MrCase | Skrevet 06/01-04 18:50 | Jeg sad og spillede et brætspil med min kæreste her den anden aften. Det fik mig til at tænke over forskellen mellem tv-spil og andre spil.
Det gik hverken værre eller bedre end at de spil vi spillede blev irriterende svært. Og jeg kom til at tænke på at noget unikt, tror jeg, for tv-spil er at de kan styre oplevelsen. Hvis de er designede ordentligt kan man gøre det sådan at at spilleren er "glad" hele vejen igennem forløbet.
Denne betragtning er hverken præcis eller revolutionerende, men jeg har dog et spørgsmål:
Hvis man vil vide mere om spil-teori og den slags, hvor skal man så gå hen?
Om spil-opbygning, undersøgelser, viden. Er der nogle skoler der tilnærmelsesvis behandler sådanne spil-teoretiske emner? | Have you considered sucking less?
|
|
psychomantis | Skrevet 06/01-04 19:40, rettet 06/01-04 19:42 | Jeg har nu en lidt anden opfattelse. At tv-spil ofte bliver irriterende svære på et eller andet tidspunkt i forløbet og det netop virker til at udviklerne mister forbindelsen med hvad der er svært eller let for spilleren.
EDIT: Jeg kan anbefale januar nummeret (det nuværende) af EDGE som har en artikel om indlærings-kurver i spil. |
|
Chrono | Skrevet 06/01-04 20:00 | MrCase >
spil-opbygning
Jeg kan anbefale Lars Konzack's bog Softwaregenrer. Han beskriver spil som opbygget af forskellige ludologiske elementer. Har brugt den i forbindelse med et uni-projekt.
Skoler er der vist ikke nogen af, men på uni kan du godt arbejde med det. | I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
|
|