X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Katastrofealarm i Kolding


Svar
BlossomBlossomSkrevet 04/11-04 08:30 
Det var dog lige godt vildt.

Der må da være nogen herindefra der kommer fra Kolding og omegn der kan fortælle os lidt om hvordan de har oplevet gårsdagens hændelse.

Jeg bor selv 17 km fra Kolding, og ca. kl. 17.30 lød der 2 kæmpe brag, og hele huset rystede..
Jeg styrtede ud i vores hal, da jeg troede der var sket noget ude i værkstedet, men min kæreste anede ikke hvad det var.

Først senere ringede vores medhjælper, som var til scanning på Kolding sygehus og fortalte hvad der foregik.
Han fortalte at da eksplosionerne kom, var det som om hele sygehuset lettede en meter, og sygeplejerskerne styrtede rundt, fordi loftet i røntgenafd. var faldet ned.

Jeg synes godt nok det er utroligt at der ikke er sket større menneskeskade.
det er selvfølgelig tragisk med den brandmand der døde, og de andre der er skadede, men når man tænker over hvor voldsomt det egentlig var, så synes jeg stadig det er utroligt.
Ruder og døre er sprængt i flere kilometers omkreds...

Største brand i Danmark i nyere tid..

Okay, så fik vi da prøvet det....
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 04/11-04 08:44 
Ja det må have været nogle ordentlige brag; mine forældre som bor lidt nord for Vejle kunne høre dem. Og de har hørt, at man kunne høre dem helt til Skanderborg.

Men ja det er utroligt, at der ikke er kommet flere til skade
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
SumezSumezSkrevet 04/11-04 08:56, rettet 04/11-04 12:47 
Man må også indrømme at det, jf. billederne, så voldsomt ud.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JuggernautJuggernautSkrevet 04/11-04 09:21 
Helt enig. Der var vist også en del der futtede af.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
PoulPoulSkrevet 04/11-04 09:24, rettet 04/11-04 09:25 
Bor midt i Kolding, men oplevede ikke ret meget af det, da jeg forlod byen lige efter arbejde og først vendte tilbage sidst på aftenen. Fik dog et glimt af fyrværkeriet da jeg forlod byen, og ja, det så flot ud. Lige nu sidder jeg på arbejde og kan se at flere ruder ovre på den anden side af gaden er røget.
SchwenSchwenSkrevet 04/11-04 10:37 
Jeg bor næsten 25 km væk og da den største eksplosion lød stod min dør og rystede! Vildt må man nok sige.
TLTLSkrevet 04/11-04 11:11 
Jeg var desværre for langt væk til at kunne mærke noget til det (Oksbøl øvelsestærrin). Det er sku godt at der ikke skete mere end der gjorde... :D
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
KeenKeenSkrevet 04/11-04 11:40, rettet 04/11-04 11:42 
de sagde i radioen imorges at det bare var nogle der skulle flytte en kasse men tabte den så fyrværkeriet i kassen sprang...

tvivler nu stært på at det var terror!
Per SPer SSkrevet 04/11-04 12:20, rettet 04/11-04 12:21 
Et par bemærkninger længere op er (var) meget lidt passende herinde. Vis respekt.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
JuggernautJuggernautSkrevet 04/11-04 12:23 
TL>
Jeg var desværre for langt væk til at kunne mærke noget til det (Oksbøl øvelsestærrin).

Det kunne faktisk høres så langt væk som i nærheden af Næstved.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
HyakotakeHyakotakeSkrevet 04/11-04 12:32, rettet 04/11-04 13:02 
Jordskælv i Danmark :-) 2.0 på Richterskalaen... det er godt at blive holdt lidt på tæerne. Det ligger ikke fjernt at noget lignende kan ske i den nærmeste fremtid.

EDIT: Har læst lidt op på nyhederne, og synes måske politikerne er lige lovligt hurtige på aftrækkeren. Før der overhovedet er undersøgt noget i sagen om årsagen er de ude med lovkrav.

Jeg ser da også gerne at sådanne potentielt farlige lagre flyttes ud af beboelsesområder, men det ser jo ud til at firmaet (trods sin fine ISO-certificering) er nogle rigtige banditter, hvis det viser sig, at de i stedet for det godkendte lager på 300 tons har opbevaret 2000 tons. Hvis det er dét, der er gået galt, er det jo ikke ISO-lovgivningen, der er forkert og skal devalueres.

Det er i tråd med de våbenlagre, der sprang i luften i Irak. Sprængstoffer/våbenlagre og beboelse/bebyggelse er nok en af de ringeste kombinationer man kan forestille sig.
APHAPHSkrevet 04/11-04 17:46 
Jeg bor i Kolding, men arbejder små 15 km uden for byen. På vej hjem fra arbejde hørte jeg kort i radioen hvad der var sket, men jeg må godt nok indrømme at jeg fik et chok da jeg kom ind til i byen.
Hele Seest var dækket af sort røg, og der stod store flammer over N.P Johnsens. Over alt var der politi, brandfolk og ambulancefolk og hjemmeværnet havde afspæret næsten hele bydelen.
Da jeg kender flere der bor i området, var jeg selvfølgelig nervøs for om der var sket dem noget. Heldigvis har personskaderne været små taget ulykkens omfang i betrakning.

Da fabrikken eksploderede ved 6 tiden, var jeg nede i gågaden sammen med min kæreste. Det kom to brag lige efter hinanden, der var så høje så man overhoved ikke kan fatte det, enkelte butiksvinduer blev endda blæst ud af trykbølgen, påtrods af at det ligger 3-4 km fra fabrikken. Helt utroligt omkom ingen ved den eksplosion...
Spiller nu: Civilization IV, Halo 3, Everybody's Golf: World...
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 04/11-04 18:15 
Det kunne høres her, lidt vest for Skanderborg.
Så igår på TV, at folk på Sjælland omkring Korsør kunne høre det - godt 150 km. væk.
Det er uhyggeligt, sådan noget. Kender selv 2 der bor omkring Kolding i Strandhuse. Heldigvis døde "kun" én, men selvfølgelig sørgeligt.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 04/11-04 18:42 
Krysantemum-bomber... er de ikke ulovlige i Danmark? Eller fabrikken har måske produceret dem til eksport? Eller...?
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig