X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

SNES hardware og import


Svar
SumezSumezSkrevet 14/04-04 03:01 
Ok, jeg skal bruge ekspertise fra jer med SNES mod erfaring.

1. Er der forskel på japansk og amerikansk SNES/SFC hardware, udover regionslåsen?

2. Så vidt jeg forstår er 50/60hz switchen kun mulig på en PAL SNES (eller findes den teknisk set på en NTSC maskine uden at være i brug?). Så hvis man regionsmodder en NTSC maskine, kan man faktisk være ude for at PAL spil, der bruger regionslås ved at tjekke om maskinen kører 60hz, aldrig vil komme til at køre.
2a. Er det muligt at komme uden om det problem ved at snyde spillet til at tro at maskinen kører 50hz?
2b. Er det et problem i praksis? Dvs. ER der PAL spil der tjekker dette? Så vidt jeg ved findes der en del US spil, hvis regionsbeskyttelse, kræver at maskinen kører 60hz. Men jeg ved at US spil generelt er meget tungere på regionsbeskyttelse end i hvert fald de japanske.

3. Er der spil, der ALDRIG vil kunne køre på en PAL maskine, uanset mods? Vi havde en diskussion om det var tilfældet med Super Mario RPG, men RJK påstår stadig at det godt kan skyldes adapteren. Jeg vil meget gerne have dette opklaret. For hvis dette er tilfældet, skal der selvfølgelig benyttes amerikansk eller japansk hardware(se spørgsmål 1). Men så er det jeg kommer ud for problemstillingen mht. spørgsmål 2.
http://www.gamesx.com/importmod/sneslockout.htm nævner Super Mario RPG, men jeg går ud fra at det ikke er det, der er årsagen til førnævnte problem, og kan rettes ved netop at have den populære kontakt, der slår regionsmoddet til og fra?

Til de nysgerrige. Ja, situationen er, at jeg vil have en SNES, der kan køre ALLE SNES spil, der overhovedet er produceret.
Projektet er lidt mere omfattende, men mere om det en anden dag.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 14/04-04 03:13 
2. Jeg _tror_ at der er samme mulighed på en NTSC maskine. Andet ville være dumt. Men det ville så ikke være første gang, Nintendo hardware er dumt.

2b. JA! Fx spiller jeg lige nu Terranigma og det nægter at starte op, når maskinen står til 60Hz. Så jeg skal sidde og switche over, hver gang jeg tænder (spillet kører fint nok i 60Hz - kan bare ikke starte).

3. Send mig dit Super Mario RPG og jeg skal med glæde afprøve det for dig :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 14/04-04 03:46, rettet 14/04-04 04:55 
2. Jeg vil gerne vide det 100%. Det skulle ikke undre mig om 50hz muligheden først blev inkluderet i PAL hardwaren, da den trodsalt ikke er nødvendig for NTSC hardwaren.

3. Spild af porto, vi får nok muligheden en anden dag. ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 14/04-04 14:43 
..Ser ikke ud til at folk har ligeså meget tjek på hardware som jeg troede.
Spørgsmål 4:
RGB og S-Video. Hvad er muligt på en PAL SNES, hvad er muligt på en US og JAP SNES/SFC? Der skal uanset hvad moddes i AV-udgangen, og benyttes en original AV-port, i stedet for Nintendos, så et par lodninger her og der accepteres.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 14/04-04 15:07 
Vi kan jo ikke vide noget om konsoller, vi ikke har ;)

Standard Nintendo RGB-kabel og S-kabel kan bruges direkte og korrekt på en PAL SNES. Nogle RGB-kabler skal dog, som tidligere omtalt, moddes. Men det er formentligt det letteste mod i verden, så... :)

Jeg ved at det på US SNES'er afhænger af om det er model 1 eller 2, da AV-udgangen blev ændret hér.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 14/04-04 15:23 
Mht spørgsmål 2b, så tjek denne tråd, der kan du se at nogle spil ikke vil starte i 60Hz.
http://www.playright.dk/forumemne.php?id=7665

Hvad for en US-adapter har du? Så vidt jeg kan se udfra *samler* så er det ikke den samme som min, du skal da være velkommen til, at prøve min og se om det virker bedre :-)

Har du 60/50Hz-moddet din SNES, endnu?
Jeg er lidt i tvivl om din mission med en universal-SNES kan lykkedes. Eftersom at nogle PAL-spil ikke kører ordentligt i 60Hz, kan det tyde på at man kan løbe på flere problemer af den slags.

Mht. RGB/S-Video/CVBS, så gi'r en PAL SNES CVBS og RGB, men ikke S-Video, hvis jeg husker ret. I et scartstik kan du ikke køre både RGB og S-video samtidig, da de bruger nogle af de samme ben.
Men gamesx.com gi'r nok det bedste overblik:
http://www.gamesx.com/avpinouts/snesav.htm
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
NaieraNaieraSkrevet 14/04-04 15:34 
Du husker ikke ret. En PAL SNES spytter S-VHS ud. Punktum finale.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 14/04-04 15:37 
Nu er der jo forskel på hvordan AV porten fungerer og hvad maskinen kan præstere. Som sagt er Nintendos egen AV port irrelevant, da alt det alligevel skal moddes (længere historie)

Mht. "universal-SNES", må den bedste løsning være at bruge amerikansk eller japansk hardware (er stadig i tvivl om forskellene på de to), da jeg har fået bekræftet at spil som f.eks. Super Mario RPG ikke kan køre på moddet PAL hardware (#3). Og jeg vil hellere være i stand til at spille Super Mario RPG end PAL-versionen af Street Fighter Alpha 2.
Som sagt kan der være to ting, der modsiger den idé. Den ene er hvis et 50hz mod ikke er muligt på NTSC hardware, og den anden er hvis jeg ikke kan få RGB fra en NTSC SNES. Men det burde vist være muligt. Jeg har også hørt om ændringerne i model 2'en. Jeg ved ikke hvor langt ind i den SNES man skal for at finde RGB, men det er formentlig bedst at holde sig til den gammeldags SNES, selvom den fylder lidt mere.
Jeg vil også meget gerne have S-Video ud af maskinen. Den skal selvfølgelig ikke outputte både RGB og S-Video samtidig, det er altsammen dækket af det mod, jeg har gang i. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 14/04-04 16:08 
jeg har fået bekræftet at spil som f.eks. Super Mario RPG ikke kan køre på moddet PAL hardware

Hvordan?

Det er jo i sidste ende blot et spørgsmål om, at modde dem "ens". Om det så er for besværligt til at kunne lade sig gøre i praksis, er nok en anden sag ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 14/04-04 16:18 
Det blev nævnt på GamesX. At 60hz mod er ikke nok til at køre SMRPG, og nogle spil (især Capcoms senere) har grafikfejl.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 14/04-04 16:35 
Sumez>
At 60hz mod er ikke nok til at køre SMRPG

Og det er en US-version af SMRPG vi snakker om? For en del spil har jo både 50/60- og US/JAP-check.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 14/04-04 16:50 
Det går jeg ud fra. Der er da ingen, der snakker om den japanske version.
Nu snakker du US/JAP tjek, og forvirrer mig grundigt. Så vidt jeg ved findes der to mods, en der skifter mellem regioner, og en der skifter mellem 50/60hz. Men der er tre regioner. Så vidt jeg har set, køres både US og JAP spil på en PAL konsol ved at skifte regions-modden væk fra PAL. Hvordan er det lige regions-moddet fungerer, og hvad er din pointe med det du skrev før?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 14/04-04 16:57, rettet 14/04-04 16:58 
Der er to jumpers, som bliver til to switches:

1. Frekvens (50/60)
2. Sprog (engelsk/japansk)

PAL = 50 + engelsk
US = 60 + engelsk
JAP = 60 + japansk

Den sidste indstilling bruges ikke til noget.

Det jeg ville sige er, at en 50/60 switch efter hvad jeg ved løser 90% af regionsproblemerne. Det er normalt det, spillene checker. Nogle enkelte nyere (jeg mener vi snakker FFVI, CT etc.) tjekker dog også sproget, hvormed begge switches er nødvendige. Det er vist det samme på MegaDrive.

Så jeg ville bare sikre mig at den GamesX-udelukkelse ikke bare gik på, at sproget også skal stilles, før SMRPG kører.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 14/04-04 17:02, rettet 14/04-04 17:06 
Aha. Nej, det var ikke ang. SMRPG men generelt spil, der ikke vil køre på en PAL SNES på trods af mods.

Vil det så sige at 90% af alle japanske spil kører på en amerikansk SNES uden man skal til at modde? (men altså bare skære lidt i maskinen, så cart'en kan komme ned i den)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 14/04-04 17:16 
Ok.... Det vil så sige at for at køre US spil på en PAL SNES skal man IKKE lave noget regionsmod (kun 60hz)?
Men for at køre PAL spil på en US SNES, SKAL der laves et mod?
Jeg troede nemlig at nedenstående mod var tilsvarende til den regionskontakt, jeg normalt ser på danske SNES'er. Men det er så åbenbart et helt TREDJE mod, der får maskinen til at acceptere PAL spil og så i samme omgang ikke spille førnævnte spil som f.eks. Super Mario RPG. Jeg går ud fra at det kan redes med en kontakt (evt. lignende mod, der kan få en PAL SNES til at acceptere det/de spil?).

Det virker lidt i overkanten at have tre kontakter for at have en "universal-snes" (og er det overhovedet muligt at rede det med en kontakt?), men det ser ikke ud til at der er andre løsninger.

US/PAL regionsmod
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 14/04-04 20:34 
Sumez>
Vil det så sige at 90% af alle japanske spil kører på en amerikansk SNES uden man skal til at modde? (men altså bare skære lidt i maskinen, så cart'en kan komme ned i den)

Nu skal det siges, at alt jeg siger her kun er med min egen erfaring om emnet og jeg har kun PAL maskiner.

Men, ja, det vil jeg bestemt mene.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 14/04-04 20:43 
Okay, nu sidder jeg og læser det på GamesX nærmere og kommer alligevel i tvivl. Måske har jeg rodet SNES, MegaDrive og Saturn sammen...

Jeg kan prøve at eksperimentere lidt med det i aften, for at blive sikker.

Jeg mente bestemt at den regionsting var en JAP/US-switch som det er på de to andre nævnte maskiner, men det kan godt være, at jeg husker forkert.

Damn. Sorry for forvirringen. Skal prøve at løse det ;)) Hvis ikke Star Soldier kan huske det bedre?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 15/04-04 12:08 
En søgning på google gav nogle resultater som er ganske informative.
Mark K's side som er nævnt på gamesx.com er desværre ikke længere tilgængelig, men google kunne finde den i sin cache :-)

Jeg har ikke selv læst filerne igennem, for der står en helvedes masse ;-)

www.usipian.dk/div/SNES_50-60Hz_Switch.txt

I den efterfølgende fil, står der en del om regionslock osv. Det har jeg ligeledes heller ikke fået læst igennem, men jeg håber det kan hjælpe.

www.usipian.dk/div/overclocked.org-emusnesfaq.html
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
DarkenDarkenSkrevet 15/04-04 12:32 
Sumez>
Jeg har også hørt om ændringerne i model 2'en.

det er så NTSC.... hvad er foreskellen på model 1/2 PAL?
(andet end det *BIIP* strømstik)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
RJKRJKSkrevet 15/04-04 14:32 
Azalon>
En søgning på google gav nogle resultater som er ganske informative.

Ja, det er vist ret tydeligt, at jeg har husket forkert. SNES'en ser ud til at virke mere som NES'en. Igen: beklager forvirringen.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 15/04-04 14:34 
Darken>
det er så NTSC.... hvad er foreskellen på model 1/2 PAL?
(andet end det *BIIP* strømstik)

Jeg lavede list test med det tidligere på året og det ser ud til at den ene model ikke er hardware-kompatible med controllere fra andre regioner, mens den anden er.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DarkenDarkenSkrevet 15/04-04 21:48, rettet 15/04-04 21:59 
takker, det vil sige at det mest er mod import m.m. ting..
hehe jeg vidste bare ikke hvilken jeg ville have modded og ville høre om der var en at fortrække =D
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig