X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Kultur-kanon i computerspil


Svar
millenniummillenniumSkrevet 24/01-06 23:16, rettet 24/01-06 23:22 
Kultur-Brian er jo suveræn til at klatte penge væk, og nu er det gjort ved at få et udvalg af eksperter til at bestemme hvad der er god dansk kunst (og stolt som paven holder han mappen frem foran fotograferne)...

...og jeg ser musik, og film, og bøger.... men spillet er selvfølgelig fraværende, hvilket hænger meget godt sammen med Brian's afvisning da dansk spil-industri søgte støtt... Se hele indlægget
The medium is the message.
60 emne(r).
« < 1 2

Svar
quadquadSkrevet 26/01-06 15:12, rettet 26/01-06 15:16 
Men nu havde jeg jo lyst til at være fakta-hungrende :)

Jeg kan sagtens følge din definition af spil som kunst, problematikken opstår formentlig først i min egen adskillelse af kunst og en vare.

Er et dårligt spil kunst? Er kun nogle spil kunst? Kan en dårlig film være kunst? Kan et grimt maleri være kunst?
Det afhænger selvfølgelig af subjektive holdninger det hele, så er et spil kunst, må alle spil være kunst. Ihvertfald i den bredere forstand hvor kunstbegrebet ikke skal defineres af en person, som kræves før du kan adskille litteratur, film, spil, musik, artitektur til værker og kunstværker.

Edit: Og heraf selvfølgelig også Rez-eksemplet. Er det ikke kun den perfekte gennemspilning af Rez som kan danne en kunsterisk oplevelse, kan alle spil i realiteten være kunst, set fra forskellige personers holdning til spillets kvaliteter. Jeg føler umiddelbart I gerne vil definere specifikke spil som værende kunst, mens andre blot er spil. Hermed må vi siges at være dimmetralt uenige i kunst-definitionen og så bliver vi næppe enige i dag :)
jaesjaesSkrevet 31/07-09 13:12 
Games Radar har skrevet en cool, kanon-agtig artikel.

Det et modsvar på flere personers udtalelser den senere tid om, hvorvidt spilmediet har brug for sit eget Citizen Kane for at vokse op. Tanken bag disse udtalelser har først og fremmest været fra et kunstnerisk standpunkt.

Games Radar argumenterer så for, at Citizen Kanes største bedrift ikke var kunstnerisk, men var at sparke filmmediet fremad. De har så valgt 25 spil, de mener sparkede spilmediet fremad.

The Citizen Kanes of videogames.
DarkenDarkenSkrevet 31/07-09 14:05 
Games Radar>
StarCraft:
Influenced: the nation of South Korea.

Hehe temmelig sandt
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
SumezSumezSkrevet 31/07-09 14:09, rettet 31/07-09 14:13 
For én gangs skyld en liste jeg er helt enig med.
Har dog nogle kommentarer til enkelte titler.

Final Fantasy VII:
Jeg synes ikke dette spil revolutionerede så meget. Det er klart, at det tog JRPG'er videre til den nye generation, men dengang det kom, følte jeg mest bare at jeg spillede Final Fantasy VI igen. Jeg mener at FF4 og 6 har revolutioneret mindst ligeså meget som 7'eren har.
Indrømmet, jeg kan ikke argumentere mod den kraftige brug af FMV i spillet, og det er vist også det de fokuserer mest på, men burde det ikke nærmere være titler som Phantasmagoria, osv. (Night Trap :D) der skal løbe afsted med den ære?

Starcraft:
Ingen tvivl om at det har haft en kæmpe indflydelse, men jeg synes det er meget underligt at springe det første Warcraft (eller de spil, der inspirerede det) over til fordel for Starcraft.

Half-Life:
Den klassiske historie, jeg har haft denne diskussion mange gange, og ved godt at jeg står alene. Men jeg er virkelig ikke i stand til at se, hvad det spil revolutionerede. Jeg var der selv, da det kom ud, og spillede faktisk mere PC end konsolspil dengang. :P
Det var et underholdende FPS, men indeholdt ikke nogen ting man ikke havde set før. Mario 64 havde allerede brudt alle de vante barrierer for 3D-spil på det tidspunkt, og System Shock havde sat nye grænser for narrativet i FPS-titler. Half-Life er som jeg ser det bare en del af den naturlige udvikling af FPS-genren, på linje med f.eks. Jedi Knight, der også kom før.

Knights of the Old Republic:
Ok, denne her forstår jeg bare ikke. Har ikke så mange kommentarer, for jeg forstår overhovedet ikke hvad den laver på listen, den passer bare ikke ind. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 31/07-09 14:14 
Sumez>
Final Fantasy VII:
Jeg synes ikke dette spil revolutionerede så meget. Det er klart, at det JRPG'er videre til den nye generation, men dengang det kom, følte jeg mest bare at jeg spillede Final Fantasy VI igen.

Helt enig her, men i listen lægger de meget vægt på at fremhæve den titel, der rent faktisk blev det store hit, og ud fra det kriterie har de jo ret. Men allerede dengang FFVII var nyt, hit og hype, var jeg gladere for FFVI.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 31/07-09 14:26 
Jeg tror den egentlige vigtige revolution i FF7, er at det faktisk blev udgivet i Europa, hvilket tog genren fra at være en relativ "niche"-genre til en af de helt store.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 31/07-09 14:34 
Solgte det ikke også markant mere i USA end FFVI?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 31/07-09 14:48, rettet 31/07-09 14:49 
Tre en halvt gange så meget. :P
Det var generelt i hele vesten, genren eksploderede med FF7, men amerikanerne var i det mindste introduceret til den i forvejen, uden at måtte gå til nørdede importløsninger. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 31/07-09 15:46, rettet 31/07-09 15:56 
Sumez>
Jeg synes ikke dette spil revolutionerede så meget. Det er klart, at det tog JRPG'er videre til den nye generation, men dengang det kom, følte jeg mest bare at jeg spillede Final Fantasy VI igen.

Spillet gjorde vel nærmest *genren* til noget nær mainstream, altså både de vestlige og japanske RPG'er. Det synes jeg er en stor bedrift i sig selv.

Half-Life:
Den klassiske historie, jeg har haft denne diskussion mange gange, og ved godt at jeg står alene. Men jeg er virkelig ikke i stand til at se, hvad det spil revolutionerede.

Jeg tror igen, det handler om at udbrede noget til et stort publikum. I dette tilfælde historiedrevne actionspil. Måske ser de også System Shock som for meget et RPG til at passe ind her.

Knights of the Old Republic:
Ok, denne her forstår jeg bare ikke. Har ikke så mange kommentarer, for jeg forstår overhovedet ikke hvad den laver på listen, den passer bare ikke ind. :)

Ja, den forstår jeg heller ikke helt. Ellers er jeg ret enig med deres valg, har dog ikke spillet samtlige spil.

Jeg undrer mig dog en smule over, hvorfor GoldenEye ikke er på listen. Men måske ser de det mest som et spil, der samlede en masse gode elementer i samme spil, i stedet for selv at gøre noget specifikt for mediet. Men jeg ville have sat det på med det argument, at det var det første meget populære FPS, hvor det ikke kun handlede om at skyde og samle nøgler. I GoldenEye var der tænkt meget over missionsstrukturen - kan dog godt være, at der var populære FPS'er før dette, som fokuserede på varierede opgaver, men det er mit indtryk, at GE var det første.

EDIT 2: Har justeret afsnittet om GoldenEye.
SumezSumezSkrevet 31/07-09 18:20, rettet 31/07-09 18:21 
jaes>
Spillet gjorde vel nærmest *genren* til noget nær mainstream, altså både de vestlige og japanske RPG'er. Det synes jeg er en stor bedrift i sig selv.

Uden tvivl. Jeg er heller ikke imod at de har taget det med, jeg respekterer listen. Men årsagen til min kommentar, er at spillet i praksis ikke rigtig gjorde noget anderledes end sine forgængere. Jeg synes det svarer lidt til at sammenligne Harry Potter med Citizan Kane.

Jeg synes heller ikke Goldeneye er den store evolution i spil, men mindst ligeså meget som Half-Life. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
60 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig