X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Er de gode? (IBM computer)


Svar
JinkJinkSkrevet 03/12-03 19:47 
Idag kom mine forældre med en liste over nogle computere og spurgte mig, hvad jeg syntes om dem. Har på fornemmelsen at de har sig at give mig det i julegave for ellers ville de ikke komme og spørge mig om sådan noget og min mor har også godt kunne tænke sig at give mig og min storesøster en hver.
Men nu er det sådan at jeg ikke har en skid forstand på computer, så derfor kunne jeg godt tænke mig at I kunne vurdere dem for mig, for jeg ved ikke om de er gode i forhold til prisen.
Ved heller ikke om det skal være fladskærm eller almindelig. Har altid foretrukket en almindelig for dem synes jeg er mere skarpe, men tager jeg helt fejl der eller hvad?
Den skal primært bruges til at spille(og almindelig tekstprogrammer selvfølgelig), så skal helst kunne køre de helt store spil (Doom og HL2).
Nå, men er de overhovdet noget værd?


ThinkCentre A50p
Intel Pentium 4 Processor 2.66 GHz
256 MB RAM
40 GB hardisk
SoundMAX med SPX
48x CD-ROM
Integreret Ethernet
Integreret Intel Extreme Graphics II
Microsoft Windows XP Pro
3 års carry-in garanti
Skærm er ikke inkluderet

Koster = 5184 kr


ThinkCentre M50
Intel Pentium 4 Processor 2.6 GHz Hyper-threading
256 MB RAM
40 GB hardisk
SoundMAX med SPX
48X/24X/48X CD-RW CD-ROM
Integreret Ethernet
Integreret Intel Extreme Graphics II
Microsoft Windows XP Pro
3 års carry-in garanti
Skærm er ikke inkluderet

Koster = 6553 kr


ThinkCentre A50p
Intel Pentium 4 Processor 3.0 GHz Hyper-threading
512 MB RAM
80 GB hardisk
SoundMAX med SPX
16x DVD
48x/24x/48x CD-RW CD-ROM
Integreret Ethernet
ATI Radeon 9200 128MB 8x AGP
2 Infinity stereo speakers (eksterne)
Microsoft Windows XP Home
Microsoft Works
3 års carry-in garanti
Skærm er ikke inkluderet

Koster = 8972 kr


CRT monitor E74, 17" FST skærm, MPR.II, sort
Koster = 1048 kr

Flat Panel monitor L150, 15" TFT, TCO-99, Sort
Lang leveringstid må forventes
Koster = 2842 kr

Flat Panel monitor L170, 17" TFT skærm, TCO-99, sort
Lang leveringstid må forventes
Koster = 3845 kr


Ekstra hukommelse (ThinkCentre A50p & M50) 512 MB
Koster = 926 kr


Har også en liste over bærbare, men tror heller jeg foretrækker en stationær. Er det fornuftigt?
jaesjaesSkrevet 03/12-03 20:05, rettet 03/12-03 20:06 
Det er kun sidstnævnte, der kan køre nyere spil, uden at du sætter grafikkort i maskinen (i de to første er det integreret på bundkortet).
Men det er nok tvivlsomt, om det vil køre HL 2 særlig godt.
JinkJinkSkrevet 03/12-03 20:10 
Uden jeg sætter graffikkort i maskinen??? I netop den er der jo graffikkort i?

Ok. Men er den god iforhold til prisen? Eller er det dumt at købe den?
tastasSkrevet 03/12-03 20:10, rettet 03/12-03 20:11 
Jaeh, de 2 sidste er dem der er bedst mulighed i.

Alternativet er så, at du engang nå Hl2 og Doom3 kommer sætter et nyt grafik kort i.
Det er selvfølgelig svært at sige hvor meget de spil kommer til at kræve, men du vil i hvert fald kunne spil dem.

256 MB RAM er for øvrigt heller ikke nok, så der skal mere i. Hvilke type du der kan få, vil afhænge af bundkortet (Hvor "hurtigt" RAM det kan klare).
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
jaesjaesSkrevet 03/12-03 20:21, rettet 03/12-03 20:26 
Papa >
Uden jeg sætter graffikkort i maskinen??? I netop den er der jo graffikkort i?

Ja, du kan spille nyere spil uden at sætte et andet grafikkort i. Enkelte vil måske hakke for meget til, at du gide se på det. Det kommer an på, hvor meget på kompromis du vil gå med at sætte detaljerne og opløsningen ned i disse spil...

Ok. Men er den god iforhold til prisen? Eller er det dumt at købe den?

IBM har ry for at være ret stabile (jeg har ikke praktiske erfaringer med nyere IBM´er), men de er nok overkill til dit behov - jvf. prisen.
Køb evt. en Medion. Til dit behov, får du meget mere for de samme penge.
Eller få en butik til at "håndbygge" en til dig, af gode komponenter, der passer godt sammen.

EDIT: Du behøver ikke være bange for, at andre computere end dem fra IBM, føles meget mere ustabile :)
JinkJinkSkrevet 03/12-03 20:23 
tas >
Det er selvfølgelig svært at sige hvor meget de spil kommer til at kræve, men du vil i hvert fald kunne spil dem.

Var det ment med eller uden et nyt graffikkort?

Nu er jeg ikke den der bruger en helt masse penge på graffikkort osv. Så det ville være bedst at få det helt fra start.

tas >
256 MB RAM er for øvrigt heller ikke nok, så der skal mere i. Hvilke type du der kan få, vil afhænge af bundkortet (Hvor "hurtigt" RAM det kan klare).

På den sidste. Vil man der kunne tilføre flere RAM?

Jeg vil også gerne høre jer om hvilken skærm man skulle vælge, hvis det var?
JinkJinkSkrevet 03/12-03 20:27 
jaes >
IBM har ry for at være ret stabile (jeg har ikke praktiske erfaringer med nyere IBM´er), men de er nok overkill til dit behov - jvf. prisen.
Køb evt. en Medion. Til dit behov, får du meget mere for de samme penge.
Eller få en butik til at "håndbygge" en til dig, af gode komponenter, der passer godt sammen.

Øh... Nu er det bare sådan at min far arbejder i IBM så han har det sådan at alt skal komme derfra...

Så skulle det lige være hvis du har et direkte link til en bedre computer?

Og hvad kan den overhovdet siden jeg betaler over 10k og så den ikke kan spille de nyeste spil?
jaesjaesSkrevet 03/12-03 20:36, rettet 03/12-03 20:36 
Den har en kraftig CPU, men mangler et godt grafikkort
3 års carry-in garanti, koster jo også lidt.

Hvis det skal være en af de nævnte, så ville jeg købe den billigste, og sætte flere RAM, og et bedre grafikkort i.

Du kan bl.a. få Medion i Fona, og Aldi har nogen gang rigtigt gode tilbud på Medion.
JinkJinkSkrevet 03/12-03 20:55, rettet 03/12-03 20:57 
Og er det bare piece of cake at sætte det i? Og kan bundkortet tage det?

Er 40 Gb hardisk plads ikke for lidt? Og hører der højtalere til det første sæt(tror det ikke)? Begynder det så ikke at blive lidt dyrt, hvis jeg skal have alt det ekstra?

Ville altså også gerne høre jeres mening om skærmene, det er mindst ligeså vigtigt.
RQvsnapzRQvsnapzSkrevet 03/12-03 21:20, rettet 03/12-03 21:21 
Det er lige så let at bygge en computer som at samle et hus af Lego. En Ramblok kan vendes på en måde - ellers kan den ikke komme ned - og ja bundkortet kan sagtens holde til at du sætter et nyt grafikkort i. Det er det jo bygget til. Problemet med et fysisk indgreb i maskinens hardwarekonfiguration kan være, hvis IBM kun yder garanti på uåbnede produkter. Det kan også være at IBMs bundkort er låst til kun at bruge en bestemt type hardware, men det skal jeg ikke kunne sige.

Ingen af de computere der står nævnt på listen vil uden indgreb kunne køre de nyeste spil i en crips og lækker opløsning. Skulle jeg anbefale dig noget andet, ville det være at købe din computer hos f.eks. shg eller andre online butikker. Jeg kan godt love dig at du får meget mere kraft for pengene ved at købe tingene seperat og få en med kendskab til det, til at samle den for dig. Du kan også betale butikken for det og i de fleste tilfælde medfører det automatisk en butiksgaranti på produktet.

Med hensyn til stabiliteten så handler det bare om at købe de rigtige produkter dvs. kvalitetsprodukter og ikke noget billigt skrammel. Jeg kan personligt anbefale Asus' produkter der også ligger i den dyre ende, men er som udgangspunkt ret stabile og egner sig derfor til overclocking. (er i hvert fald min erfaring :D)

Såfremt andre produkter end IBM ej kan komme på tale, så skal du som udgangspunkt opgradere grafikkort, ram og harddisk. P.t. ligger ATI's Radeon serie i spidsen hvad angår rå ydelse, og skulle jeg vælge, ville jeg gå efter et 9800 pro. Det skulle gerne sikre dig en god afvikling af spil som Hl2 eller doom 3. Har du ikke de store spenderebukser på kan Ti 4200, r9600 og fx5600 også godt gå an.
I win, you loose
jaesjaesSkrevet 04/12-03 01:04 
RQvsnapz >
Med hensyn til stabiliteten så handler det bare om at købe de rigtige produkter dvs. kvalitetsprodukter og ikke noget billigt skrammel.

De skulle også gerne kunne arbejde godt sammen :)
Men at købe fra samme producent, f.eks. Asus som du nævner, kan være en god start.
HardballerHardballerSkrevet 04/12-03 11:36 
Nu når der lige bliver snakket om Grafikkort. Kan en GeForce MX420 køre nyere spil godt?
Zzap!Zzap!Skrevet 04/12-03 13:48 
Jeg ville umiddelbart sige nr. 3, uden tvivl!
Med den får du langt mest for pengene og en computer der på alle punkter ville holde sig frisk langt ud i fremtiden.
Men selvfølgelig, hvis du kun har brug for tekstbehandling, regneark og websurfing, så er de to andre da fuldt ud tilstrækkelige. Men hvis du har tænkt dig på nogen måde at bruge den til lidt tungere opgaver, som spil, videoredigering og 3d programmer, så er nr. 3 det eneste rigtige valg.

Og ja, din formodning om at CRT skærme er skarpere er sidst jeg tjekkede, stadig rigtig (og de er også hurtigere, dvs. bedre til bevægelser, og tilmed en del billigere), men de fylder selvfølgelig mere.

Personligt vil jeg anbefale dig at lade være med at sætte nyt udstyr i, før det er absolut nødvendigt, da mærkevare PCere som IBM og Compaq ofte er skræddersyede både i soft og hardware, så alt passer perfekt sammen. Hvis du begynder at pille ved balancen, kan du risikere at få problemer.

Dét er en anden grund til at det ville være en dårlig ide at vælge en af de første to, da det kan blive meget sværere end med den tredje, at få dem til at acceptere et nyt grafikkort, fordi de integrerede, og derfor altid vil sidde på bundkortet og måske skabe problemer (det kan også sagtens være at du slet ikke KAN opgradere, fordi AGP kanalen er optaget af det integrerede kort). :/
Born to kill space
JinkJinkSkrevet 04/12-03 16:43 
Ok. Overvurdere måske også med at den skulle kunnne køre HL2 og Doom 3, den skal bare ikke blive forældet alt for hurtigt.

Egentlig bruger jeg nok computeren, mere til tekstprogrammer og websurfing, men foretrækker alligevel at have en der kan spille spil ordentligt.

Prøvede lige at samle en computer på SHG. Det blev sq ikke billigt. Med moms kom den op på 20k, så var det også med Radeon 9800 pro og det hele, men gider ikke at betale meget ekstra for en lille smule bedre maskine. Hvis jeg prøvede at samle noget der lignede nr 3 kom det op på 11k.

Den dag jeg skal opgradere den tror I så at jeg vil få problemer?
JinkJinkSkrevet 04/12-03 23:08 
Var inde på IBMs hjemmeside og fandt computer nummer 3. Den har åbentbart ikke det graffikkort jeg nævnte først, men istedet et 9600 Radeon. Ved dog ikke selv om det gør nogle forskel? Har et link til den, med mere præcise informationer.

Hvis I mener jeg skal købe en PC et andet sted, hvor skal jeg så købe den? Gerne et direkte link. Og hvis det er SHG kan I så ikke nævne hvilke dele jeg skal købe med til den?

Hvis ikke, regner jeg med at prøve at skaffe computeren fra IBM.

IBM computer nr 3
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 04/12-03 23:18 
Jo, en forskel gør det da. Der er betydelig mere power i et Radeon 9600 end i et 9200
RaGeRaGeSkrevet 04/12-03 23:38 
performance Radeon9600
Kabinet Logic 996KL Sort/Sølv med 400Watt ATX og USB
Logitech optisk mus/trådløs med oplader
Harddisk: Maxtor DiamondMax Plus 9, 120GB, 7200RPM, 2MB, ATA-133
CD-brænder: BTC 52x24x52 brænder med SUPERLINK, sort , og Nero
DVD-drev: BTC BDV316C 16x DVD-ROM Drev, Bulk, Sort
Processor: Intel Pentium 4 2,4GHz, In-a-box, 512KB Cache, 533MHz bus
Mem-ddr-ram 1 Blok 512 MB Performance Memory PC3200 DDR400 RAM
Bundkort Soltek 85erv 133 MHZ
Grafikkort: PowerColor Radeon 9600 PRO, 128MB DDR, TV-Out + DVI-I
19" LiteOn skærm (CDR) med en max opløsning på 1600x1200

Det hele gav jeg 5300 kr. for, og jeg mere end tilfreds.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig