X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

http://www.playright.dk/billeder/artikler/metroid_head_04.jpg" BORDER = 0>
Det er bekendt for de fleste, at Samus Aran er den kvindelige hovedperson i Metroid-serien. Hun er ikke blot spilhistoriens første rigtige heltinde, hun er i dag også mediets mest unikke kvindelige hovedperson. I modsætning til Lara Croft og andre populære heltinder, er det ikke kvindelige former og sex-appeal, der gør Samus populær. Hun nedkæmper monstre de fleste mandlige hovedpersoner ville tabe til, og løser opgaver mandlige hovedpersoner ikke ville have hjernen til. Det gør hun uden at skilte med sit køn - kun få gange har hun smidt dragten og hjelmen, for at vise sine former og sit lyse hår. Hun havde bevist sit værd, før nogen vidste, at hun var kvinde, og egentlig spiller hendes køn ingen særlig rolle i spillene.

Kun i Metroid Fusion er der egentlig dialog, vi hører sjældent Samus tale, og først i Metroid Prime-spillene blev hendes køn jævnligt fremhævet med referencer til the huntress, og via refleksioner i hjelmens visir. Det er ikke hendes køn, der er centralt for spillene, men i stedet hendes evner. Hun er menneske, men opvokset blandt chozo-folket - en oldgammel fuglelignende race med en intelligens der overstiger menneskehedens. De har overdraget hende deres blod, og derfor også deres evner, og de har lavet en dragt, der beskytter hendes skrøbelige menneskekrop.

http://www.playright.dk/billeder/artikler/metroid_samus.png" BORDER = 0>

Dragten er det måske vigtigste element i spillene; det er dragten som repræsenterer vores evolution og lyst til at lære nyt - det er den, der gør det muligt for Samus’ evner at vokse, og som derfor muliggør udforskningen. Konkret foregår læringen ved at dragten optager de chozo-artefakter spilleren finder, hvormed dens egenskaber og fremtoning ændres. Når Samus lærer nyt, gives spilleren nye muligheder for progression i sin udforskning - verdenen ses i et nyt lys, og problemerne kan og skal anskues fra nye vinkler.

Listen af chozo-artefakter som Samus finder er lang, og forskellig fra spil til spil. Den mest populære genganger er formentligt Morph Ball. Med den kan Samus rulle sig
sammen til en lille kugle, og komme frem hvor pladsen er trang. Med variationen Spider Ball kan hun tilmed klistre sig til vægge - da den opnås i Metroid II: Return Of Samus åbnes der betydeligt op for udforskningsmulighederne. Endda så meget at Retro Studios, da de genindførte Spider Ball i Metroid Prime, valgte at begrænse den til at køre på særlige skinner. Hertil kommer forskellige typer hop, hurtigere løb, mere modstandsdygtige dragter og et væld af forskellige våben.

Dem kan hun takke sin militære træning for, at hun kan håndtere, men af profession er Samus Aran dusørjæger og arbejder freelance for den galaktiske føderation. De spiller dog ingen stor rolle i spillene, og udsteder kun få af hendes opgaver. De fleste påtager hun sig mere eller mindre frivilligt. Hun har igennem spillene meget lidt kontakt til den galaktiske føderation - ja faktisk meget lidt kontakt til nogen som helst. Netop ensomheden i spillene er da også værd at bemærke, fordi den er en væsentlig bidragsyder til stemningen i et Metroid-spil.

Samus arbejder alene, hun har ingen backup - hun er backup for andre - og hun ankommer altid, når det er for sent. Når al civilisation er udryddet og kun hendes modstandere er tilbage. Det er en ensomhed der har præget de fleste Metroid-spil, og en ensomhed der er afgørende for den stemning et Metroid-spil skal være præget af. Beviset er i Metroid Fusion, hvor stemningen spoleres af Samus’ mange samtaler, og i Metroid Prime: Hunters hvor hendes status som galaksens eneste navngivne dusørjæger ophører, da hele seks konkurrenter tilføres og et stemningsskift følger efter. Det hæmmer samtidig spillets historie, og medvirker til at gøre de to titler til seriens svageste spil. Set over hele serien er historien ellers, trods sin umiddelbare simplicitet, både detaljeret og flot sammensat.


http://www.playright.dk/billeder/artikler/metroid_ship.png" BORDER = 0>

Ikke helt alene
Selvom Samus Aran oftest er alene, så har hun venner i og udenfor galaksen. Nærmest står hendes tidligere officer på militærakademiet, Adam Malkovich, som desværre dør i tjeneste. For at hædre ham opkalder Samus i Metroid Fusion sin skibscomputer efter ham. Rundt omkring i galaksen er der også venligtsindede væsner, som de næsten nuttede Etecoons og Dachoras der flere gange har reddet Samus’ liv og tilmed lært hende nye manøvrer, samt luminoth-racen som Samus redder fra udryddelse i Metroid Prime 2: Echoes.
http://www.playright.dk/billeder/artikler/metroid_friends.png" BORDER = 0>
Hertil kommer en række tegneserieudgivelser, der har digtet videre på historien i spillene, men de betragtes generelt ikke som tilhørende den rigtige historie om Samus Aran.

Langt væk fra galaksen, er Samus blevet set sovende i Super Mario RPG, kæmpende i Super Smash Bros. og Super Smash Bros. Melee, mens hun optræder uden chozo-dragt i Super Smash Bros. Brawl til Nintendo Wii. Man kan frygte, at det bliver fremtiden for Samus - at smide det meste af tøjet ligesom spilmediets andre kvindelige hovedpersoner.



http://www.playright.dk/billeder/artikler/metroid_zerosuit.jpg" BORDER = 0>