X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Sega og Sammy


Svar
RJKRJKSkrevet 03/01-04 15:01 
Efter den fejlslagne fusion sidste år, har Sammy nu opkøbt en fjerdedel af aktierne i Sega. Jeg er ikke lige ekspert i den slags, men som jeg forstår det, skal Sammy eje en tredjedel af aktierne, før de kan købe firmaet. Som jeg vurderer det, er det helt sikkert Sammys plan.

Og jo mere jeg tænker over det, jo mere nervøs gør det mig. Især med de udtalelser, som Sammy er kommet med.

Selvfølgelig handler spilbranchen om at tjene penge. Det er naturligvis hovedformålet, men jeg synes at nogle også har demonstreret andre mål og nogle har i hvert fald gjort det på andre, mindre åbenlyse, måder.

Nogle går efter at tjene penge på lang sigt. Fx Nintendo som med gode spil har opbygget et ry for at lave gode spil og dermed automatisk sælger dem. Man kunne så let som ingenting lave nogle skramlespil med Mario og Zelda og så sælge dem - men kun for en periode. Nintendo bliver ved med at gøre sig (for det meste) konsekvent umage med deres spil.

For Segas vedkommende er det lidt sværere at gennemskue deres politik (har de én?), men i hvert fald er det normalt altid dem, som går nye veje. Her tænker jeg især på det tekniske plan, hvor de har trukket udviklingen fra midten af 80'erne til midten af 90'erne. Økonomisk har det ikke kunnet betale sig direkte, men det har været et enormt boost for spilmediet generelt og givet Sega masser af goodwill. De har heller aldrig sprunget over, hvor gærdet var lavest og fx nægtet at lave opfølgere til mange af deres populære franchises.

Og så har vi et firma som Sammy. Som har opbygget deres formue på at være dominerende på det japanske Pachinko-marked. En slags blanding af flippere og enarmede tyveknægte, kuglespil, der er noget af det eneste tilladte gambling i Japan, og som årligt tjener mere end 100 gange så meget som Segas samlede overskud.

Jeg er med tiden kommet til at kende folk i automatbranchen (der nu, i Danmark, for 99% vedkommende udelukkende består af enarmede tyveknægte) og - uden at sige noget ondt om dem - så handler det udelukkende om penge. Det er totalt kortsigtet og går kun ud på at få så mange penge som muligt hjem, inden tingene ændrer sig udefra. Det er ikke anderledes end mange andre brancher, men det er anderledes end fx Sega og Nintendo.

Når jeg hører Sammy udtale sig om formålet med at købe Sega, så er det netop den tankegang, jeg hører. De vil have Sega til at skrue ned for konsolspillene og satse på arcadespillene. Men vel og mærke ikke den slags arcadespil, som Sega er kendt for og som de har opbygget hele deres firma på - innoverende, gennemarbejdede, tekniske milepæle. Nej, Sega skal lave lowcost arcadespil på Sammys lowcost Atomiswave-arcadeboard. På den måde kan det betale sig at producere en masse maskiner til forskellige lowtech-områder i Asien, hvor selv forholdsvis små indtægter kan give overskud, fordi udgifterne er små. Hurtigtproducerede spil på standardhardware koster ikke ret meget at udvikle - især ikke i forhold til mammutproduktioner som Shenmue, Virtua Fighter og de andre ting, som ikke kan løbe rundt i sig selv.

Sega har et godt navn og gode figurer, så de skal bare udnyttes til sidste dråbe. Det er det, jeg hører. Totalt kortsigtet og kun med tanke på penge her og nu. Det er slet ikke det, som Sega står for. Det er noget der kan "ødelægge" et traditionsfirma på få år.

Jeg er nervøs på Segas vegne, hvis Sammy sætter deres vilje igennem. Hvilket der ikke rigtigt er noget, som forhindrer dem i...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 03/01-04 20:07 
RJK >
Jeg er nervøs på Segas vegne, hvis Sammy sætter deres vilje igennem. Hvilket der ikke rigtigt er noget, som forhindrer dem i...

Hvad har Sammys folk udtalt?
King ChaosKing ChaosSkrevet 03/01-04 20:42 
Nu gør du mig sgu helt nervøs, Rune
RJKRJKSkrevet 03/01-04 21:07, rettet 03/01-04 21:07 
jaes >
Hvad har Sammys folk udtalt?

Det som jeg skriver i tredjesidste afsnit.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 04/01-04 01:15, rettet 04/01-04 16:33 
Ok. Det lød som om du talte om dine mareridt, og ikke hvad de rent faktisk har sagt :)
Zzap!Zzap!Skrevet 04/01-04 01:45 
RJK >For Segas vedkommende er det lidt sværere at gennemskue deres politik (har de én?), men i hvert fald er det normalt altid dem, som går nye veje. Her tænker jeg især på det tekniske plan, hvor de har trukket udviklingen fra midten af 80'erne til midten af 90'erne.

Når det gælder arkadespil, så ja! På det marked, har de som ingen andre skubbet grænserne teknisk.
Men når det gælder hjemmekonsoller, har de hele tiden halset bagefter. SMS var knap bedre end NES, MD var på mange punkter underlegen i forhold til SNES, men også pinligt nok, på mange punkter, i forhold til den et år ældre PC Engine, og Saturn et desperat forsøg på at overgå Playstation.

Jeg deler din bekymring over Sammy opkøbet, men det kunne jo ikke blive ved. De blev jo ved med at tabe penge, og intet de gjorde, så ud til at forbedre situationen.
Segas spil på markedet, er som at kaste perler for svin, der er simpelthen ikke nok der kan se det særlige ved deres spil, kun nogen få bedrevidende svin som os.
Born to kill space
JAAJAASkrevet 04/01-04 02:03 
Hardwaremæssigt er SMS væsentligt bedre udstyret end NES. PCE kan vise større sprites og flere farver på skærmen end Megadrive, men på alle andre områder (f.eks. scrolling, lyd og grafiske effekter) er den underlegen og kan som helhed ikke hamle op med Megadrive. Det skal dog ikke forstås sådan, at PCE ikke var et imponerende stykke hardware for sin tid. Sammenligningen med SNES er lidt ligegyldig i denne sammenhæng, da Megadrive kom et år før, og Sega derfor automatisk får kredit for at have startet 16bit-generationen (konsoller).
OmenOmenSkrevet 04/01-04 02:36 
Selv om mange af Segas fantastiske udspil hører sig til blandt mine absolutte favourit titler, kan man som seriøs gamer ikke lukke af for al den idoti Sega gennem deres levetid har udsat sig selv og sine kunder for.

Jeg har endnu ikke formået at mætte min trang til endnu et spil af Rez, Giant Gram 2000 og Virtua Fighter 4 Evolution, men hvordan Sega med deres penge problemer kan få sig selv til at udsende en titel som The King of Route 66 er helt ubegribeligt, og som de fleste ved er dette ikke ligefrem et enestående eksempel.

Jeg frygter helt ligesom RJK også den dag hvor Sammy eventuelt vil tage endegyldigt over, men samtidigt synes jeg ikke man kan være overrasket, snarre sørgmodig over at det man som gamer har frygtet så længe, endeligt sker.

Stadig er der dog heldigvis snak om spekulationer.
Vote Ficus!
Zzap!Zzap!Skrevet 04/01-04 02:50 
Uden at eje en PC Engine (men jeg har spillet på en ved flere lejligheder) vil jeg sige, at de lyder meget ligevægtige. Store sprites er en stor fordel (NPI), 512 farver mod 64 er også en forskel, der kan ses i mange spil.
PCE spil køre ofte også i en højere opløsning (512x256).
Lyden er bedre på MD fordi den har 2 digitale lydkanaler, men så er der jo PCEens CD drev, der kan streame musik. Det var jo godt nok ikke var stardard, men det blev meget udbredt.
Og 16bit? Tja... man kan jo stadig diskutere om SNESen var 16bit.
Men rent teknisk betyder det jo ikke så meget, man kunne sagtens have lavet en 8bit konsol der var hurtigere en MDen.
Born to kill space
ValkyrieValkyrieSkrevet 04/01-04 03:00 
Sad lige og hørte om den nye sammensmeltning af de eksisterende SEGA teams! AV(Moneky ball) bliver merged med Smilebit(JSRF, PDO):) Glæder jeg mig til:)
Well crucify the insincere tonight...
King ChaosKing ChaosSkrevet 04/01-04 11:49 
Zzap! >
..Saturn et desperat forsøg på at overgå Playstation.

...ikke rigtig.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/01-04 11:53 
RJK >
Efter den fejlslagne fusion sidste år, har Sammy nu opkøbt en fjerdedel af aktierne i Sega. Jeg er ikke lige ekspert i den slags, men som jeg forstår det, skal Sammy eje en tredjedel af aktierne, før de kan købe firmaet. Som jeg vurderer det, er det helt sikkert Sammys plan.

Skal de ikke eje midst 51% for at kunne styrre et firma som de lyster? På nuværende tidspunkt skal de vidst ha rottet sig sammen med de andre aktionerer for at kunne det.
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 04/01-04 12:58 
On top of my head: Sammy er den eneste aktionær, der ejer over 10%. Den eneste anden der ejer over 5% er Sega selv. Så der er ingen andre store, hvilket gør, at ingen kan forhindre Sammy i at købe nok aktier.

De kan selvfølgelig købe 51% af aktierne og så have aktiemajoritet, men planen er, så vidt jeg kunne forstå, at købe Sega (ala Microsoft -> Rare). Det skulle så, som jeg forstod det, kræve at man har 33% af aktierne, før man kan gøre det.

Jeg forstår det ikke lige selv. Refererer bare.

Mht. udviklingen så husk nu, at arcadeudviklingen danner basis for den senere konsoludvikling. I kan ikke adskille de to ting. Hvis man kigger på Sony, Sega og Nintendos konsoller så har de vel aldrig sendt noget ud, som var langt foran eller bagefter tiden. Men de har alle baseret sig på de udviklinger, der har været i spilmediet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 04/01-04 13:07, rettet 04/01-04 13:19 
RJK >
Mht. udviklingen så husk nu, at arcadeudviklingen danner basis for den senere konsoludvikling. I kan ikke adskille de to ting. Hvis man kigger på Sony, Sega og Nintendos konsoller så har de vel aldrig sendt noget ud, som var langt foran eller bagefter tiden. Men de har alle baseret sig på de udviklinger, der har været i spilmediet.

I dag er det omvendt. Bare tænk på at de bedst ydende arcadeboards indenfor de sidste 5 år har været baseret på konsolteknologi. Dreamcast->naomi, PS2->system242 (rigtig tal?), Gamecube->Triforce og xbox->Chihiro(stavning?).
Arcademarkedet er i dag så vidt jeg kan se irrelevant i forhold til udviklingen.

edit: Kom i tanke om at på trods af at Naomi2 er baseret på dreamcast teknologi (PVR grafikcips og SH4 processorer)er den med sin T&L chip aligevel en del vildere end sin konsol modpart, og med sine mange relativt dyre chips et klassisk sega "cutting edge" arcade board. Man kan så diskutere hvor vigtig N2 har været for "udviklingen".
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 04/01-04 13:16, rettet 04/01-04 13:19 
Det er korrekt (omend jeg nu mener at DC/Naomi også blev udviklet i relation til arcademarkedet, men det ved du sikkert bedre). Som sagt snakkede jeg om midt 80'er til midt 90'er.

Men det ændrer jo ikke rigtigt på det problematiske i Sammys udtalelser. At man skal gå efter hurtige lowcost-produktioner fremfor at være "med fremme". Det er dét, jeg snakker om.

(System 246)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 04/01-04 13:21 
Svjh blev Naomi annonceret i vinteren/foråret 1999, jeg bør næsten lige slå det op. Men mon ikke det med inspiration fra de Playstation baserede arcadeboards har været tænkt med lige fra starten af Dreamcast design fasen?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 04/01-04 13:24, rettet 04/01-04 13:27 
Jo, det var jo netop også det, jeg mente. Jeg tror dog ikke det er tilfældet med PS1/System12.

Man kan vel også argumentere for, modsat hvad jeg sagde lidt tidligere, at DC teknisk var foran sin tid.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Zzap!Zzap!Skrevet 04/01-04 15:52, rettet 04/01-04 15:53 
Hvis man ser på overfladen af spillene, ja, dvs. geometri textures og lyd. Men hvis man ser på den underliggende dynamik, f.eks. fysik, AI, lys osv. er den kun en lille smule bedre end "last gen.".

RJK >On top of my head

Er det ikke "Off the top of my head" eller "Out the top of my head"? Med mindre selvfølgelig at du mener at Sammy er den eneste aktionær på dit hovede? :D

King Chaos >
Zzap! >
..Saturn et desperat forsøg på at overgå Playstation.

...ikke rigtig.

Kunne du uddybe lidt?
Historien går sådan at Sega havde tænkt sig at lave en meget stærk 2d maskine (en slags 32X på steroider), fordi de ikke mente at forbrugerne var parate til ægte 3d, men så begyndte de første demoer af Playstation at bliver offentliggjort.
Dér blev Sega klar over at de havde foregnet sig, og fik pludselig meget travlt med at opgradere deres maskine. Derfor blev Saturnen meget svær at programmere og dyr at fremstille. Sega RD havde stort set "bare" smidt en ekstra computer oven på den gamle 2d maskine.
Born to kill space
RJKRJKSkrevet 04/01-04 15:55 
Zzap! >
Er det ikke "Off the top of my head" eller "Out the top of my head"?

Whatever ;)

Den Saturn-historie er der vist forresten en del, der mener bare er en gang konstrueret vås.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 04/01-04 15:59 
Det hedder så "Off the top of my head"... ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
King ChaosKing ChaosSkrevet 04/01-04 17:08 
Zzap! >
Kunne du uddybe lidt?

Maskinen udkom før Playstation... dermed er det lidt svært at "overgå" noget der ikke er på markedet endnu. Hvis vi antager at udlægningen er rigtig, er det da korrekt at Sega blev lidt desperate i den 11.time og derfor "fyldte på" maskinen. Men nu da vi kigger bagud må man sige at selvom Saturn ikke blev den succes de kunne have ønsket sig, er den hjemsted for en lang række fede spil.
Zzap!Zzap!Skrevet 04/01-04 18:03, rettet 04/01-04 18:03 
Absolut da! Der var da uomtvisteligt nogle klassikere på den maskine. Men det ændrer ikke ved at der er mange ting ved designet, der lugter af panik og sidste øjebliks feberredninger. Bare sådan noget som, at begger CPUer givetvis ikke kan køre samtidig, den meget dårlige understøttelse for alpha blending og manglen på hardware geometri transformering.
Born to kill space
dRxLdRxLSkrevet 04/01-04 18:18 
Zzap! >
manglen på hardware geometri transformering.

Som PSX'en har? Svjv. blev den slags "pjat" først introduceret i konsoller med xbox'en. Man kunne så argumentere for at det allerede var til stede i PS2'ens emotion engine, eller i de 3d transformations rutiner der blev tilføjet dreamcast versionen af SH4 CPU'en (matrix multiplicering).
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Zzap!Zzap!Skrevet 04/01-04 18:34 
dRxL >
Zzap! >
manglen på hardware geometri transformering.

Som PSX'en har? Svjv. blev den slags "pjat" først introduceret i konsoller med xbox'en. Man kunne så argumentere for at det allerede var til stede i PS2'ens emotion engine, eller i de 3d transformations rutiner der blev tilføjet dreamcast versionen af SH4 CPU'en (matrix multiplicering).

PSXen? Jamen den udkom lige her for nogle uger siden, og den har EE og GS hardware som PS2?
Hvis det er Playstation/PSone du mener, hvad vil du så kalde GTEen?
Born to kill space
dRxLdRxLSkrevet 04/01-04 19:07 
Min fejl, må have glemt det fra den gang jeg læste op på PSX'en, var og er også mest fascineret af GPU'en og de lidt sjove funktioner den har.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig