X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Vis os dit mod-tråden


Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/10-07 21:19, rettet 23/02-09 16:37 
Jeg synes det kunne være sjovt med en tråd hvor vi kan vise hinanden vores mods. Hvad enten det er case, regions, chipmods eller andet så vis dem i tråden her så vi andre kan få inspiration til nye eller brug dem til at afskrække os så vi ikke laver samme dumheder :)

Jeg lægger selv ud med:

DC tekki arcade controller feat. Saturn [Birthday Edition]

Se hele indlægget
Spiller nu: Phantasy Star IV
1'657 emne(r).

Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/01-12 00:48 
Det er pænt af dig at foreslå, men de gange jeg har kørt noget igennem en 32X er billedet blevet mærkbart dårligere.
Med min nye XRGB-mini er billedet dog helt perfekt på min MegaDrive 1 så det er faktisk ligemeget :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 13/01-12 01:53 
Det er det grimmeste mod jeg længe har set. :-p
(men dog pæne lodninger, hehe)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/01-12 10:38 
Og jeg har endda ikke engang tilsluttet linjerne fra MCD og 32X. Så det det kan sagtens blive endnu grimmere :D
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/01-12 13:34 
Wow, nu har jeg haft en del forskellige spil i maskinen for at se, hvad det her mod kunne gøre for dem. Der er nogen spil, det klæder mere end andre. Men generelt kan jeg konstatere, at meget af det verbale lort, MD'en har fået smidt i hovedet pga. dens lydhardware, ikke skyldes selve dens lydchips, men derimod de rædsomme forstærkere som Sega valgte at proppe i maskinerne.

Alle MegaDrives bruger general purpose op-amps til at forstærke lyden med. De er alle mere eller mindre slemme til modtage støj fra omgivelserne, og ingen af dem kan håndtere hele det frekvensområde, som lydchippene arbejder indenfor.

Nu har jeg erstattet den med en tosset lækker Burr Brown op-amp, som er beregnet til at skulle bruges i mikserpulte og andet professionelt hi-fi lydudstyr. Som resultat er der absolut ingen støj, og ALT, hvad lydhardwaren spytter ud, ryger igennem. Lyden er krystalklar og det lyder så godt, at det næsten virker forkert :D
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/01-12 13:42 
Kan det gøres på MegaDrive 1 også?
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/01-12 13:48, rettet 16/01-12 13:49 
Ja, men den skal vist tilpasses først, da chips'ne i MD1'en ikke har samme output-styrke som dem i en MD'2.

Du kan læse den her tråd igennem, hvis du orker det:
http://www.sega-16.com/forum/showthread.php?7686

Der er vist også andre, der spørger til MD1.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 16/01-12 13:53 
KB2, tager du den med til SSKT7? Kunne godt tænke mig at høre en MegaDrive med god lyd :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/01-12 13:56 
Det kan du tro. Jeg vil også lige prøve at få sat et mini-jack stik i maskinen, så vi kan få den sat til et par nogenlunde højttalere, hvis det skulle være.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 16/01-12 13:58 
Er den testet på monitorhøjtalere? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/01-12 14:29 
Ikke endnu. Har kun hørt den på mit B&O MX4200. Det svarer vel til en rigtig god ghettoblaster :)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/01-12 16:35 
Nu vi snakker MegaDrive og lyd så har jeg lige færdiggjort et totalt overkill RGB kabel:
Vis os dit mod-tråden

Har brugt forskellige dele fra de dyre Techlink kabler jeg købte fra AV-cables for et par uger siden. Det er et meget tykt kabel med individuelt skærmede ledere til sync, farver og lyd. Egentlig gjorde jeg det kun fordi der med det gamle kabel var dårlig forbindelse i AV out porten på MegaDriven og lyden blev derfor ofte ret ringe.
Det nye kabel bruger også 8-pin DIN, men den normale cirkelformede slags nu, så det gjorde at jeg skulle udskifte connectoren i maskinen med en anden slags og totalt rewire stikket som jeg ønskede. F.eks. valgte jeg at center pinnen skulle være 5V da man med lidt god vilje kan vende et 8-pin DIN stik forkert. Og 5V på den forkerte pin kunne blive rigtig skidt for TV'et.

Ingen løs forbindelse nu, bare super ren og lækker lyd fra mit dual op-amp stereo mod (som Killer Bean vidst fandt på engang?). Billedet er det samme så det gamle kabel jeg brugte var vidst godt nok ;)

Taget med skod mobiltelefon:
Vis os dit mod-tråden

Og med scanlines som jeg spiller det:
Vis os dit mod-tråden

Sjovt nok så synes jeg at lyden var markant anderledes end den plejede, da jeg startede US versionen af Mega Turrican op. "Presented by Data East" lød meget lysere end normalt og generelt var lyden fladere, men egentlig ren nok. Det viste sig så at være fordi jeg have sat MegaDriven i 10mHz mode (overclock), i 7.7mHz er det som det skal være. Sjovt, for jeg har aldrig oplevet at andre spils lyd ændrer sig når man overclocker. Mega Turrican er dog heller ikke så glad for OC generelt for der kommer en smule grafikfejl i ny og næ.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/01-12 17:21 
Hehe, ja. Alt det der ekstra afskærmning ville nok kun have haft noget at skulle sige, hvis du havde lavet et kabel, der var mindst en håndfuld meter langt. Så længe et kabel kun er et par meter eller mindre, skal det virkelig være noget skrald, før man kan se det på billedet :)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/01-12 17:23 
Men hey, så er jeg da på den sikre side ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/01-12 17:26 
Ja, hvis du nu feks. en dag tilfældigvis skulle have en gammel mejetærsker til at stå i tomgang ved siden af din MD, så kan du stadigvæk spille, uden at det generer :D
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/01-12 17:28 
Og det var præcis det jeg håbede på :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/01-12 17:33 
Det er det eneste en lille dreng drømmer om :)
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 17/01-12 02:08, rettet 17/01-12 18:12 
Det' vildt nok. Der er en gut ovre på Sega-16, som er i gang med at designe en intern video-scaler til MegaDrive'en.

http://www.sega-16.com/forum/showthread.php?13780

Så vidt jeg kan forstå på det, tapper den signalerne direkte fra MD'ens digitale video-bus, så det bliver spændende at se, hvad der kommer ud af det. Det er i hvert fald et stykke legetøj, jeg gerne vil have fingrene i, når det engang er færdigudviklet :)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/01-12 07:50 
Det er ret sejt :) Der er en her der er igang med noget tilsvarende på N64 og han er kommet en del længere:
http://forums.benheck.com/viewtopic.php?f=58&t=43034
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/01-12 09:50 
Hmm nu fik jeg lige læst hele tråden igennem på Sega-16. Nu er det jo bare en RGB til DVI upscaler han har gang i. Det er ikke særlig interessant IMO.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 17/01-12 11:04, rettet 17/01-12 11:05 
Ja, det er lidt nederen. Han havde ikke givet den oplysning, da jeg skrev i aftes :(

Jeg håber ikke han lægger den digitale version fuldstændigt på hylden.
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 17/01-12 11:49 
KillerBeanTooUSA>
Lyden er krystalklar og det lyder så godt, at det næsten virker forkert :D

De sidste par dage har jeg haft BGM-tester delen fra menuerne i forskellige MD-spil til at køre som baggrundsmusik til alt, hvad jeg laver. Det er ren balsam for sjælen! :D
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/01-12 13:08 
Det havde jeg også hele dagen i går med mit nye kabel. Der er bare ingen støj! Jeg ved selvfølgelig ikke hvordan det er sammenlignet med dit, men jeg ved ikke om det er noget jeg gider rode med yderligere.

Jeg hørte Mega Turrican, Dynamite Headdy og Battle Mania 2 :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 17/01-12 13:34 
Mega Turrican, Thunder Force IV og Shinobi III :)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/01-12 13:40 
Kunne ikke huske at der var sound test i Thunder Force IV. Shinobi III er også herre :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 17/01-12 13:45 
Konsolkongen>
Kunne ikke huske at der var sound test i Thunder Force IV.

Ja, det er så underligt, at man nærmest skal trykke en "snydekode" for at komme ind i konfigurationsmenuen i det spil :)
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 17/01-12 15:38 
KillerBeanTooUSA>
Jeg skal have lavet noget kønnere på et veroboard på et eller andet tidspunkt.

Hmmm, nu har jeg besluttet mig for at prøve noget lidt simplere i første omgang. OPA2134 findes også i dual-udgaven OPA4143, som har samme pinout som de gamle op-amps på motherboardet. Så jeg vil se, om en simpel udskiftning af op-amps'ne ikke kan give samme resultat som en helt ny forstærker :)
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/01-12 20:24, rettet 19/01-12 21:03 
Woohooo! Det virker! Eller... Det virker ikke ligesom CCAM'et.

Jeg har skiftet de to dual op-amps ud med OPA4143'ere, og nu er al støj og brum væk. Desuden lyder MD'en stadigvæk fuldstændig som en MD, hvilket jeg egentlig meget godt kan li'. TmEE's mod piller lidt for meget ved lyden (i kraft af ikke at pille ved noget), til at det lyder rigtigt.

Trist, at det ikke havde samme effekt på KTC's Amiga. Men den var jo heldigvis heller ikke helt så plaget af støj som MD2'en :)
AV Intelligent Terminal
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 19/01-12 21:27 
billeder! ellers er det ikke sket!
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/01-12 21:49, rettet 19/01-12 21:58 
Vis os dit mod-tråden

Jeg tror bare, jeg har f¤¤ket et eller andet op. Nu har jeg testet det lidt, og den ene FM-kanal har en tendens til bare at forsvinde lige pludseligt :(

Jeg mistænker lidt de SMD-modstande, jeg fik købt. De er lidt for store til øerne, så de får muligvis ikke ordentligt fat. Jeg håber i hvert fald, at det bare er det, der er i vejen.
AV Intelligent Terminal
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 20/01-12 11:40, rettet 20/01-12 11:41 
Ser godt ud! :-) *thumbs up*

Det kan være at en af dem er gået løs under opvarmning. Oftest har metallet fint forbindelse til lodningen, men indersiden har mistet forbindelsen til selve modstanden. Det er noget lort at fejlsøge på, men heldigvis har du ikke så mange fejlkilder. Du kan jo i hvert fald udelukke det til den ene kanal, og evt starte med dem du har fået meget varme.

Men det kan også sagtens være en kondensator der er knækket, det har jeg set mange gange.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/01-12 18:55, rettet 27/01-12 19:00 
Game Gear LED Backlit mod:

Vis os dit mod-tråden

Meget simpelt mod. Man udskifter det gamle lysstofrør med to LED'er og får en bedre (men desværre ujævnt) belyst skærm og en batterilevetid på 6-8 timer, frem for de 1-1½ time som maskinen normalt har.

Desværre ser det stadig ikke specielt godt ud. Skærmen er ret elendig og lyset fra LED'erne er noget mere tydelige i virkeligheden end på billedet der. Det skal jeg se om der kan gøres noget ved på et senere tidspunkt, men om ikke andet så er det stadig en forbedring :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 27/01-12 19:13, rettet 27/01-12 19:30 
CenobiteDK>
Det kan være at en af dem er gået løs under opvarmning.

Jeg udførte den samme operation på en anden MD2, og fik samme resultat :/

Jeg ved ikke om det evt. kunne være fordi det er så tørt i luften for tiden. De nye op-amps har FET-indgange, så jeg kunne godt forestille mig, at jeg fritter dem med ESD, når jeg sidder og piller ved dem med mine store pølsefingre :D

Konsolkongen>
Skærmen er ret elendig

Ja. Her forleden, da jeg skiftede kondensatorerne ud i Core's GG, tænkte jeg også: "Nu kommer billedet til at se sindssygt godt ud!". Men nej.. Den skærm er simpelthen bare lort.

Den er sådan set nogenlunde okay, så længe den kun skal vise statiske billeder. Men så snart tingene begynder at bevæge sig, går smørrebrødsdronningen helt amok med leverpostejen.
AV Intelligent Terminal
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 27/01-12 20:54 
KillerBeanTooUSA>
De nye op-amps har FET-indgange, så jeg kunne godt forestille mig, at jeg fritter dem med ESD, ..

Hmm, sikker på at de omkringsiddende komponenter passer de nye op-amps?

KillerBeanTooUSA>
Men nej.. Den skærm er simpelthen bare lort.

Kan man ikke sætte en nyere skærm i?
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 28/01-12 00:18, rettet 28/01-12 00:19 
CenobiteDK>
Hmm, sikker på at de omkringsiddende komponenter passer de nye op-amps?

Nej, det er jeg ikke. Jeg krydsede lidt fingre for, at der bare blev brugt nogle grundkoblinger, som alle op-amps var glade for. Men det kan godt være, jeg skal til at undersøge kredsløbet lidt nærmere. Analogteknik er desværre ikke min stærke side :/

CenobiteDK>
Kan man ikke sætte en nyere skærm i?

GG'en bruger desværre en skærm med en sær opløsning. Så det er ikke nemt at finde en erstatning.
AV Intelligent Terminal
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 28/01-12 01:18, rettet 28/01-12 01:19 
Hmm, du må lige genoplive dine grundkoblinger. Medmindre jeg husker helt forkert, kan man ikke -bare- skifte en alm. bipolar transistor til en FET uden tilpasning. Men jeg må nok indrømme at jeg også er rusten i elektronikken, har ikke rigtig arbejdet med det i 1½ år.

KillerBeanTooUSA>
GG'en bruger desværre en skærm med en sær opløsning. Så det er ikke nemt at finde en erstatning.

Så må du bare lave en! ;-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
GreaseballGreaseballSkrevet 10/02-12 15:11 
Er der nogen her der har erfaring med at få en PAL PS2(1. gen) til at kunne spille NTSC spil?
Har ikke den store lyst til at rode med den slags selv.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/02-12 13:35 
NES RGB amp:
Vis os dit mod-tråden

Så mangler jeg bare at min US NES kommer med posten :)

Jeg bruger den NJM amp som Sumez linkede til på et tidligere tidspunkt. Der skulle dog være en meget simplere, billigere og muligvis bedre amp man kan bygge, men den har jeg ikke delene til pt. Jeg er gået all out for at skærme alle signal kablerne så der ikke opfanges støj undervejs. Den endelige billedkvalitet skulle dog kunne svinge lidt afhængig af motherboard revision på maskinen.

Her er et eksempel på en anden der har moddet sin Toaster US NES med samme mod. Han har ikke brugt skærmede ledninger og billedet er som i kan se helt fantastisk på en XRGB-Mini:
Vis os dit mod-tråden
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 11/02-12 15:36 
Det ser jo godt ud! Jeg kom aldrig videre med min RGB amp, da jeg var for doven til at hive på mine værktøjs-kontakter, men nu er jeg opsat på at komme i gang igen! Hvis den RGB-chip jeg har, ikke virker, bliver jeg en meget trist hest! >:o
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/02-12 16:40 
Så burde du prøve at lave denne her i stedet:
http://i16.photobucket.com/albums/b14/moosmann/electronic/thsop2.jpg
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 20/02-12 08:29 
Et par bilelder af mit igangværende SMS Mirror´s Edge mod:

Link...
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 20/02-12 09:58 
Umiddelbart minder den mig mere om Famicom end Mirror's Edge, men en ting er sikkert, det er helt klart en forbedring! :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/02-12 13:23 
Målet blev en gammel Sega Master System 1, som jeg i forvejen har moddet med en A/V udgang, som kan forbindes direkte til gul / rød / hvid bananstikkene i TV´et.

Hvorfor i alverden ikke bruge RGB? :O
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 20/02-12 14:21 
RGB skal så vidt jeg ved tilsluttes Scart indgangen i TV et. Der er ikke plads bag på mit TV (hænger på vægen) til at der stikker et Scart ud, men i siden har jeg de 3 phono stik.
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/02-12 15:05 
Det er rigtigt, men RGB er ubehageligt meget bedre end composite :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 20/02-12 16:22 
Ja okay. Jeg har en gang lavet et RGB kabel som passer til SMS 1 + SMD 1. MEn nu er det heller ikke fordi jeg spiller så meget på de gamle maskiner :P
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 20/02-12 18:51 
Man kunne også sige: Composite er ubehageligt grimt og burde forbydes :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 20/02-12 19:07 
Specielt på de gamle konsoller. Jo lavere opløsning, jo mere tydeligt kan man se, når alting bare bløder ud over det hele :)
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 20/02-12 19:14 
Og når man så blæser det op på et HD TV, kan man tydeligt se alle de steder billedet bliver udtværet :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/02-12 00:34, rettet 28/02-12 00:36 
Lige et par hurtige mandags-mods her, siden alt loddegrejet alligevel er fremme da jeg afventer ny PPU til min NES.

Darkbeats MegaDrive 2 regionsmoddet og med tri-color LED der skifter alt afhængig af region:
Vis os dit mod-tråden

3-pos kontakt på bagsiden:
Vis os dit mod-tråden

Jeg tog lidt chancer med cartridge porten i stedet for bare at lave det kedelige helt firkantede der ligner lort med de originale flaps:
Vis os dit mod-tråden
- Hvis du ikke kan lide det Bo kan jeg sagtens file det helt firkantet i stedet :)

Og så lige en language switch på en Neo Geo CD:
Vis os dit mod-tråden
- Det er de snoede ledninger til højre og er fuldstændig samme princip som MegaDrive-moddet. Jeg gad ikke rigtig tage flere billeder af det :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
DarkbeatDarkbeatSkrevet 28/02-12 02:57 
Det ser rapt ud. Top arbejde!
1'657 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig