X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Bærbar musikafspiller


Svar
SquareSquareSkrevet 26/03-04 22:26 
Jeg skal have købt en bærbar musikafspiller. Jeg har overvejet discman ( med mp3 ), mp3-afspiller eller minidisc.

Nogen der kan fortælle fordele og ulemper ved de tre ting ? Jeg har cd-brænder, og masser af cd'er at brænde på. Det jeg køber, skal helst ikke koste mere end 1000 kr.

Kunne også være interesseret i noget brugt.
It's only a state of mind.
dchangdchangSkrevet 26/03-04 22:42, rettet 26/03-04 22:43 
Nu får du mit bud. Ulempen ved en mp3-discman er klart anti-shock. Her skal man altså op i en rimelig prisklasse før man får noget der virker ordentligt. Plus at man hele tiden skal brænde.

Den største fordel ved mp3-afspillere er nok størrelsen. De er generelt ikke ret store. Derfor er der desværre så heller ikke ret meget plads. Fx kan du ikke have ret meget mere end 30-35 numre i rimelig kvalitet på en afspiller med 128MB. Så hvis man skal en mp3-afspiller med meget plads, så skal man ud og købe én med harddisk i, som fx Ipod. Og de fåes ikke til under 1000 kr.

Almindelig minidisc-afspillere har den mega-ulempe at man hele tiden skal afspille/optage, ligesom man gjorde med kassette-bånd. Men det er der jo gjort bod på med de nye NetMD-afspillere. Der kan du overføre mp3, waw, wma på samme måde som på mp3-afspillere. Og der kan ligge betydelig mere fordi Sony fx har Longplay, der gør at du kan have op til 4x så meget musik på en disc, uden at lyden bliver mærkbart forringet. Den eneste ulempe (for nogen) ved en minidisc er størrelsen. De fylder lidt mere. Men den skal vel være i en lomme for det meste alligevel, eller?

Jeg ville tage en Net-minidisc (Sony). Du får god lyd, masser af plads, god batteri-levetid, samme muligheder som en mp3-afspiller, mulighed for at købe mere plads billigt m.m.

Jeg har lige købt en ny afspiller (Sony MZ-NF610) på ebay til 850 kr inkl. porto på ebay. Det er næsten 1000 kr under normalpris herhjemme. Så bliver det ikke bedre. :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
jaesjaesSkrevet 26/03-04 22:51 
dchang>
samme muligheder som en mp3-afspiller

Ikke helt. Den højeste kvalitet MP3-filerne kan have, er 132 kbps :)
dchangdchangSkrevet 26/03-04 22:57 
Det er da osse godt nok. Almindelig cd-kvalitet er da 128 kbs ikke?
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
NaieraNaieraSkrevet 26/03-04 23:00 
Nej.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dchangdchangSkrevet 26/03-04 23:01 
Hvad så om man må spørge?
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
SquareSquareSkrevet 26/03-04 23:05, rettet 26/03-04 23:08 
Almindelig cd-kvalitet er 192 kbps.

Jeg synes godt nok, det er forvirrende på Ebay.. Hvad de dog ikke skriver i deres annoncer er ikke godt at vide..

Hvis nogen gad kigge lidt på linket, og sige om nogle af annoncerne ser gode ud, ville det være meget værdsat.

Edit: Man kan åbenbart ikke linke til søgninger på Ebay.. Hvis nogen lige har tid, er de meget velkomne til lige at sige hvis de finder nogle interessante annoncer med musikafspillere :)

Skal lige sige også, at folk stadig er meget velkomne til at anbefale andre ting jeg kan bruge som bærbar musikafspiller, især hvis de ved hvor jeg kan købe en af slagsen billigt.
It's only a state of mind.
MadsMadsSkrevet 26/03-04 23:09 
Ægte CD-kvalitet er 256 Kbps.

For den gængse lytter vil 128 Kbps være helt fint, det er ikke alle der kan høre forskel på 128 Kbps og CD-kvalitet, jeg kan dog sagtens høre forskel på f.eks. 128 Kbps og 192 Kbps, men skal man passe på med pladsen vil jeg dog mene at 128 Kbps i langt de fleste tilfælde er helt OK. Selvom det er sjældent jeg lytter til musik i MP3-format, vil jeg klart foretrække 192 Kbps.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
TurricanTurricanSkrevet 27/03-04 08:56 
Hverken 192 eller 256 er ægte CD kvalitet. Em Mp3 fil vil altid have kvalitetstab selv om 256 i nogle tilfælde kan lyde som "the real deal".
The Gods pause for a moment...
TLTLSkrevet 28/03-04 00:46 
Heh. Jeg er sku tilfreds med 96 kbps... :p
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
yokanabsteryokanabsterSkrevet 28/03-04 00:58, rettet 28/03-04 01:04 
Nej nej nej, i er alle HELT galt på den :)


Cd kvalitet Aiff/Wav : 1536 Kb/s

God mp 3: 320 Kb/s

Ok mp3: 192/160/128 Kb/s

Forfærdelig mp3: 96/64/32 Kb/s

Den gængse lytter kan i normale høretelefoner, ikke høre forskel på de gode og meget gode mp3's, dog vil de mindste altid kunne høres.
Uanset hvor gode mp3/acc/ogg filer er, kunne de høres dårligt på et anlæg (hvis det bare er lidt godt) Sammenligner man med en normal Aiff/Wav (cd-kval)med de komprimerede, vil man straks kunne høre forskel.
Mp3'er laver bass distortion-Flaprende bass, fjerner kor/ambient lyde i sange og nedgraderer bassen meget voldsomt. Nu er det også derfor jeg har valgt at købe en iPod, så jeg kan høre alle mine sange i Aiff kvalitet :)


Edit: Konklusion: vil man virkelig have en dynamisk flydende lyd, med den rette stemning og lækre, fede detaljer SKAL man altså vælge Aiff/Wav. Jo det er sådan, hvis du sammenligner den samme sang på en god volume på hjemme anlæget, vil du VIRKELIG høre forskel på sangene...(Jeg er ikke meget for komprimering)
soon the world will be one big computer
MarcusMarcusSkrevet 28/03-04 11:31, rettet 28/03-04 13:16 
Hmmm ok, overvejer også en Ipod men skal først ha' konverteret så meget som muligt til LP'er.
Hvad foretrækker du så af Aiff og Wav? Er der nogen forskelle?

Desuden overvejer jeg denne dræber afspiller.
yokanabsteryokanabsterSkrevet 28/03-04 13:56 
Mysterious>
Hmmm ok, overvejer også en Ipod men skal først ha' konverteret så meget som muligt til LP'er.
Hvad foretrækker du så af Aiff og Wav? Er der nogen forskelle?

Der ingen lydmæssige forskelligheder imellem de 2 formater, def fylder også præcis det samme; Det var bare mac der startede med Aiff, og pc med Wav. Wow, den ser vild ud den afspiller :)
soon the world will be one big computer
dRxLdRxLSkrevet 28/03-04 14:12 
Mysterious: hvad koster sådan en bamse?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
MarcusMarcusSkrevet 28/03-04 17:43, rettet 28/03-04 17:46 
Yokanabster>> ok, og ja den er temmelig vild tror jeg :)

dRxL>> 1000 Euro (- forsendelse) hvis man køber fra deres egen side.

Ellers har jeg set den til 572 Euro (- forsendelse) på compuplus.com som ikke sender til danmark men det kunne jo være nogen kendte nogen i Amerika der kunne videresende :)

Denne pris er uden kamera & videokamera, det koster 299 Euro på deres egen side og 155 på compuplus.

Men hvis jeg køber den bliver det nok ikke foreløbig da priserne stadig er temmelig høje, men den har selvfølgelig også mange funktioner :)
KTCKTCSkrevet 29/03-04 13:01 
Nu undersøgte jeg lige sagen med cder og kvalitet, og siden 52*hastighed ved brænding er 7800KB/s, må 1*hastighed jo være 150KB/s, hvilket svarer til 1200Kb/s... Altså må cd-kvalitet være 1200Kb/s, så vidt jeg kan regne ud.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig