X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Saturn region mod


Svar
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 14/03-04 14:58, rettet 14/03-04 14:59 
Nu må det snart være på tide, at jeg får mig en Saturn, så jeg kan få del i alle de shooters. Dog kunne jeg godt tænke mig at 'nøjes' med en PAL Saturn, da de ofte er meget billigere på ebay. Det jeg gerne vil vide er, om jeg med det her cart (se link) kan spille alle tænkelige spil på min PAL Saturn?

EDIT: Nå, jeg kan se at jeg ikke kan linke direkte til produktet. Men det er en 'Saturn Action Replay 4M plus', står næstøverst på listen under menupunktet 'Saturn'

Action Replay
NaieraNaieraSkrevet 14/03-04 15:01, rettet 14/03-04 15:03 
Du skal som minimum have installeret en 50/60Hz kontakt (i din Saturn)... Ellers kører alt i 50Hz, og det sutter jo temmelig meget med import-spillene.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 14/03-04 15:03 
Øv, jeg håbede lidt på at det ikke var tilfældet. Kan det betale sig at punge ud med lidt ekstra, og så få en almindelig jap konsol i stedet?
NaieraNaieraSkrevet 14/03-04 15:05 
Det må du jo selv kunne svare på. Vil du prøve at modificere selv, eller betale en anden, eller købe en JAP Saturn?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 14/03-04 15:06 
Jeg ved ikke hvad folk vil tage for at modde en Saturn :/
RJKRJKSkrevet 14/03-04 15:09 
Eller om du kan finde nogen, der gider gøre det ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 14/03-04 15:09 
RJK? :)
RJKRJKSkrevet 14/03-04 15:15 
Nej tak :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 14/03-04 15:20, rettet 14/03-04 15:22 
Og hvis den der Jandaman-butik tager for meget i forsendelse, så tag og køb den der AR fra Play Asia eller Lik Sang.

Et par fine JAP konsoller:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3084006651&category=62054
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3083454456&category=62054
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
msxtrdmsxtrdSkrevet 14/03-04 17:01, rettet 18/03-04 08:19 
Jeg prøvede lige at modde min saturn til 60Hz ved at lave en switch over (hmm var det JP1?), men jeg har vist en helt andet mobo revision da det virkede ikke :/. Møg :/. Havde ellers glædet mig til 60Hz. Ifølge de informationer som jeg fandt var det nok med at forbinde jumperen på denne model. Derimod en nyere model skulle kræve at man loddede andre steder og skar en print bane over. Surt, jeg må finde mig en anden saturn med runde knapper, og håbe på at det er en nyere model.
I det mindste fik jeg gen-loddet alle wires til modchippen ordenligt så der ikke er mere fare for kortslutninger.
Hvis der er nogen der har samme problem med 60Hz mod, og fandt ud af hvordan det kan løses så send en besked.

Derimod gik det ganske fint med at sætte en 50/60Hz switch i SegaMaster. Dog RGB kablet som jeg købte måtte loddes om, da det var forbundet på en weird måde :/. Anyway, nu virker det i 60Hz og RGB :). Samme operation blev udført på MegaDrive 2, hvor der blev indsat 50/60Hz (EU/US) switch samt (JAP) switch.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 14/03-04 18:14 
Naiera, de konsoller du linker til ser fine ud, har også haft kig på dem. Det der er problemet er bare, at forsendelsen koster en formue
NaieraNaieraSkrevet 14/03-04 18:38 
Med mindre du køber en i Danmark, vil forsendelsen være meget dyr under alle omstændigheder.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 14/03-04 18:38 
Naiera>
Du skal som minimum have installeret en 50/60Hz kontakt (i din Saturn)... Ellers kører alt i 50Hz, og det sutter jo temmelig meget med import-spillene.

...Men det gør det jo også når du spiller et hvilket som helst PAL spil til Saturn, SNES, NES, osv. eller import spil til nogensomhelst konsol via adapter, så hvis du ikke er vant til andet, kan du nok godt overleve 50hz i første omgang. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 14/03-04 18:39 
Det var da den lammeste begrundelse jeg længe har hørt.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 14/03-04 18:39 
Naiera>
Med mindre du køber en i Danmark, vil forsendelsen være meget dyr under alle omstændigheder.

Der er stadig enorm forskel på, om den skal sendes fra Hong Kong eller fra England
NaieraNaieraSkrevet 14/03-04 18:43 
Du kommer ikke til at spare penge, hvis du køber f.eks. en hvid japansk Saturn i England. Så vil maskinen bare være dyrere, og forskellen i forsendelsesomkostningen er udlignet.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 14/03-04 18:48 
Tja, det kan der måske være noget om - i de fleste tilfælde i hvert fald. Omvendt kan man også sige, at det er utrolig sjældent at jeg ser en jap maskine sat til salg af en engelsk sælger.
NaieraNaieraSkrevet 14/03-04 18:50 
Ja, men hvis du ikke kan få maskinen modificeret.........
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 14/03-04 18:53 
.... ender det nok med at jeg bestiller en jap saturn hjem, bider i det sure æble og betaler portoen :)
msxtrdmsxtrdSkrevet 18/03-04 02:36, rettet 18/03-04 14:12 
Så er jeg gået igen i flæsket på min saturn, efter nogle tip fra LeRoof. Efter lidt research, ser det ud til at ben 79 på VDP-1 kredsen styrer 60Hz/50Hz signalet. Hvis benet får +5v, vil saturnen gå over i 60Hz, og tilsvarende 50Hz ved GND. Min løsning var at løfte ben 79 fra printpladen. Dette skal gøres MEGET FORSIGTIGT med en nål, mens man varmer præcis loddepunktet med loddekolben. Hvis det lykkes, så bukkes benet meget forsigtigt op ad (hvis det knækker så er du nok på røven). Derefter tager du en double throw switch med (2 indstillinger) og 3 ben. Wire fra det løftede ben loddes til midt terminalen af switchen, og der trækkes to wires fra +5v og GND til de andre terminaler. (+5V/GND) er markeret på printpladen.
Dog, hvis du IKKE har loddet før, eller ryster på hånden SÅ lad helst være.
Jeg tager ikke ansvaret hvis du ender med en død saturn :).

Saturn region mod
KTCKTCSkrevet 18/03-04 02:48 
Den operation tør/gider jeg godt lave, hvis det er...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 18/03-04 07:10 
Hm, hvis jeg sørger for en saturn til dig, er du så frisk på at prøve at modde den for mig?
KTCKTCSkrevet 18/03-04 08:14 
Ja, det kan vi godt finde ud af. Lad os snakke videre per besked.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 18/03-04 08:20 
msxtrd>
Min løsning var at løfte ben 79 fra printpladen.

Det er væsentligt lettere og mere ufarligt at skære en printbane længere henne...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
msxtrdmsxtrdSkrevet 18/03-04 14:19, rettet 18/03-04 14:22 
Hmm.. længere henne? Du mener vel på den anden side af pladen. Selve banen går under chippen, og så gennem et hul til den anden side. Rigtig nok at man kan skære i printbanen på den anden side, før den går i andet hul eller forgrener sig.... dog jeg valgte den lidt mere komplicerede metode. Fordelen er så kun at man er sikker på at man har kun forbindelsen til dette ben og ikke andet samt at kablet ikke skal trækkes på undersiden. Vel, nok smag og behag :). På den anden side lidt øvelse med SMD lodning skader ikke :P
RJKRJKSkrevet 28/10-04 16:25 
Ved modning af endnu en Saturn må jeg lige korrigere nogle ting, hvilket egentligt bare er en mere konkret fastslåelse af det, Bjørn siger.

Blandt de mange forskellige Saturn-boards er der så vidt jeg nu ved tre forskellige måder at lave 50/60Hz mod på.

1. Den "normale" som virker på de fleste boards, inklusiv Model 2. Der skal skæres en printbane efter pin 79 på videochippen og der er så et loddepunkt man kan bruge, der skal switches mellem 0v og +5v.

2. Den "nemme" på ældre Model 1-boards, hvor der kun er JP1 (ingen JP2). Her skal der bare sætte switch mellem de to jumper-punkter.

3. Den "besværlige" på de allerførste Model 1-boards, hvor der også kun er JP1 (ingen JP2), men hvor metode 2. ikke virker. Her _skal_ man lodde pin 79 af videochippen af motherboardet, bøje den op og switche den mellem 0v og +5v.

Det er i teorien det samme man gør på alle - nemlig metode 3. - blot kan det gøres nemmere med metode 1. og 2., hvis man har disse Saturn-modeller. Metode 3. skal man nok ikke kaste sig ud i, hvis man ikke har styr på små, mangebenede chips.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
msxtrdmsxtrdSkrevet 28/10-04 19:32 
For at følge op på den sidste mod, så kan jeg meddele at saturnen crappede af til sidste konsol træf. Alt var loddet korrekt, og ingen wires eller lodninger var gale. Lige pludselig ville den ikke køre i 60Hz men kun 50Hz.
Jeg gætter at noget i video kredsen internt gik i koks.
Jeg var heldig nok til at anskaffe mig en anden saturn til ingen penge som havde præcis samme revision af boardet, så jeg kunne flytte hurtigt laser delen over. (Den jeg anskaffede havde defekt laser del).
Der blev igen foretaget mod af det nye board, men denne gang på undersiden. Som sagt så går forbindelsen fra pin 79 under kredsen, og gennem hullet på den anden side, og først der kappes banen over. Man kan altid måle efter hvis man er i tvivl, om man fandt det rigtige hul ;).

Og sandt nok, det var en del nemmere end at løfte ben på kresen ;).

Det hele virker indtilvidere OK, og håber at det bliver ved med at gøre (Please gud, lad min saturn ikke crappe af igen!!! :).
KTCKTCSkrevet 29/10-04 00:09 
Tak for updaten. Jeg har også tænkt på hvordan den sag gik :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig