RJK>
Jeg læste den anden dag at nogle mente, at Nintendos problem er genbruget af de samme gamle franchises og de mange efterfølgere.
Nintendos fejl ligger andre steder end i genbruget af gamle franchises. Det er noget de fleste firmaer gør i en vis udstrækning.
Den tanke kan man da godt nogle gange gøre sig. Hvordan skal Revolution klare sig, hvis Nintendos spil bare bliver det samme om igen?
Det kommer den vel heller ikke til. De fleste analytikere har allerede afskrevet den til en tredieplads i næste generation.
Deres franchises er dog ikke problemet her.
Jeg forstår ikke helt, at Nintendo hænges så meget ud for at udnytte deres franchises.
Jeg synes man kan dele Nintendos franchises op i to bunker. Den ene gruppe er de spil, der kun kommer maks en gang hver anden-tredie år. Den anden er dem der bare spyttes ud EA-style og som tit er forgreninger/side historier til den første gruppe.
Gruppe 1 hyldes ofte af de fleste kritikere. Det er kun gruppe 2 der kritiseres. Netop fordi de ligesom mange EA spil kommer i så stor hastighed, at man næsten ikke kan kende dem fra hinanden(fx Mario Party).
De burde måske skære ned på gruppe 2 spillene, men det er ikke let.
De passer så godt ind i deres spil filosofi, om at spil skal være hurtige og billige at lave. En anden ting er, at de ikke har så megen støtte tilbage. Derfor prøver de at få det maksimale udnyttelse ud af deres franchises.
Det skal dog nævnes, at Nintendo også er gode til at introducere nye franchises, men de får sjældent den samme opmærkomhed som de gamle kendinge. Det giver yderligere incitament til at forsætte i samme spor.
Det er jo helt tydeligt, at de andre gør det samme.
Gør de det i lige så stor udstrækning som Nintendos gruppe 2 spil?
Jeg er ikke sikker, men jeg tror det ikke. Vil lige prøve at sammenligne de serier, du nævner, med Nintendos egne...
Sidder vi ikke højest sandsynligt med Gran Turismo 8 og Halo 7 i næste-næste-generation?
Lige præsis Halo er et ømt punkt for mig personligt. Men selv den største Halo kritiker må kunne se, at franchisen er blevet behandlet med respekt indtil videre. I et så konkurrancepræget og franchises-besat marked vil det ikke give mening at forlange længere udviklingstid.
Ser man bort fra diverse GT sidespil, er den serie også blevet behandlet værdigt.
Måske er EA bare igen lidt smartere og lidt hurtigere end alle de andre, og deres årlige sportsopdateringer er bare dét, som alle inderst inde vil have og dét, som allerbedst kan betale sig.
Det er nok noget af det, der bedst kan betale sig for et trediepartsfirma.
Konsolproducenterne bliver nødt til at sørge for, at deres store titler får den nødvendige mængde udviklingstid, således at de imponerer så meget, at de sælger konsoller.
Spil fra førstepartsproducenterne skiller sig her ud ved, at de kan tillade sig at have tab på omkostningssiden, da de vil lede til større konsolsalg.
Måske er det her, at Nintendos gruppe 1 spil modtager lidt kritik. Deres spil virker måske ikke så store og dyre som førhen. At det er Link, der vender tilbage er ikke noget problem, så længe man kan se titlen har været flere år undervejs og kostet masser af penge.
Produktionsomkostningerne går kun én vej, så det er alt for risikofyldt at lave noget nyt, og når man genbruger er der jo allerede en masse sparet.
Problemet er ikke opdateringer, men hastigheden de kommer med. Så længe en given titel bare er gennemarbejdet og i en genre jeg kan lide, får jeg lyst til at spille den.
Der vil altid være plads til et Zelda til i mit liv :)
Jeg glæder mig til Final Fantasy XII, Zelda: Twilight Princess, Kingdom Hearts 2, Soul Calibur 3, Castlevania XX og håber på efterfølgere til Disgaea og Beyond Good & Evil. Er jeg så egentligt ret meget bedre end dem der køber hver ny opdatering af FIFA?
Forskellen ligger i tid. Fifa kommer hvert år. Nogle gange flere gange om året. Det samme er ikke tilfældet med flere af de titler du nævner.
Hvis EA gav deres spil længere udviklingstid, ville det heller ikke genere mig, at de kom med opdateringer.
Her forudsættes selvfølgelig at længere udviklingstid leder til bedre spil...
Er alle spil stort set opfundne og derfor gider vi kun finpudsninger af de samme koncepter, eller er vi tryghedsnarkomaner der har det bedst med at gentage de samme oplevelser hele tiden?
De fleste på P:R virker til at være villige til at give skæve niche titler en chance, men der er ingen tvivl om, at størstedelen af gamers bare vil have det de kender.
Men er det ikke også sådan med fx film?
Det forhindrer heldigvis ikke mindre firmaer i at lave niche projekter. Ja, det tiltrækker dem vel ligefrem.
Om noget, synes jeg faktisk at der i disse dage, er endnu flere små skjult spil perler, end der har været førhen. Så pyt med at der også er en masse ensformige opfølgere.