X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Sporup Arcade Museum lukker


62 emne(r).
1 2 > »

Svar
RJKRJKSkrevet 11/10-07 01:07, rettet 11/10-07 01:08 
Verdens største samling af arcadespil lukker efter seks sæsoner i Sporup ved Hammel, hvor tusindsvis af gæster fra hele landet og udlandet har oplevet og genoplevet klassiske titler fra spilmediets barndom som Space Invaders, Pac-Man og Out Run.

Begivenheden markeres med en allersidste åbningsdag søndag den 21. oktober klokken 13-17. På denne, efterårsferiens sidste dag, vil der være varm kakao og kaffe samt kage til at udstå det kolde vintervejr.

Arcademuséet og folkene bag forlader herefter tidligere Hammel Kommune, nuværende Favrskov Kommune, som er den primære årsag til flytningen. Både den gamle og nuværende kommune, herunder både embedsfolk og byråd, har udvist en generelt kultur-fjendtlig holdning og oparbejdet negative forhold, hvor muséet ikke længere kan eksistere i kommunen. Der udtrykkes hermed en overordnet skuffelse over den totale mangel på opbakning og imødekommenhed, som et sådant frivilligt initiativ er afhængig af.

Muséet forventes at genåbne senere på året under nyt navn i nye, store lokaler i Ikast.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 11/10-07 08:15 
Nej, meget meget større, så vidt jeg har forstået =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ChronoChronoSkrevet 11/10-07 08:24 
Ja, historien har da et lidt unødvendigt negativt spin :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
solid snakesolid snakeSkrevet 11/10-07 08:29 
Da jeg læste overskriften, blev jeg da lidt ked af det på jeres veje... Men så da jeg fik læst teksten ender det jo alligevel, med at i åbner et nyt sted. Så pyh ha... Så vi kan stadig komme på arcade museum igen.. :O) Så det er jo dejligt..
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
nerosnerosSkrevet 11/10-07 08:58 
kultur-fjendtlig holdning og oparbejdet negative forhold..? Det kan jeg da virkelig ikke forstå?

Er det fordi arcademaskinerne tapper hele kommunen for strøm eller hva, eller vil man bare ikke have sådan noget ny-modent pjat til at stå og flyde på en mark..!

Men tillykke med det nye sted. Kan være jeg kikker forbi en dag....og slår alle recorder i på samtlige arcademaskiner :D!
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 11/10-07 09:39, rettet 11/10-07 09:40 
På trods af at fremtiden for museet trods alt er lys, er jeg ked af at jeg nok ikke kan dukke op til den officielle lukning, det er for svært at nå med så kort varsel...

Kan i ikke udskyde den til weekenden 2-4. november, hvor jeg alligevel er i Århus-området til Recession? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HolisticHolisticSkrevet 11/10-07 09:40 
Ja de nye lokaler er kæmpe kæmpe store :D
så jeg glæder mig da lidt, selvom det da samtidig er trist.
Men vi ses vel d. 21 oktober ;)
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
HyakotakeHyakotakeSkrevet 11/10-07 09:53 
Det er både godt og skidt. Skidt, at politikerne ikke bakker op om kulturen, og godt fordi jeg lærer hvor Ikast er (er det på Sjælland? *google* *krak* *dgs*)
SumezSumezSkrevet 11/10-07 10:37 
Hyakotake>
(er det på Sjælland? *google* *krak* *dgs*)

Desværre ikke :(
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 11/10-07 10:47 
Ikast=Jylland
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 11/10-07 13:17 
Da jeg læste det, kom jeg til at tænke på, at det kunne være toppen med en filial i Københavns-området. Rune og Co. ejer sikkert alligevel flere maskiner end, der er plads til*. Bare lidt surt, at entreen skulle være 317 milliarder kroner, før det kunne løbe rundt, pga. de latterlige priser for opbevaring (og boliger). Nogen der har en stor kælder? =)

Men en fillial bare et eller andet sted på Sjælland kunne være fedt, og jeg skulle nok møde op med jævne mellemrum og gå amok med mønterne. Ja, jeg drømmer nu...

Måske Danmark Bedste Gamer kunne afholdes i Sjællands-fillialen :P

* Det var så før jeg vidste, at lokalerne er meget større nu.
Alf81Alf81Skrevet 11/10-07 13:50 
neros>
Ikast=Jylland

Edit tak. En smule trist, hvis Ikast var det samme som Jylland ;P

De eneste associationer jeg har til Ikast, er farverne hvid og grøn - aner ikke hvorfor. Men det er blevet slået fast på en druktur.

Iøvrigt glæder det mig, at I har fået andre lokaler. Jo' større des bedre :)
Ting om dét og pis.
nerosnerosSkrevet 11/10-07 14:29, rettet 11/10-07 14:33 
Alf81>

Edit tak. En smule trist, hvis Ikast var det samme som Jylland ;P


Haha!

Ikast er det ikke der, der er flyvestævne? Synes at kunne huske noget med hotdogs og F-16 fly med fuld brag hen over en is-blå himmel ;-) Hvor dybt...
Bashful Neophyte
HeroldHeroldSkrevet 11/10-07 14:32 
Rimeligt vilde hotdogs. Er de så ikke kolde når de lander?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
rapsacrapsacSkrevet 11/10-07 14:37 
Ikast er lig med svigerfamilien, så når vi kommer på besøg herovre fra det københavnske er der vist ingen undskyldninger længere. Er det i nærheden af det dér kæmpe legeland de har til børn og barnlige sjæle? Det ligger i et industrikvarter lidt uden for centrum
Spiller nu: Killzone 2, Gears Of War 2, Banjo-Kazooie
nerosnerosSkrevet 11/10-07 14:43 
Herold>
Rimeligt vilde hotdogs. Er de så ikke kolde når de lander?

Sådan kan jeg bedst lide dem.
Bashful Neophyte
Alf81Alf81Skrevet 11/10-07 14:48, rettet 11/10-07 14:49 
Flyvestævne og is-blå himmel er SÅ 80'er!
Ting om dét og pis.
JuggernautJuggernautSkrevet 11/10-07 14:49 
Det er SÅ lækkert :)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
Alf81Alf81Skrevet 11/10-07 14:50 
Det lugter langt væk af øl og far bestemmer.
Ting om dét og pis.
Alf81Alf81Skrevet 11/10-07 14:50 
Det lugter langt væk af øl og far bestemmer.
Ting om dét og pis.
RJKRJKSkrevet 11/10-07 23:58 
Jeg gemmer det positive spin til vi kan annoncere åbning i nye lokaler :)

neros>
kultur-fjendtlig holdning og oparbejdet negative forhold..? Det kan jeg da virkelig ikke forstå?

Det er der ret mange andre, som heller ikke kan. Men den mere eller mindre officielle holdning i kommunen er: "Vi satser ikke på turister, vi satser på grise."

Og det må man så sige, at de gør. Så vidt jeg husker har vi ved kommunesammenlægningen fået kommunen med flest grise per indbygger, og den med næstflest grise per indbygger. Samtidig er den nye borgmester grisebonde, som i øvrigt vandt valget efter en kamp i pressen med modkandidaten, om det vigtigste i kommunen var mennesker eller grise. Grisene vandt.

Det er i forvejen svært at overbevise mange mennesker om det kulturhistorisk vigtige i Space Invaders, men hos nogle slags mennesker er det altså bare helt umuligt...

rapsac>
Er det i nærheden af det dér kæmpe legeland de har til børn og barnlige sjæle? Det ligger i et industrikvarter lidt uden for centrum

Baboon City ligger i Herning og er vores gode samarbejdspartner gennem mange år.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
rapsacrapsacSkrevet 12/10-07 06:30 
Herning ja, det er rigtigt. Men hvad pokker, hvad der er bydele herovre i kbh er selvfølgelig selvstændige byer derovre ;-)
Spiller nu: Killzone 2, Gears Of War 2, Banjo-Kazooie
nerosnerosSkrevet 12/10-07 09:40 
Hahaha Det lyder som en sjov kommune :D! Har de ingen køer?
Bashful Neophyte
WonderboyWonderboySkrevet 12/10-07 21:43 
Måske er det mig der ikke forstå det men hvor flytter Sporup Arcade Museum hen?.
I love monster land
NaieraNaieraSkrevet 12/10-07 21:47, rettet 21/10-07 21:23 
_Ikast_. Det står, sort på hvidt, i første indlæg i tråden her :)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dRxLdRxLSkrevet 21/10-07 20:26 


Museum på flugt
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Zzap!Zzap!Skrevet 21/10-07 22:05 
No worky. Et kort resume?
Born to kill space
silverstarsilverstarSkrevet 21/10-07 22:22, rettet 21/10-07 22:29 
Linket virker ok her.
Kort resume:
RJK's indlæg herinde dækker det meste af det.
Ifølge indslaget har Museet forsøgt at købe større lokaler (en gl. skole) i Hammel/Favrskov kommune, men handelen blev ikke til noget p.g.a. uvilje fra kommunen.
Nu vælger museet så at flytte istedet for at kæmpe mere med den nuværende kommune.
En tidligere borgmester fra kommunen afviser (selvfølgelig) i indslaget at kommunen ikke støtter nok op om kulturen. Man får også indtryk af, at hans definition af begrebet kultur ikke inkluderer spil/arcademaskiner, hvilket virker som om det er en stor del af grunden til den manglende opbakning.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
Per SPer SSkrevet 21/10-07 23:22 
Linker vírker fint.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
3of193of19Skrevet 22/10-07 00:42, rettet 22/10-07 00:42 
Gad vide hvad ham borgmesteren mente med at Rune skulle have et "afslappet forhold til indgåede aftaler"? Eller prøver han bare at skyde sorteper over til Rune?
RJKRJKSkrevet 22/10-07 01:03 
Selvfølgelig prøver de at skyde skylden på os. De lyver fra ende til anden for at dække over deres egne fejl og tidligere løgne. Sådan fungerer det, og de er fuldstændigt ligeglade, for ligeså snart de bliver taget i den ene ting, så kan de bare komme med en eller anden anden absurd påstand.

Som fx at computerspil nu pludselig ikke skulle være kultur (nu snakker vi ikke engang kunst, men bare kultur) - sagt af den selvsamme borgmester, som i øvrigt tidligere mente at spil var både kunst og vigtig kultur, og som i øvrigt oprindeligt var vores bedste opbakning i kommunen. Jeg tøver ikke med at kalde ham den mest intelligente i byrådet, men konkurrencen er heller ikke så hård, når de fleste andre er grisebønder...

Som enhver med rimelig indsigt i sagen ved, så var det selvfølgelig tvært i mod kommunen, der løb fra alle deres indgåede aftaler, men det har jo ingen som helst konsekvenser at lyve, så man kan problemfrit bare påstå det modsatte.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 22/10-07 01:11, rettet 22/10-07 01:19 
Zzap!>
No worky. Et kort resume?

Indslagslink virker også fint her (tjek lige de browser-plugins! :)).

"Gamle mænd og nye grise" :/ Den kommune lyder som en oplagt location til en kommende film af Lasse Spang Olsen (med Jens Okking i rollen som nuværende, eller tidligere, borgmester?).

Har klippet indslaget ud til en video-fil (original version). Kan hentes herunder, eller ses direkte som Flash-video, når sitet har konverteret WMV-filen.

Museum på flugt (02:12, .WMV/Flash-video, 11.49 MB)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
SumezSumezSkrevet 22/10-07 08:42 
3of19>
Gad vide hvad ham borgmesteren mente med at Rune skulle have et "afslappet forhold til indgåede aftaler"?

Det betyder vel noget i retning af at han ikke mener at en aftale er en aftale, og han kan gøre som det passer sig, og Rune kan rende og hoppe..
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
TLTLSkrevet 22/10-07 12:34 
Hvis man vælger at være grisebonde, så tror jeg heller ikke at man har spillet særlig mange spil igennem tiden og har nok svært ved at forholde sig til det, eller se værdi i det..
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
nerosnerosSkrevet 22/10-07 12:43 
Kom til København med det ;D! Der ville det ikke være noget problem!
Bashful Neophyte
TheDukeTheDukeSkrevet 22/10-07 13:05 
neros>
Kom til København med det ;D! Der ville det ikke være noget problem!

Det ville være nice, men min skrøbelige økonomi ville nok ikke kunne holde til det.
nerosnerosSkrevet 22/10-07 13:33 
Haha! Nej det er nok også bedst for mig at det bliver så langt væk som muligt ;-)
Bashful Neophyte
dRxLdRxLSkrevet 22/10-07 13:48 
Noget af det fine ved det nye sted er at det ligger i 5 minutters gå-afstand af banegården i Ikast.

Så en dags- eller weekendtur fra København i tog med orange-billet kommer ikke til at koste mere end 300kr tur-retur.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
nerosnerosSkrevet 22/10-07 14:01 
Ja det kan jo sagtens lade sig gøre også på en billig måde.

Er det rigtigt som manden i det lille indlæg siger, at det er verdens største arkade museum? 500 maskiner er meget.
Bashful Neophyte
NaieraNaieraSkrevet 22/10-07 14:05 
Det er sådan set ikke dét, der bliver sagt. Det der siges er, at det er verdens største (private) samling af spillemaskiner.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
nerosnerosSkrevet 22/10-07 14:11 
Der kan man bare se ;-)
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 22/10-07 14:23 
neros>
Kom til København med det ;D! Der ville det ikke være noget problem!
Har du nogen sinde prøvet at få kommunal støtte til noget kulturelt projekt i København?
Vil formode at du ikke har, hvis du ikke mener det vil være et problem. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 22/10-07 14:26, rettet 22/10-07 14:27 
Jeg lever i kunstens verden :-) Men det ville sikkert også være svært her tror bare ikke de er lige så svære at danse med her i Kbh.
Bashful Neophyte
dRxLdRxLSkrevet 22/10-07 14:26 
Mon ikke det er verdens største samling<punktum>?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
BonziniBonziniSkrevet 22/10-07 14:41 
Hvis det er det, er det i hvert fald ikke blevet kommunikeret ud særlig godt, da man skulle mene folk herinde burde vide det..
WehnerWehnerSkrevet 22/10-07 14:51 
Det gør vi også :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 22/10-07 14:56 
neros>
Er det rigtigt som manden i det lille indlæg siger, at det er verdens største arkade museum?

Nu er det jo så heller ikke så svært, eftersom det er det eneste i verden...

Fun Spot i New Hampshire (hvor den tidligere omtalte Donkey Kong-film er optaget) har noget lignende, og også rigtig mange maskiner, men samtidig alt muligt andet skrammel. Så er der et museum i Moskva med russiske maskiner, og dertil nogle enkelte muséer (bl.a. et legetøjsmuseum i Holland og noget i Japan) og udstillinger (bl.a. Game On i London) der har nogle enkelte arcademaskiner, men hvor det langt fra er det primære indhold.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 22/10-07 14:59 
Sumez>
Har du nogen sinde prøvet at få kommunal støtte til noget kulturelt projekt i København?

Og lige "for the record", så har vi aldrig fået eller søgt kommunal støtte til noget som helst. Det vi har ment med opbakning fra kommunen er såmænd bare, at de var interesserede i at vi var i området, og at de ikke ligefrem modarbejdede os...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 22/10-07 15:08 
Jeg bliver da helt stolt over, at vi har sådan noget her i lille DK :-)
Bashful Neophyte
BonziniBonziniSkrevet 22/10-07 15:18 
Men er det også verdens største samling? (altså private samlere inkluderet) Det går jeg da ud fra, men har da set ret store samlere på klov, men nok ikke i 500 maskiners klassen ;-)
62 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig