS2

Du er vist den eneste i verden med den top 5 :p

Ja, det er sku for syret.
Jeg tror det skyldes at jeg på det tidspunkt var temmelig træt af de putte-nuttede japanske rpg'er, så den mere vestlige high-fantasy stil i Summoner ramte plet.
Ej, mere ind det, spillet er genialt :)
Dark Helmet: I knew it. I'm surrounded by Assholes.. (pulls helmet down) Keep firing Assholes!!!
FrederikkellerFrederikkellerSkrevet 08/07-04 15:30 
LBA her :)
ChronoChronoSkrevet 08/07-04 17:14 
Little Big Adventure måske? Fantastisk spil.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig