X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Metal i parken


Svar
CoreCoreSkrevet 21/04-04 09:50 
Hvem skal over og se Slipknot med Metallica som afterparty i parken her i Maj. Og er der nogen der har hørt noget officielt ang. det tredje band der spiller ?

Jeg har en idé til en mulighed for hvem det kunne være, det er dog kun mit eget tankespind den er opstået i, og så lige tilsat en lille portion ønsketænkning. Men da Slipknot blev offentliggjort som værende det ene opvarmningsb... Se hele indlægget
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
73 emne(r).
« < 1 2

Svar
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 25/04-04 14:57, rettet 25/04-04 15:09 
Cronoss>
Nu siger du alternative metal, og det vil jeg da også meget hellere gå med til end Nu-metal.

Min pointe er jo netop, at det bare er forskellige ord for den samme genre.

KoRn ligger op af hardcoregenren (naturligvis ikke hardcore punk), fordi har mange af de samme tendenser som f.eks. Deftones.

Hardcore er jo en forkortelse for hardcore punk. Når man siger metalcore eller deathcore er det jo netop en betegnelse for musik der, respektivt, blander metal med hardcore punk eller dødsmetal med hardcore punk.

Men siden du åbenbart har en helt anden definition af genren "hardcore" gad jeg godt vide hvordan den lyder?
(...)
CoreCoreSkrevet 25/04-04 15:15 
Jeg ved ikke hvor meget du skal lægge i den artikel der, for nu har "The guru og Nu-metal" sjovt nok også produceret for Sepultura, Slayer, Atrocity, Death og adskillige andre dødsmetal- og trash-bands, og at definere Deftones og Slipknot som værende i den samme genre, viser jo at folks opfattelse af ordet Nu-metal er HELT galt på den, når to bands bliver puttet i samme genre burde man jo kunne forvente at deres musik bare ligner hinandens lidt, og det syntes jeg nu ikke man kan sige om de to her.
Og hvad så med bands som Faith No More, Rage Against the machine, One minute silence, Clawfinger, Infectious Grooves, Sugar Ray, Skatenicks, Dog Eat Dog, Biohazard osv, de lever alle sammen op til de nævnte kriterier, og alle sammen har sjovt nok eksisteret flere år før ordet Nu-metal overhovedet kom på den første misundelige norske kirkenedbrændende black-metal-entutiasts overmalede læber. Jeg tvivler på at der overhovedet er nogen der har en præcis definition af hvad ordet indebærer, og et eller andet sted så er man (mig selv inklusiv) endt med at bruge ordet om hele den nye bølge af metal-navne, som ikke kan defineres under nogle af de "old school"-genrer som trash, death, black, speed, industrial, goth osv...

I øvrigt vil jeg lige give "folk" ret i at Korn ikke er hardcore-metal, og Fear factory BESTEMT ikke er nu-metal.

Eksempler på Hardcore-metal-bands:

Sick of it all,
Biohazard,
Agnostic front,
Madball.

:-D
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
CronossCronossSkrevet 25/04-04 15:58 
KoRn bruger deres guitare lidt ala hardcore - det var sådan set den eneste relation de har. Som sagt er KoRn vel en form for "voldsom emo-core".

Den artikel du finder er jo i alle tilfælde heeelt galt på den.
At benævne Amen som Nu-metal er bare dumt, det er jo klart punk. Om det er godt eller dårligt gør ikke så meget, det er jo tydeligt at det ikke har nogetsomhelst med eksempelvis Limp Bizkit at gøre.

Hvis vi betegner nu-metal som folk der har arbejdet sammen med Ross Robinson, så kommer vi jo langt ud. Han har produceret mange af den slags plader, men han er en dårligt producer, og har i mine øjne kun produceret eet rigtigt godt album lydmæssigt (KoRn - Life is Peachy)

Det er umuligt at definere KoRns musik, det gamle er vel groove-metal, og det nye er, som jeg sagde, en form for emo-core med stænk af noget hårdere.
CronossCronossSkrevet 25/04-04 16:01 
Fox McCloud>
Cronoss>
Nu siger du alternative metal, og det vil jeg da også meget hellere gå med til end Nu-metal.

Min pointe er jo netop, at det bare er forskellige ord for den samme genre.



Seriøst, du KAN da ikke mene at alternative metal og nu-metal er det samme? Hvad med Faith no More, Fugazi, Glassjaw og lignende?
CoreCoreSkrevet 25/04-04 16:06 
Kom så alle sammen, mig og Cronoss mod rov ! :-D
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 25/04-04 16:13 
Nu bliver der nævnt rigeligt med bands jeg ikke kender, så det er begrænset hvor godt jeg følger med ;-)

Men alt. metal og nu-metal er måske beslægtede, men er helt bestemt IKKE det samme. F.eks. er Tool alt. metal/rock og ikke i nærheden af nu-metal. Nu-metal er i mine ører ofte tung lyd blandet med poppet vokal.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
CronossCronossSkrevet 25/04-04 16:29, rettet 25/04-04 16:30 
Tjek link ;)

Lav et Nu-metalband
WehnerWehnerSkrevet 25/04-04 16:33 
Det er ikke engang løgn...LOL!
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 25/04-04 16:36, rettet 25/04-04 17:03 
Fox McCloud>
Men dermed giver du også BeMusic. ret, idet der under allmusic's beskrivelse af "Alternative Metal" står, at Nu-Metal bare er et andet begreb for selvsamme genre.

Nej, jeg gi'r dem ikke ret. Jeg sagde bare at den beskrivelse af Fear Factory allmusic kom med var bedre. Allmusic har ikke altid ret, men jeg synes ofte at de er bedre til at beskrive genrer end som så mange andre er.

Faktisk kan du slet ikke slå nu-metal op som genre dér. De forholder sig ikke til nu-metal som en genre på lige fod med eks. metal, rap-metal og funk-metal.
Nu-metal er en populær betegnelse for mange af de nye rock/metal bands med et "blødt" image der dukker op. Mange af dem er mere eller mindre mainstream/sell-out, og det er det der pisser metal folk af, fordi det nu-metal hø spolerer det for andre rock/metal genrer.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 25/04-04 17:13 
Chronoss: Først og fremmest vil jeg gerne lige vide hvad du mener, når du siger hardcore, når det ikke er hardcore punk du hentyder til? Hardcore hvad?

Cronoss>
Hvis vi betegner nu-metal som folk der har arbejdet sammen med Ross Robinson, så kommer vi jo langt ud.

Nu står der jo heller ingen steder, at alt hvad Ross Robinson har arbejdet med er Nu-Metal. I artiklen står der bare han er Nu-Metallens fader, fordi han har arbejdet med mange bands, der hører under denne genre, men Slayer, Death og lignende bands som han, ifølge Core, har produceret for, har jo intet med genren at gøre.

Seriøst, du KAN da ikke mene at alternative metal og nu-metal er det samme? Hvad med Faith no More, Fugazi, Glassjaw og lignende?

Nu er Faith No More det eneste band jeg for alvor kender der og dem vil jeg da placere under alt/funk-metal.

For mig at se ligger problemet i, at vi ikke har en klar definition af hvad Nu-Metal er. Når man på en meget omfattende musikdatabase som Allmusic ikke kan slå op under "Nu-Metal", men det derimod kun nævnes kort under "Alternative Metal" sektionen, så må det da være fordi der en vis usikkerhed omkring hvordan man skal definere genren eller fordi det er en slags slang for alt-metal. Det er derfor jeg nu spørger, som jeg har gjort tidligere i tråden, hvordan betegner man helt præcist "Nu-Metal"?

Refererer det, som jeg skrev tidligere i tråden, til det allermest radiovenlige indenfor metal-genren eller hvad er "opskriften"?
(...)
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 25/04-04 17:28 
Som du selv skriver så er selv allmusic i tvivl, og ingen kan give en præcis definition, så havde du regnet med, at nogen her på P:R havde en lille gylden lommebog, med regler for hvad der er rigtigt og forkert? ;-)
Navnet kommer jo af at det er nye bands som hitter lige "nu" (hvis jeg må sige det på den måde). Ofte kan man ikke bare lige bestemme genren, når nogle bands kommer frem med noget som ikke passer ind i andre genrer. Det kommer til at tage tid, og det gør det bestemt ikke nemmere, når der bliver brugt elementer fra metal, rock, rap, funk, hardcore, hip-hop, grunge, pop, disko, you name it ....
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
CronossCronossSkrevet 25/04-04 17:29, rettet 25/04-04 17:31 
Jeg har skrevet den eneste opskrift jeg kan give dig.

Pointen ER jo netop at det er dumt at snakke om Nu-metal, da det egentligt blot er et nedlandende udtryk om bands man ikke kan lide.
Jeg ville aldrig selv definere et band som nu-metal.

Hardcore er en ret generel genre, hvoraf man så kan sige hardcore punk, emo-core, metalcore og den slags. En mere "rodet" musik, der ikke behøver at lyde ligeså rent som old school 80´er rock.
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 25/04-04 17:57 
Cronoss>
Pointen ER jo netop at det er dumt at snakke om Nu-metal, da det egentligt blot er et nedlandende udtryk om bands man ikke kan lide.

Det er det jo så ikke, når den samlede musikbranche ofte bruger udtrykket til at beskrive et band's lyd. Det er da en stilart i en eller anden form, hvadend det så betyder det samme som alt-metal, er en variation af dette eller noget helt tredje.
Og om du vil det eller ej, så kommer du ikke uden om, at KoRn idag og om 10 år vil blive betragtet som værende pionerer for netop Nu-Metal genren. Jeg har søgt lidt på nettet og fundet utallige musiksider, der kommer frem til samme konklusion, men ligesom med de andre sider jeg har linket til, vil du nok bare sige "det er en dårlig side" eller "de er utroværdige". Hvor er dine kilder om man må spørge?
(...)
CronossCronossSkrevet 25/04-04 18:04 
Du har stadigvæk ikke fortalt mig hvad DIN beskrivelse af nu-metal er. Samtidig har ingen af dine websider forklaret andet end "Nu-metal er disse bands!". Der står jo intet om hvordan musikken er.
CoreCoreSkrevet 25/04-04 18:04 
Fox McCloud>
når det ikke er hardcore punk du hentyder til? Hardcore hvad?

Hardcore i sig selv er som sagt også en genre, hvoraf de bands jeg nævnte tidligere, hører hjemme...

Fox McCloud>
Nu står der jo heller ingen steder, at alt hvad Ross Robinson har arbejdet med er Nu-Metal.

Da jeg selv fremhævede det som argument, så var det nu mere for at vise ligegyldigheden i den artikel du citerede...

Fox McCloud>
Nu er Faith No More det eneste band jeg for alvor kender der og dem vil jeg da placere under alt/funk-metal.

Altså alternativ funk metal ? eller placerede du også lige Faith no more i Nu-metal-genren, da du jo mener at der ikke er den store forskel på Alt.- & Nu-metal ?
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
CoreCoreSkrevet 25/04-04 18:07 
Fox McCloud>
Og om du vil det eller ej, så kommer du ikke uden om, at KoRn idag og om 10 år vil blive betragtet som værende pionerer for netop Nu-Metal genren.

Netop fordi at ordet i manges forstand dækker hele den nye generation af metal-bands, bands som spiller noget musik som KoRn fik til at få en masse opmærksomhed...
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
CoreCoreSkrevet 25/04-04 18:18, rettet 25/04-04 19:12 
Jeg har en idé, vi laver da selv lige nogle navne på nogle mere definérbare genrer, her er mine bud:

Slipknot, Mudvayne, American Head Charge, Coal Chamber:
"Kom-for-tæt-på-og-og-jeg-fyrer-dig-en-snotter-lige-i-masken-psycho-tråd"

Static X og lignende:
"200.000-stortrommer-maskingeværs-guitars-hold-dig-væk-banger-tråd"

Korn & lignende:
"Bass-strenge-nede-om-knæene-hævngerrig-incest-offer-jeg-håber-i-alle-
sammen-dør-voldsomt-røvsparker-tråd"

P.O.D. & Evanescence:
"Vi-er-nogle-aber-og-vi-syntes-at-alle-de-andre-bands-er-herrefede-og-vi-
prøver-at-lyde-som-dem-det-virker-bare-ikke-men-det-
kommer-nok-en-dag-bare-der-er-nogle-pop-tøser-der-gider-at-købe-vores-lort"

Kom selv med nogle flere...

:-D
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 25/04-04 18:50 
Cronoss>
Du har stadigvæk ikke fortalt mig hvad DIN beskrivelse af nu-metal er.

Smart måde at give den tilbage på...
Nu har jeg jo efterhånden gjort det klart, at hvis nu-metal ikke hører under alt-metal genren, så ved jeg virkelig ikke hvad den betegner. Når det er dig der påstår der er et skel, så er det vel også dig der må bevise hvori det ligger.

Ved at læse Allmusic's beskrivelse af "alternative metal" mere nøje, tror jeg jeg er kommet frem til en af årsagerne til vores strid. Tilsyneladende skelnes der mellem første og anden bølge af alternativ metal. Første bølge startede i slutningen af 80'erne og omfatter bands som er blevet brugt flere gang i denne tråd, såsom Faith No More, Soundgarden m.fl.
Det er anden bølge af alt-metal, som started omkring midten af 90'erne, som har fået prædikatet Nu-metal og som omfatter bands som KoRn, Limp Bizkit Slipknot m.fl. Men det er du vel stadig ikke enig i?

Samtidig har ingen af dine websider forklaret andet end "Nu-metal er disse bands!". Der står jo intet om hvordan musikken er.

Nej, men nu startede vores diskussion også bare med at handle om hvorvidt Korn var Nu-metal, og det bekræfter de links jo netop. Og det kan du vist ikke finde nogen links der kan dementere...
(...)
CronossCronossSkrevet 25/04-04 19:34 
Min...pointe....er....at....der....ikke....er...en...genre....der...hedder...Nu-metal...
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 25/04-04 19:44 
En pointe du valgte at skifte over på her til sidst i diskussionen, åbenbart.
(...)
CronossCronossSkrevet 25/04-04 20:00, rettet 25/04-04 20:04 
Nej, det har jeg jo sagt hele tiden.

HVIS jeg skulle definere genren (som du så gerne vil have mig til), så har jeg vist gjort det en tre-fire gange længere oppe i teksten. Selvfølgelig findes genren i ogm ed man bare kan sige at den eksisterer, men den eksisterer på et så tyndt grundlag at Nirvana og Soundgarden som sagt kunne betegnes som Nu-metal.
Derfor nævner jeg Stomped længere oppe i teksten, fordi det efter min mening er en del af en stor gruppe wannabe-bands som man så kan kalde hvad man vil. Calle sagde det glimrende med Mallcore.
CronossCronossSkrevet 25/04-04 20:03 
Cronoss>

Hvis man vil stille det så utroligt stereotypt op skal man jo sige at alle vrede/selvhads bands er Nu-metal. Hvilket altså gør Nirvana, Soundgarden og alt Emo-core til Nu-metal.

Sagde jeg i min allerførste post.
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 25/04-04 20:34, rettet 25/04-04 20:36 
Min...pointe....er....at....der....ikke....er...en...genre....der...hedder...Nu-metal...

Sådan lød det godt nok ikke i starten af diskussionen:

Nu-metal: Det danske band Stomped viser ret godt hvor ringe denne genre egentligt er. De har lavet et ærketypisk album i genren.

Men nu spørger jeg så: Hvorfor er KoRn Nu-metal, når de intet har til fælles med genren.

Det er faktisk nogenlunde der jeg vil hen, de fleste "nu-metal" bands bruger ikke 7-strengsguitarer, men det gør rigtigt mange hardcore-bands derimod

Så er det vel også fordi du fra start "kunne gå med til", at der er en genre der hedder nu-metal, men bare ikke at Korn er en del af den.

Mallcore, derimod, er jo netop et nedsættende ord og ikke en decideret genre.

Og når du siger, at de hersens danske Stomped har lavet et "ærketypisk" album i netop Nu-metal genren, så er det vel også fordi du mener genren er veldefinineret og du har et tydeligt indtryk af hvad den omfatter. Så eksisterer den da ikke på så tyndt et grundlag endda.
(...)
73 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig