X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

N64 hastesag


Svar
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 08/10-03 22:42 
Hvis man skal bruge en NTSC maskine herhjemme, er det så nødvendigt at udføre en RGB mod på konsollen for at kunne få farver på spillene?

Sidder nemlig og lurer på en over Ebay der slutter om ikke særlig lang tid :)
SumezSumezSkrevet 08/10-03 22:47, rettet 08/10-03 22:48 
Nej, ikke hvis dit TV understøtter NTSC, hvilket de fleste nyere TV'er gør.

En moddet PAL PSX vil altid vise sorthvid signal når den spiller NTSC spil, selvom dit fjernsyn understøtter NTSC, maskinen ved nemlig ikke at signalet er NTSC, eller sådan noget.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 08/10-03 22:48, rettet 08/10-03 23:01 
Jeg takker :)

Er det forresten muligt at bruge et EU strømstik i en US N64? Eller skal man bruge 110V strømtilførslen med Stepdown converter osv osv osv
RJKRJKSkrevet 09/10-03 00:14 
Sumez >
En moddet PAL PSX vil altid vise sorthvid signal når den spiller NTSC spil, selvom dit fjernsyn understøtter NTSC,

Ehh... Nej.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 09/10-03 00:17 
Ok, men det gør min. Så jeg er nødt til at bruge et RGB kabel, og jeg går ud fra at det var det, der forvirrede KidCaffeine

KidCaffeine >
Er det forresten muligt at bruge et EU strømstik i en US N64?

Det ved jeg faktisk ikke. Det er nok meget muligt, men jeg tør overhovedet ikke sige noget.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 09/10-03 00:20 
Der skal selvfølgelig bruges en step-down converter.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 09/10-03 00:20 
Sumez >
Ok, men det gør min. Så jeg er nødt til at bruge et RGB kabel

Hvis det var de fleste andre end dig, så havde jeg jo sagt: Jamen, så er det jo nok fordi dit fjernsyn ikke kan køre NTSC...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 09/10-03 00:21, rettet 09/10-03 00:21 
Naiera >
Der skal selvfølgelig bruges en step-down converter.

Det er jeg nu ikke sikker på. På GameCube er de i hvert fald ens og kan skiftes, som man vil. Mon ikke det er det samme her...? :)

(N64 strømstik = PSU)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 09/10-03 00:25 
Og da det nu er mig, kan du være temmelig sikker på at mit fjernsyn godt kan køre NTSC.
Både min PC Engine eller US SNES kører stadig på composite, og jeg har også de NTSC DVD'er jeg nu har.

Jeg ved overhovedet ikke hvad det er der gør det, men min umiddelbare opfattelse er at spillet sender et billede i NTSC format, men da det er en PAL maskine, sender den signalet til fjernsynet som PAL, der derfor ikke kan finde ud af at slå over til NTSC, hvilket gør at billedet bliver sort/hvid.
Men altså, jeg ved ikke skide meget om hvordan PAL og NTSC signalerne fungerer, det går jeg ud fra at du har forstand på. Men du har åbenbart en PAL PSX der kan køre i farver på et PAL fjernsyn via et composite signal? Evt. et speciel mod?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 09/10-03 00:26 
RJK >
(N64 strømstik = PSU)

Jo, selvfølgelig, på den måde... Hvis man tager US PSU'en og sætter i en dansk stikkontakt, så futter den selvfølgelig af ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 09/10-03 00:27, rettet 09/10-03 00:27 
RJK >
Det er jeg nu ikke sikker på. På GameCube er de i hvert fald ens og kan skiftes, som man vil. Mon ikke det er det samme her...? :)

Jeg er generelt ret varsom med at bruge danske PSU'er på udenlandske maskiner, også selvom der står at spændingsforskellen er det samme. Men er der grund til bekymring? Kender du nogen maskiner hvor man IKKE kan bruge den danske PSU? Evt. en lille liste over safe og unsafe? ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 09/10-03 00:30 
Sorry, jeg har kun prøvet det på GameCube (eneste konsol med selvstændig PSU jeg ejer i både PAL og US) - der virker det begge veje rundt.

Er spændingen osv. det samme så burde det jo i teorien virke. Men det smarte er vel at prøve at futte PAL'en af først ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 09/10-03 00:33 
Sumez >
Men du har åbenbart en PAL PSX der kan køre i farver på et PAL fjernsyn via et composite signal?

Jeg kan ikke huske om jeg har prøvet, men antog bare per definition, at jeg havde ret, fordi det er det eneste logiske ;p

Jeg skal nok lige teste det i praksis ved lejlighed.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 09/10-03 00:36, rettet 09/10-03 00:38 
Så vil jeg indtil videre gå ud fra at jeg har ret :)

RJK >
Men det smarte er vel at prøve at futte PAL'en af først ;)

Nu bliver det personligt. Min SNES og jeg har været meget gennem sammen.

EDIT: Har strømstyrken nogen betydning overhovedet, eller er det kun spændingen man skal være opmærksom på?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 09/10-03 00:45 
Du TVINGER mig jo til at prøve det ;)

Strømstyrken har også betydning. Men få mig ikke til at uddybe, for som sagt ved jeg nærmest ingenting om strøm ;) Svjh er kravet, at PSU'en ikke må give mindre strømstyrke, end der skal bruges. Dvs. du kan godt udskifte en PSU med én med samme spænding og højere strømstyrke, men ikke én med mindre strømstyrke.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JAAJAASkrevet 09/10-03 00:51 
Jeg kan ikke umiddelbart komme med en bedre forklaring end Sumez's, men jeg har hørt det samme. Jeg kan ikke selv teste det, da mit fjernsyn kører PAL60, så det ville være fedt, hvis Rune arbejdede sig frem til en brugbar teknisk forklaring :)
SumezSumezSkrevet 09/10-03 00:52 
Ok. evt. inspiration til kommende FAQ element eller artikel? Altså hvad de forskellige maskiner kræver i henholdsvis spænding og strømstyrke (og retning?)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 09/10-03 01:00 
JAA >
Jeg kan ikke umiddelbart komme med en bedre forklaring end Sumez's, men jeg har hørt det samme.

Jeg har godt nok også hørt det i sin tid, men det var jo før normale folk vidste hvad NTSC var, såeh... ;)

Jeg kan ikke selv teste det, da mit fjernsyn kører PAL60,

Og folk ved det åbenbart stadig ikke ;p

NTSC (i relationen sort/hvid) har ingenting med 60Hz at gøre.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 09/10-03 01:04, rettet 09/10-03 01:04 
Han siger jo også NETOP at han IKKE kan teste det. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JAAJAASkrevet 09/10-03 01:11 
Jeg prøvede såmænd bare at sige, at jeg med sikkerhed ved, at mit fjernsyn IKKE kan tage et composite NTSC signal i farver, men at jeg kan spille NTSC spil ved hjælp af et RGB kabel. Det kunne vel dårligt lade sig gøre, hvis fjernsynet ikke understøttede PAL 60.
RJKRJKSkrevet 09/10-03 01:12, rettet 09/10-03 01:13 
Altså understøtter fjernsynet ikke NTSC. Når man kører RGB, er signalet ikke længere i NTSC. PAL/NTSC er farvekodningen af composite/S-signalet og har ingen relevans for RGB-signalet. Så snakker vi kun 50/60Hz.

Jeg bliver bare forvirret, af det du skrev. Det du mente var: Mit fjernsyn kan kun køre PAL60 - ikke NTSC.

;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JAAJAASkrevet 09/10-03 01:20 
Hehe. Hvordan du blev forvirret, ved jeg ikke, men ja, netop ;)
RJKRJKSkrevet 09/10-03 01:20 
Ser ud til at I har ret. Funny thing. Skal dog lige have testet i morgen om pågældende fjernsyn nu også kører NTSC - jeg bruger altid RGB på det, så jeg ved det egentligt ikke -men jeg er 99% sikker.

Men det er jo da interessant. Der må kunne findes en løsning - må prøve at måle på signalet.

Måske er det fordi den så sender signalet ud i SECAM eller sådan noget...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 09/10-03 01:21 
JAA >
Hvordan du blev forvirret, ved jeg ikke, men ja, netop ;)

Fordi man sagtens kan have et fjernsyn, der både kan køre PAL60 og NTSC. Det er faktisk ret normalt ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 09/10-03 01:23 
RJK >
Men det er jo da interessant. Der må kunne findes en løsning - må prøve at måle på signalet.

Jeg vil skyde på at der kommer farver, hvis man sætter det til et amerikansk TV, eller et TV hvor man selv kan vælge at skifte mellem formaterne (findes det?)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JAAJAASkrevet 09/10-03 01:26 
RJK >
Fordi man sagtens kan have et fjernsyn, der både kan køre PAL60 og NTSC. Det er faktisk ret normalt ;p

I så fald havde jeg ikke sagt, at jeg ikke kunne teste det (det havde jo været en lodret løgn og uigenkaldeligt bevis på, at jeg bare var for doven til at sætte de nødvendige kabler i). :P
RJKRJKSkrevet 09/10-03 01:29 
Sumez >
et TV hvor man selv kan vælge at skifte mellem formaterne (findes det?)

Jeg tror faktisk godt at man kan på mit og det var lige det jeg ville til at prøve. Det er jo lavet til det amerikanske marked (Pioneer bagprojektion), så det skulle understøtte alt muligt mærkeligt. Dunno om den gør det på alle indgange dog...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 09/10-03 01:35 
The plot thickens...!

Man kan frit vælge mellem PAL, NTSC, NTSC4.43 og SECAM - hvilket er alle de normale formater - men US-spillene er sort/hvide uanset hvad... Og omskifteren virker, for jeg kan snildt få PAL-spillene sort/hvide også ;p

Det giver ikke meget logisk mening...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
fumfumSkrevet 09/10-03 09:27 
Jeg har også et fjernsyn hvor man kan skifte til ntsc. Men i de gode gamle ps1 dage, så blev spillene omkring 4-farvede når man ikke brugte rgb, men bare trykkede på ntscknappen. Det var til at leve med i cirka en dag. Hvis jeg husker korrekt tilbage, så var det pandemonium jeg havde i ntsc udgave.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
psychomantispsychomantisSkrevet 09/10-03 09:45 
Jeg kan oplyse at problemet også eksisterer på PS2. Hvis man ønkser at se NTSC film via Region X så bliver de sort/hvide hvis man ikke skifter til RGB kabel. Men mit fjernsyn kan dog sagtens køre 60 Hz, både i de PS2 spil der understøtter det, men også NTSC spil til Gamecube (med det kabel der følger med).
RJKRJKSkrevet 09/10-03 09:58 
Igen: 60Hz og NTSC er to forskellige ting.

(Men det lyder til, at dit fjernsyn kører NTSC OK)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 09/10-03 15:58 
Min PAL PS2 er ikke moddet, og jeg har ikke region X, men jeg har en DVD uden regionslås, som er NTSC, og den er altså i farver. (og det er selvfølgelig composite, PS2 kan ikke lide RGB når man ser DVD, men mindre man har region X)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
psychomantispsychomantisSkrevet 09/10-03 16:26, rettet 09/10-03 16:27 
Ja, problemet er altså:

1. Ser man DVD på sin umoddede PS2, via composite og bruger man Region X til at se andet end region 2 bliver billedet i sort/hvid.

2. Skifter man til et RGB kabel, bliver region 2 film grønne medmindre man kører Region X hver gang man ønsker at se film. Tilgengæld er alle film fra alle regioner så i farver.

Nu siger du så, at du kan køre en NTSC film via composite som ikke er regionslåst (Region 0?).

ERGO:´
Det afhænger altså af om det er regionslåste film eller ej. Og ikke om det er NTSC eller ej.
SumezSumezSkrevet 09/10-03 16:43, rettet 09/10-03 16:43 
Man kunne forestille sig at DVD playeren i PS2 godt kan finde ud af at DVD'en er NTSC, og derfor sende et ordenligt NTSC signal. Hvorfor den ikke gør det med Region X forstår jeg ikke. (selvom det ikke er meningen at den overhovedet skal spille dem..)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 09/10-03 17:05 
Jeg har startet en lavine :P
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig