X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Crowdfunding - hvilke spil?


Svar
jaesjaesSkrevet 11/02-12 22:48, rettet 11/02-12 23:13 
(For de seneste par dages eufori over Double Fines succes med crowfunding via Kickstarter, læs denne tråd, eller et random spilsite: http://playright.dk/forumemne.php?id=33963#549510).

Det er overhovedet ikke sikkert, det vil få udviklerne til at halse efter, men det giver da anledning til et interessant tankeeksperiment (og fx Obsidian er allerede gået i gang med at spørge deres fans, om crowdfunding er noget, de er interesserede i).

Så hvilke spiltyper, der i dag stort set aldrig udvikles af de store udviklerhuse, så I helst få et comeback, og hvem skulle udvikle dem?

Jeg mener, mange af disse spil lever et ok liv blandt indie-udviklerne, men engang imellem ville det være rart med spil med en anelse større budget og lidt mere erfarne folk bag. Men vi taler selvfølgelig ikke store produktioner, men spil svarende til en stor downloadtitel på XBLA og lign.

----

Peter Molyneux skulle samle nogle af de mest kompetente folk fra Bullfrog og Lionhead og lave en ny gudesimulator med elementer fra Black & White, Dungeon Keeper og Populous. Jeg er ikke så overbevist om hans evner som RPG-udvikler, men spil med "little people", som han selv kalder det, er han nu ret god til.

Origin genopstår og udvikler en Privateer-agtig space sim. Nu med mere udforskning på planeterne. Burde kunne lade sig gøre, hvis der spares lidt på grafikken.

Jordan Mechner (Prince of Persia) laver et nyt adventurespil, der er mindst ligeså unikt som hans spil The Last Express. Men det skulle være noget helt andet.

EDIT: Der skulle også være nye elementer i Molyneuxs spil :)
JmogJmogSkrevet 11/02-12 23:03 
Et Syndicate med moderne grafik så jeg gerne. Altså et strategisk Syndicate, ikke et FPS som det kommende spil.
silverstarsilverstarSkrevet 11/02-12 23:11 
jaes>
Jonathan Mechner (Prince of Persia) laver et nyt adventurespil, der er mindst ligeså unikt som hans spil The Last Express. Men det skulle være noget helt andet.


Hedder han ikke Jordan Mechner?

Anyways, et nyt spil i tråd med Another World og Flashback spillene ville være fedt.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
jaesjaesSkrevet 11/02-12 23:17 
Ja, han hedder da Jordan.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 12/02-12 00:56 
Jeg sidder og spiller det nye Jagged Alliance: Back in Action for tiden og så gerne flere spil i den genre som var mere finpudsede.
Squad-based-strategy-RPG lyder som en god beskrivelse af det, altså strategi RPGer hvor hver enkelt person i dit team har sin egen historie og personlighed.
Spil så som Fire Emblem og Valkyria Chronicles. Mere af det!
JuggernautJuggernautSkrevet 12/02-12 11:01 
Darkbeat>
Jeg sidder og spiller det nye Jagged Alliance: Back in Action for tiden og så gerne flere spil i den genre som var mere finpudsede.
Squad-based-strategy-RPG lyder som en god beskrivelse af det, altså strategi RPGer hvor hver enkelt person i dit team har sin egen historie og personlighed.
Spil så som Fire Emblem og Valkyria Chronicles. Mere af det!

Jagged Alliance burde også være på 360/PS3. Så ville min kasse få mere velfortjent spilletid.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
Alf81Alf81Skrevet 12/02-12 11:28 
Har en smule svært ved at holde mig fra arcadeafdelingen :) Jeg kunne godt tænke mig en arena-platformer, med et gennemtænkt og genialt pointsystem, lidt ala SnowBros.. Kunne også godt tænke mig noget i stil med Cabal/BloodBros./Wild Guns ect..
Ting om dét og pis.
jaesjaesSkrevet 13/02-12 23:31, rettet 13/02-12 23:38 
Nogle flere arena-platformere gad jeg også godt se.

Lidt relateret: Læste for nylig, at en af folkene bag Xbox har samlet et hold af tidligere Atari-arcade-udviklere, og nu skal de lave spil til iApparater.

Det er helt vildt store navne; folk der har designet spil som Asteroids, Gauntlet og Missil Command. Flere af dem har vist ikke lavet spil i mange år. Bliver sjovt at se, hvad de har gang i :)

EDIT: Link: http://www.eurogamer.net/articles/2012-02-03-atari-dream-team-reform-to-make-games-for-the-new-arcade-ios
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/02-12 23:34 
Hvad er en arena-platformer?
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 13/02-12 23:42, rettet 13/02-12 23:44 
Som Alf skriver er det fx Snow Bros. Så også Bubble Bobble, Bomb Jack osv. Altså et begrænset område, nogle gange kun én skærm. Nok ikke en helt traditionel betegnelse, men vel det tætteste man kommer på en sub-genre :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/02-12 23:43 
Ah jeg havde valgt at overse det :)

Lyder meget realistisk.
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 13/02-12 23:54 
Jeg vil i øvrigt ikke udelukke, at det kun bruges om "single screen"-platformere :) Så hæng mig ikke op på det, hvis du en dag taber 800 millioner i en spil-quiz.
jaesjaesSkrevet 21/02-12 14:08 
Så ryger Wasteland 2 snart på Kickstarter, direkte inspireret af Double Fines succes. Nok ikke alle der ved det, så kan lige nævne, at Wasteland er forløberen til Fallout - kun pga. rettigheder endte det med at hedde Fallout og ikke Wasteland 2. Det bliver top-down-isometrisk-set fra oven (hej Sumez), og muligvis turbaseret. Indtil videre er to af de oprindelige designere med: Brian Fargo og Michael Stackpole.

På flere måder lyder Wasteland faktisk bedre end Fallout, IMO, så bliver da ret spændende at se, om de kan skaffe penge nok :)

http://www.rpgwatch.com/#19063
http://www.rpgwatch.com/#19050
SumezSumezSkrevet 21/02-12 17:04 
Bliver det rent faktisk isometrisk perspektiv, eller troller du nu bare igen? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 21/02-12 22:38, rettet 21/02-12 22:39 
Igen? Anyway, de kalder det isometrisk, men det er jo kun folk som dig der tager den slags helt bogstaveligt i spilsammenhæng :P

Essensen er, at det bliver et old school RPG rent grafik (sikkert også gameplay-mæssigt) :)

EDIT: Der manglede lige et "kun" i starten.
SumezSumezSkrevet 21/02-12 23:43, rettet 21/02-12 23:44 
jaes>
det er jo kun folk som dig der tager den slags helt bogstaveligt i spilsammenhæng :P

Jeg har aldrig hørt andre end dig bruge udtrykket om andet end det klassiske "skråt fra oven" isometriske perspektiv.
Jeg vil gerne gå med til at "ultima-perspektivet" fra det gamle Wasteland-spil ER isometrisk, selvom det ikke er den slags man typisk benytter udtrykket om, men jeg er temmelig sikker på at du er den eneste i verden der nogensinde kunne finde på at bruge udtrykket om et reelt 3D dybdeperspektiv.

End of discussion :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 22/02-12 01:04 
Jeg prøvede sådan set at lukke diskussionen sidst, og det var jo heller ikke meningen, det skulle tages op igen :)

Tag en søger på et "bredt" site, hvis du vil overbevises. Jeg ser også indimellem spiludviklere bruge udtrykket om ikke-isometrisk grafik.

Ved meget lavt og fladt kamera, er det klart, at udtrykket ikke bruges så tit igen. Men jeg har tit set det brugt om 3D-grafik med relativt lavt og fladt kamera.
jaesjaesSkrevet 11/06-12 21:03, rettet 11/06-12 22:14 
Spøjs ny kickstarter - forfatteren Neal Stephenson har startet et firma, hvor de bl.a. udvikler spil, og første projekt er Clang, et fægtespil til pc (måske andre platforme senere), der styres med motion control. Tanken er, at det skal understøtte eksisterende motion control. Razer Hydra er det mest sandsynlige p.t.

Det bliver et arena-spil, og med tiden vil de sandsynligvis udvide konceptet til noget større. Det er også meningen, at folk skal kunne bruge deres værktøjer til at udvide konceptet.

Der er jo også et en fægte-simulator i hans bog Snow Crash :)

http://www.kickstarter.com/projects/260688528/clang?ref=live

EDIT: Første *spil*projekt er Clang.
jaesjaesSkrevet 22/11-12 00:37, rettet 22/11-12 00:37 
jaes>
Peter Molyneux skulle samle nogle af de mest kompetente folk fra Bullfrog og Lionhead og lave en ny gudesimulator med elementer fra Black & White, Dungeon Keeper og Populous. Jeg er ikke så overbevist om hans evner som RPG-udvikler, men spil med "little people", som han selv kalder det, er han nu ret god til.

Origin genopstår og udvikler en Privateer-agtig space sim. Nu med mere udforskning på planeterne. Burde kunne lade sig gøre, hvis der spares lidt på grafikken.

Jordan Mechner (Prince of Persia) laver et nyt adventurespil, der er mindst ligeså unikt som hans spil The Last Express. Men det skulle være noget helt andet

To ud af tre ønsker formentlig/forhåbentlig opfyldt, da Peter Molyneux m.fl. lige er røget på Kickstarter med en gudesimulator, Project Godus :)
http://www.kickstarter.com/projects/22cans/project-godus/?ref=kicktraq
SumezSumezSkrevet 22/11-12 14:58 
Hvilket var det andet opfyldte ønske?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
TheDukeTheDukeSkrevet 22/11-12 16:31 
Sumez>
Hvilket var det andet opfyldte ønske?

http://www.robertsspaceindustries.com/star-citizen/
jaesjaesSkrevet 22/11-12 17:04 
Ja, omend jeg i farten glemte, at man ikke kan udforske m.m. på planeterne. Men udforskning/gameplay på baser, større rumskibe osv. er da et skridt i den rigtige retning...
Captain NCaptain NSkrevet 23/11-12 01:00, rettet 23/11-12 01:02 
Husk at der stadig er mulighed for at donerer til "Star Citizen"? selvom deres deadline er nået.

Det er en ny space sim i stil med spil som Freelancer, Privateer, Wing Commander og Freespace.

Det er en genre jeg selv er ret så vild med på trods af den store mangel der har været på den slags spil i de sidste mange år.

Spillet har allerede formået at skrabe over $6,6 millioner sammen og det ser ud til at være et rimeligt ambitiøst projekt..

Star Citizen
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
SumezSumezSkrevet 23/11-12 09:47 
TheDuke>
Sumez>
Hvilket var det andet opfyldte ønske?

http://www.robertsspaceindustries.com/star-citizen/

Øv, havde håbet på Mechner-adventurespillet. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 23/11-12 14:36 
Jeg tror, der er mere end almindelig god sandsynlighed for, at der kommer et nyt adventurespil fra Mechner, da han er tilbage som udvikler og har sit eget firma nu, og sikkert snart skal til at finde på noget nyt efter de remakes og genudgivelser, de er kommet med det seneste års tid :)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig