X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spilleklub Retro #3: Alien Soldier


Svar
RJKRJKSkrevet 19/03-10 19:57, rettet 19/03-10 19:57 
Efter planen spiller vi Alien Soldier fra og med næste weekend (26. marts-). Start med at melde tilbage hvem der er med og hvad I spiller det på - og hold generelle diskussioner om andet end Alien Soldier i andre tråde.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 19/03-10 19:57 
Jeg er med på MegaDrive, PAL-version.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/03-10 20:01 
MegaDrive, PAL-udgave :)
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 19/03-10 21:01, rettet 19/03-10 21:01 
Same same :D

Er der overhovedet nogen der ejer det i JAP til MD?
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 20/03-10 15:02 
MegaDrive PAL :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 23/03-10 22:57 
Skal jeg virkelig til at kigge i loggen efter navnene på de sidste 11 der stemte på at de ville spille Alien Soldier...?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DarkbeatDarkbeatSkrevet 23/03-10 23:10 
Jeg skal spille 360 versionen via Mega Drive collection
WehnerWehnerSkrevet 23/03-10 23:14 
Hmm, hvis den er derpå, så sætter jeg det nok lige i en enkelt gang, så jeg kan følge lidt med i tråden. Jeg var åbenbart den eneste, der ikke stemte på det :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 23/03-10 23:15 
Hmm... Måske har nogen stemt på det flere gange....
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/03-10 23:18 
Alien Soldier er ikke på MegaDrive Collection, hverken den til PS2 eller PS3/360.

Jeg stemte heller ikke på det.
Spiller nu: Phantasy Star IV
DarkbeatDarkbeatSkrevet 23/03-10 23:32 
Nåmen jeg har den på min PS2 Treasure Box så :)
silverstarsilverstarSkrevet 24/03-10 00:13 
Jeg skal forsøge at være med, hvis tiden tillader det.
Det bliver Megadrive, PAL for mit vedkommende.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
RJKRJKSkrevet 24/03-10 19:51 
RJK>
Hmm... Måske har nogen stemt på det flere gange....

Og, ja, det var der så... Men der er nu stadig en god håndfuld der har stemt, som ikke har meldt sig ind. Så kan vi jo altid se på at stramme op til næste afstemning, hvis det er...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 24/03-10 19:54 
Hvad med Alf81?
Bashful Neophyte
Alf81Alf81Skrevet 24/03-10 20:44, rettet 24/03-10 20:45 
Kunne godt være klar. Det bliver dog svært at spille det i bidder, da spillet et ret så arcade'ish og dermed ikke er så langt.

Jeg er iøvrigt også et af de der skæve mennesker, der ikke orker PAL spil, hvis de er optimerede. Så hvis nogen har noget godt at bytte med, så kontakt mig gerne.
Ting om dét og pis.
dRxLdRxLSkrevet 24/03-10 21:07 
'now is time
to set the 68000 heart on fire!'

jeg er med =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 24/03-10 21:40 
Er vi gået i gang? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 24/03-10 22:16 
Ingen har meldt ind på at spille det i bidder, så jeg antager at man bare spiller som man har lyst fra på fredag, og så kan vi vel se om et par uger, om folk stadig er i gang eller hvad.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Alf81Alf81Skrevet 24/03-10 22:40 
Jeg har heller ikke haft MDen pakket ud i den nye lejlighed, så måske dette skal være grunden til det.
Ting om dét og pis.
RJKRJKSkrevet 27/03-10 22:15 
I mine første ti forsøg kom jeg lige så langt som alle tidligere gange jeg har rørt spillet - ikke forbi første boss ;) Da jeg lige fattede styringen gik det meget nemmere, og jeg døde kun et par gange på de første ti baner, som jeg lige nåede at spille.

Stadig bryder jeg mig dog ikke om styringen, der er næsten lige så klodset som Flashback. Som run'n'gun savner jeg virkelig at man kan holde L1 nede og skifte "stance" som i Shattered Soldier eller noget andet smart. Det har altid været en af mine primære irritationer ved genren, når det ikke er nemt og naturligt at styre både figur og skud. Våbenvalget synes jeg også er irriterende besværligt, og værre end Gunstar Heroes, fordi man så tit løber tør for ammunition og skal skifte.

Derudover er spillet jo enormt cool og flot, og (som forventet) noget af det visuelt mest imponerende på en 16 bits konsol. Man kan slet ikke se hvor hæmmet MegaDriven er af sine manglende farver, der ellers alt for ofte fik datidens arcade-konverteringer til at se ufatteligt sølle ud, som fx beslægtede Midnight Resistance:

Spilleklub Retro #3: Alien Soldier Spilleklub Retro #3: Alien Soldier
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/03-10 22:22 
Ned + A for at skifte stance og op + A hvis du står på loftet. Det synes jeg fungerer fortrinligt og virker logisk i Alien Soldier.

Ja våbenvalget er alt for langsomt og klodset i forhold til resten af kontrollen. Her måtte de gerne ha' forsøgt noget smart med X, Y og Z knapperne, eller bare at spillet pausede imens.
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 27/03-10 22:49 
Jeg kan godt finde ud af at skifte stance :) Det er bare for tungt og besværligt til at det er rigtig brugbart.

Og, ja, hvorfor pauser spillet ikke bare, når man skifter våben? Det ville have været en fin løsning.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DarkbeatDarkbeatSkrevet 28/03-10 04:09 
Ja det er som om at der er "for mange" våben.
2 slots som i Contra og Gunstar Heroes ville have været nok.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/03-10 16:31 
Jeg synes ikke antallet af våben er et problem. Tværtimod synes jeg, for det er forskelligt hvilke våben der virker bedst til de forskellige fjender. Kun to våben ville ha' været en pain :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 28/03-10 16:37, rettet 28/03-10 16:38 
Ja våbenskiftet er satme en irriterende fætter i det her spil. Det trækker ned på oplevelsen, men ellers er det simpelthen så vildt at kører på sin Megadrive. Jeg kan komme hen til den boss hvor der er vand i bunden, mener det er boss nummer 12.

Hvor langt er i andre?
Bashful Neophyte
silverstarsilverstarSkrevet 28/03-10 19:03, rettet 28/03-10 23:22 
Jeg er nået til bane 20 uden de store problemer, men her tager det fat :)
Omkring våbensystemet, så plejer jeg typisk at vælge 2 x 2 forskellige våben, (2 x homing har jeg næsten altid og så et andet våben som backup). Der er ikke tid til at fedte rundt med 4 forskellige våben i kampene synes jeg.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
nerosnerosSkrevet 28/03-10 19:30, rettet 28/03-10 19:30 
Nej sådan gør jeg for det meste også med våbene, men visse fjender kan jo kun dræbes af et bestemt slags våben ikke?
Bashful Neophyte
silverstarsilverstarSkrevet 28/03-10 20:39, rettet 28/03-10 20:40 
Så er jeg igennem. Jeg synes stadig der er et lækkert spil, der udnytter maskinens hardware til fulde. Bosserne er fedt lavet med masser af opfindsomme indslag. Man kunne måske ønske sig at der var lidt mere kød på de ret korte baner der leder op til boss-kampene, det er ret tydeligt at de blot er "forretten" mens man venter på de store slag.
Jeg valgte at gennemføre på den lette setting, sidst jeg gennemspillede det tog jeg den svære.
Jeg endte med at bruge 25 continues, hvor jeg brugte ca. 2/3 af disse på bane 20 samt den sidste bane.


----SPOILER----

Jeg synes især møl-bossen (Bugmax) og den efterfølgende bane med edderkoppen er fedt lavet. Jeg tror det er mine favorit-bosser.

Jeg synes måske at homing-våbnet er lidt over-powered. Jeg brugte overhovedet ikke lancer og flame, og kun ganske lidt sword og ranger en enkelt gang. Mine valg faldt på 2 x buster og 2 x homing, nogle gange 3 x homing og 1 x buster.

En af nøglerne til bane 20 er at finde ud af at løve-bossen er din ven :) Hvis du parerer dens skud kan du komme på fuld energi før undervandsmonstret på denne måde.

En anden fidus er at udnytte zero-teleport til fulde. Hvis du har fuld energi når du udfører det, så kan du udrette stor skade mens du stryger igennem alle fjender på skærmen. Hvis du så kan samle en enkelt energi-fidus op kan du bruge dette move igen og igen, så længe du ikke bliver ramt.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
nerosnerosSkrevet 28/03-10 22:30 
Jeg har spillet det alt for lidt her i weekenden :-(
Bashful Neophyte
RJKRJKSkrevet 28/03-10 23:11 
Jeg er kommet til den der møl-tingest - bane 13 eller sådan noget.

Jeg bruger kun det der homing fire-våben, og eksperimenterer så lidt med laser-tingen til nogle bosser. Jeg synes det er alt for besværligt at skifte våben i pressede sitauationer til, at jeg kan bruge flere forskellige slags.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
silverstarsilverstarSkrevet 01/04-10 17:11 
Hvordan går det, hvor langt er i kommet? Spiller i på let eller svær? Nogle betragtninger omkring spillet?
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
DarkbeatDarkbeatSkrevet 01/04-10 17:37, rettet 01/04-10 17:37 
Jeg har ikke fået spillet det særligt meget. Kan ikke rigtig vende mig til styringen. Hver gang jeg vil hoppe op og dashe kommer jeg til at hænge fast i luften på grund af de dér double C move og det er pisse irriterende.
RJKRJKSkrevet 04/04-10 15:35 
silverstar>
Hvordan går det, hvor langt er i kommet?

Måske er det bare mig der ikke fatter alle bosser, men jeg synes der er kæmpe stor forskel i sværhedsgraden. Nogle bosser bruger jeg ti credits på, og er heldig når jeg klarer dem, og så kommer der lige fem baner i streg hvor jeg dårligt skal anstrenge mig.

Jeg er kommet til bane 20 og den hører vist i den meget svære ende :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
silverstarsilverstarSkrevet 04/04-10 16:44, rettet 04/04-10 16:48 
Ja, bane 20 er helt sikkert i den sværeste ende, den er på højde med den sidste bane hvad angår sværhedsgrad. Hvilken en af bosserne er du nået til i bane 20?

Du har ret i at der er stor forskel på sværhedsgraden af de forskellige bosser, men meget ligger også i at få valgt det/de rigtige våben til de forskellige bosser. Dog går man aldrig fejl af homing våbnet, jeg kan kun komme på en enkelt boss, hvor det ikke er løsningen :)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
RJKRJKSkrevet 04/04-10 16:56 
Min tålmodighed slap så lige op, så jeg valgte indtil videre at springe over bane 20, som jeg synes var langt sværere end alt andet. Slutbossen gik der kun tre forsøg med, så den var ikke den helt store udfordring (omend det var meget tæt).

Om Alien Soldier alt i alt, så synes jeg at det gør dét det gør rigtig godt. Det er et meget imponerende spil, og jeg sætter det lige så højt, som jeg forventede det skulle sættes. Hvis man ser bort fra de nævnte irritationsmomenter i styringen omkring våbenskifte og svæve-funktionen, så synes jeg det er relativt perfekt, for hvad det er.

På den anden side, så mener jeg også at opbygningen med lutter boss-kampe grundlæggende begrænser spillet meget. Kombineret med den tekniske overlegenhed og den konstante fokus på at demonstrere dette, så føltes Alien Soldier for mig oftere som en interaktiv Amiga-scene-demo end et helstøbt spil. På den måde foretrækker jeg som samlet spiloplevelse klart fx Gunstar Heroes, som er både bedre, mere afvekslende og "komplet".

Ikke at jeg synes det skal tage noget særligt fra Alien Soldier, for det er trods alt unikt i sin måde at være på. Hvis der var mange spil der gjorde det på samme måde, så ville det dog ikke har været nær så interessant. Og dét mener jeg også er grunden til, at der ikke er mange flere af slagsen.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 04/04-10 18:41 
Jeg må indrømme at jeg ikke er god til det her spil. Selvom jeg virkelig synes det måske er et af de flotteste MD spil nogensinde er styringen en stor dæmper på løjerlighederne. Jeg ville sådan ønske at våbensystemet var lavet anderledes og styringen lettere at håndterer så ville jeg elske spillet. Jeg kan detsværre ikke helt hitte ud af det :-(
Bashful Neophyte
RJKRJKSkrevet 12/04-10 00:20 
Har alle andre også givet op?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DarkbeatDarkbeatSkrevet 12/04-10 05:13 
Jah :S
SumezSumezSkrevet 12/04-10 08:26 
Nej, jeg har slet ikke haft tid til at spille det endnu, pga. påsken mv. :\
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/04-10 10:11 
Min retro-gaming-interesse er ned i en af sine dale lige for tiden. Jeg er ved at forberede mig på at flytte, så alting er ét stort kaos. Desuden har jeg kun et fladskærms-TV, som viser et ubehjælpelig dårligt RGB-billede, at spille på. Dårlige undskyldninger har jeg nok af :D
AV Intelligent Terminal
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig