X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Næste generation af konsoller?


Svar
Zzap!Zzap!Skrevet 20/12-03 19:46 
Der efterhånden et klart mønster, i den tekniske udvikling inden for konsoller.
Det vil sige, først kommer der en generation som revolutionerer, i forhold til det der var før (f.eks. Atari 2600-NES eller SNES-PSone). Derefter kommer der en generation der "bare" evolutionerer (f.eks. NES-SNES og PSone-PS2)

Generationsskiftene har været nogenlunde sådan her:

1st. gen.: 72-78 2nd Odyssey/Pong. 2nd gen.: 78-83 Atari 2600. 3rd gen.: 83-88 NES 4th gen.: 88-94 Megadrive/SNES. 5th. gen.: 94-99 PSone. 6th. gen. 99-05(?)PS2.

(Ja, jeg ved godt det er en meget grov inddeling, men jeg har bare valgt den/de maskiner der var fanebæreren på daværende tidspunkt)


Hvis der hver anden generation "revolutionerer", vil det sige, at vi næste generation kan regne med at der sker et eller andet form for spring.

Der var et stort hop fra Atari 2600s bib-lyde og legoklods grafik, til NESens højopløsning grafik og lydchip, der kunne spille musik.
Det var mindst lige så stort hop, fra SNESens 2d til PSones texturemappede 3D.
Hvad kan man forestille sig vil være den store nye feature, der får alle til at købe en ny konsol om et par år?

Bliver det virtual reality briller? Bliver det voldsomt forbedret fysik og AI, så man kan gøre "alt" i spillene? Bliver det kæmpe store online miljøer? Eller noget helt fjerde?
For jeg tror faktisk ikke, at forbedret grafik, alene, vil være nok (i hvert fald ikke for mig) til at give "WOW!" følelsen.

Jeres mening:
Born to kill space
jaesjaesSkrevet 20/12-03 20:09, rettet 20/12-03 20:11 
Jeg tror ikke på den store revolution.
Det vil simpelthen tage for lang tid, at udvikle et spil til næste generations konsoller, hvis grafik, AI, lyd, gameplay m.m, skal være revolutionerende i forhold til i dag.
Udviklingstiden er jo allerede gennemsnitligt steget en slat, siden sidste generation. Og det på trods af, at der er sket forbavsende lidt på gameplay-området, i denne generation.

Selvfølgelig kan udviklerne gøre deres hold større, men jeg tvivler på, at markedet vil være modent nok, så de kan sælge endnu flere spil end i dag, og det er jo det der skal til, hvis udviklerne skal have ressourcer til at revolutionere spillene.

Men måske vil der ske en mindre revolution på tilbehørsområdet. Eks. bedre webcams, og dybere spil, som bruger webcams.
Jeg ville meget gerne se en ordentlig løsning med virtual reality briller, men nu har jeg været "sur" på alt der har med virtual reality briller at gøre, siden producenternes mislykkede forsøg på at indtage markedet med dem, i midten af 90´erne, og der er ikke sket meget siden dengang :D
Zzap!Zzap!Skrevet 20/12-03 22:52 
Jeg tror virtual reality briller meget vel kan være lige om hjørnet.
Små højopløselige LCD skærme er faldet så meget i pris, at det ikke længere er dem der holder teknologien tilbage, og en hurtig og præcis sensor til at tracke hovedbevægelserne, skulle heller ikke noget problem.

Nintendo har faktisk patent på en slags gyroskop sensor, der netop ville kunne gøre det.
Say... var der ikke noget med at Nintendo ville komme med en stor overraskelse næste år, der ville kombinere hard og software på en hel ny måde?! :)

Du siger at udviklings omkostningerne bliver større næste generation?
Det kunne lige så godt gå den modsatte vej.
Som det er nu, svarer det jo faktisk til, at et filmselskab hver gang der skulle optages en ny film, skulle genopfinde film kameraet og al den tilhørende teknik.
Med bedre middleware, libraries, procedural modellering og andre værktøjer, som vi kun kan gætte på er under udvikling, kunne det meget vel gå hen og blive indholdet, og i langt mindre grad teknikken, der fik langt størsteparten af opmærksomheden i udviklings processen.
Born to kill space
yokanabsteryokanabsterSkrevet 20/12-03 22:55 
Zzap! >
Jeg tror virtual reality briller meget vel kan være lige om hjørnet.
Små højopløselige LCD skærme er faldet meget i pris

Jeg har lige hørt at ens øjne bliver ødelagt, og man bliver nærsynet...Det er jo trodsalt to lamper, lige ind i øjnene!
Eller lyder det jo fedt nok!
soon the world will be one big computer
majjohamajjohaSkrevet 20/12-03 23:02 
Jeg kan huske jeg engang for lang tid siden prøvede i Electronic World, virtual reality - damn! Det var ´godt nok fedt, stå der med et underligt joypad af en art, og med brillerne på, og render rundt i en slags kasse man stod i. Kan huske min søster og jeg, prøvede to spil, det ene var et 3D Pac Man og det andet var et eller andet mineræs spil. Husker tydeligst Pac Man. :)
Zzap!Zzap!Skrevet 20/12-03 23:02, rettet 20/12-03 23:03 
starfish >
Jeg har lige hørt at ens øjne bliver ødelagt, og man bliver nærsynet...Det er jo trodsalt to lamper, lige ind i øjnene!
Eller lyder det jo fedt nok!

Hvor har du hørt det henne?
Det gælder jo bare om ikke at lave lamperne for kraftige så, ik? :)
Ens øjne skal jo bruge lys for at virke, om det kommer fra en lampe eller solen er lige meget.
Born to kill space
yokanabsteryokanabsterSkrevet 20/12-03 23:17 
Hmmm, jeg ser om jeg kan finde et link...Men det er nok ikke lige meget om lyset kommer 1cm fra ens øje, man må jo heller ikke sidde for tæt på en skærm!
soon the world will be one big computer
Zzap!Zzap!Skrevet 20/12-03 23:59 
Jo, det er faktisk fuldstændig lige meget.
Øjet er har ingen anelse om hvor langt fotonerne har rejst (det har fotonerne faktisk heller ikke selv, og man skal i hvert fald ikke begynde at prøve at måle det, for så bliver det RIGTIG syret... du ved, kvanteteorien og alt det der :D).
Dét der betyder noget, er hvor meget energi de kommer med.
Born to kill space
MrCaseMrCaseSkrevet 21/12-03 00:06 
Jeg tror ikke på en revolution til næste generation. Formlen har jo virket rigtig godt både denne og sidste generation. Folk køber spil som aldrig før.

Det jeg tror der sker er et skridt på vej til den set-top-box der er på vej. Med integreret dvd, harddisk og måske endda tuner?!

Nogen vil sige at det lyder lige som en xbox, men så bare gange 10. Måske med en ...say 160gb hd og dvd-brænder og så tuner.. og så måske med internet-browser... (maybe not)

Altså så det bliver det integrerede apperat, i hvert fald, M$ arbejder sig frem imod...
Have you considered sucking less?
IqonIqonSkrevet 21/12-03 01:18 
Det er jo lidt den vej Sony er gået med deres PSX (selvom den version der er på gaden i Japan i øjeblikket blev temmeligt meget nedgraderet i forhold til de oprindelige planer).
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
ValkyrieValkyrieSkrevet 21/12-03 01:23 
Online gaming. Alt vil blive online i fremtiden! Alle NPCer og AI vil i fremtiden blive udskiftet med rigtige mennesker!

Der er MMOs på vej som aldrig før, og spil som Final Fantasy XI og Lineage har gået mod alle odds og blive gode! Og der er så mange store francieses på vej! Matrix, Lord of the rings, Starwars, D&D, Warcraft, WW2 etc etc..

Nogen steder er de begyndt at bruge en metode der gør at vær enkelt person i et MMO kan se cut scenes og være helten som om det var online - Den samme ting sker bare for alle når de skal ud på en personlig rejse, og Party members er ikke noget problem online!:)

Det tror jeg ihvert fald!

At alle konsollerne for online out of the box!
Well crucify the insincere tonight...
Zzap!Zzap!Skrevet 21/12-03 01:33, rettet 21/12-03 01:36 
Iqon >
Det er jo lidt den vej Sony er gået med deres PSX (selvom den version der er på gaden i Japan i øjeblikket blev temmeligt meget nedgraderet i forhold til de oprindelige planer).

Forkert! (eller næsten forkert :) ): http://www.gamesindustry.biz/content_page.php?section_name=ret&aid=2710

Quote: "To top it off, it's now emerged that many of the features which have been removed from the specification will be added to the system using software updates over the Internet in the coming months - with MP3 playback and support for all the image formats, among other things, expected to be reinstated shortly, while other features which weren't even in the original specification may appear over time."

"Comments from other divisions of Sony have indicated that by the time the PSX arrives in territories outside Japan, the full original spec will have been restored."
Born to kill space
IqonIqonSkrevet 21/12-03 01:42 
Jaa, men de har jo ikke alle features endnu, vel? :) Jeg sagde jo ikke, at dem, der købte en PSX nu aldrig ville få adgang til de funktioner, bare at de ikke havde dem i øjeblikket ;)
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
psychomantispsychomantisSkrevet 21/12-03 01:59, rettet 21/12-03 02:07 
Zzap! >
Jo, det er faktisk fuldstændig lige meget.
Øjet har ingen anelse om hvor langt fotonerne har rejst.Dét der betyder noget, er hvor meget energi de kommer med.

Hov hov! Mon dog. Tænk på stjernerne. Ingen kan sige at en stjernes lys set fra jorden kan være skadelig for øjnene( bortset fra solen selvfølgelig!). Men rejser du tæt nok på den, skal man nok tage et par stærke solbriller på. Frekvensen af de enkelte fotoner og dermed deres energi er dog den samme (som du selv skriver, de ved ikke hvor langt de har rejst, da de ikke eksisterer i traditionel forstand før målingen/registreringen). Det er selvfølgelig intensiteten (som retteligt også afhænger af frekvensen) i en given afstand der er afgørende.

EDIT:
Men det betyder dog ikke at man ikke bare kan lave et par briller så lysstyrken i 1cm afstand er uskadelig.
MrCaseMrCaseSkrevet 21/12-03 09:19 
Helt klart mere online gaming.

Der kommer til at blive nogle fantastiske MMO spil...

Men man skal også holde sig for øje at alt ikke kan blive online! Og ikke bør være online. Hvis alle figurer er mennesker, kan spil-designeren jo ikke kontrollere hvad der skal ske i spil-verdenen. Det bliver stort set umuligt at lave en historie, eller opretholde en ballance...
Have you considered sucking less?
Zzap!Zzap!Skrevet 21/12-03 14:50 
psychomantis >Hov hov! Mon dog. Tænk på stjernerne. Ingen kan sige at en stjernes lys set fra jorden kan være skadelig for øjnene( bortset fra solen selvfølgelig!). Men rejser du tæt nok på den, skal man nok tage et par stærke solbriller på. Frekvensen af de enkelte fotoner og dermed deres energi er dog den samme (som du selv skriver, de ved ikke hvor langt de har rejst, da de ikke eksisterer i traditionel forstand før målingen/registreringen). Det er selvfølgelig intensiteten (som retteligt også afhænger af frekvensen) i en given afstand der er afgørende.

Intensiteten af strålingen falder med kvardratet af afstanden fra strålings kilden.
Derfor er fjerne stjerners lys svagere jo længere væk de er, og så selvfølgelig også fordi nogen af fotonerne koliderer med insterlar gas.
Frekvensen af fotonerne, er jo som du siger den samme. Det er antallet af dem, der er mindre end tæt på stjernen.
Born to kill space
psychomantispsychomantisSkrevet 21/12-03 14:57 
Ja netop.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 21/12-03 15:11 
Zzap! >
Jo, det er faktisk fuldstændig lige meget.
Øjet har ingen anelse om hvor langt fotonerne har rejst.Dét der betyder noget, er hvor meget energi de kommer med.


Hvorvidt dét overhovedet har noget at gøre med påvirkelsen af øjet er jeg stærkt i tvivl om.
Hvor langt og hvor lyset kommer fra betyder ikke noget væsentligt. Det som det handler om er hvordan man bruger øjet, og hvis man hele tiden fokusérer på noget som er meget tæt på, ja, så tager øjet på længere sigt skade, og specielt hvis man er teenager og stadig vokser.
Det er ligesom en muskel, hvis den bliver trænet til kun at arbejde i små bevægelser, så bliver den slap og dårlig til store bevægelser.
Så det er ikke underligt at folk med nærsynethed, og som sidder meget foran computerskærme, får dårligere og dårligere øjne, simpelthen fordi der ikke er noget til at hjælpe imod den negative udvikling.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
Zzap!Zzap!Skrevet 21/12-03 15:31 
Så er det jo godt, at der i virtual reality briller er en linse, der gør at skærmene får et fokus plan, der ligger mange meter væk.
Born to kill space
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 21/12-03 15:51 
Fint! Men nu var mit svar heller ikke direkte rettet mod Virtual Reality briller. :-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 21/12-03 17:22, rettet 22/12-03 02:26 
Zzap! >
Så det er ikke underligt at folk med nærsynethed, og som sidder meget foran computerskærme, får dårligere og dårligere øjne, simpelthen fordi der ikke er noget til at hjælpe imod den negative udvikling.

Kunne du ikke lige finde en troværdig kilde der påviser din påstand(?), for det har jeg godt nok aldrig hørt noget som helst om, og jeg er selv nærsynet.
元気ですか。
JAAJAASkrevet 21/12-03 18:22, rettet 21/12-03 18:24 
Jeg er bange for, at vi går endnu en generation i møde, hvor der kun bliver tale om evolution og sikkert ikke engang med et så markant spring, som der er fra f.eks. PlayStation til Xbox. Det er for så vidt også ok - 3D grafikken har bestemt ikke nået sit højdepunkt på de nuværende konsoller, og jeg glæder mig da til bedre teksturer, detaljerigdom og realisme.

Desværre er det jo ikke helt så spændende, som springet, der var fra 16bit til 32bit generationen.
jaesjaesSkrevet 21/12-03 18:42, rettet 21/12-03 21:02 
Zzap! >
Jeg tror virtual reality briller meget vel kan være lige om hjørnet.
Små højopløselige LCD skærme er faldet så meget i pris, at det ikke længere er dem der holder teknologien tilbage, og en hurtig og præcis sensor til at tracke hovedbevægelserne, skulle heller ikke noget problem.

De er stadig møgdyre til PC (og de virker selvfølgelig ikke optimalt med spil, da det ikke er skrevet ind i koden).
http://www.vrealities.com/

Men jeg kommer i tanker om, at der allerede er nogle officielle PS2-briller på markedet i Japan (det stod i EDGE at de ville komme, og jeg er næsten 100% sikker på, at jeg har set dem til salg på en japansk side). Prisen var vist lavere end ved PC-brillerne.

Måske det er dem som Olumpus producerer?
http://www.gameindustry.com/interviews/int010607.asp


Du siger at udviklings omkostningerne bliver større næste generation?
Det kunne lige så godt gå den modsatte vej.

Det er blevet dyre at producerer spil, for hver genaration siden min. 8-bit æraen, og jeg ser ingen grund til at det skulle ændre sig.
Nogle områder at produktionen er selvfølgelig blevet "standartiseret", men når spillene konstant "skal" være mere avancerede, bliver produktionen jo automatiske dyre.
Før grafikken er 100% fotorealistisk, og kontrollen føles 100%, som at man er en del af spillet, synes jeg ikke det er logisk at udviklingen stopper.
Jeg synes ikke man kan sammenligne med filmindustrien...endnu :)

EDIT: Spil aldrig med VR-briller sammen med andre, hvis du vil beholde din værdighed:

Mit navn er Fjols, Robo-Fjols.
JAAJAASkrevet 21/12-03 20:04, rettet 21/12-03 20:05 
Her er et billede af Sonys briller med tilhørende japaner:

Sonys VR Briller
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig