X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

The emulator to end all emulators


Svar
ElgenElgenSkrevet 12/02-09 18:51, rettet 12/02-09 18:56 
Fra newz.dk
Den ultimative spil-emulator er på vej.

Som et led i bevarelsen af digitale informationer er forskere ved universitet i Portsmouth gået i gang med et ambitiøst projekt. De vil udvikle en emulator, der kan genkende og afvikle alle slags computerfiler og spil, der er lavet siden 1970'erne.

Doktor David Anderson fra universitetet påpeger, at det er meget vigtigt, der bliver sat fokus på bevarelse af den digitale kulturarv, heriblandt også de mange spil, der er lavet i tidens løb.

Games particularly tend not to be archived because they are seen as disposable, pulp cultural artefacts, but they represent a really important part of our recent cultural history. Games are one of the biggest media formats on the planet and we must preserve them for future generations.David Anderson

Anderson har ikke nogen deadline for, hvornår emulatoren bør være færdig, men jo før desto bedre. Hver eneste dag bliver der produceret store mængder af digital information. Det vurderes, at der i 2010 vil eksistere 18 millioner gange så meget information på digitale medier, som der er trykt bøger i hele verden.


newz.dk
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/02-09 19:05 
Held og lykke med Saturn emulering hvis de ikke får hjælp fra Sega selv :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 12/02-09 19:44 
Hvis jeg bare kan komme til at se Radiant Silvergun er jeg glad. Jeg nægter at betale en milliard for det spil :-(
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/02-09 19:56, rettet 12/02-09 19:57 
Jeg mener der er sket fremskridt inden for ST-V emuleringen så det er muligt at Radiant Silvergun vil komme til at køre ordentligt inden for nærmeste fremtid.

Saturn har åbenbart altid været et helvede at få til at virke selv på en kraftig pc. De fleste spil vil slet ikke køre, mens nogle vil med voldsomme grafikfejl. Der er vidst nogen få der kører som de skal?

Dét sagt synes jeg alt det fede ryger når man spiller spil på emulatorer.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoChronoSkrevet 12/02-09 19:58 
Så synes jeg det er lidt federe at bevare de originale maskiner i stedet. Det her emulering bliver jo aldrig helt det samme - især med de mere særprægede maskiner.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
TheDukeTheDukeSkrevet 12/02-09 20:04 
Projektet er nok lidt mere langsigtet. Om 50 år er det nok umuligt at få fat i mange af de konsoller/computere der stadig kan fåes relativt nemt nu.
nerosnerosSkrevet 12/02-09 20:06 
Helt enig meget af det fede ved at have originalen forsvinder fuldstændigt, og det føles nu også ret tomt at spille konsolspil på sin pc.

Men hvis det er fordi man vil bevarer et kæmpe spil bibliotek over alverdens computerspil rent historisk set så synes jeg da det er en god ide. But nothing beats the real thing :-)
Bashful Neophyte
DarkbeatDarkbeatSkrevet 12/02-09 20:11, rettet 12/02-09 20:11 
Det kunne være helt vildt fedt. Jeg kunne personlig godt tænke mig en Amiga eller Dos emulator der er så nem at håndtere som Mame.
silverstarsilverstarSkrevet 12/02-09 20:25, rettet 12/02-09 20:28 
Jeg har altid synes at konsolspils-emulatorer var noget nas... for mig har de simpelthen bare ikke det rigtige "feel".
Lidt ligesom man kan købe en billig kinesisk knock-off af den klassiske schweizerkniv: De ligner mht design og mål, de har de samme funktioner, man kan snitte, klippe, åbne kapsler med dem, men det holder bare ikke, det er ikke det samme :)

Ideen med at bevare spilhistorien synes jeg er fin, man kunne gøre mere for at bevare kildekode, konsol-blueprints o.s.v. på en systematisk måde, så spillenes "historie-arv" ikke lige så stille uddør efterhånden som maskiner og cartridges stiller træskoene.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
JAAJAASkrevet 12/02-09 20:30 
I princippet kunne de vel bare lave en avanceret front end for alle de bedste emulatorer, vi har i dag.
SumezSumezSkrevet 13/02-09 08:18 
neros>
Hvis jeg bare kan komme til at se Radiant Silvergun er jeg glad. Jeg nægter at betale en milliard for det spil :-(

En Saturn koster da ikke særlig meget? Det er spillet der koster :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 13/02-09 08:56, rettet 13/02-09 08:59 
Hey hov hov ;-)

Jeg har skam lige frem to stk Saturn maskiner! Men Radiant Silvergun koster jo næsten mere end begge maskiner tilsammen.
Bashful Neophyte
ElgenElgenSkrevet 13/02-09 09:10 
Det ville vel ikke ændre noget med en emulator, hvis den binære kode ikke er 'frigivet' til brug uden licens (ligesom det er sket med mange C64-spil).
Du skal jo stadig eje en licens for at få lov til at spille spillet; selv på en emulator.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 13/02-09 09:24 
neros>
Jeg har skam lige frem to stk Saturn maskiner! Men Radiant Silvergun koster jo næsten mere end begge maskiner tilsammen.

Yeah, men spillet bliver vel ikke billigere af at man emulerer en Saturn. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 13/02-09 09:29 
;-)
Bashful Neophyte
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig