X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

At bygge en NeoGeo MVS om til en hjemmekonsol - hjælp :)


Svar
--Skrevet 09/07-12 07:19, rettet 09/07-12 07:25 
Hej med jer.

Har aldrig haft en NeoGeo, men har læst en del om at den skulle være en lækker maskine. Mit kendskab til maskinen er ikke voldsom, så det kan godt tænkes at der kommer nogle "dumme spørgsmål".

Så vidt jeg kunne finde ud af, findes de som arcade maskiner kaldt MVS, og som hjemmekonsoller kaldet AES. AES maskinen, samt spillene, er mange gange dyrere... Se hele indlægget
Spiller nu: Animal Soccer World
177 emne(r).
« < 1 2 3 4 > »

Svar
WehnerWehnerSkrevet 15/07-12 22:38 
Eller har smag :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
--Skrevet 16/07-12 07:52 
KillerBean2>
Man lægger kun mærke til det, når man skal flytte dem, eller hvis man er af hunkøn :D

Hvis jeg havde haft et rum, kun til gaming, havde jeg også haft en CRT, helt sikkert. Dog er man nød til at tænke på hvad man prioritere. Jeg har plads til 1 stk. TV, og set i forhold til at jeg godt kan lide at se en blueray film, og spille PS3 / X360, vil jeg mene at et CRT på disse kanter ville komme til kort.
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 16/07-12 15:36 
Var lige et smut i en genbrugsbutik, og fik købt en strømforsyning med, som jeg måske kan bruge. Om ikke andet kostede den kun 15 kr :)

Den har følgende outputs:

5V 2A & 12V 2A.

Tænkte evt på om man kunne snuppe nogle A fra 12V linien, hvis de 2A 5V linien kan klare ikke slår til.
Det er sådan en bærbar computer agtig strømforsyning.
Spiller nu: Animal Soccer World
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/07-12 17:00 
m1chelsen>
Tænkte evt på om man kunne snuppe nogle A fra 12V linien, hvis de 2A 5V linien kan klare ikke slår til.

Desværre ikke uden videre. 5V- og 12V-forsyningen er to separate enheder. Du kunne evt. sætte en kraftig 5V spændingsregulator på 12V'en og udnytte den på den måde, men det er næppe besværet værd. Spændingsregulatorer har en rådden virkningsgrad i forhold til et ordentligt switch-mode kredsløb.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 16/07-12 21:33, rettet 16/07-12 21:33 
KillerBean2>
m1chelsen>
Har set andre CMVS´ere, som har monteret phonostik til lyd-out. Er der nogen speciel grund til det, frem for at trække lyden igennem scartstikket og ud igennem TV´et?

Så man kan sætte lyden til et ordentligt anlæg. Højttalerne i et fladskærms-TV er for det meste noget usselt prut.

Nu taler jeg måske lidt ud over min forstand, men lyden på et arcadeboard er forstærket af boardet selv, og så vidt jeg ved er fjernsyn aldrig bygget til at modtage andet end uforstærket lyd gennem scart-stikket. Så jeg forestiller mig at de fleste putter en modstand af en art på lydkablet før de sender lyden ud gennem scart-stikket, så man ikke risikerer at smadre sine TV-højttalere, og så laver en anden, sideløbende lyd-udgang med et phonostik der leverer den forstærkede lyd direkte fra boardet?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 16/07-12 21:54 
KillerBean2>
m1chelsen>
Tænkte evt på om man kunne snuppe nogle A fra 12V linien, hvis de 2A 5V linien kan klare ikke slår til.

Desværre ikke uden videre. 5V- og 12V-forsyningen er to separate enheder. Du kunne evt. sætte en kraftig 5V spændingsregulator på 12V'en og udnytte den på den måde, men det er næppe besværet værd. Spændingsregulatorer har en rådden virkningsgrad i forhold til et ordentligt switch-mode kredsløb.

Nu fylder den strømforsyning bare så dejlig lidt, og jeg vil allerhelst slippe for at have en gammel ATX PSU liggende og larme.

Kunne man evt parrallekoble en ren 5V (fx 1500 mAh) strømforsyning mere? De fylder jo ikke så meget, eller ville den ene strømforsyning, så begynde at "oplade" den anden?

Om ikke andet, så må jeg lige høre min far om han ikke vil hjælpe mig med at bygge en skræddersyet en selv, som fylder mindst muligt. Det kunne være lidt snedigt, hvis man kunne bygge den ind i maskinen (har en plan over hvordan jeg vil designe det ydre af MVSen).
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 16/07-12 21:55 
Det var faktisk det jeg tænkt på om man kunne opnå, ved blot at lade være med at tilføje 12V :/? Eller vil forstærkeren på boardet så bare agere "prop" i stedet for at undlade at forstærke?

Sumez>
KillerBean2>
m1chelsen>
Har set andre CMVS´ere, som har monteret phonostik til lyd-out. Er der nogen speciel grund til det, frem for at trække lyden igennem scartstikket og ud igennem TV´et?

Så man kan sætte lyden til et ordentligt anlæg. Højttalerne i et fladskærms-TV er for det meste noget usselt prut.

Nu taler jeg måske lidt ud over min forstand, men lyden på et arcadeboard er forstærket af boardet selv, og så vidt jeg ved er fjernsyn aldrig bygget til at modtage andet end uforstærket lyd gennem scart-stikket. Så jeg forestiller mig at de fleste putter en modstand af en art på lydkablet før de sender lyden ud gennem scart-stikket, så man ikke risikerer at smadre sine TV-højttalere, og så laver en anden, sideløbende lyd-udgang med et phonostik der leverer den forstærkede lyd direkte fra boardet?
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 16/07-12 22:20 
Jeg tvivler på at du bare kan bypasse forstærkeren ved at lade være med at forsyne den med strøm. :)
Igen, det er ikke et område jeg har spor forstand på, men det lyder ikke som noget der giver mening i mine ører :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/07-12 02:32 
Her er en guide til hvordan du kan få en MVS2 til at køre på udelukkende 5V. Sikkert muligt på de andre maskiner også.
http://www.jamma-nation-x.com/jammax/cmvs2slot.html
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 17/07-12 08:14, rettet 17/07-12 08:14 
Det virker rimelig forvirrende simpelt. Hvad gør den? Bruger 5V de steder boardet normalt ville bruge 12V, og virker på magisk vis alligevel?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/07-12 08:15 
Ja den kan køre på 5V :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 17/07-12 11:19 
Konsolkongen>
Her er en guide til hvordan du kan få en MVS2 til at køre på udelukkende 5V. Sikkert muligt på de andre maskiner også.
http://www.jamma-nation-x.com/jammax/cmvs2slot.html

Herligt, kan være dette også fungere ved 4 slot:

"A 2 slot board generally uses both +5v and +12v when in a cabinet. When Consolizing a2 slot board the +12v power supply is not needed since the onboard sound amp canaccept +5v and still work."
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/07-12 12:33 
Måske. Jeg har selv en 4 slot, men jeg valgte bare at bruge 5 og 12v da jeg havde en PSU til det i forvejen :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 17/07-12 12:41 
Skrev lige til manden bag guiden, og han har lige svaret:

Hey Thomas, The 5v mod is basically just joining the primary 5v rail with the secondary 5v rail. The primary 5v rail is the normal 5v rail that connects to the jamma edge. The secondary 5v rail comes from the 12v rail that goes to a 7805 and gets converted to 5v. The easiest way to do a 5v mod on most boards is via the YM2610 as it use 5v from both rails. I think for the 4 slot I have a picture of where you can join the rails together.

On Jul 16, 2012, at 11:41 PM, m1chelsen@hotmail.com wrote:

> Hi there.
> I just read your guide about the 5V-only mod for the 2-slot board. I
> am going to build a CMVS from a 4-slot board next week, and i was
> wondering if i coul use the same princip on a 4 slot board, and use
> it with 5V only, instead of the 12V. Do you have any guides or
> pictures, showing how to perfor the 5V mod on a 4-slot MVS PCB?
>
> Thank you
>
> Thomas Michelsen

Han vedhæftede 2 billeder, får den uploaded senere, da jeg skal på work nu her.
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 20/07-12 08:03 
Så er der købt 4 slot board + King of Fighters 95!

Er der en som kan give mig de nøjagtige mål på de slots som spillene skal i?

Så vil jeg nemlig lige få printet + lamineret dustcovers på arbejde :)
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 21/07-12 20:45 
Så er jeg kommet lidt videre med tingene.

Selve arcadesticket er færdigt, og klar til brug. Venter stadig på selve boardet, men er næsten færdig med at lodde kablet til arcadesticket. Ligeledes er jeg ved at lodde ledninger fast til selve connectoren, som skal klemmes på boardet.

Derudover har jeg overvejet hvordan jeg vil bygge selve kassen til konsollen, og tror jeg er kommet frem til en okay løsning, som jeg tror vil matche mit arcadestick fint.
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 22/07-12 07:29 
Lige lidt flere mails jeg skrev med ham gutten, hvis nogen har interesse:



Hey Thomas,

That is the MV4FT, the one that uses less current.

James



On Jul 21, 2012, at 6:50 PM, Thomas m1chelsen wrote:

Hi again,

Can you se which model it is, from the casing / cover?
I havent got the PCB yet. I will probably first recieve it in a few days. But i know that the metal case looks like this:

http://www.arcadiabay.de/images/games/mvs_4slot/mvs4slot_game.jpg

It has the same stickers on it.

Is it possible to determind if its the new or the old board, with only this information?

- Thomas


--------------------------------------------------------------------------------
From: contact@jamma-nation-x.com
To: m1chelsen@hotmail.com
Subject: Re: Contact Form - WEBSITE MAIL
Date: Sat, 21 Jul 2012 10:42:46 -1000

It depends on the model 4 slot you have. If you have the MV4 it is about 6A where as the newer 4 slot the MV4FT only needs about 4 amps.

James



On Jul 21, 2012, at 8:38 AM, Thomas m1chelsen wrote:

Hi James,

About the power suply. I am gonna build the PSU with my fathers help, and we are going for at switchmode PSU. Do you know how many A on the +5V line the MVS (It is a 4 slot board) PCB require?

Thanks for the help!

Thomas


--------------------------------------------------------------------------------
From: contact@jamma-nation-x.com
To: m1chelsen@hotmail.com
Subject: Re: Contact Form - WEBSITE MAIL
Date: Sat, 21 Jul 2012 08:13:31 -1000

Hey Thomas,

On the MVS board, the +12v line is only used to amplify the sound for the speakers. It isn't needed to have the board produce sound but the board uses the +12v to also power the opamps which run off +5v converted from the 12v line.

With the 5v mod you eliminate the need of the 12v line to power the opamps so your board can produce sound suited for line level audio.

James



On Jul 21, 2012, at 2:53 AM, Thomas m1chelsen wrote:

Hi again,

Can you explain it better in technical details how it works with 5V only? Is the 12V input not required at all, or does the PCB change the 12V to 5V right away?

Thomas Michelsen
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 22/07-12 12:36, rettet 22/07-12 12:38 
Det var slet ikke gået op for mig at der var flere udgaver af 4-slot'en. Er der andre væsentlige forskelle end strømforbruget?
Edit: Der er åbenbart 4 udgaver.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 22/07-12 14:47, rettet 22/07-12 14:48 
Så fik jeg lavet en billede af hvordan jeg gerne vil have den til at se ud :)

Den øverste viser i grove træk hvordan hvordan den ser ud indvendig. Resten (de hvide) er set udefra.

At bygge en NeoGeo MVS om til en hjemmekonsol - hjælp :)

Selve skjoldet på MVSen bliver malet sort. Frontplade med joystickporte bliver sort. Resten af kassen bliver hvid :)
Spiller nu: Animal Soccer World
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/07-12 15:01 
Det bliver noget af en klods :D
AV Intelligent Terminal
--Skrevet 22/07-12 15:55 
KillerBean2>
Det bliver noget af en klods :D

Det er muligt. Tror det bliver en flot klods!
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 22/07-12 18:20 
Man skal jo bare skrive "neo-geo" på en klods, så bliver den flot :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 23/07-12 08:31 
KillerBean2>
m1chelsen>
I forbindelse med det RGB kabel jeg vil bygge til maskinen, har jeg bestilt et 8 polet DIN stik med, som jeg vil bruge i maskinen (Scart i TV enden). Hvor mange ledere skal der bruges i et MVS RGB kabel (inkl. lyd)?

Rød, Grøn, Blå, GND, lyd-L, lyd-R, 4:3-switch (kræver 12V), RGB-switch, Sync/Comp Video.
9 stk., hvis du vil have 4:3-switch'en med. Så hvis du bruger stikkets skærm til GND, passer det med 8 pins.

Kan jeg lokke dig til lige at uddybe denne del?

*Video Red (Jamma, 12)
*Video Green (Jamma, N)
*Video Blue (Jamma, 13)
*Video Sync (Jamma, P)

*Audio Left (Jamma, L)
*Audio Right (Jamma, 10)

*Ground (Jamma, 1,2,A,B,14,27,28,e,f)


Er disse 7 forbindelser det eneste jeg har brug for i kablet?

Hvad mener du med "RGB switch"?

Er alle Ground ens? Er det ligemeget om man fx bruger pin 14, eller pin 1 som GND?

Er der nogen idé ved at forbinde samtlige +5V punkter med hinanden, samtlige GND?

Hvilken funktion har det at smide +5V med i Scartstikket?
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 23/07-12 08:50 
m1chelsen>
Hvilken funktion har det at smide +5V med i Scartstikket?

Jeg kan ikke tænke på nogen. Det skulle evt. være til blanking-signalet, men det kan tages fra din sync-pin.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/07-12 15:22 
m1chelsen>
Er disse 7 forbindelser det eneste jeg har brug for i kablet?

Hvad mener du med "RGB switch"?

RGB-switch'en er også nødvendig, så min. 8 forbindelser. Når jeg skriver "RGB-switch" er det af mangel på noget bedre at kalde pin 16 i scart-stikket. Hvis du ikke sætter en spænding på pin 16, vil TV'et gå ud fra, at det modtager et Composite Video -signal og forsøger derfor at afkode hvad der end måtte være på pin 20 (i dette tilfælde Sync-signalet). Hvis du vil have TV'et til at forstå, at det er et RGB-signal, det modtager, skal du påtrykke pin 16 ca. 2,5V. En 100 Ohm modstand i serie med 5V'en skulle gøre tricket :)

m1chelsen>
Er alle Ground ens? Er det ligemeget om man fx bruger pin 14, eller pin 1 som GND?

Er der nogen idé ved at forbinde samtlige +5V punkter med hinanden, samtlige GND?

Alle GND og 5V er sikkert forbundet på boardet, men jeg kan ikke sige det med sikkerhed. Hvis du har et multimeter med gennemgangstester, kan du hurtigt finde ud af det.

m1chelsen>
Hvilken funktion har det at smide +5V med i Scartstikket?

Det skal bruges på pin 16 ;)
AV Intelligent Terminal
--Skrevet 23/07-12 21:38, rettet 23/07-12 21:38 
KillerBean2>
m1chelsen>
Er disse 7 forbindelser det eneste jeg har brug for i kablet?

Hvad mener du med "RGB switch"?

RGB-switch'en er også nødvendig, så min. 8 forbindelser. Når jeg skriver "RGB-switch" er det af mangel på noget bedre at kalde pin 16 i scart-stikket. Hvis du ikke sætter en spænding på pin 16, vil TV'et gå ud fra, at det modtager et Composite Video -signal og forsøger derfor at afkode hvad der end måtte være på pin 20 (i dette tilfælde Sync-signalet). Hvis du vil have TV'et til at forstå, at det er et RGB-signal, det modtager, skal du påtrykke pin 16 ca. 2,5V. En 100 Ohm modstand i serie med 5V'en skulle gøre tricket :)

m1chelsen>
Er alle Ground ens? Er det ligemeget om man fx bruger pin 14, eller pin 1 som GND?

Er der nogen idé ved at forbinde samtlige +5V punkter med hinanden, samtlige GND?

Alle GND og 5V er sikkert forbundet på boardet, men jeg kan ikke sige det med sikkerhed. Hvis du har et multimeter med gennemgangstester, kan du hurtigt finde ud af det.

m1chelsen>
Hvilken funktion har det at smide +5V med i Scartstikket?

Det skal bruges på pin 16 ;)

Mange tak! ;)

Har btw lige fået T&T nummeret rilsendt, og satser på at postmand per kommer forbi med et 4 slot PCB i morgen :) !!!
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 24/07-12 08:05 
KillerBean2>
Når jeg skriver "RGB-switch" er det af mangel på noget bedre at kalde pin 16 i scart-stikket.

Blanking?

Hvis du vil have TV'et til at forstå, at det er et RGB-signal, det modtager, skal du påtrykke pin 16 ca. 2,5V. En 100 Ohm modstand i serie med 5V'en skulle gøre tricket :)

(...)

Det skal bruges på pin 16 ;)

Det RGB-kabel jeg netop har fikset har, som jeg også nævnte ovenfor, blot sat en modstand mellem sync-signalet og pin 16, det fungerer fint.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 24/07-12 16:12 
Sumez>
Blanking?

Ja, pin 16 er mange steder beskrevet som "blanking", men det var kun i starten af scart-stikkets levetid, at det blev brugt til et blanking-signal. Jeg aner ikke, hvorfor de ikke har ændret benets navn sidenhen. Alle TV fra det sidste kvarte århundrede forventer en DC spænding. Når dit TV alligevel godtager sync-signalet, er det nok fordi, det opfatter signalets RMS-spænding som ca. 2,5V. Du vil sandsynligvis få et roligere og mere stabilt billede, hvis du i stedet sætter en ren DC på pin 16.

Blanking and switching
AV Intelligent Terminal
--Skrevet 24/07-12 16:14 
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ;D ;D ;D

At bygge en NeoGeo MVS om til en hjemmekonsol - hjælp :)
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/07-12 16:16 
Du er satme effektiv :) Har du overvejet at lave nogle lufthuller i kassen? MVS'en er næppe det system der bliver varmest, men alligevel... :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 24/07-12 16:45 
Konsolkongen>
Du er satme effektiv :) Har du overvejet at lave nogle lufthuller i kassen? MVS'en er næppe det system der bliver varmest, men alligevel... :)

Denne gang fik jeg Silvan manden til at skære op for mig :P Hele toppen af MVS skjoldet komemr til at flugte med toppen. PSUen bliver indbygget, og i den forbindelse kan det godt være jeg smidder en rist i på bagsiden, hvis det bliver nødvendigt :)
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 24/07-12 16:51 
PSU'en bliver nok varm før MVS'en gør det. :) Det er ikke meget varme den genererer sådan en Neo-Geo, selv med fire spil i.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 24/07-12 22:15 
Så blev "låget" limet, samlet og skruerne blev spartlet ud.

Fortsætter nok i morgen eftermiddag med at slibe låget pænt og male det. :)
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 24/07-12 22:37 
Er du tømrer eller lignende håndværker? Jeg forstår slet ikke det gå-på-mod. Jeg har et bord der skal males om, og en hylde der skal sættes op, som begge har stået og ventet et par år på at jeg tager mig sammen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 24/07-12 22:50 
Er udd. byggemontageteknikker, men har ikke arbejdet inde for faget i et par år. I mellemtiden er jeg godt i gang med at udd mig til pædagog.

Tror mere bare det er en hobby. Har altid gang i et eller andet projekt. Det kan være alt lige fra at gå efter en platinum trophy, træne op til kamp, eller bygge en Neo Geo :D

Lidt som med lego. Det er mega fedt at bygge det, men når det er færdig gidder man ikke lege med det.
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 25/07-12 16:48 
Vil til at bore huller til stik osv i aften, og i den forbindelse vil jeg lige høre om det er relevant med nogle knapper på selve maskinen, ud over power knappen.

På arcadesticket har jeg A-B-C-D + Start og Select.

Select knappen bruger jeg til at skifte spil?

Hvis jeg via dipswitchen sætter maskinen til freeplay, er der så nogen fidus ved at montere en putte-penge-i-knap?

Andre knapper jeg har overset?
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 25/07-12 22:06 
Så kom jeg lige lidt videre med projektet her til aften...

At bygge en NeoGeo MVS om til en hjemmekonsol - hjælp :)
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 27/07-12 22:17 
Så blev de sidste huller i kassen lavet. Derudover fik kassen + selve skjoldet 1 gang maling. Det kommer til at blive godt! :D
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 29/07-12 09:27, rettet 29/07-12 09:30 
Så kom jeg lidt videre med projektet. Mangler stadig at trække kabler, montere lidt stik og bygge PSUen (dele er bestilt - dejligt når ens far kan bestille "vareprøver" gratis :P) Desuden mangler der lidt detaljer med noget skrift osv. Men alt i alt er jeg ved at være derhenne af, hvor jeg kan se en ende på det :D

At bygge en NeoGeo MVS om til en hjemmekonsol - hjælp :)

At bygge en NeoGeo MVS om til en hjemmekonsol - hjælp :)

Siden bileldet er taget, er skjoldet også blevet malet sort på indersiden, så man slipper for at kunne se den grå farve igennem slotet.
Spiller nu: Animal Soccer World
JuggernautJuggernautSkrevet 29/07-12 09:46 
Det ser rigtigt godt ud! Og man må jo sige at du er helvedes effektiv. Jeg er spændt på at se slutresultatet.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
nerosnerosSkrevet 29/07-12 10:01 
Den er fandme lækker! Tillykke :-)
Bashful Neophyte
--Skrevet 29/07-12 18:20 
Er en MVS egentlig regionsfri, eller kan jeg godt opleve at mit board kun vil snuppe spil fra fx japan?

Vil på sigt anskaffe mig en unibios, men ikke lige nu.

Det er mere om jeg skal være påpasselig, når jeg skal til at have fat i METAL SLUG :D!!!
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/07-12 18:23 
MVS spil ligger i alle regioner, så hvis din maskine er EU/US vil spillene være på Engelsk, hvis din maskine er JAP vil spillene være på Japansk :)

Du skal helt sikkert få anskaffet dig en Unibios :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 29/07-12 18:33 
Konsolkongen>
MVS spil ligger i alle regioner, så hvis din maskine er EU/US vil spillene være på Engelsk, hvis din maskine er JAP vil spillene være på Japansk :)

Du skal helt sikkert få anskaffet dig en Unibios :)

Ja okay, men vil de sige at jeg godt kan bruge fx et JAP spil i min EU maskine, og så spille det med engelsk tale?

Vil det sige at alle spil for så vidt er ens, og det er selve MVS Biosen som styrer sproget?
Spiller nu: Animal Soccer World
nerosnerosSkrevet 29/07-12 18:41, rettet 29/07-12 18:43 
Unibios er det man skal have så kan du vælge imellem region: JAP, EU, US og AES og MVS, Cheats, timer osv.

Med andre ord en Unibios kan lave et EU spil om til JAP og omvendt.

Kan ikke helt huske hvordan det er, men mener at spillets region bestemmer spillets sprog og ikke din maskine. Husk at hvis du køre med US region er visse spil censureret med grønt blod f.eks i Metal Slug ;-) JAP all the way!
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 29/07-12 20:38, rettet 29/07-12 20:39 
m1chelsen>
Ja okay, men vil de sige at jeg godt kan bruge fx et JAP spil i min EU maskine, og så spille det med engelsk tale?

Vil det sige at alle spil for så vidt er ens, og det er selve MVS Biosen som styrer sproget?

Ja, og ja. Jeg tror de spil hvor der er reel forskel på softwaren i de forskellige regioner kan tælles på én hånd (hvis de overhovedet eksisterer?). Spillenes region er udelukkende et spørgsmål om hvilken markat de har klistret på spilkassetten.
Nogle gange kan du dog indstille sproget i spillets indstillinger (brug test-knappen eller dip-switch 1 på boardet for at komme ind i indstillingerne på MVS-systemet, hvorfra du kan tilgå hvert spil enkeltvist), uden at behøve nogen form for Unibios indstalleret. Du kan også sagtens slå rødt blod til i Metal Slug på samme måde, så ingen bekymringer der.

Mener dog ikke man kan undgå Mai's statiske bryster i flere af King of Fighters-spillene når man spiller på en vestlig maskine. Det er tydeligvis meget mere fornærmende at bryster hopper når man bevæger sig end at soldater sprøjter blod over det hele når man skyder dem.

Jeg synes iøvrigt du bør melde dig til SSKT9 og kommer forbi med din konsoliserede 4-slots, så kan du få testes den med en masse forskellige spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 29/07-12 21:01 
Sumez>
Jeg synes iøvrigt du bør melde dig til SSKT9 og kommer forbi med din konsoliserede 4-slots, så kan du få testes den med en masse forskellige spil.

Hørt! Det er sgu lækkert håndværk det der! Det behøver jeg ikke være NeoGeo nørd for at se. ;-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
--Skrevet 29/07-12 21:03, rettet 29/07-12 21:04 
Okay, det lyder jo glimerende!

Jeg har p.t. ikke engang testet at boardet virker :P Jeg mangler stadig dele til PSU´en. Denne bliver nok hovedsageligt bygget af min kære fader, da mine elektronikkundskaber begrænser sig til at lodde ledninger på stik, og andre småting i den dur.

I morgen formiddag, skulle det dog gerne passe med at jeg får loddet kablerne på de 2 joystickporte, samt får monteret disse. Ligeledes skulle jeg gerne få gjort det samme med AV udgangen.

Jeg har kigget lidt på det konsoltræf, og tro mig, det ville jeg helt vildt gerne. Det må være skønt at mødes med ligesindede, og bare nørde derudaf. Dog bliver jeg nød til at melde pas, dels pga. den lange vej (bor i sønderborg - næsten ved den DK / Tyskland grænsen), og dels da damen herhjemme ellers skal stå alene med vores datter, og det kan være en strid opgave :P Når datteren bliver ældre vil jeg meget gerne med! 100%!

Jeg har lige 2 hurtige spørgsmål, som kunne være lækkert at få besvaret til i morgen, da jeg da skal i gang med at lege loddedame.

PAg på konsollen har jeg monteret 2 knapper, bare for en god ordens skyld. Hvilket ville være at foretrække til disse 2? Umiddelbart tænker jeg på en "mønt-indkast-knap", og en "service-knap" (hvad man så end bruger den til helt præcist :/?)

- Lyder disse 2 som relevante bud, eller bør jeg gå efter noget andet?
- I tilfælde af at jeg bruger den ene til mønt-indkast, skal den så forbindes både til player 1+2, så begge "kaster penge i på samme tid"?

- Jeg skal ligeledes lodde et par modstande på RBG udgangen. Skal jeg da smide en 150ohm eller 75ohm´s modstand i serie med hver af disse 3 (rød, grøn, blå) forbindelser?

Edit: Tak for rosen btw :) Det opmuntre :)
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 29/07-12 21:27 
Den ene knap på maskinen skal helt sikkert være test/service-switchen. Nu nævnte jeg selv at aktivere dipswitch 1 for at gå ind i systemindstillingerne, men det er selvfølgelig ikke tilgængeligt når du har lavet casing rundt om boardet, så du skal selvfølgelig have adgang til dette. Om Neo Geo gør det med Test Switch eller Service Switch kan jeg ikke huske. Det burde jo være service switch, men det det plejer at afvige mellem forskellige arcadeboards, og normalt trykker jeg bare på de forskellige knapper på min supergun indtil noget sker. :P Så prøv dig frem før du wirer knappen, eller slå det op på nettet (men vær opmærksom på at folk sikkert har en tendens til at bytte rundt på termerne test og service switch).

Den anden knap ville jeg enten bruge til møntindkast eller til at skifte mellem spil. I min verden virker det mere logisk at placere spilskifteknappen på selve maskinen, og møntindkastet på controlleren ("select-knappen"), da man ikke gider hen og trykke på maskinen når først man er gået i gang med spillet.
Så kan du jo også wire P1 coin til den ene controller port, og P2 coin til den anden.

MEN....! Jeg kan i grunden godt lide idéen med at have møntindkast på selve maskinen. Min erfaring fortæller mig at hvis man bare skal nå en knap på controlleren for at smide flere penge i, ender man med ikke at spille spillet "seriøst". De fleste arcade-spil er jo bygget op så man bare kan fortsætte når man smider penge i, så man oplever ikke den samme "risiko" ved at dø i sit spil, når man ikke bruger reelle credits på spillet. Når man spiller arcadespil er det ofte et spørgsmål om fra starten at begrænse sig selv og kun spille med X antal credits (allerhelst kun 1!), og afholde sig selv fra at smide flere penge i undervejs. I den sammenhæng kan jeg godt se logikken i bevidst at placere møntindkastet på selve maskinen.

Iøvrigt skal du ikke tænke over hele P1/P2 coin tingen, det er kun enkelte (som regel dem der havde dedikerede kabinetter, som racerspil osv.), og ofte kun de ældre, arcadespil der kræver at man putter sin mønt i "det rigtige hul" for at spille som player 2. Alle Neo Geo spil er lavet til at kunne spilles med ét møntindkast, altså P1 Coin.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 29/07-12 21:42 
Ud fra denne: http://www.hardmvs.com/manuals/Jamma2NeoGeo4SlotPinout.pdf står der:

"Service Switch coins up the machine, but does not advance the mechanical coin counter"
"Test Switch enables test mode in the PCB if supported"

Jeg bliver umiddelbart ikke meget klogere. Vil det sige at Service switch fungere som en slags mønt indkast, og test switch bruges til at teste (fejlfinding?) boarded?

Select down (P1) og select up (P2) styrer disse om du skifter fra fx spil 3 til 4, eller fra 3 til 2?
Spiller nu: Animal Soccer World
177 emne(r).
« < 1 2 3 4 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig