X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Star Wars - Anakin som Force Ghost Thing


Svar
HyakotakeHyakotakeSkrevet 01/10-04 16:52 
STAR WARS SPOILERS KAN FOREKOMME (MEN VI HAR DA ALLE SET DEM!)

Som bekendt har Lucas ændret i "Return of the Jedi", så det i stedet for den "gamle" Anakin i kåbe er den unge Hayden Christensen-udgave, som er i den nye version i slutningen, hvor de tre Jedi-ånder hylder rebellernes sejr.

Jeg mener, det ændrer markant ved Darth Vaders skæbne og synet på ham.

Argumentet for at lave scenen om, skulle være, at spøgelset afbilleder den sidste "udgave" af personen som han så ud da han "forlod" den lyse side af Kraften. Obi-Wan er gammel, som han ser ud i "A New Hope" og Yoda ligner sig selv (man har jo aldrig set ham som helt ung i filmene).

Hvis dette argument er sandt, betyder det, at Anakins sidste gode øjeblik er i "Revenge of the Sith" (Star Wars 3) umiddelbart før han tager den mørke side til sig og bliver Darth Vader. Det fejer totalt af bordet, at Anakin i den gamle version af "Return of the Jedi" angrer sine synder overfor Luke og dermed dør som en "god" Jedi, portrætteret ved, at han fremstår som "gammel" ånd.

Er I enige i min fortolkning?
JmogJmogSkrevet 01/10-04 17:33 
Ja.
Per SPer SSkrevet 01/10-04 17:49 
Hvor er jeg bare glad for at jeg har gemt mine Laserdiscs af den restaurerede ORIGINALE trilogi.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
DizzyDizzySkrevet 01/10-04 17:51 
Jeg har godt nok ikke laserdisk udageven, men kun vhs udgaven, men hvor bliver man fristet til en hvis ulovlig handling ;D
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
HyakotakeHyakotakeSkrevet 01/10-04 18:01 
Ja, Dizzy, og så er "handlingen" ikke engang ulovlig...

fra apg:
I henhold til ophavsretsloven er det tilladt at fremstille digitale kopier af film og musik til sit eget personlige brug indenfor sin husstand. Det er kun tilladt at fremstille en kopi, når kopieringen sker på grundlag af et originalt eksemplar udgivet med rettighedshaverens tilladelse.

Så du kan roligt kopiere dine VHS-udgaver over på brændbare DVD'er :-)
JmogJmogSkrevet 01/10-04 18:02 
Per S>
Hvor er jeg bare glad for at jeg har gemt mine Laserdiscs af den restaurerede ORIGINALE trilogi.

Hvor er jeg enig. Dem skiller jeg mig aldrig af med. På DVD-udgaverne har de også fiflet med lyden. De er åbenbart kommet til at bytte om på de to surroundkanaler når det kommer til Williams fremragende musik og en af Tarkins replikker er i et par sekunder alt for lave. Det er selvfølelig småting, men det er nu rart at vide at man på LD har filmene i komplet uændret stand.
JmogJmogSkrevet 01/10-04 18:03 
Tror mere han tænkte på DVD-bootlegs baseret på laserdisc-udgaverne.
BeanoBeanoSkrevet 01/10-04 18:43 
Hyakotake>
Er I enige i min fortolkning?

Noget stort skifte ser jeg ikke... Jeg ser mere ændringen som noget der gør historien mere konsistent i forhold til i den originale version.

Hvis man husker så forsvinder både ObiWan og Joda's lig efter de dør og de bliver begge ophævet til åndelige væsner som de var da de døde. Vader/Anakin's krop forsvinder derimod ikke (liget brændes af Luke) fordi han var på den mørke side på dødstidspunktet. Alligevel ophøjes han i den oprindeligt udgave til åndeligt væsen som gammel mand.
Noget som mange fans har undret sig over før :)

Så på den måde er det mere "korrekt" at have en ung Anakin (som han var da han stadig var god) blive ophøjet til ånd.
Ellers skulle Vaders lig være forsvundet i stedet for at blive brændt - så ville pengene også passe :)
The DaneThe DaneSkrevet 01/10-04 19:34 
At Vaders/Anakins lig ikke forsvinder kan ganske enkelt forklares ved at størstedelen af hans krop er mekanisk/bionisk. Det ville vel næppe forsvinde selvom han selv gjorde det.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
BeanoBeanoSkrevet 01/10-04 21:37 
Nu kan det jo diskuteres hvor meget at Vader der rent faktisk er mekanisk (mon Ep. III vil løfte sløret for dette ?) men når Luke holder et Jedi bigravelsesritual (samme som Qui-Gon) for faderen er klart ikke bare for noget mekanik.
Der er heller ikke den mindste antydning af at hans menneskelige del forsvinder i filmen.
JmogJmogSkrevet 01/10-04 23:07 
Beano>
Hvis man husker så forsvinder både ObiWan og Joda's lig efter de dør

Forsvinder Jodas lig også? Er du sikker på det? Det er i hvert fald ikke en generel jedi-ting, for Qui Gon Jin dør på gammeldags maner.
CoreCoreSkrevet 01/10-04 23:24 
Måske er det deres sidste Jedi-trick. Både Yoda og Obi Wan er jo fuldt ud indstillet på at smide sutterne og danse ind på de evige Jedi-marker, hvorimod Qui Gon dør mod sin vilje. Selvom det ikke forklarer hvorfor Vader ikke fader ud, for han virker da også rimeligt afklaret med situationen...
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 02/10-04 00:23 
Per S>
Hvor er jeg bare glad for at jeg har gemt mine Laserdiscs af den restaurerede ORIGINALE trilogi.

Og, f**k hvor er jeg ærgelig over at jeg solgte min laserdisc udgave er 97' trilogien som den allermest cooleste udgivelse. Box-version og som den eneste udgave med Dolby Digital 5.1 / AC3 .... Selvom dvd-boxen er fed nok, er der intet der slår et cover og tilhørende læder-box på 12".
Men der var jo ingen af jer der bed på da jeg havde den til salg, hehe ;-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
BeanoBeanoSkrevet 02/10-04 09:38 
Jmog>
Forsvinder Jodas lig også? Er du sikker på det? Det er i hvert fald ikke en generel jedi-ting, for Qui Gon Jin dør på gammeldags maner.

Ja, Joda forsvinder - det ser man tydeligt i episode 6.

Enig med at det ikke er en generelt Jedi ting pga. Qui-Gon - måske skal en Jedi nå et specielt "niveau" eller lign. før det sker.
BeanoBeanoSkrevet 02/10-04 09:42 
Core>
Selvom det ikke forklarer hvorfor Vader ikke fader ud, for han virker da også rimeligt afklaret med situationen...

Afklaret ja som menneske - men han er nødvendigvis ikke tilbage på den lyse side. Man kan jo ikke bare sårn "flip-floppe" med "kræften" :)
LessCDTLessCDTSkrevet 04/10-04 22:32 
Nu har kræften jo også en masse underlige sider. Det er i hvert fald altid kraften der bliver refereret til, som begrundelse for en mystisk hændelse i universet.

Palpatine er jo åbenbart også så "inkarneret" jedi, at hans sjæl kan rejse over til hans kloner, og "fæste" sig i dem....

Jeg tror, at der er mange uopklarede gåder i universet, som vi aldrig vil få svar på.
Én beskidt sok kommer sjældent alene!
BeanoBeanoSkrevet 04/10-04 22:49 
LessCDT>
Palpatine er jo åbenbart også så "inkarneret" jedi, at hans sjæl kan rejse over til hans kloner, og "fæste" sig i dem....

Hvad mener du ?
tastasSkrevet 04/10-04 22:53 
Han referer til tegneserierne/bøgerne som skulle forgå efter filmene.
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
BeanoBeanoSkrevet 04/10-04 23:05 
Nårh ok, det forklarer jo lidt :)
HyakotakeHyakotakeSkrevet 08/10-04 00:18 
Ah, så fik jeg set DVD-boxen fra ende til anden, og noget er sket, som jeg ikke havde regnet med; jeg har accepteret, at Lucas har skiftet Anakin ud. Det passer ganske udmærket, og som Beano siger "man kan ikke bare flip-floppe med Kraften"... at Vader så alligevel angrer er altså slet ikke nok. Han er som Darth umiskendeligt tabt til den mørke side, men derfor kan han da godt lige indse, at han har været en skidt knægt, før han tager sit sidste åndedrag.

Det var åbenbart et alt for omstændigt arbejde at rette det i credit-sektionen (kapitel 50 på DVD'en), for Sebastian Shaw er stadig krediteret som Anakin Skywalker, og Hayden Christensen nævnes intetsteds... sloppy work :-)
SumezSumezSkrevet 08/10-04 11:11 
Boba Fett har også fået en anden stemme, men det er vel næppe heller nævnet, så.

Det største kritikpunkt synes jeg sådan set er det med at Greedo skyder først. Jeg har ikke noget imod at de ændrer det, or det har ingen reel indflydelse på filmen, men det arbejde de har lavet er godt nok ringe. Det ser vildt dumt ud..
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HyakotakeHyakotakeSkrevet 09/10-04 00:56 
Jeg havde læst om Bobas ændrede stemme, men lagde faktisk slet ikke mærke til det. Han har jo også kun ganske få replikker, så vi er nede i de helt små petitesser.

Ja, Greedo skyder stadig først, men det har da hjulpet gevaldigt, at der kun er 2 frames mellem Greedos og Han Solos skud. Solo bibeholder en god del af sit ægte "scoundrel"-image, da han ikke reagerer i forsvar, men det er så en temmelig åndssvag ting, at Greedo misser med MANGE centimeter, når han sidder max. 1 meter fra Solo og har pistolen helt oppe i snotten på ham. Den gamle, originale, politisk ukorrekte version er stadigvæk klart at foretrække. :-)
WehnerWehnerSkrevet 17/10-04 01:55 
Har lige set alle tre i rap og det var lækkert. Det holder helt klart, at Boba nu snakker med Australsk/New Zealand-accent. Jeg lagde meget mærke til det, men nu vidste jeg det også...Hr. Christensen passer også perfekt ind.

Eneste klagepunkter er den evindelige Greedo, og så har jeg altid personligt foretrukket den gamle Sarlaac (spelling?), som jeg synes var creepy. Den nye er godt lavet, men ikke nær så skræmmende.

Wesa won!
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
jaesjaesSkrevet 17/10-04 02:05 
Jeg har ikke set den herinde før, så derfor må det næsten være tid til http://www.penny-arcade.com/view.php3?date=2004-09-22&res=l]This Isn't Your Father's Trilogy[/LINK]" target="">This Isn't Your Father's Trilogy.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig