X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Vandpiper


Svar
UriurUriurSkrevet 17/02-04 17:42 
Nu vil jeg gerne have det slået fast en gang for alle, hvor skadelige er vandpiper i forhold til cigaretter? Jeg er meget i tvivl om hvad der er rigtigt, jeg har fået mange forskellige svar fra mange forskellige steder.
jaesjaesSkrevet 17/02-04 17:48 
I følge et indslag på tv for nylig, så er der mindre nikotin i den røg man inhalerer fra vandpiber (men nikotin er heller ikke så farligt i sig selv), mens røgen er skadelig. Der blev ikke slået fast, hvor skadelig den er sammenlignet med cigaretter.
Et andet problem er, at det kan være en genvej til cigaretter (folk får smag for det, og begynder måske at ryge cigaretter).
DommergaardDommergaardSkrevet 17/02-04 17:51 
Hmm... mange siger at det er ligeså skadeligt, men det er det egentlig ikke. Ja, der er nikotin i det man ryger, men "kun" 0,2 mg, hvorimod der er 0,8-1.0 mg i smøger. Så på det område er det lidt mindre skadeligt!

Begge dele er ikke ligefrem sundt, men hvis man SKAL ryge noget, så er vandpibe nok klart at foretrække, i hvert fald sundhedsmæssigt!

Får selv en vandpibe når min forældre tager til tunesien om et par uger ;)
VictorVictorSkrevet 17/02-04 17:51 
Man skal bare ikke røre nogen af delene :-)
HardballerHardballerSkrevet 17/02-04 17:52, rettet 17/02-04 22:18 
Jeg har selv et par vandpiber, og det er jo ikke dem der er skadelige :) Det kommer jo an på hvilken tobak du ryger.. Nu har jeg så været stoppet med rygning i temmelig lang tid, og kan ikke blive nikotin skæv af det tobak jeg bruger.. Mht. tjære, så er der O.K. meget i det jeg har.. Det kan man finde ud af ved at sammenligne med en rigtig smøg.. Begynder man nemmere at hoste, så er der meget tjære/nikotin o/ell. vand i.. (også derfor man rister tobakken til hash, for at få tjære, vand og nikotin ud af)
HardballerHardballerSkrevet 17/02-04 17:54 
Sonic.dk>
Hmm... mange siger at det er ligeså skadeligt, men det er det egentlig ikke. Ja, der er nikotin i det man ryger, men "kun" 0,2 mg, hvorimod der er 0,8-1.0 mg i smøger. Så på det område er det lidt mindre skadeligt!

Begge dele er ikke ligefrem sundt, men hvis man SKAL ryge noget, så er vandpibe nok klart at foretrække, i hvert fald sundhedsmæssigt!

Får selv en vandpibe når min forældre tager til tunesien om et par uger ;)

Nikotin skader ikke som sådan.. Det er tjæren.. Nikotinen gør dig afhængig..
CalleCalleSkrevet 17/02-04 18:10 
Hmmm jeg har også et par vandpiper, og jeg ryger en gang imellem, men jeg har aldrig hørt om at nogen er blevet afhængige.
Og det skader ihvertfald mindre end cigaretter. Men det skader ligemeget hvad.
KakarotKakarotSkrevet 17/02-04 18:37, rettet 17/02-04 18:38 
Hmmm, Nikotin skader ikke??? øhh..

Fra NetDoktor:
"Nikotinen virker på vores hjerte-karsystem. Nikotin øger frigivelsen af de såkaldte kaletkolaminer blandt andet adrenalin. Det bevirker:

-De små blodkar trækker sig lidt sammen.
-Hjertets slagfrekvens sættes lidt op.
-Øget blodtrykket.
-Ændret fedtsammensætningen i blodet.
-Mavesyreproduktionen øges."

Tror altså ikke det er så sundt ;)

Nikotin..
"It´s not the power of the first that wins the fight. It´s the power of the will behind it"
dchangdchangSkrevet 17/02-04 18:39 
Der er så mange ting der ikke er sundt. Man kan jo osse blive blind af at hive for meget i abekatten... :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
KakarotKakarotSkrevet 17/02-04 18:42, rettet 17/02-04 18:43 
Men okay, jeg ryger også selv.. hehe
"It´s not the power of the first that wins the fight. It´s the power of the will behind it"
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 17/02-04 18:43 
Hahaha ;)

Jeg ved ikke hvem herinde, der skulle have viden nok til at kunne fortælle dig, om vandpiper er farlige eller ej. Skulle jeg dog komme med et bud, ville jeg sige at vandpiper er mindre farlige end smøger. Men der er nok ingen af delene der tager livet af dig (lige med det samme, i hvert fald) :)
RitesRitesSkrevet 17/02-04 18:59 
Kig evt. her...

www.liv.dk
» a winner is you «
HardballerHardballerSkrevet 17/02-04 19:36, rettet 17/02-04 19:37 
dchang: en vandrerhistorie.. Er jo bevist at det mindsker chancen for kræft :P
quadquadSkrevet 17/02-04 20:09 
Du kan læse meget mere om det på dette link.

Som de andre har konkluderet er det yderst skadeligt.

Tryk på mig
jaesjaesSkrevet 17/02-04 20:20 
Kakarot:
Du har nok ret. Normalt fokuseres der på de andre stoffer, og jeg mener at have hørt, at det ikke er så skadeligt igen.
Men jeg har klippet lidt mere fra Netdoktor:

Nikotinens effekt på forskellige organsystemer:

Hjertet
Øget slagvolumen og øget slaghastighed
Karsystemet
Øget tonus - karsammentrækning og skade af blodkarrenes inderside.
Blodet
Øget sammenklumpning af trombocytter, øget aktivering af koagulation (størkning), nedsat fibrinolyse (opløsning), øget koncentration af LDL-kolesterol, nedsat HDL.
Det vil sige øget tendens til dannelse af blodpropper og øget tendens til aflejring af kolesterol i karrene - åreforkalkning.
Mavesækken
Øget syreproduktion, nedsat produktion af bikarbonat i bugspytkirtlen, nedsat produktion af slim til mavesækkens slimhinde.
Hormonerne
Øget adrenalinkoncentration giver let øget forbrænding med 10%. Nedsat insulinproduktion og øget glycogennedbrydning medfører øget blodsukker

Blodprop dannelse
Nikotinen påvirker den fine balance og de mekanismer i blodet, der får det til at størkne. Det bidrager altså til risikoen for blodpropper. Man kan også se denne effekt på moderkagen, når en rygende kvinde er gravid. Hos rygere har moderkagen langt flere forkalkede blodårer end hos ikke rygere!

Og det var kun lige hvad jeg hurtigt fandt. Happy smoking :)
LessCDTLessCDTSkrevet 17/02-04 20:26 
Mener at jeg læste et sted, at hvis du har røget cigaretter og "forlænger" rygeperioden med vandpibe, forbliver kraft-risikoen den samme, selvom du er stoppet med at ryge cigaretter...
Én beskidt sok kommer sjældent alene!
UriurUriurSkrevet 17/02-04 21:59 
Hvis bare der er én her inde som kan sige at han kun ryger vandpipe én gang om måneden eller mindre, og har gjort det længe, så er jeg glad, for så tror jeg også på at jeg ikke bliver fast ryger. Jeg har nemlig kn tænkt mig at ryge til festelige lejligheder.
HardballerHardballerSkrevet 17/02-04 22:02 
Jeg ryger kun meget sjældent.. hvis jeg er sammen med nogen, en gang imellem.. måske 1 gang i måneden.. nok endda mindre..
DizzyDizzySkrevet 17/02-04 22:10 
Jeg startede som festryger da jeg var 14 (for 20 år siden), og kunne snildt ryge op til 2 pakker smøger på en aften/nat, da jeg blev student røg jeg vel konsant i 3-4 uger. Jeg har aldrig været afhængig eller fast ryger. De sidste par år har jeg dog ikke røget særlig meget, det sker dog stadig en gang imellem når jeg er til fest at jeg ryger en pakke smøger.
Men gud hvor er jeg glad for ikke at ryge fast, tænk hvor mange flere penge man kan bruge på spil ;)
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
HardballerHardballerSkrevet 17/02-04 22:13, rettet 17/02-04 22:17 
Tror nu også mere han snakker om vandpibe rygning :)
DizzyDizzySkrevet 17/02-04 22:15 
forskellen er da ikke så stor ;)
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
HardballerHardballerSkrevet 17/02-04 22:16, rettet 17/02-04 22:18 
Tobak til vandpiber er en del billigere :) Og heller ikk så skadeligt.. heh.. Og smager bedre :)
CalleCalleSkrevet 17/02-04 22:35 
Jeg ryger ca. 2 gange om måneden, med mine venner, det er hyggeligt og vi får os en sludder! Men jeg kan sagtens stoppe med at ryge vandpibe hvis jeg vil, det er intet problem.
DizzyDizzySkrevet 17/02-04 22:41 
Uanset hvad man ryger er det stort set lige skadeligt. Jeg arbejder til daglig inden for sundhedssektoren, og tro mig vandpipe ol er ikke en sk** bedre end cigaretter, det er ligsom dem der tror at hvis de ikke indhallere så er det ikke farligt at ryge....
Men hvad at side ved en skærm er også farligt pga div skadelige stoffer som frigives :)
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
CalleCalleSkrevet 17/02-04 22:55 
Jeg tror vi kan komme frem til den konklusion at Livet er farligt og det er der ikke noget at gøre ved. For der er da osse mange sundhedsskadelige stoffer i al den mad vi æder.
HardballerHardballerSkrevet 17/02-04 23:04 
Den farligste ting i verden, er at leve.. heh..

Men ehm, heller lev kanont, og dø ung, eller leve af lort, og dø gammel(og være senil, sammetid med at man ikk kan se, pga. grå stær)
DarkenDarkenSkrevet 17/02-04 23:47 
Ryger ikke selv, hader at sidde i for meget røg, men hey! røg folk ikke, ville der gå en masse skatte kroner tabt, og så ville det sikkert gå ud over spil-priser (det er jo det sjov det går udover)

Om skadeligheden, well Denis Leary siger det bedst på hans humor cd, at når folk siger at man kan leve 10 år mere hvis man stopper med at ryge nu, så skal man jo lige tænke over at det er de SIDSTE 10 år.... hehe

(Prøv at køb/lån cd'en Denis Leary "No Cure for Cancer" ... alt alt alt for sjaw, grov humor når den er bedst)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
DizzyDizzySkrevet 18/02-04 10:31 
Nu er problemet ikke at rygere dør før, men måden man dør på. Lungekræft er en af de mest modbydlige måder at dø på, forstil jer at blive kvalt, denne kvælning vare blot op til flere måneder, inden man dør.
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
HardballerHardballerSkrevet 18/02-04 14:36 
Darken: Ja, han er fandme griner ;) Specielt Asshole..
LessCDTLessCDTSkrevet 18/02-04 14:43 
Darken - er det også ham der synger den med alle grundstofferne, og den der om matematik?
Én beskidt sok kommer sjældent alene!
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig