X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Syg computer


Svar
jaesjaesSkrevet 04/09-08 01:51 
Min bærbare gik lige ned med et dunk og vil nu kun starte i fejlsikret tilstand.

Når jeg forsøger at starte normalt, begynder den på at indlæse Windows, men går ned med blå skærm inden, den er færdig. Det sker for hurtigt til, at jeg kan nå at læse, hvad der står på den blå skærm. Jeg har også prøvet at vælge, at der skal startes fra et punkt hvor computeren sidst virkede, det giver også blå skærm.

Kan jeg ikke læse et på pc'en hvad, som kan være galt? Jeg har kigget under Kontrolpanel > Administration > Logbog, men der er en molliard log-filer, så jeg ved ikke hvilken jeg skal vælge.

Der er installeret Windows XP SP3.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 04/09-08 02:38 
Man kan, så vidt jeg husker, sætte BSOD "til" så computeren ikke genstarter med det samme denne kommer. Min erfaring er dog at man ikke får specielt meget ud af de info BSOD'en kommer med. Det lyder som om din Windows installation har det temmelig dårligt. Umiddelbart er mit bedste forslag at tage backup og lave en geninstallation af XP. Andet kan jeg desværre ikke forestille mig kunne løse problemet, da de ting du umiddelbart har prøvet, er de eneste muligheder jeg kender til, der kunne løse et sådan software problem.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
jaesjaesSkrevet 04/09-08 04:10, rettet 04/09-08 04:16 
Tak. Men jeg kan ikke finde det nogle steder.

Men mere info. Ser ud til, i følge lidt googling, at ved blå skærm kan man finde info i de Save Dumps, der ligger sammen med de andre log-filer. Der findes fx en lige omkring da computeren gik ned første gang. Åbner jeg den henvises jeg til en "minidump"-mappe og en .dmp-fil.

Google fortæller, at .dmp-filer helst skal åbnes med Windows' Debugging Tools. Det har jeg så hentet, men kan ikke få lov til installere pga. "Systemadministratoren har angivet systemregler, der forhindrer denne installation". Også når jeg er logget ind som administrator...
ElgenElgenSkrevet 04/09-08 08:57, rettet 04/09-08 09:00 
Det er sikkert fordi du kører i fejlsikret tilstand.

Med mindre, hmmm, er det din private computer, eller een du har fra dit firma; og er den på et domain eller er det en 'stand-alone'?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
amnesiaamnesiaSkrevet 04/09-08 10:42 
Er problemet kommet efter du har installeret noget software, opdateret drivere eller lignende? Hvis der er mistanke om at det er Windows installationen der er korrupt, så kan du eventuelt køre en repair.
Græsset ER grønnere på den anden side!
KTCKTCSkrevet 04/09-08 10:50, rettet 04/09-08 10:52 
Hvis du ikke har slået det fra, er der jo også restore points.

Men begyndte den at gøre det i forbindelse med at du installerede noget nyt eller lavede andre ændringer?
Hvis ikke, kunne det jo også tyde på hardwarefejl, og så hjælper det jo ikke noget at pille med Windows...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
jaesjaesSkrevet 04/09-08 14:35, rettet 04/09-08 14:46 
I dag virker computeren, og efter at have kigget i minidump-filen, kan jeg se, at det er relateret til grafikkortet. I og med jeg ikke kunne starte Windows efter crashet, og siden det virker nu, hælder jeg mest til, at det var overophedning af grafikkortet. Underligt nok kan man ikke ændre værdien i driverne, så man får først advarsel om overophedning ved 100 grader, går i hvert fald ud fra, at kortet går ned før dette.

Tak for forslag :)
jaesjaesSkrevet 04/09-08 23:17, rettet 04/09-08 23:17 
Den virker så ikke alligevel...

Computeren går ned, hver gang jeg forsøger at installere en driver til grafikkortet (har prøvet to forskellige). Men jeg kan godt bruge computeren, hvis jeg fjerner driveren, altså med standard-driveren i Windows.

Der er også nogle underlige røde streger på opstartsskærmen (ikke den for Windows, men den fra producenten, som starter inden).

Tyder det på fejl på grafikkortet?

Kan man installere en bedre "universel" driver, så jeg kan vælge andre opløsninger end 800 x 600 og 1024 x 768, og også undgå at skærmbilledet opdaterer meget langsomt, fx når man scroller?
KTCKTCSkrevet 05/09-08 00:58 
Det lyder som om du har et defekt grafikkort.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
jaesjaesSkrevet 05/09-08 20:20, rettet 05/09-08 20:20 
Ja, det må være problemet. Specielt nu hvor jeg har prøvet med en tredje driver, som heller ikke virker. Bæ :(
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig