Arcadespil har haft en altafgørende indflydelse på spilmediet siden det for alvor slog igennem. Det var i første omgang med
Pong og senere
Space Invaders samt
Pac-Man at computerspil voksede sig store. Succeser som de nævnte satte gang i spilindustrien i takt med at arcademaskiner i slutningen af 70'erne og starten af 80'erne dukkede op overalt. I butikscentre, på grillbarer og i deciderede spillehaller var der utallige arcademaskiner i både vesten og Japan.
Udviklere som Sega, Capcom, Konami og Namco dominerede de japanske udgivelser, som i de fleste tilfælde overgår de amerikanske. Her var især Atari dog dominerende i begyndelsen, ligesom Williams og senere Midway også var aktive. Kendte figurer og serier så deres første lys som arcadespil. Det gælder blandt andet Mario og
Donkey Kong i spillet af samme navn.
Arcadespil var en lukrativ forretning op gennem 80'erne, hvor titler som
Galaga,
Out Run,
Gauntlet,
Bubble Bobble,
Double Dragon og
Ghosts'n Goblins var blandt de mest populære. Omkring 1990 begyndte tingene at gå i stå, men blev hurtigt skudt i gang igen med
Street Fighter II, der endte som et af de mest populære og mest kopierede arcadespil nogensinde. At alle forsøgte at kopiere de samme spil førte til en ensretning, hvor alt andet end racerspil, skydespil og kampspil stort set blev ignoreret.
Kort efter gjorde 3d-grafikken sit indtog, hvilket især Sega formåede at udnytte med racerspil som
Virtua Racing og især
Daytona USA og senere
Sega Rally, der dengang var utrolige for sin tid. Det var da også kun Sega, der valgte at satse på den dyre teknologi, hvormed de øvrige firmaer begyndte at hænge efter.
Da
PlayStation kom på markedet i midten af 90'erne var der således ikke længere noget stort, teknisk spring mellem arcadespil og konsolspil. Kombineret med andre årsager førte dette reelt til enden for arcademarkedet, der sidenhen stort set kun gik nedad. Sega og tildels Namco forblev som foregangsmænd i arcadebranchen, mens de fleste af de øvrige firmaer fandt mere udbytte i at udvikle spil til konsollerne. Med tiden er de fleste arcadesystemer blevet baseret på populære konsoller for at sikre hurtige konverteringer, hvormed det sidste, tekniske forspring helt er forsvundet.
I de sidste år er der igen kommet en smule liv i arcademarkedet. Dette er primært sket ved at nedskære produktionsomkostningerne, hvormed et firma som Sammy i samarbejde med Sega og SNK mener at kunne tjene store penge på nogle af de asiatiske lande, der ikke er så langt fremme i udvikling som Japan. Enkelte højprofiltitler som
F-Zero AX og
Out Run 2 udgives stadig, omend det er åbenlyst, at de fra starten er udviklet med konsolkonverteringer in mente.