X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvor er "next-gen" gameplay blevet af?


Svar
dRxLdRxLSkrevet 01/10-09 12:31 
Jeg mener at vi har været inde på spørgsmålet et par gange herinde.

Men læs denne spændende feature på kotaku.com
http://kotaku.com/5369850/where-are-all-the-next-gen-games

og sig mig hvad I synes.

Er der nogle bud på "next-gen" gameplay han har glemt?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 01/10-09 12:48, rettet 01/10-09 12:49 
Sjovt nok var Dead Rising også det første jeg tænkte på.

Jeg har tænkt faktisk tænkt meget over dette emne siden Xbox 360'eren kom, og ja, ægte "next-gen" er meget svært at finde, men jeg tror også vi overser en stor detaljegrad der er normen i dag, som faktisk ikke kunne lade sig gøre på PS2 osv. (men vi er nok nødt til at lade som om at God of War og Shadow of the Colossus er last-gen spil i den sammenhæng :P)

F.eks. tror jeg ikke at Gears of War 2, Assassin's Creed og Prototype kunne give den samme oplevelse i forrige generation.

Vi har også en hel del spil, som stort set kun fungerer i HD (Gears of War igen), men det har PC'en jo haft siden de tidlige 90'ere, så ved ikke hvor meget det tæller.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 01/10-09 12:52 
Fysik-engines, som Bethesda nævner i artiklen er bestemt også noget af de mest fremtrædende i denne generation. Jeg har ikke prøvet PS2-versionen af Ghost Busters, men kan ikke forestille mig at ting flyver rundt i den version som de gør på X360 og PS3.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 01/10-09 13:08 
Han taler ikke kun om gameplay i artiklen, men om spillene som helhed - der er ret stor forskel.

Men der er vel generelt ikke noget i denne generation, som ikke allerede kunne lade sig gøre i sidste generation, når man ser på elementerne enkeltvis. Derfor må "ægte" next-gen-spil være de spil, som indeholder en del krævende elementer.

Fx: Realistisk/dynamisk lys og skygge. Store spilområder. Mange AI-drevne figurer på skærmen samtidig. Generelt god AI. Realistisk fysik. Mulighed for at manipulere omgivelserne (fx destruerbare miljøer).

Dermed synes jeg ikke hans bud holder særlig godt. Spørgsmålet er, om der overhovedet er kommet next-gen-spil i denne generation :)
SumezSumezSkrevet 01/10-09 13:28, rettet 01/10-09 13:29 
Next-gen i denne generation er vel generelt konceptet/teknikken i at have en "levende verden", hvor enkelte objekter lever uafhængigt af hinanden som enkeltstående objekter. Et træ, hvor hvert blad er individuelt påvirket af en fysikmotor. Et publikum hvor hver enkelt person har sit eget udseende, og udfører sine egne handlinger. En landsby, hvor hver eneste indbygger lever sit eget liv. Et indkøbscenter med 5000 zombier, hver med sin egen AI. En kæmpemæssig verden med alle dens objekter, der kan ses i sin helhed fra oven eller på lang afstand (igen er Asassin's Creed, GTA IV og Oblivion gode eksempler).

Disse ting har som udgangspunkt eksisteret i forrige generation, men ofte har store dele af det været en illusion, ved hjælp af scripting, kloning, osv. og derfor ses forskellen nok ikke så tydeligt.
I denne generation er den slags blevet langt mere ægte. I det hele taget er vi et meget større skridt mod at have en "ægte" verden i vores spil, og ikke bare et simulering.

Tænk på den første video af Killzone 2, før PS3'ens udgivelse, der desværre viste sig at være 100% scriptet. Bevares, den var grafisk flot, men det var især alle de ting der skete på en gang, uafhængigt af hinanden, der fængede mig. Desværre var det ikke genereret in-game, men hvis det havde været det, ville jeg mene at det var en perfekt demonstation af hvad den nye generation kan præstere gameplay-mæssigt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 01/10-09 13:47 
Jeg tænker lige umiddelbart Left 4 Dead og den gigantiske zombie-horde. Det tror jeg ikke, havde kunnet lade sig gøre last-gen.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
nerosnerosSkrevet 01/10-09 16:51 
Hvor er "next-gen" gameplay... ? Bliver der spurgt.

Den er på Wii...!
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 01/10-09 17:26 
Wii er "new-gen" :)
nerosnerosSkrevet 01/10-09 17:45 
Hehe ;D
Bashful Neophyte
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 01/10-09 18:40 
Sumez>
Fysik-engines, som Bethesda nævner i artiklen er bestemt også noget af de mest fremtrædende i denne generation. Jeg har ikke prøvet PS2-versionen af Ghost Busters, men kan ikke forestille mig at ting flyver rundt i den version som de gør på X360 og PS3.

Netop den store brug af mere eller mindre realistisk fysik er ret centralt for hvad der i min optik adskiller denne generation fra den forrige. Man forventer sig måske mere innovation af spil-mediet, fordi det er så interaktivt, men at regne med at denne generation ville adskille sig skarpere fra hvad der f.eks. kunne lade sig gøre på PS2 og Xbox, er en anelse naivt - også selvom der blev lovet at generationen ville være noget helt andet ("I want my flying car, already!").

Med det sagt så synes jeg at spillene i dag tydeligt adskiller sig fra ældre titler, hvis man kigger på dem som en helhed - især i forhold til konsollerne vi spiller dem på; integrationen af online-gaming, gameplay i forhold til nye tekniske muligheder (fysik), overgangen til noget der minder mere om styresystemer (valgfrit musik etc.) på konsollerne, og så er grafikken selvfølgelig bare det bedre, og den standard der bruges til video-out på konsollerne langt overlegent hvad man tidligere har set. Det er måske lidt en perifér snak i forhold til spillene, men det har alt sammen noget at gøre med hvordan vi spiller spillene, og derfor også gameplayet.

Wii er i mine øjne den konsol der hænger mest i bremsen i forhold til næste-generationssnakken. Det handler ikke kun om at grafikken er den samme vi så for en generation siden, men langt nærmere at spillene holder sig fuldstændigt til stort set de samme formler som altid - den eneste forskel er tryk på digitale knapper er blevet erstattet af bevægelser. Udviklerne har imo ikke formået at udnytte Wii-teknologien innovativt nok, blandt andet fordi denne fra starten har været for svag.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
DarkbeatDarkbeatSkrevet 01/10-09 19:05 
Jeg var ude og teste spil hos Deadline games på et tidspunkt og kom i snak med dem omkring deres brainstorming møder. Èn ting som ham jeg talte med syntes var bullshit, var at der altid blev nævnt at spillende skulle være "next-gen" uden at det overhovedet blev drøftet hvad next-gen egentlig var.... Men man var enige om det ihvertfald.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig