X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

En hyldest til DS og skjulte perler


Svar
SumezSumezSkrevet 18/06-12 11:55 
Nu hvor DS'en efterhånden er ved at blive udfaset, er det måske på tide (og måske også lige sent nok) at kigge lidt tilbage på et faktisk utroligt imponerende spilbibliotek. Med syv år at leve i, er det næsten dobbelt så lang tid som Game Boy Advance havde, og mere end de fleste konsoller.

Fra at have et tvivlsomt udvalgt, hvor en port af et N64-spil, nu med tvivlsom styring, og gimm... Se hele indlægget
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
52 emne(r).
« < 1 2

Svar
SumezSumezSkrevet 02/07-12 11:59, rettet 02/07-12 12:16 
Endnu et platformsspil, det her spil har jeg selv, og kan bekræfte at det -er- godt. ;)

Monster Tale

Hvis man, ligesom jeg, får lyst til at eje spillet bare man ser den charmerende farverige grafik, behøver man slet ikke læse videre, for spillet lever op til sin stil. :)

En hyldest til DS og skjulte perler

Først lidt forhistorie. Efter at have lavet Henry Hatsworth, som allerede har været nævnt i tråden, startede Peter Ong og Ryan Pijai deres eget spilfirma, DreamRift. Det er bl.a. dem der arbejder på det kommende Epic Mickey platformsspil til 3DS. Derudover er det "eneste" spil de har lavet indtil videre netop Monster Tale, et tydeligt japansk inspireret "metroidvania".

Ligesom Henry Hatsworth er øverste skærm et klassisk platformsspil, mens nederste skærm bruges til spillets unikke påfund: Dit monster. Pigen som man styrer, Ellie, udvikler sig på klassisk Metroid-manér via evner man finder rundt om på kortet, og som ofte giver adgang til nye områder, mens monsteret, Chomp, får EXP og level-ups ved at slås med fjender og benytte "monster items" man finder eller køber i butikker på sin vej.

Indtil videre savner jeg i stor grad mere frihed og en åben verden jeg kan udforske som jeg vil, spillet virker temmelig "tutorial-agtigt" langt ind i spillet, men jeg jeg er stadig ikke nået så forfærdeligt langt. Der er hele tiden en markør på kortet der viser præcis hvor man skal hen, uden de store muligheder for sidespring, så i princippet kunne spillet på nuværende tidspunkt ligeså godt være et klassisk lineært platformsspil.
Der er dog mange shout-outs til klassikere som Symphony of the Night og Metroid-serien, men i bund og grund minder spillet mig lidt mere om Wonderboy-serien med sin hyggelige grafik og musik, og det meget platforms-agtige gameplay. Og det er bestemt kun en positiv ting.

Monsteret er en rigtig spændende tilføjelse, og ved at give ham forskellige ting han kan spise, studere eller lege med, kan han udvikle sig i forskellige retninger til nye forme. Hver form har sin egen level (så når du skifter form, går du tilbage til level 1, men din gamle form beholder sin level) og sin egen bunke "skills" og "traits" (passive bonusser). Ved at gøre brug af disse skills og traits, kan formen også mestre disse, så monsterets andre forme kan arve dem. Det giver mulighed for at tilpasse Chomp efter den spillestil du foretrækker. Det er temmelig svært at forudse hvad de forskellige udviklingsretninger helt nøjagtigt involverer, men spillet lægger op til at man eksperimenterer og bare ser hvad der sker. Det er ikke mit indtryk at nogen sti er decideret "bedre" end den anden, og det er altid muligt at gå tilbage til en tidligere form og tage den i en ny retning.

Den nederste skærm bruges ikke helt så kreativt som i Henry Hatsworth, men af og til får spillet nogle sjove idéer. Du kan (og vil) til enhver tid kalde Chomp op på den øverste skærm sammen med Ellie, så han kan gøre brug af sine evner og hjælpe i kamp. Men af og til ryger objekter og endda fjender ned på den nederste skærm (intro-bossen i starten af spillet er et godt eksempel, Ellie skal blot undgå dens angreb, mens Chomp skifter mellem de to skærme for at angribe dens to hoveder når de åbner munden), og så skal du tappe dem for at få Chomp til at interagere med dem. Der er ikke meget gameplay i det, men det er en hyggelig idé.

En hyldest til DS og skjulte perler

Monster Tale er et på alle mulige måder sympatisk spil fra et lille udviklerhold der virker som om de har haft en passion for det spil de har skabt. Der er noget "indie" over spillet, men alligevel en overraskende høj produktionsværdi.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 06/07-12 12:20, rettet 06/07-12 12:20 
Bede-X nævnte selv Ninjatown og Lock's Quest i RJK's iPad-tråd. Dem kunne jeg godt tænke mig at høre mere om hvis nogen har spillet dem. Jeg har i forvejen sidstnævnte på min liste.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
52 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig