X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Den store JRPG-krise


65 emne(r).
1 2 > »

Svar
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 28/10-09 23:06 
Jeg har, da jeg var yngre end jeg er i dag, været en stor fan af de japanske rollespil. Det har været et givtigt forhold helt frem til denne generation, hvor spil som Baiten Kaitos, Final Fantasy VII + X, Shadow Hearts: Covenant, samt en lang række klassikere, har givet mig nogle af de bedste spil-oplevelser, jeg kan huske.

Det er dog som om, at forholdet er blevet svært i denne generation. Den eneste umiddelbart gode JRPG-oplevelse jeg har haft, har været Enchanted Arms (med undtagelse af Dragon Quest: Hand of the Heavenly Bride), som ikke er noget perfekt spil, men har nogle interessante personager. Jeg har både haft Lost Odyssey, Eternal Sonata, Blue Dragon og Infinite Undiscovery i maskinen, med varierende fiasko. Bedst er det gået med Eternal Sonata, som i det mindste indeholder et meget drømmende visuelt udtryk, men også nogle bund-kedelige figurer.

Spørgsmålet er hvad der er sket med JRPG'erne (eller med mig). Umiddelbart er mit eget bud, at der ikke er sket nok; de fleste spil i genren hænger i bremsen, og formår ikke at levere på de områder, hvor genren normalt har noget at byde på. Hovedelementet i et klassisk JRPG er i mit perspektiv historiefortællingen, og selvfølgelig de personer denne fortælles igennem. Gameplay spiller også en rolle, men er i denne generation, tilsyneladende blevet en eftertanke. Når gameplayet indeholder for mange trivielle opgaver og ligefrem bliver kedeligt, er der ikke stof nok til at holde mig fanget i de 90 timer af et 100 timers eventyr, hvor historien ikke forløber. At historierne i de eventyr jeg nævner, efter min overbevisning, heller ikke har været særligt gode, er en tredje ting. Det er især fortælleteknisk jeg synes spillene halter i øjeblikket, f.eks. i forhold til de store action-titler. Vel er det ofte fuldstændigt hjernedøde historier, der fortælles i disse, men de fortælles ofte med et fantastisk visuelt flair, som vel kan kaldes "filmisk" om man ønsker det (hermed tager jeg ikke højde for at action er langt mere umiddelbart underholdende, end to mennesker der har en stille og rolig samtale i et JRPG).

Det er ikke fordi at JRPG'erne skal blive mere actionorienterede, hverken i deres historier, eller deres måder at fortælle dem på, men de bliver i mine øjne nødt til at udvikle sig mere på dette punkt for at leve op til en general standard på mediet. Hvad siger i andre? Er det bare mig der har fået damp-hjerne af at spille for mange FPS'er/TPS'er, eller er der noget om snakken?
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
SumezSumezSkrevet 28/10-09 23:25 
Helt enig. Genren toppede i midten af halvfemserne og holdt stand i et par år, hvorefter det er gået langsomt ned ad bakke. I denne generation er det ikke andet end Lost Odyssey, der har fanget mig.
I må gerne komme og sige Persona 3 og 4, og jeg respekterer dem for hvad de er, men de var altså for tørre til at fastholde mig, hvilket jeg også til dels selv skammer mig over - Men de er heller ikke rigtig i samme boldgade som de fængende eventyr fra Squares storhedstid.

Når man efterhånden har spillet det samme gennemtæskede japserplot så mange gange, er det bare ikke interessant længere. Men med det sagt, hvis FF6 eller CT udkom i dag, tror jeg nu stadig at de ville slå benene væk under mig, som de gjorde dengang. Man kan vel ikke rigtig benægte at de blev skabt af kreative og visionære udviklere, og ikke blot var et forsøg på at koge ny suppe på en afprøvet formel. Det er desværre svært at være kreativ og visionær indenfor en genre, der sidder fast i så mange klichéer, men jeg tror stadig på at der kommer en perle engang imellem. Lost Odyssey var efter min mening et ganske hæderligt bud.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkbeatDarkbeatSkrevet 28/10-09 23:44 
Jeg er også enig. Next-gen RPG spillende har ligesom ikke kunne levere varen. Jeg har bla. også selv haft gang i Eternal Sonata som jeg opgav fordi det var bund kedeligt til sidst... Selvom man besøgte forskellige lokaliteter, føltes det ikke rigtig som om historien kom nogen vejne.

Personligt har jeg dog selv været rigtig glad for Persona 3 og 4 som jeg også vil sige har klaret sig rigtigt godt med leveringen af historien taget i betragtning af hvor meget man besøger de samme steder hele tiden.

Lost Odyssey var også et rigtigt godt spil som jeg desværre også måtte opgive fordi jeg blev at for deprimeret af det. Jeg troede det ville være Highlander - The RPG men det var jo helt vildt tragisk at være udødelig!

Jeg er selv ved at spille SNES versionen af Dragon Quest: Hand of The Heavenly Bride og har først lige nu fået øjnene op for Dragon Quest serien... Jeg er også begyndt at købe ind af hvad man kan få hér i vesten af Dragon Quest spil :)

Jeg er lidt skeptisk med hensyn til det nyeste Final Fantasy der er på vej. Rent stil mæssigt syntes jeg mere at den dér anden Final Fantasy Apparigo (eller hvad den nu hed) ser lidt mere spændende ud.

Nu kan man jo selvfølgelig snart få muligheden for at lave et JRPG selv da RPG Maker udkommer på DS. Dog kun i Japan indtil videre, men man kunne håbe at nogen lokalisere det :)

http://www.play-asia.com/paOS-13-71-9g-49-en-70-3m7r.html
RJKRJKSkrevet 28/10-09 23:45, rettet 28/10-09 23:45 
Persona 4! :)

(jeg forstår i øvrigt godt at du gik død i P3, Sumez; P4 er altså noget mere indbydende, med hurtigere gang i historien)

De titler der har været i denne konsolgeneration - måske med undtagelse af Lost Odyssey - har vel ikke været de samme store produktioner, som flere af de andre titler der nævnes. Altså Infinite Undiscovery og den slags er vel hvad der svarer til Arc The Lad eller Wild Arms i sidste generation etc. Relativt små produktioner.

En del af skylden er vel produktionsomkostningerne, som stiger stort generation for generation. Ikke mindst for de her store spil, hvor et langt RPG'er skal have meget indhold. Det er dyrt at lave, og så er der ikke plads til så mange. Japanerne sidder jo også mest med DS'er og småspil, så der bare ikke er den nødvendige økonomi i det andet.

Når det er sagt så har jeg stadig store forventninger til FFXIII.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 29/10-09 01:28 
Final Fantasy og især Dragon Quest er nu alligevel to af de største spilserier overhovedet i Japan, og resulterer, ved udgivelse, i mindst ligeså mange japanske pjækketimer som Zeldaspillene, så man skulle da formode at der bliver puttet en pænt stor økonomi i produktionen af den genre.

Det er der heller ingen tvivl om at der gør i Final Fantasy XIII, men efter den nyeste(?) trailer fra TGS, er jeg nu også begyndt at miste interessen. Hvor er den dragende verden, der gjorde især 6'eren og 7'eren så fantastisk at indleve sig i?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkbeatDarkbeatSkrevet 29/10-09 02:18, rettet 29/10-09 02:24 
Ja, verdenen i X og X-2 var ikke så interessant for mig som VII og VIII var. Det er måske også derfor Final Fantasy XIII Versus (det var den jeg tænkte på i mit tidligere indlæg) virker lidt mere spændende da det ser ud til at være sat i et mere "realistisk" miljø.

Final Fantasy Værtshus XIII
AzzkikrAzzkikrSkrevet 29/10-09 04:45 
Enig, men det er jo ikke noget nyt, især Square har jo ikke udgivet noget man gider bruge mere end 5 minutter på i snart et årti. Det er skræmmende som kvaliteten af deres spil er gået den forkerte vej siden ff8. Deres karakterer og historier bliver mere og mere latterlige.

P4 var nu efter min mening langt bedre end noget square har udgivet i de sidste 10 år og noget af det bedste jeg har spillet i år. I det hele taget er mange af SMT spillene meget undervurderet, Nocturne fx har langt mere at byde på end diverse tamme square RPG's.

LO var ok, standard RPG hvor de ikke tager nogen chancer og holder sig til et helt no brain system der er set 1000 gange før + ret tam historie. Et udemærket spil, men kunne aldrig falde mig ind at gennemføre det igen.

Jeg var utrolig skeptisk med FF13 indtil jeg prøvede demo'en, det virker ret godt og mine forventninger er rimelig høje. Jeg er dog stadig bange for at ham neger bliver for pause klovns agtig, han virker totalt malplaceret.

Så har vi selfølgelig også tales serien, hvor Namco tilsyneladende kan blive ved at spytte den ene titel ud efter den anden. De har aldrig rigtigt sagt mig noget, jeg håber dog at vesperia ps3 kommer i en us/eu version.

Genren er helt sikkert ikke hvad den har været og udover et nyt FF og et random ATLUS rpg's i ny og næ og måske et nyt Suikoden ser jeg ikke den helt store fremtid for genren.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 29/10-09 09:40 
Jeg venter stadig på at gå igang med P4, til jeg får mig et lille 4:3 CRT fjernsyn. Det eneste jeg har umiddelbart har at sætte på P3/p4 er den elendige konvertering. Jeg har svært ved at acceptere at formaliteterne ikke er på plads. Jeg gik også lidt død i P3 til sidst, men havde ellers en god oplevelse. Jeg glæder mig til P4.

Netop de høje produktionsomkostninger der rapporteres denne generation, spiller helt sikkert også ind. For min skyld må udviklerne dog godt bryde med konventionerne, og lave nogle eventyr på 40-60 timer istedet for 80-120 timer, hvis det giver dem lidt mere råderum. Med sagt, så kan jeg godt savne at der bare bliver skrevet noget ordentligt dialog til et JRPG (eller at oversættelsen er god). Et spil som Hand of the Heavenly Bride, der er 17 år gammelt, har stadig så meget skævhed og humoristisk dialog, at det er nok til at jeg føler mig underholdt, selvom resten af spillet føles gammelt.

Umiddelbart er det lysende håb ude i horisonten Square's Final Fantasy XIII.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
jaesjaesSkrevet 29/10-09 16:10 
Flere udviklere har nævnt, at spiludviklingen i Japan har det dårligt for tiden, specielt når det kommer til next-gen (det sidste i følge Ryan Payton, som tidligere arbejdede for Kojima Productions). Så ja, økonomien er formentlig den største faktor, hvis nyere JRPG'er mangler kvalitet.
nerosnerosSkrevet 29/10-09 17:37 
Jeg troede egentlig folk mente at 360'eren var hvor tids svar på SNES'en? ;-)
Bashful Neophyte
DarkbeatDarkbeatSkrevet 29/10-09 19:55 
Det ser ud til at JRPG scenen er blevet mobil de sidste par år. Både DS og PSP har fortsat hvad PS2 startede og det vælter ud på begge konsoller med JRPG'er af svingene kvalitet.

Suikoden Tierkreis kan jeg dog varmt anbefale at prøve på DS. Det har en interessant historie og for det meste en god pacing. Eneste problem, for mig, er alt det micromanagement der kommer når man lige pludselig har rekkruteret 30 allierede og skal vælge et 4 mand team ud af dem... Især når man ikke føler at man ved hvem man skal levelle i frygt for at der kommer en mission hvor man SKAL bruge dem.
CoreCoreSkrevet 29/10-09 22:05 
Hvad med Magna Carta II? Er der nogen der ved om det holder?

Jeg er lidt lun på det, men mest fordi at så mange herinde var helt oppe over 1'eren.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 29/10-09 22:24, rettet 29/10-09 22:38 
Jeg har haft kig på et par anmeldelser, og meldingen er tilsyneladende den samme: et middelmådigt spil, som ikke bryder med nogen af genrens konventioner - specielt ikke i forhold til historien, karakterne eller dialogen.

Jeg har dog ikke selv prøvet spillet.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
JAAJAASkrevet 29/10-09 22:59, rettet 29/10-09 23:02 
Jeg skal prøve at snakke for mig selv, men jeg tror, det hænger meget sammen med Square's manglende output. Tager vi f.eks. PSX generationen, så havde vi for det første tre af tidernes bedste RPG'er i FFVII, VIII og IX at hænge resten af generationens JRPG'er op på. I PS2 generationen fik vi to gode FF'er, men de kunne ikke på samme måde trække helhedsindtrykket op, og samtidig manglede Squares sekundære output; spil som Chrono Cross, Musashi og Xenogears. Heldigvis fik vi bl.a. Shadow Hearts og Persona.

Jeg tror, det er for tidligt at (for)dømme den nuværende generation, men det er for mig klart, at når Square ikke agerer lokomotiv, så bliver helhedsindtrykket, at det hele halter lidt.

Jeg har haft både 360 og PS3, men har solgt dem igen på grund af de manglende JRPG'er af høj kvalitet. I stedet har jeg med stor succes kastet mig over alle de PSX og PS2 JRPG'er, jeg endnu ikke har spillet. Jeg har stadig masser af gode ting i vente fra den kant. Når FFXIII engang kommer, bliver der selvfølgelig købt en ny maskine.
SumezSumezSkrevet 30/10-09 01:15 
Echelon VI>
Jeg har haft kig på et par anmeldelser, og meldingen er tilsyneladende den samme: et middelmådigt spil, som ikke bryder med nogen af genrens konventioner - specielt ikke i forhold til historien, karakterne eller dialogen.

Lad mig lige slå fast, at jeg ikke synes et spil bør bryde med genrens konventioner. Jo, det KAN det, og der skal være plads til det hele, og jo spil som Chrono Trigger og Final Fantasy 6 var nærmest epokegørende for deres tid, men det er efter min mening ikke det, der gør dem til de solide spiloplevelser som de er. Man burde sagtens kunne lave et fantastisk spil, der fuldt ud overholder de typiske genrekonventioner. Det vil nok aldrig nå samme klassikerstatus, men genrefans ville få det de savner.

Det er jo ikke fordi vi ligefrem mangler kvalitetsspil indenfor alle mulige andre både mere (Uncharted 2) og mindre (Braid) definerede genrer for tiden.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 30/10-09 09:15 
Poor choice of words - jeg mente, at spillet ikke brød med genrens nuværende standard i denne generation. Det var ikke lige det jeg havde fået skrevet, kan jeg se :)
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
nerosnerosSkrevet 30/10-09 12:40 
Krise?

Sjovt nok :-)
Bashful Neophyte
AzzkikrAzzkikrSkrevet 30/10-09 13:42 
Haha, ja der var ikke meget at komme efter. Jeg har ikke spillet ToV, men de square-enix titler er virkelig dårlige.
nerosnerosSkrevet 30/10-09 19:37 
Tjah..Jeg ville egentlig gerne spille noget RPG, men jeg er ikke glad for den nuttede stil de ofte har og jeg går altid lidt død i dem.

Jeg venter på der snart kommer et Neuromancer RPG :D Så ville jeg være klar!
Bashful Neophyte
JAAJAASkrevet 31/10-09 00:17 
neros>
Tjah..Jeg ville egentlig gerne spille noget RPG, men jeg er ikke glad for den nuttede stil de ofte har og jeg går altid lidt død i dem.

Helt enig. Mere melankoli, tak.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 31/10-09 01:09, rettet 31/10-09 01:09 
Nu ved jeg ikke hvad der menes med "nuttet", men det eneste der umiddelbart kan gå under den betegnelse af de titler der er kommet denne generation er Eternal Sonata (og eventuelt Tales of Vesperia - jeg har ikke selv prøvet det).

Jeg synes ikke den generelle tendens er at JRPG'er er "nuttede", hverken i denne generation, eller tidligere. Derudover vil jeg også gerne se noget Neuromancer (som dog højst sandsynligt ikke vil have særligt meget med JRPG-genren at gøre), eller noget mere melankoli.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
nerosnerosSkrevet 31/10-09 10:14, rettet 31/10-09 12:32 
Echelon VI>
Nu ved jeg ikke hvad der menes med "nuttet", men det eneste der umiddelbart kan gå under den betegnelse af de titler der er kommet denne generation er Eternal Sonata (og eventuelt Tales of Vesperia - jeg har ikke selv prøvet det).

RPG genren har det bare med at blive lidt for hyggelig til min smag, og med nuttet mener jeg nok bare stemningen, hovedpersonerne og især den kliche-agtige historie med "en lille dreng der bliver voksen genren", som jeg har set i utallige RPG titler efterhånden. Jeg har det nok bare for vane at vælge den genre fra på grund jeg er skadet fra back in the day med SNES ;-)

Det eneste spil jeg holder af er faktisk Shadowrun til MD og SNES som ikke rigtigt indeholder den slags IMO.
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 31/10-09 13:08 
Jeg har ikke spillet voldsomt mange JRPG'er, men jeg kan sagtens se, hvad Neros mener med "nuttet". De gode er mistænkeligt gode, de onde er latterligt onde og moralen bliver altid først skåret ud i pap og derefter bøjet i neon. Jeg har det fint med at se gennem fingre med den slags klichéer, på samme måde som jeg også sagtens kan nyde en corny B-film. Men jeg kan også sagtens forestille mig, hvordan den slags ikke falder i god jord hos de mange nye mainstream gamere som efterhånden driver industrien.
AV Intelligent Terminal
jaesjaesSkrevet 31/10-09 14:00, rettet 31/10-09 14:08 
neros>
Tjah..Jeg ville egentlig gerne spille noget RPG, men jeg er ikke glad for den nuttede stil de ofte har og jeg går altid lidt død i dem.

Det eneste spil jeg holder af er faktisk Shadowrun til MD og SNES som ikke rigtigt indeholder den slags IMO.

Ved du overhovedet, hvad det er du selv kan lide ;P

Jeg mener, du synes "RPG'er" er for nuttede (du mener vel de japanske). Så er det jeg tænker, så spil de vestlige... men dem kan du jo heller ikke lide, kan man læse i andre tråde.

Og du nævner så de to Shadowrun-spil, der så vidt jeg ved er ret vestlige i udtrykket. Måske er det bare de to eneste RPG'er, du kan lide, uanset om vi så taler den ene eller type(?)

Eller måske er din svampebog bare forældet. Husk at Spids nøgenhat og champignoner ikke er helt det samme :P

EDIT: Glemte det retoriske spørgsmåltegn, i tilfælde af sætningen virkede malplaceret ;)
Og noget andet... hop evt. herover og skriv et par linjer - kan nogle gange være interessant at høre hvad folk mener om noget, de har et had-kærlighedsforhold til.
http://playright.dk/forumemne.php?id=25552&sort=0&start=0
nerosnerosSkrevet 31/10-09 14:20 
JA! Nej jeg kan ikke lide computerspil det har du helt ret i det er derfor jeg samler på dem! Jeg kan hverken lide japanske eller vestlige spil faktisk kan jeg ikke lide noget som helst ;-)

Så må du jo komme med et par eksempler på IKKE nuttede vestlige RPG'er?
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 31/10-09 14:33, rettet 31/10-09 14:59 
Nu talte jeg ikke om computerspil generelt men specifikt om RPG'er, der er ret stor forskel ;)

Synes bare der gennem tiden er kommet lidt forskellige udmeldinger fra dig, når der tales om RPG'er. Det gør det lidt svært at blive klog på, hvad du mener. Og derfor også lidt svært at kommentere på dine indlæg :)

Forslag til vestlige... men det er jo problemet, det virker som om, at man IKKE kan foreslå noget du kan lide, fordi det virker som om, at det mere er teoretisk du kan lide genren end i praksis. Sidst var det vist Mass Effect, der fik slag af dig :)

Men hvis du læser lidt i de forskellige tråde om RPG'er, kan du se, hvad folk primært hælder til. De fleste af de anbefalede spil er næppe nuttede. Vil ikke nævne dem her pga. topic.

EDIT: Uddybede lige et par ting i andet afsnit.
nerosnerosSkrevet 31/10-09 15:12, rettet 31/10-09 16:18 
Jamen jeg bryder mig ikke særligt meget om den her genre fordi den simpelthen er blevet for kliche-agtig til min smag, og der er nu ingen grund til at blive bange for mig jeg er et ganske roligt gemyt ;-)

Jeg ville elske et spil som Mass Effect hvis det ikke var fordi det bliver for kedeligt i længden der er simpelthen ikke nok variation i gameplay til at det kan bide sig fast på mig.

Jeg savner bare noget mere opfindsomhed måske ved jeg ikke nok om det, men jeg synes de fleste RPG'er ligner hinanden. Jeg ved også godt, at genren er højt elsket herinde hos nogen. Jeg kan bare ikke lade være med at kommentere på det da jeg har den opfattelse af RPG'er at de er lidt for nuttede nogengange. Er der egentlig nogensinde lavet et møg-realistisk RPG?
Bashful Neophyte
RJKRJKSkrevet 31/10-09 15:33, rettet 31/10-09 15:35 
Killer Bean 2>
Jeg har ikke spillet voldsomt mange JRPG'er, men jeg kan sagtens se, hvad Neros mener med "nuttet". De gode er mistænkeligt gode, de onde er latterligt onde

Hvis man ser bort fra genrens tidligste spil, som var meget begrænsede i historie og personskildring, så synes jeg da bestemt ikke dette passer. Tværtimod er RPG'er da generelt - helt naturligt - langt mere nuancerede på det punkt, end computerspil generelt. Om noget er det da generelt alle de andre genrer, der lider af dette problem.

Jeg synes nærmere der er en tendens til, at det/de onde ofte ikke er særligt onde, når alt kommer til alt. Det er vel så en helt generelt brugt fortælleteknik i alle medier, at man starter med at lade hovedpersonernes modstandere fremstå så modsatrettede som muligt, for at højne spændingen og konflikten, og så som historien udfoldes at åbne op for, at de onde slet ikke er så onde, og de gode ikke så gode. Det samme gør mange JRPG'er, men måske skyldes din misforståelse, at du ikke har spillet dem så langt? ;)

Hvad angår hovedpersonernes godhed, så handler det jo principielt om, at man forsøger at lave dem så spilleren kan identificere sig med dem. De fleste af os betragter vel os selv som gode, så derfor er hovedpersonerne typisk gode. Sådan er det igen i de fleste historier, uanset medie. Dertil er der da mange hovedpersoner i JRPG'er der har lig i lasten, og ikke bare er blåøjede helte.

Ikke for at benægtede at der er JRPG'er med nogle eller mange nuttede elementer, for det er der da helt bestemt (jeg har lige gennemført Rhapsody, så det ville være ret løgnagtigt at påstå andet ;)). Det er jo ofte en del af deres charme, at det ikke er følelseskold realisme.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JAAJAASkrevet 31/10-09 15:50, rettet 31/10-09 15:59 
Med nuttet mener jeg ting som Mana Khemia og lignende, hvor mindst én af hovedpersonerne er en højtråbende og urimelig 5 årig pige med sløjfer over det hele, og hvor historien aldrig bliver seriøs. Jeg kan egentlig godt lide stilen hist og pist, men ikke i 30-40 timer ad gangen, og slet ikke, når spillet kun forsøges drevet frem af genrefastlagte, animebaserede tuttenuttetheder i stedet for velskrevet dialog og historie. Det er kønt at se på, men det er gabende kedeligt.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 31/10-09 16:12 
RJK>
Jeg synes nærmere der er en tendens til, at det/de onde ofte ikke er særligt onde, når alt kommer til alt. Det er vel så en helt generelt brugt fortælleteknik i alle medier, at man starter med at lade hovedpersonernes modstandere fremstå så modsatrettede som muligt, for at højne spændingen og konflikten, og så som historien udfoldes at åbne op for, at de onde slet ikke er så onde, og de gode ikke så gode.

Jeg tror netop det er den slags, jeg betragter som en morale, der bliver bøjet i neon for mig igen og igen :)
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 31/10-09 16:27 
Så med andre ord er du utilfreds uanset om det er det ene eller andet :) Så er det også nemt.

Ikke at jeg ikke forstår det - det har da bare intet med "nuttedhed" at gøre, og det er nærmere et generelt problem for al historiefortælling og ikke for JRPG'er specifikt. Ie. at jo mere man prøver, jo flere gentagelser ser man, og jo sværere er det at blive overrasket.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 31/10-09 17:10 
RJK>
Så med andre ord er du utilfreds uanset om det er det ene eller andet :) Så er det også nemt.

Det, du beskriver som et kontrastforhold, der skal skabe spænding i begyndelsen af historien, har nok bare ikke den tiltænkte virkning på mig. For mig virker det teatralsk og påtaget. Måske opstår "nuttetheden" i mit hoved, fordi den udpenslede moral og klichéerne får mig til at tænke på pædagogiske børnebøger eller noget i den retning... don't know.

Som sagt har jeg ikke spillet særligt mange JRPG'er, så jeg har måske ikke det mest fantastisk grundlag for mine udtalelser. Desuden spiller jeg også mest RPG'er for at nyde de forskellige puzzles og de strategiske elementer. Historien er jeg som regel fløjtende ligeglad med :)
AV Intelligent Terminal
jaesjaesSkrevet 31/10-09 20:37 
Neros: Har svaret her:
http://playright.dk/forumemne.php?id=25552#424819
ChronoChronoSkrevet 01/11-09 00:27 
Jeg er meget, meget langt fra at være igennem de bunkevis af interessante RPG'er der findes til PS2, så jeg mærker ingen krise. Det er kun rart at der ikke er alt for mange store titler at se frem til :)

Kigger man på DS og PSP, så er der nu også langt fra krise - måske er det bare her udviklerne har søgt hen, pga. de høje produktionsomkostninger på konsollerne.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
DarkenDarkenSkrevet 01/11-09 01:50 
Det der bare er så ærgerligt er at hvis man nu heller vil spille et spil på et tv mens man er fladet ud på sofaen, frem for en lille håndholdt som man få ondt i hænder og øjne af at betjene i længere tid af gangen =(
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
DarkenDarkenSkrevet 01/11-09 01:50 
Det der bare er så ærgerligt er at hvis man nu heller vil spille et spil på et tv mens man er fladet ud på sofaen, frem for en lille håndholdt som man få ondt i hænder og øjne af at betjene i længere tid af gangen =(

edit:
Der var gameboy addonen til GC altså fed!
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/11-09 02:47 
PSP kan også tilsluttes fjernsynet. Dog foregår det hele i en lille 480x272 kasse i et 480p billede, så en fornuftig zoom funktion på tvet er næsten et must.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 02/11-09 15:19, rettet 02/11-09 15:23 
Killer Bean 2>
Det, du beskriver som et kontrastforhold, der skal skabe spænding i begyndelsen af historien, har nok bare ikke den tiltænkte virkning på mig. For mig virker det teatralsk og påtaget. Måske opstår "nuttetheden" i mit hoved, fordi den udpenslede moral og klichéerne får mig til at tænke på pædagogiske børnebøger eller noget i den retning... don't know.

Jeg mener bestemt du har ret i det, du skriver. Det fantastiske, dramatiske "kontrastforhold", har bare ikke den samme effekt "længere".
Jeg kan godt se Runes pointe, med Darth Vader-skurken der starter ud som en typisk ond tyran, men udvikler sig til en figur med en baggrund og sine egne motiver, men der er flere grunde til at dette ikke virker, og jeg ikke rigtig kan tænke på nogen nyere spil hvor det har virket som Rune beskriver.

For det første er vi vant til det. Vi FORVENTER at der er en god helt og en ond skurk, så når det er det eneste vi får at vide, giver det ikke noget indtryk, og man bliver ikke draget af konflikten. Det jeg savner er at moderne computerspil spiller på de konventioner, vi er vant til, og undlader at understrege de ting, vi alligevel formoder før vi har sat spillet i maskinen (f.eks. at vi er en ung helt, der skal redde verden fra en ond skurk), man kan sagtens tage udgangspunkt i det genkendelige, uden at skære alting ud i pap, Braid er et fantastisk eksempel på dette, og selvom det nok må betegnes som et kunstspil, kan det sagtens bruge til klassisk historiefortælling.

For det andet, er udviklerne nok også blevet for vant til den konventionelle RPG-fortælling, og smider helte og skurke ind i plottet som de er vant til, uden at gøre noget ud af det. Resultatet bliver uinspireret, og virker ikke overbevisende. Man kan sagtens have en sort/hvid fortælling om helte og skurke der fungerer godt, alle figurer behøver ikke at være nuancerede og socialrealistiske. Odin Sphere synes jeg er et godt eksempel på et spil, der fortæller en historie, hvor skurkene og heltene måske ikke har et troværdigt agenda, og deres handlinger ville virke dumme, hvis de blev foretaget af menneskelige karakterer - men spillet formår i stor grad at overbevise spilleren om at det foregår i en klassisk eventyrlig verden, hvor abstrakte begivenheder og "onde" motiver ikke behøver at være forklaret.

For det tredje synes jeg faktisk ikke at Runes udlægning er gældende for særlig mange spil længere. Selvom det måske er udviklernes ønske, ender det tit med at gå den omvendte vej. Altså en tilsyneladende kompleks skurk, der ender med blot at være en fantasiløs, super-ond skurk, der vil ødelægge verden uden nogen særlig forståelig grund. Det giver en skuffende udvikling, der er meget typisk japanske spil, f.eks. Lost Odyssey som jeg ellers synes er perfekt på alle andre punkter.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JAAJAASkrevet 02/11-09 15:38 
Sumez>
For det tredje synes jeg faktisk ikke at Runes udlægning er gældende for særlig mange spil længere. Selvom det måske er udviklernes ønske, ender det tit med at gå den omvendte vej. Altså en tilsyneladende kompleks skurk, der ender med blot at være en fantasiløs, super-ond skurk, der vil ødelægge verden uden nogen særlig forståelig grund.

Helt enig. Var det bare, som Rune udlægger det, var jeg egentlig ganske godt tilfreds.
SumezSumezSkrevet 03/11-09 10:19 
Måske ikke det nye Chrono Trigger, men jeg synes White Knight Chronicles lyder fornøjeligt:

http://www.eurogamer.net/articles/white-knight-chronicles-review
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 03/11-09 10:57 
Har også haft kig på det, det fik dog kun 29/40 i famitsu.

Men det har solgt ok i Japan alligevel ser det ud til.
jaesjaesSkrevet 04/11-09 14:04 
Den her liste over Famitsus læseres favoritspil siger ikke særlig meget om "krisen". Men den er sjov, hvis man er til genren, og siger lidt om, hvorfor selv nye JRPG'er har ry for at være ret traditionelle.

Jeg vidste godt, at japanere er forholdsvis konservative mht. RPG'er, men at 13 af spillene på top 20 er mere eller mindre traditionelt opbyggede JRPG'er er alligevel vildt. I alt er 14 spil i top 20 RPG'er!

Listen er fra 2006, så den er vel ny nok til at kunne sige noget om spillernes smag i dag også.

Japan Votes on All Time Top 100.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 04/11-09 14:57 
Yderst overraskende at FF6 og DQ6 er blandt de lavest rangerede FF og DQ spil på listen.

Japanerne har ikke så god smag i RPG's som jeg troede. FF10 som #1 må da være en dårlig joke.
JAAJAASkrevet 04/11-09 21:43 
Ja. Den har jeg også lidt svært ved at sluge.
DarkenDarkenSkrevet 05/11-09 13:33 
>
28. Chrono Trigger (1995)

Steneren...
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
SumezSumezSkrevet 05/11-09 13:49 
FF10 er efter min mening meget bedre end de fleste gør det til, men ellers er jeg også en smule overrasket.

Jeg tror det hænger sammen med at når man laver en all-time liste vil mange af de folk der bidrager, ikke tænke særlig langt tilbage i tiden. Det forklarer dog ikke hvordan Dragon Quest III kan ligge så højt oppe, eller Far East of Eden 2. Anede slet ikke at den spilserie blev regnet for noget.

Men selv i Japan eksisterer der vel en mainstream spilkultur, der afviser mange ældre spil. Det er jo ikke kun spilnørder, der er blevet spurgt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 23/02-10 01:22, rettet 23/02-10 02:11 
White Knight Chronicles ligger på ca. 69% på Gamerankings med 29 anmeldelser, og Final Fantasy XIII ligner ikke den redning, nogle mente, den kunne være. Det er altså lidt trist med den udvikling for genren.

White Knight Chronicles på Gamerankings.
NaieraNaieraSkrevet 23/02-10 03:53 
Hvad er der nu galt med FFXIII? Hvem har rent faktisk spillet det, på et sprog de kan forstå? Altså, udover de japanske anmeldere hos Famitsu, som alle gav spillet 10/10, på nær én, der gav spillet 9/10...

Skulle vi ikke lige vente lidt med at male fanden på væggen?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dRxLdRxLSkrevet 23/02-10 07:24 
Naiera>
Skulle vi ikke lige vente lidt med at male fanden på væggen?

You must be new here...


;-)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
jaesjaesSkrevet 23/02-10 12:33 
Jeg maler ikke fanden på væggen. Der er mindst 9 anmeldelser ude (i følge Mobygames og Gamerankings), og gennemsnittet er på ca. 83%. Flot score, men under det, som serien normalt får.

Som udgangspunkt må man jo gå ud fra, at anmeldelserne er baseret på udgaver af spillet, anmelderen kan forstå.
65 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig