X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

RPG'er i 60hz


Svar
JmogJmogSkrevet 02/04-05 23:44 
Er der nogen, der kan oplyse mig, om følgende spil har 60hz mode, og hvis ikke om det så er fuld PAL-opløsning eller med sorte kanter?

Disgaea
la Pucelle
Phantom brave
NaieraNaieraSkrevet 02/04-05 23:46 
Der er ikke i Disgaea.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 02/04-05 23:51 
Hvad med opløsningen - er der sorte kanter?
RJKRJKSkrevet 03/04-05 00:10 
Nu har jeg faktisk ikke lagt mærke til det, selvom jeg næsten lige har gennemført det, men da det - som de øvrige - i høj grad er 2d-baseret, så kan man nok roligt gå ud fra, at det er tilfældet. Der er vist ingen eksempler på jap/us-udviklede 2d-baserede spil der ikke har borders i 50 Hz.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Per SPer SSkrevet 03/04-05 00:14, rettet 03/04-05 00:25 
Samme tilfælde med Phantom Brave. La Pucelle er ikke ude i PAL endnu.

P:R info på Phantom Brave
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
NaieraNaieraSkrevet 03/04-05 00:21 
Konklusion: Køb US udgaver ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JAAJAASkrevet 03/04-05 00:56 
Jeg skulle lige til at sige det samme. Der er efterhånden meget lidt grund til overhovedet at beskæftige sig med PAL udgivelser. Ok, de har ofte bedre covers end de amerikanske, men altså ..
JmogJmogSkrevet 03/04-05 01:43 
Der er faktisk kun én grund til at købe PAL-udgaver, og det er at man ejer en uchippet PAL-PS2. Jeg er i den båd.

Jeg er efterhånden ret træt af mangel på 60hz mode (og visse titler), så jeg investerer nok snart i en NTSC-maskine. Chipning er vel næppe meget billigere end at købe en ny maskine.

Hvordan er Therage, når det gælder told? 865,- lyder jo meget fint for en slimline PS2. Er der andre steder der er gode at importere konsoller fra? Hvordan ligger det med maskinens indbyggede strømforsyning; er den multi eller skal man investere i en stepdown converter?
JmogJmogSkrevet 03/04-05 01:47 
RJK>
Der er vist ingen eksempler på jap/us-udviklede 2d-baserede spil der ikke har borders i 50 Hz.

Hvorfor egentlig? Jeg kan ikke se at det skulle være sværere i 2D.
SumezSumezSkrevet 03/04-05 02:41 
Hvad med Suikoden 4? Konami plejer at være gode til den slags.

Og Tales of Symphonia og Baten Kaitos vil jeg også skyde på er problemfri, da alle GameCube-spil vistnok understøtter 60hz.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 03/04-05 03:05, rettet 03/04-05 03:29 
Det gør alle GC-spil skam ikke. Tales of Symphonia er faktisk et af dem, der kun kører 50hz. Ifølge Eurogamers specs er Suikoden IV heller ikke 60hz, men de er dog ikke altid helt korrekte. Medmindre de nævner det i teksten, kan man ikke være sikker på, det er rigtigt.
Le RoofLe RoofSkrevet 03/04-05 05:20, rettet 03/04-05 05:20 
PAL udgaven af Suikoden IV har rent faktisk både 60Hz og Progressive Scan.
To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
RJKRJKSkrevet 03/04-05 11:11 
Jmog>
Hvorfor egentlig? Jeg kan ikke se at det skulle være sværere i 2D.

I 3d kan man ændre proportionerne i koden. I 2d skal man tegne al grafikken om.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 03/04-05 12:59, rettet 03/04-05 13:44 
Jmog>
Chipning er vel næppe meget billigere end at købe en ny

Bortset fra, at du så skal til at købe to maskiner... Prøv PCV.dk for nogle rimelig billige priser på chipning.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 03/04-05 13:27 
RJK>
I 3d kan man ændre proportionerne i koden. I 2d skal man tegne al grafikken om.

Øh? Nu har jeg ikke så meget forstand på video modes på nyere konsoller, men er det bare et spørgsmål om at vise spillet i den rette opløsning?
Vi er forhåbentlig enige om at der ikke skal foretages nogle ændringer i grafikken for at spillet kan køre i 60hz, men 50hz uden border tror jeg heller ikke kan være så svært at lave. Med mindre Sony altså har lavet PS2'en sådan at det er umuligt, men det synes jeg skulle være underligt. :!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 03/04-05 13:34, rettet 03/04-05 13:35 
60 Hz og 50 Hz med borders er den samme opløsning. Det er derfor der er borders.

50 Hz "uden borders" er en højere opløsning, men samme størrelse som 60 Hz.

Den rigtige måde at undgå borders, og bevare de rigtige proportioner, er således at ændre proportionerne. Det kan relativ let gøres med 3d-grafik. Det kan ikke gøres med 2d-grafik uden at tegne alting om.

Så hvis et 2d-spil ikke har borders i 50 Hz, så er det næsten med statsgaranti fordi der vises et større udsnit og proportionerne er forvrængede.

Det har intet med Sony eller PS2 at gøre. Det er bare matematik.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 03/04-05 13:41 
Jeg snakker om maskinens opløsning, ikke fjernsynets opløsning. PS2'en har jo forskellige video modes. Så vidt jeg ved er de proportioner, maskinen arbejder i, da uafhængige af fjernsynets?

Det ville igen også løse problemet hvis folk bare fik et ordenligt fjernsyn. ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 03/04-05 14:19 
Nu kommer vi nok let til at tale forbi hinanden... Faktum er at det synlige billede på et PAL/50-fjernyn har flere linier end det synlige billede på NTSC/60-fjernsyn. Da US/JAP-spil selvfølgelig er lavet til NTSC/60, så svarer det synlige billede til dét man kan se på et sådant fjernsyn. Når det samme billede vises på et fjernsyn med højere vertikal opløsning (=PAL/50), så fylder det selvfølgelig mindre i højden, og så kommer der borders.

Det er jo ikke sådan, at maskinen arbejder i én opløsning, og så sidder og laver en konvertering, hvor billedet skaleres til at passe med hver enkelt fjernsyn. Det ville se forfærdeligt ud - især i 2d-spil. Billedet gengives 1:1 i pixelforhold, og så kommer der borders.

Konklusion: Tegner man ikke grafikken om, så kommer der borders :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SephirothSephirothSkrevet 03/04-05 14:38, rettet 03/04-05 14:38 
JAA>
Jeg skulle lige til at sige det samme. Der er efterhånden meget lidt grund til overhovedet at beskæftige sig med PAL udgivelser. Ok, de har ofte bedre covers end de amerikanske, men altså ..
Egentlig ikke - PEGI-logoerne ødelægger det hele ;)
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
JmogJmogSkrevet 03/04-05 17:45 
Naiera>
Bortset fra, at du så skal til at købe to maskiner... Prøv PCV.dk for nogle rimelig billige priser på chipning.

Jamen, jeg har skam allerede en PAL-PS2.
NaieraNaieraSkrevet 03/04-05 18:24 
Ja, det har jeg vidst hele tiden, men med en amerikansk PS2 kan du jo ikke spille alle NTSC spil...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 03/04-05 19:52 
Hvilke titler af betydning snakker vi om, som ikke er kommet i US? Jeg havde det indtryk, at alle de væsentlige var udgivet.
NaieraNaieraSkrevet 03/04-05 21:15 
Jeg troede bare, at du generelt også interesserede dig for ting, der ikke er udkommet i USA.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 04/04-05 00:56 
Interesserer mig for dem - joda. Men derfra og så til at købe en konsol kræver at der er en pæn mængde spil der udelukkende kommer i Japan. De sprogintensive er på forhånd udelukket, så snakker vi om meget andet end shooters?
NaieraNaieraSkrevet 04/04-05 09:12 
Det er også nok! ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 04/04-05 09:26 
:P
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig