X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Fladskærms tv


Svar
HNHNSkrevet 27/02-05 14:43, rettet 27/02-05 15:43 
hey ville høre om der var nogen der lå inde med nogen gode råd omkring dem?

Har kigget på samsung PS42P4A på tdc hjemmeside,syntes det lyder som et godt tv.
enfenenfenSkrevet 27/02-05 15:15, rettet 27/02-05 15:22 
Nu kender jeg ikke den omtalte model, men hvis du skal benytte dit fjernsyn sammen med eks. en Xbox, så vil jeg helt klart anbefale et LCD tv, da muligheden for burn-in ikke er til stede. Samtidigt er tv'et godt som monitor sammen med en pc, hvis det også skulle blive en nødvendighed.

EDIT:
Nu tror jeg, jeg fandt tv'et på deres side (hvis det er det til 25k). Som plasma tv lyder det ok - 2 tuner, pip m.m. - men husk dog altid at se et tv i aktion, inden du køber. Billedet kan være flot, når det viser dvd og spil, men være noget skidt, når det skal vise normalt tv (eks. tv2).
What is the Matrix?
Zzap!Zzap!Skrevet 27/02-05 23:29 
Plasmateknikken har jeg ikke hørt noget godt om:
-Det holder kun ca. 10år og bliver lineært dårligere mindre lysstærkt i den periode
-Farver og skarphed er ikke så gode som LCD og CRT
-Det bruger en stor mængde strøm
-Det koster mere end tilsvarende LCD fjernsyn

Jeg ville vælge en projektor eller en LCD skærm, men sørg for at vælge en hvor farver er vægtet over hastighed. Personligt kan jeg meget bedre klare lidt motionblur end at alt ligner en akvarel.
Born to kill space
MrCaseMrCaseSkrevet 28/02-05 08:52 
AAArrrrh... skal vi nu ikke liiige.

Plasma holder ca. 20-25 år... og det der sker efter 25 år er at lystyrken er halveret... ikke at skærmen er død!
Farverne er principielt bedre end lcd. Plasma er på teknologi-plan en bedre billed-gengiver, dels fordi man skaber lys i stedet for at trække det fra.
Det bruger ret meget strøm, ja.
Og det koster dog ikke mere end et tilsvarende lcd-tv. De fleste plasmaer er jo 42" og til nøds 37". Et 37" lcd koster ca. 30k, hvis det skal være fornuftigt...

Men men.. når det nu er sagt, så bliver det dyrt at få en plasma der ville være velegnet til games (læs:med høj opløsning), hvor alle lcd'er jo kører med en herlig opløsning... de er til gengæld så ikke lige så hurtige i deres.. opdateringshastighed.
Have you considered sucking less?
Zzap!Zzap!Skrevet 28/02-05 13:23 
MrCase>Plasma holder ca. 20-25 år... og det der sker efter 25 år er at lystyrken er halveret... ikke at skærmen er død!

Holdbarheden af en plasmaskærm er jo selvfølgelig afhængig af fabrikat og alder, men som tommefingerregel siger man at levetiden er +10år hvis skærmen er tændt 2,5 time om dagen.
Hvis lysstyrken bliver halveret når der er gået 10år ved normal brug, så er skærmen jo også færdig, i hvert fald i mine øjne. Plasma er i forvejen ikke mere lysstærk end en CRT skærm så en halvering af styrken vil gøre den svær at se i dagslys og utilfredsstillende at se på i stuebelysning.
Og så er der også det psykologiske aspekt, ved at man hele tiden ved at skærmen bliver dårligere og dårligere, det ville jeg simpelthen ikke kunne holde ud.
Farverne er principielt bedre end lcd. Plasma er på teknologi-plan en bedre billed-gengiver, dels fordi man skaber lys i stedet for at trække det fra.

Det er jeg uenig i. Der er ideelt set ingen forskel på at trække fra og lægge lys til, det er måden det bliver gjort på der har betydning. Det er jo subjektivt men jeg, og mange andre, hvis meninger jeg har læst synes at LCD giver et mere jævnt, skarpt og farvemættet billede. Bit-dybden er også i nogle tilfælde lavere ved plasma.
de er til gengæld så ikke lige så hurtige i deres.. opdateringshastighed.
Det er rigtigt, med det er noget der hele tiden bliver forbedret, og der er sket meget på det punkt de sidste par år.
Så er en stor ulempe ved kombinationen plasma og videospil jo burn-in. Plasma er meget følsomme over for menuer og tællere der står på skærmen i mere end 5 minutter af gangen.
Her er en udmærket sammenligning af fordelene ulemperne ved de to teknologier:
http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatvreviews/plasma-vs-lcd.html
Og
http://www.presentationmaster.com/2002/09_sep/features/plasma.htm
Det eneste jeg vil tilføje til artiklen i det første link, er prisfordelen til plasma ikke holder når vi kommer ned i mere normale skærmstørrelser, så bliver det faktisk omvendt.
Born to kill space
enfenenfenSkrevet 28/02-05 13:34 
MrCase>
Men men.. når det nu er sagt, så bliver det dyrt at få en plasma der ville være velegnet til games (læs:med høj opløsning), hvor alle lcd'er jo kører med en herlig opløsning... de er til gengæld så ikke lige så hurtige i deres.. opdateringshastighed.

Responsetiden er er allerede rigtigt langt nede på de gode modeller (Philips eks.). Det tv, jeg selv har kig på fra Philips (42PF9986 LCD), har en responsetid på 12ms, hvilket betyder, at der ikke vil noget ghosting.
What is the Matrix?
WehnerWehnerSkrevet 28/02-05 13:36 
Er jeg helt galt på den, når jeg mener, at man med fordel kan vente et par år med både plasma og lcd, da teknologien endnu er så ny, at der stadig bliver gjort meget mærkbære fremskridt hvert år?

Jeg har ikke forstand på det tekniske, men jeg hader at komme til at købe teknologi for tidligt.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Zzap!Zzap!Skrevet 28/02-05 14:29 
Du kan altid vente, men der vil blive ved med at ske store fremskridt inden for displayteknologi de næste mange år, så det er bare spørgmålet om du vil undvære en ny skærm så længe.
Teknologiudvikling har det med at komme i ryk, hvor der er liniær udvikling mellem rykkene. Det er svært at spå om hvornår en ny og klart forbedret teknologi kommer på markedet, men personligt tror jeg der går en 4-5 år før der sker noget afgørende inden for feltet (Oled?).
Born to kill space
nerosnerosSkrevet 22/08-07 12:27 
Uden at have læst ovenstående indlæg springer jeg lige midt ind i det hele og spørger lidt til et nyt køb af fladskærms TV.

Jeg tænker på at købe et Samsung et af dem til en 5000-7000kr eller der omkring. Det skal lige siges at jeg har ikke en dart forstand på den slags så derfor det her måske dumme spørgsmål.

Da jeg jo har en del ældre konsoller ville det jo være for dumt hvis jeg f.eks ikke kan tilslutte min Saturn, Snes, Megadrive osv. Så kan man det? Jeg skal jo hovedsaligt bruge Tv'et til min Saturn og XBOX 360 ;D!

Håber nogen gider at hjælpe lidt selvom der sikkert er sådan et indlæg et eller andet steds.
Bashful Neophyte
NaieraNaieraSkrevet 22/08-07 12:36 
Det kan generelt ikke anbefales at købe HDTV til brug med ældre konsoller, og især ikke de billigere LCD TV der VIRKELIG sparer på skalering og anden billedbehandling. Dine gamle konsolspil vil ganske enkelt se ud af pommeren til på sådan et TV.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
nerosnerosSkrevet 22/08-07 12:47, rettet 22/08-07 12:47 
Snøft :-(! Nå men jeg havde ellers lige set lidt på denne her:

Link...
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 22/08-07 12:53 
Men hvad TV kan i så anbefalde hvis man vil spille både de ældre og nye konsoller i god billedkvalitet uden at det skal koste alt for meget?
Bashful Neophyte
Alf81Alf81Skrevet 22/08-07 12:58 
Jeg har lige snakket med Konsolkongen og han bruger en RGB-component box. Det skulle vist virke helt fint.
Ting om dét og pis.
NaieraNaieraSkrevet 22/08-07 13:05, rettet 22/08-07 13:07 
neros>
Men hvad TV kan i så anbefalde hvis man vil spille både de ældre og nye konsoller i god billedkvalitet uden at det skal koste alt for meget?

Det er stadig ikke idéelt til de ældre konsoller, men det er langt det bedste du kan få for pengene. Allerbedst ville være et godt fladskærms-TV til X360'eren og PS3'en, og så et godt 25" CRT TV til de gamle konsoller. Dit budget er lige et par tusinde for lille til at du kan få noget nyt og godt.

Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 22/08-07 14:09 
Alf81>
Jeg har lige snakket med Konsolkongen og han bruger en RGB-component box. Det skulle vist virke helt fint.
Hvor får man billigst sådan en?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Alf81Alf81Skrevet 22/08-07 14:13 
Hvad jeg har hørt, får man den ikke under 900,-
Ting om dét og pis.
nerosnerosSkrevet 22/08-07 14:26 
Evt. et link eller billede af fætteren?
Bashful Neophyte
Alf81Alf81Skrevet 22/08-07 14:32 
Og her går du:

http://www.av-connection.dk/?PNo=15-002&ML1=1&ML2=69&ML3=213&ML4=241
Ting om dét og pis.
nerosnerosSkrevet 22/08-07 15:04 
Takker ;-)

Hmm.. Det må jo være det man måske kunne gøre. Jeg har ikke plads til 2 fjernsyn ihvertfald. Jeg er også bange for at kærsten ikke vil tilade det ;-)

Når man nu så gerne vil have et fladskærms så er det måske en god mulighed. Andre der kan bekrafte at det er godt nok?
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/08-07 15:06 
Det kan jeg :p
Spiller nu: Phantasy Star IV
KTCKTCSkrevet 22/08-07 15:28 
Hvis vi er nogle stykker, kan jeg muligvis godt arrangere noget mængderabat på sådan nogle fætre.
Umiddelbar interesse? Ræk hænderne op...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 22/08-07 15:35 
Jeg tror ikke jeg ville give mere end 500 for sådan en, mon ikke de bliver billigere på et tidspunkt?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/08-07 15:36 
Tvivlsomt. Der findes vidst ikke ret mange andre på markedet.
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 22/08-07 15:40 
KTC>
Hvis vi er nogle stykker, kan jeg muligvis godt arrangere noget mængderabat på sådan nogle fætre.
Umiddelbar interesse? Ræk hænderne op...

Altså jeg er klar, men jeg skal jo så nok lige have mit TV først...Sååh når lønen går ind omkring d. 31 ;D!
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 29/08-07 23:00, rettet 29/08-07 23:01 
Jeg er stadig i vildrede omkring et køb af fladskærm. Da jeg ikke kan give mere end de 6000-7500kr for en skærm hvad er så det bedste mærke/TV at købe. Skal det være Samsung, Sony eller Phillips måske, eller er der andre? Det skal næsten kun bruges til at spille på ;-)!
Bashful Neophyte
NaieraNaieraSkrevet 29/08-07 23:25, rettet 29/08-07 23:25 
Spar lidt mere sammen, ellers vil der være stor risiko for at du fortryder dit køb.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HeroldHeroldSkrevet 29/08-07 23:34, rettet 29/08-07 23:35 
neros>
Jeg er stadig i vildrede omkring et køb af fladskærm. Da jeg ikke kan give mere end de 6000-7500kr for en skærm hvad er så det bedste mærke/TV at købe. Skal det være Samsung, Sony eller Phillips måske, eller er der andre? Det skal næsten kun bruges til at spille på ;-)!

Tag et Samsung, hvis du ikke vil bruge mere end det - tjek en butik, og se om det kan det du vil.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 30/08-07 00:44 
Det handler IMO om hvad man forventer af sin nye fladskærm - Man skal være klar over hvilke fordeler og ulemper der er ved at skifte til en skærm i den prisklasse du har kig på, fra en CRT-skærm (går ud fra det er det du har på nuværende tidspunkt). Jeg vil foreslå dig et Samsung af de tre mærker du nævner, da det er min overbevisning at du får mest for dine pengene. Men tag ned og se det i en forretning som Herold siger - hold øje med farver, kontrast, sort-værdier osv.

Jeg må da indrømme at jeg er lidt skuffet over mit fjernsyns kontrast, særligt med henblik på sort-værdierne, som det har svært ved at skille ad, men overordnet set, er jeg tilfreds med købet - især set i forhold til pris/kvalitet.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
nerosnerosSkrevet 30/08-07 08:18 
Ok tak skal i have. Jeg tror bare ikke jeg kan sparer mere sammen end det lige fortiden, men nu må vi se.

Jeg kan bare ikke forstå i mit lille hoved at man ikke kan få et TV der er godt nok til omkring de 7000kr? Hmmm...

Men det bedste ville nok være, at gå ned i en butik og se på det altsammen måske de også har noget på tilbud.

Men det er jo nok logisk at jo dyrer jo bedre ;-)!
Bashful Neophyte
RaGeRaGeSkrevet 30/08-07 08:40 
Spar sammen til et Panasonic plasma tv, jeg fortrød i hvert fald ikke skiftet fra lcd til plasma, der er en verden til forskel billedmæssigt.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
TurricanTurricanSkrevet 30/08-07 09:45 
neros>
Jeg kan bare ikke forstå i mit lille hoved at man ikke kan få et TV der er godt nok til omkring de 7000kr? Hmmm...

Jeg har prøvet det her med Gears of War, og en (ikke HD) selector fra TDC. GoW så simpelthen fantastisk ud, og RGB signalet fra selectoren var overraskende godt. Og så er vi da ikke langt fra de 7000,-

Tuneren og PC indgang fik jeg dog ikke prøvet, men jeg vil i hvertfald mene at det her er et ganske godt fjernsyn.

Panasonic TH-42PX7 - 7999,-
The Gods pause for a moment...
jaesjaesSkrevet 30/08-07 11:59, rettet 30/08-07 12:08 
Neros:
Når du nu spiller så meget retro, som du gør, har du reelt ikke noget valg, efter hvad jeg har fået fortalt - det *skal* være plasma, da spil i lav opløsning, som er blevet skaleret op, ligner bæ på alle LCD-skærme.

Så vidt jeg ved - nogen kan bare rette mig, hvis jeg tager fejl :)

EDIT: Ser at der også er foreslået et RGB-component-box. Måske også en mulighed, men så er der naturligvis lidt færre penge til selve fjernsynet.
nerosnerosSkrevet 30/08-07 12:20, rettet 30/08-07 12:23 
Ja RGB-component box kan jo bruges. Men så må jeg bare nøjes med at spille på min 360'er i en måned indtil jeg så har penge igen og kan købe den box. Sikke et lukssusproblem jeg har ;-)!

Det Panasonic Tv der ser jo også godt ud ihvertfald.
Bashful Neophyte
NaieraNaieraSkrevet 30/08-07 12:34 
Kan du finde lidt mere plads i budgettet er nedenstående et bedre TV. Det er den 'rigtige' udgave :) Bare uden digital tuner, men de indbyggede digitale tunere er også af latterligt lav kvalitet alligevel...

Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SolaegSolaegSkrevet 30/08-07 14:23 
Den tidligere model PV60 kan også fåes billigt lige nu...

hos Geco
NaieraNaieraSkrevet 30/08-07 15:04 
Og den er faktisk ligeså god :) Så hvis man kan leve med designet...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
nerosnerosSkrevet 30/08-07 15:46 
Ja det er da billigt, men TH-42 har jeg ikke plads til i mit lille spillerum så har jeg jo slet ikke plads til de andre konsoller ;D!
Bashful Neophyte
RaGeRaGeSkrevet 30/08-07 17:26 
Hvad med 37"?
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
nerosnerosSkrevet 30/08-07 23:20 
Nok nærmere 26 eller 32.
Bashful Neophyte
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig