X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hori stick EX2 vs. Sanwa dele


Svar
dRxLdRxLSkrevet 23/02-09 00:55 
Da jeg først læste om at Konsolkongen havde sat Sanwa dele i et stick stillede jeg ham spørgsmålet om det virkelig gjorde en forskel, til hvilket han svarede med et ubetinget ja.

I mellemtiden har jeg så selv sat Sanwa dele i mine 2 Hori EX2 stick og må medgive at der er en positiv forskel.

Da jeg havde gæster til lidt SFIV i fredags kunne f.eks. 3of19 ikke rigtig mærke forskellen mellem Darkbeats umodificerede Hori og mine Sanwa opgraderede. Jeg ved dog fra da jeg satte delene i at Sanwas dele føles langt mere præcise end dem der sidder i et Hori EX2 stick fra starten, som om der både på knapper og microswitchene i sticket er mindre mekanisk stabiliet og en deraf følgende større deadzone eller slør. Noget der igen oversætter til lidt mindre nøjagtighed.
Men det ændrer ikke på det faktum at 3of19, hvis dømmekraft i denne sammenhæng er udmærket, ikke syntes at der var nogen særlig forskel. Det er der, men den skriger bare ikke til himmelen i sin tydelighed. Så tag ikke fejl, til prisen er det udmærkede dele der sidder i et Hori stick, som de også påpeger hos gamespot (http://www.gamespot.com/features/6204592/p-2.html). Når jeg spiller med de Sanwa opgraderede stick, mærker jeg det mest som en større sikkerhed i at kunne udføre de forskellige specials og supers. Hvor jeg med det umodificerede stick lavede mine dragonpunch bevægelser korrekt 60-70% af tiden i kampe, er jeg nu oppe på 85% eller mere.
Efter arrangementet hjemme hos mig fik jeg lov til at låne 3of19 Dreamcast med 2 Agetec arcadestick til. Da jeg prøvede disse kom jeg på en mulig grund til at Konsolkongen mener at der er så meget vundet ved at opgradere med Sanwa dele.

Agetec stickene til Dreamcast er nemlig så vidt jeg har forstået de samme som det stick Konsolkongen oprindeligt puttede Sanwa dele i, og grundmodellem, som jeg også selv har ejet 2 af, er virkeligt ikke noget at råbe hurra for nu hvor jeg har prøvet bedre sager.

Så den korte version er: Hori EX2 sticket er rigtig godt til prisen, det bliver en smule bedre af blive opgraderet med Sanwa dele og jeg havde helt glemt hvor middelmådige Agetec stickene til Dreamcasten egentlig var.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 23/02-09 01:41 
Jeg så netop du beskriver en tydelig forskel. Du taler om et spring på op til 25% i dine dragonpunch-bevægelser.
Det er altså en enorm forskel hvis man virkelig vil i dybden med en fighter.
Og hvis du virkelig vil bilde folk ind, at der ikke er nogen tydelig forskel på Horis og Sanwas knapper, så må du have ødelagt noget da du opgraderede.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
dRxLdRxLSkrevet 23/02-09 01:51, rettet 23/02-09 01:54 
% tallene er ikke baseret på statiskiske målinger og skal tages med et gran salt. Jeg skulle nok helt have udeladt dem og i stedet skrevet "kan mere konsekvent udføre...".
Jeg synes også at Sanwas knapper er lækrere (læste du overhovedet det jeg skrev om mekanisk stabilitet?) men de er bare ikke så meget lækrere end Horis at alle tydeligt vil kunne mærke forskellen.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 23/02-09 02:28, rettet 23/02-09 02:29 
Nej, der vil da altid være en hel masse mennesker der sagtens mener de kan nøjes...
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/02-09 02:31, rettet 23/02-09 02:37 
Jeg har ikke spillet med et Hori stick så jeg skal ikke kunne udtale mig om kvaliteten af knapper. Jeg pillede lidt ved et da jeg var på besøg hos Kroe og knapperne virkede bestemt bedre end det agetec crap der sidder i Saturn og DC stick, men mener at de føltes en smule anderledes end Sanwa alligevel.

Knapperne koster ikke alverden så skal man alligevel udskifte pindene så ville jeg også tage knapper med. Bare for en sikkerheds skyld :)

EDIT: Det jeg især godt kan lide ved Sanwas knapper er at der ikke skal mere end et strejf af rispapir til før der er kontakt. Det lyder vildt men det er næsten sandhed, og selvom de er så hyper følsomme så har jeg ikke oplevet at de er blevet dårligere med tiden.

Agetec virkede okayish i starten men blev hurtigere dårligere og dårligere. Flere gange oplevede jeg også at de kunne sætte sig fast hvis man trykkede i kanten af knappen.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/02-09 02:45, rettet 23/02-09 02:45 
Der er også en hel verdensdel der næsten udelukkende bruger teardrop-sticks og konkave knapper. Det er ikke Sanwa så jeg er ret sikker på at meget af det skyldes smag og behag.

På samme måde kan dine Hori knapper sikkert være gode nok. Så længe knapperne ikke sætter sig fast, kan trykkes ned og få kontakt uanset hvor på knappen du trykker og du bryder dig om hårdheden så er det vel godt nok. Det bliver først skidt når knappen svigter en gang imellem eller sætter sig fast.

Jeg personligt er vild med Sanwa og vil nødigt skulle vende mig til andet nu :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 23/02-09 08:45 
Lige netop Hori er jo, selv når det ikke er Sanwa-dele de bruger, stadig et kvalitetsmærke indenfor arcade sticks, så jeg synes ikke det er underligt at forskellen kun er minimal, og relevant for virkelige fighternørder, der har "brug for" Sanwa præcision.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 23/02-09 08:48 
Som I måske kan fornemme, argumenterer jeg for begge synspunkter. Så lad mig lige understrege at der for mig er en tydelig forskel.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 23/02-09 08:52 
Bruger man Sanwa-dele, kan man jo også være sikker på at have fået det bedste af det bedste. :)

Jeg sad og spillede SSF2THDR (eller hvad det nu hedder) i går på mit almindelige Xbox 360 pad, og nøj hvor jeg savner et stick - om det så bare er et dårligt et. Jeg venter stadig på mine Sanwa-knapper fra Gremlin Solutions. Er der nogen der ved, om der er noget specielt man skal tage hensyn til, hvis man modder på en trådløs controller, frem for en normal?
(det kan nok blive lidt besværligt mht. batterier :\)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/02-09 08:57 
Der er vidst noget med at 360 kontrolleren ikke bruger fælles grund. Så det er nok en god ide at lodde GND ledninger til alle knapperne bare for at være sikker.
Ellers kan jeg ikke se at der skulle være nogen problemer.
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 23/02-09 09:03 
Nå ja, det der med fælles grund. Jeg regner med at du får en del problemer med det, skriver mere om det lige om lidt.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
happyEDhappyEDSkrevet 23/02-09 09:55 
Bare lod direkte til hver knap. Altså 2 ledninger fra hver, der har jeg gjort. Og det er helt klart det nemmeste.
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
SumezSumezSkrevet 23/02-09 10:00 
dRxL>
Nå ja, det der med fælles grund. Jeg regner med at du får en del problemer med det, skriver mere om det lige om lidt.

Men det gælder vel også controllers der ikke er trådløse, så?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
badedyrbadedyrSkrevet 23/02-09 10:54 
Hvad har folk brugt af guides/diagrammer for at lave jeres sticks trådløse? Overvejer kraftigt at forsøge mig med mit Madcatz fightstick.
Nogle erfaringer med batterier?
Hvordan med sync knappen?
dRxLdRxLSkrevet 23/02-09 11:43 


Så har jeg svaret i den mere for spørgsmålet mere relevante tråd:
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/02-09 19:08 
badedyr>
Hvad har folk brugt af guides/diagrammer for at lave jeres sticks trådløse? Overvejer kraftigt at forsøge mig med mit Madcatz fightstick.
Nogle erfaringer med batterier?
Hvordan med sync knappen?

Jeg tror ikke der er nogen herinde der har forsøgt at gøre et trådet stick wireless. Endnu i hvert fald :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
3of193of19Skrevet 23/02-09 19:54 
Nu sad jeg jo heller ikke og prøvede hardcore at sammenligne stickene i brug, men kørte lidt rundt med stickene og tromlede lidt med knapperne som ikke føltes specielt anderledes.
Testen må snarere være at hoppe i SFIVs trial mode og øve nogen komboer med Sanwa udgaven og så prøve igen med den almindelige Hori. Er der pludselig nogen komboer man ikke kan lave pålideligt længere, må der være noget om snakken.
Alf81Alf81Skrevet 23/02-09 20:52 
Jeg vil ikke mene der er nogen særlig stor forskel, udover en fornemmelse af at EX2 delene hurtigt bliver slidte.

Herhjemme spiller jeg med Sanwa og hos Kroebocop EX2 og forskellen er i hvert fald ikke nok til at gå mig på.
Ting om dét og pis.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig