X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Dos & Don'ts i videospil


Svar
millenniummillenniumSkrevet 19/11-12 21:06, rettet 20/11-12 09:17 
Rock Paper Shotgun har kørt en sjov og interessant artikelserie, fra gamere adresseret spildesignere.

http://www.rockpapershotgun.com/2011/12/29/the-complete-rules-for-games/

Kan I finde på flere...?

Jeg vil tilføje...

Don't ... placer en vejbom, skraldespand eller en 40 cm høj sten foran mig, som jeg ikke kan bevæge mig forbi eller over. Eller et tyndt stakit som min bil ikke kan brase igennem. Hvis der skal være usynlige murer i spilverdenen, så lav en mur med manér. Ikke det dér snyde-open world shit.

Do ... skift automatisk kameravinkler til at lade mig se omverdenen i optimalt perspektiv. Jeg vil gerne hoppe over kløften uden først at skulle dreje kameraet til en vinkel, så jeg kan se hvor jeg lander. Jeg er spiller, ikke kameramand for f*** sake.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 19/11-12 22:21 
Don't... Fjender, der først "spawner" når man kommer ind i et rum, især ikke hvis der spawner flere, mens eller efter man slås imod de første. Det føles formålsløst, og spilleren har ingen fornemmelse af fremdrift, eller et indtryk af hvor lang vej der er endnu. F.eks. Darksiders eller det første Uncharted var slemme til det. Det er en meget lille detalje, der er nem at ændre, men som jeg synes gør en stor forskel. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkenDarkenSkrevet 20/11-12 00:57 
hehe den liste rammer bare så meget plet!
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
millenniummillenniumSkrevet 20/11-12 09:27 
Don't ... lav dobbeltfunktioner (eller trippel) i controllerens knapper. "Tryk knappen for at X, og hold ned for at Y og dobbelt-tryk for at Z". Jeg kan ikke huske det pis, når jeg har haft mere end 24 timers pause fra spillet. Jeg gider ikke bruger de første 30 minutters spilletid på at omskole mig og genlære alle knap-funktionerne, så jeg atter kan spille på intuitionen. Spilglæde er ikke lig med 35 forskellige tastkombinationer mellem hænderne. På en SNES controller var der kun 6 knapper, og det var rigeligt.

Do ... repeter tutorials hvis det ser ud til at jeg har glemt en funktion eller handling. Måske blev jeg overlæsset med informationer i første level, og missede et par pointer til senere brug. Gør som enhver anden skolelære overfor en elev, der ser ud til at være gået i stå: Forklar det lige én gang til.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 20/11-12 09:42, rettet 20/11-12 09:43 
Don't... forsøge at lære mig at spille spillet 50% af vejen gennem det. Slip mig i stedet løs, og lad mig opleve det selv. Hvis nogle elementer ikke er intuitive, skal de fikses, ikke forklares.

Den er sikkert også med på den linkede liste, men jeg har ikke gider læse den hele. Gav op efter den med quicksaves som jeg er lodret uenig med, og som kun udtrykker en misforståelse af hvad et spil er. ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 20/11-12 09:46 
Præcist. Efter timesvis af spilletid, bliver man stadig overlæsset med nye funktioner og nye forklaringer. Max Payne 3 gjorde det virkelig godt. Der var ingen opgraderinger, ingen nye funktioner som løbende blev introduceret, f.eks. "Nu skal du lære at bruge sniper-riffel... bla bla bla".

I MP3 får man styringen serveret i første bane, og derefter kan man bruge resten af spillet på at mestre og forfine sine evner.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 20/11-12 09:50, rettet 20/11-12 09:51 
You can even give me one of those pointless screens saying, “Press any button to start” as if I’m on a PS2, before getting to the title screen proper, if it means not putting your opening narrative before an options screen. What are those screens for, by the way? Stop it.

I tilfælde af at andre undrer sig over ovenstående, er det for Xbox360'erens vedkommende et spørgsmål om at vurdere hvilken spillerprofil, der er logget ind, eftersom din profil er bundet til din controller, og afgjort af hvilken der trykker start.
Andre konsoller, skal jeg ikke kunne udtale mig om, men på X360 er det et krav. :) Listen virker dog som om den er skrevet udelukkende med henblik på PC-spil, og udelukkende first person shooters...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 20/11-12 11:52 
Sumez>Listen virker dog som om den er skrevet udelukkende med henblik på PC-spil, og udelukkende first person shooters...

Yea det var også mit umiddelbare indtryk, selvom jeg ikke gad læse det hele.
DarkenDarkenSkrevet 20/11-12 18:29 
Der er altså også meget skod i PC ports som virker som lutter slack.

Så en comic forleden der illusterede Milly's "Don't" pænt godt:

Dos & Don'ts i videospil
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
millenniummillenniumSkrevet 20/11-12 18:48, rettet 21/11-12 13:38 
LOL

EDIT: Jeg husker især et latterligt eksempel fra Getaway på PS2, hvor man er inde i et museum. Man skal løbe en KÆMPE omvej gennem huset, pga. en lille håndværker-spæring. Synes nærmest jeg kunne høre nogen grine hånligt af mig, og så gad jeg ikke spille det spil mere.
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 20/11-12 23:35, rettet 21/11-12 13:36 
Don't ... Prøv at sælge mig flere in-game features EFTER jeg har været en god pionær og købt spillet til FULD PRIS. Når jeg har brugt 400 - 500 kr på et spil, vil jeg ikke have web store annoncer plastret til i menuerne, eller options, som jeg først skal købe mig frem til. Det er netop idéen med at købe til fuld, høj pris. Man undgår reklamerne.

Hvem er syndige? Bl.a. MAG og SSX.
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 25/11-12 11:27 
Don't... In-game beskeder som fortæller mig at jeg har spillet i lang tid, og burde gå udenfor og få noget frisk luft. Kl er 22 og jeg har ikke siddet stille hele dagen. Gu' skal jeg have lov til at spille så længe jeg vil. Jeg er ikke en 10årig skoledreng.
The medium is the message.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig