X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Overophedning af PCen


Svar
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 06/04-04 06:53, rettet 06/04-04 08:01 
Hej!

I går aftes var det 3. gang jeg oplevede, at min computer pludselig bare slukkede. Ligesom de to gange før, slår den med det samme fra, hvis jeg øjeblikkeligt efter tænder for den igen. I går prøvede jeg så at gå ind i bios (efter at have ventet lidt) for at se hvad CPU temperaturen var på. Den var på 62 grader, et par minutter efter at computeren havde slukket.

Jeg har derfor overvejet, om det måske kan være på grund af overophedning, at min computer pludselig slukker af sig selv? Eller har i andre gode forslag til, hvad det evt kunne være?

Jeg ved godt at vores kære konsolforum efterhånden sejler i de her posts om folks PC problemer, men jeg vidste ikke rigtigt hvor ellers jeg skulle spørge

På forhånd tak

EDIT: Det er i øvrigt en Athlon XP 2600 med en ThermalTake Silent Boost monteret. Kabinettet er isoleret med måtter fra Webconsult, for at dæmpe støjen
MrCaseMrCaseSkrevet 06/04-04 08:57 
umiddelbart vil jeg sige at 62 grader er for meget...
Have you considered sucking less?
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 06/04-04 10:02 
Det tænkte jeg også... Men jeg forstår ikke helt hvorfor den kommer helt op i de grader, køleren burde sagtens kunne klare en XP2600
FanboyFanboySkrevet 06/04-04 10:08, rettet 06/04-04 10:08 
Maaske er koeleren defekt? Eller forkert monteret?

Min AMD koeler der fulgte med min processer, holder ca. min processer paa 45 grader hele tiden, og det er en AMD Barton 2800+.
KTCKTCSkrevet 06/04-04 10:30 
62 grader er højt, men så højt er det heller ikke. Prøv at se om din BIOS er sat til at slukke computeren ved en bestemt temperatur, og hæv den eventuelt. Du kan også prøve at køle din maskine bedre.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
CrishakeCrishakeSkrevet 06/04-04 10:39, rettet 06/04-04 10:40 
Hej, jeg har oplevet noget nær det samme, men den slukkede 3 gange og så kom der ellers bare røg op fra min Harddisk:P defekt. Jeg fandt ud af at det var min strømforsyning der ga for lidt strøm tror jeg nok. Den ødelagde mit Bundkort, Harddisk og min strømforsyning...

Så måske med at prøve med en anden PSU.

Ellers kan det jo også være som RTC siger: at du kan Prøve at se om din BIOS er sat til at slukke computeren ved en bestemt temperatur, og hæv den eventuelt. Du kan også prøve at køle din maskine bedre.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 06/04-04 11:38 
Min PSU burde sagtens kunne trække det, som er sat til maskinen. Jeg er ret sikker på, at det ikke er det. Det må næsten bare være køleren der ikke er monteret helt korrekt eller noget i den stil.
CrishakeCrishakeSkrevet 06/04-04 11:40, rettet 06/04-04 11:41 
Hmm, Jeg troede heller ik det var min PSU det var en ThermalTake med 400 watt.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 06/04-04 13:08 
Jeg er på ingen måde hardware-nørd, men det er da værd at undersøge, om du skulle putte en klat kølepasta på selve CPU-køleren.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 06/04-04 13:40 
Det har jeg. Spørgsmålet er nærmere, om jeg kan være kommet til at putte for meget på? Jeg har hørt, at det skulle opvarme CPUen mere end nødvendigt
KTCKTCSkrevet 06/04-04 14:04 
Lyder ikke logisk i mine ører...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 06/04-04 14:47 
Hvis man nu gerne vil erstatte sin kølepasta med noget af en bedre kvalitet, hvordan får man så nemmest den gamle af? Jeg er lidt nervøs for at begynde at pille ved det, når nu kernen af CPUen er så skrøbelig som den er
MrCaseMrCaseSkrevet 06/04-04 16:05, rettet 06/04-04 16:05 
så vi er altså alle rørende enige om at der intet problem er i at smide sådan noget lyd-isolerings materiale i sin maskine som der blev nævnt i åbnings-indlæget?
Have you considered sucking less?
HyakotakeHyakotakeSkrevet 06/04-04 16:34 
slet slet ikke :-)

jeg glemte bare at kommentere det... efter rådførsel med min fysikekspert er vi kommet frem til, at når du isolerer mod lyd isolerer du jo også mod varme...

så næste prøveballon vil være at fjerne det lydisolerende og se om ikke temperaturen daler af det (det vil jeg næsten tro den gør).
MrCaseMrCaseSkrevet 06/04-04 17:04 
se det var jo også hvad min ingeniør-hjerne ville have budt på... hvilket så leder videre til næste spørgsmål:

Skal man påtænke sig en extra køler hvis man smider lidt af det der isolering i (bare på den éne væg), hvis man nu f.eks kun har 1 HD og 1 CD-drev, 1 grafikkort (geforce3 TI) og en stille Glacier-cpu-køler?

...bare sådan rent hypotetisk... ;-)
Have you considered sucking less?
KoludaKoludaSkrevet 06/04-04 17:41, rettet 06/04-04 17:42 
Hvis der er nok Airflow gennem dit kabinet, burde den køler kunne holde den under 42 grader, sikker på du har fjernet det "plastic" der sidder på blæseren´s kobberbund inden du gav den køle pasta????

Kunne også lyde som om du måske har vendt den 180 grader , tjek om din CPU laver mærke i køle profilet i midten, og ikke ude i den ene side.

Ellers nyt pasta på, husk at bruge sprit eller andet til at rense kobberen helt ren, nyt pasta på og montere den igen, der kan ikke ske noget ved at der kommer for meget på, men der skal lige være nok til at dække coren helt.

Hvis ikke der er nok flow i kabinettet vil temperaturn dog blive så høj, at CPU køleren ikke kan holde den helt dernede.

Men havde samme køler på min AMD 2400 Barton , og den lå altid mellem 38-42 i min maskine som kører 24/7.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 06/04-04 18:11 
Nu har jeg haft køleren taget af, og den sad som den skulle. Der var også en tilpas mængde kølepasta på, så det var heller ikke det. Jeg har også prøvet at lade den køre uden de støjdæmpende måtter, og endda også med selve kabinettet åbent

Problemet er det samme :/

Jeg har opdaget, at min BIOS og ASUS Probe viser forskellige temperature. BIOSen er væsentlig højere, nogen gange er den faktisk helt oppe over 70 grader (når jeg lige har bootet), hvorimod ASUS Probe holder sig lige under 60 efter en gang intensiv Battlefield Vietnam.

Hvilken en af dem skal jeg stole på?
KoludaKoludaSkrevet 06/04-04 18:28 
Uanset hvad er der noget galt, den blæser SKAL kunne holde den under 45 grader, der er et eller andet helt galt.

Når kabinettet er åbent kunne jeg holde den helt ned under 38 grader, ville mene du skulle kunne holde den under 42 grader med åbent kabinet.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 06/04-04 18:35, rettet 06/04-04 18:35 
Nu har jeg kabinettet lukket, og ifølge Asus PC Probe ligger den rimelig stabilt på 46 grader

EDIT: Den daler en lille smule, men det er deromkring den ligger
tastasSkrevet 06/04-04 18:47, rettet 06/04-04 18:47 
KidCaffeine>
Det har jeg. Spørgsmålet er nærmere, om jeg kan være kommet til at putte for meget på? Jeg har hørt, at det skulle opvarme CPUen mere end nødvendigt

Det kan også godt ske. Jeg har prøvet at putte for meget på før, hvorefter jeg var nød til at pille køleren af igen, og fjerne lidt af kølepastaen. Det halverede lige temperaturen.

**EDIT: Nu var det altså heller ikke fordi at jeg havde smurt så meget på, at CPU'en svømmede i det, men der skulle åbenbart ikke meget til.
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
ChronoChronoSkrevet 06/04-04 18:49 
Min 1200mhz Athlon kørte helt stabilt ved 65-70 grader. Nu har jeg P4 og den er ikke helt så varm, men 65-70 grader er da fint for en Athlon. Min var også lydisoleret med skummåtter.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 06/04-04 19:02 
Nu ligger den på 43 grader ifølge Asus Probe. Hvis jeg går ud fra, at det er BIOSen der ikke oplyser den korrekte temperatur, er det her vel egentlig et rimelig realistisk niveau?
KoludaKoludaSkrevet 06/04-04 19:10 
Ja, med den blæser er det et mere normalt ;)
Det er helt som det skal være, intet at bekymre sig om så.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 06/04-04 19:11 
Så er det bare mærkeligt at min BIOS viser en forkert temperatur :/

Og endnu mere mærkeligt; hvad er det så der gør, at min computer nogen gange spontant slukker?
SquareSquareSkrevet 06/04-04 19:28, rettet 06/04-04 19:47 
Mit grafikkort har nogle gange fået min computer til at genstarte af sig selv. Jeg har ikke helt fundet ud af problemet, men jeg tror det var en dårlig driver.
It's only a state of mind.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 06/04-04 19:29 
Her slukker den jo helt. Og hvis jeg prøver at tænde igen direkte efter at den er slukket, slukker den med det samme igen. Det var det der fik mig til at tænke i retning af noget overophedning
HyakotakeHyakotakeSkrevet 06/04-04 22:24 
Koluda>
Kunne også lyde som om du måske har vendt den 180 grader , tjek om din CPU laver mærke i køle profilet i midten, og ikke ude i den ene side.

Det tror jeg ikke er så sandsynligt. Jeg har set hvad der sker, når man vender sin CPU-køler 180 grader forkert, og det resulterer i en 90 grader varm CPU indenfor cirka 10 sekunder. Heldigvis autoslukkede BIOS'en for den og den led ingen varig skade...
KoludaKoludaSkrevet 06/04-04 22:54 
Hyakotake>
[Det tror jeg ikke er så sandsynligt. Jeg har set hvad der sker, når man vender sin CPU-køler 180 grader forkert, og det resulterer i en 90 grader varm CPU indenfor cirka 10 sekunder. Heldigvis autoslukkede BIOS'en for den og den led ingen varig skade...


Nu ved jeg hvad jeg snakker om , når jeg nævner det.
Rodede med en helt ny maskine i en time, før jeg fandt ud af hvorfor den frøs hele tiden under opstart af windows.

De fleste gange nåede den næsten helt ind i windows, og det var med blæseren monteret 180grader, den kørte helt op til 2-3 minutter før den frøs de fleste gange.
Og det var en XP 2400...
, og nåede en temperatur på godt 75-80 grader.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 19/04-04 22:51 
Efter en længere tids periode uden problemer, slukkede min computer igen her til aftenen. 2 gange. Jeg lagde mærke til, at PSUen ganske vidst var meget varm, hvorimod den som nu (efter længere tids brug) er ganske kølig. Kan det være fordi den ganske enkelt ikke er kraftig nok til at trække de komponenter der er sat til? :/

Det er en 300W, og jeg har kun sat 1 hd, 1 cd-drev, 1 grafikkort, 1 floppedrev og 3 kølere til. Burde det ikke være nok?
RQvsnapzRQvsnapzSkrevet 19/04-04 22:55 
Jo bestemt. Jeg har 3 HDD + 1 ti 4200 + 1 drev + 1 floppy på min 300w.
I win, you loose
KoludaKoludaSkrevet 19/04-04 22:56 
Jo...

Kører selv med en Nexus 300watt til 3 x HD , 7 x kølere, DVD brænder og CD-RW brænder.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 20/04-04 00:13 
Suk... Kan den være defekt? Er der en måde at teste den på, udover at smide en anden PSU i?
KTCKTCSkrevet 20/04-04 12:51 
Umiddelbart er der ikke så mange andre muligheder, men hvis du har et meget krævende grafikkort, så kan den faktisk godt æde en del Watt.
Du kan prøve at sætte en Watt-måler på stikket til computeren, for at måle hvor meget den æder, hvis det er. Kommer den op på de 300W, så er det meget sandsynligt, at du skal have en kraftigere PSU...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 20/04-04 13:41 
Det er et Radeon 9600XT. Det er vel ikke et specielt krævende grafikkort, er det?
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig