X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvad er en konsol?


Svar
slartibartfastslartibartfastSkrevet 04/11-03 11:39 
I det tidligere emne "hvad er en konsol" mødte jeg en del modstand, da jeg påstod, at Xbox er en pc.

imidlertid, er jeg stødt på følgende, vedrørende ps2 http://www.itavisen.no/art/1301999.html

"Playstation 2 er spillkonsoll, ikke PC. Det har EU bestemt. Dermed må Sony betale full tollavgift i Europa.

Sony søkte om fritak for avgiften, siden for eksempel Alienware slipper med den langt lavere PC-avgiften.

- Alienware får lov
Alienware leverer maskiner som er skreddersydd for spill, men som udiskutabelt er PC-er teknisk sett.

Sony henviste på sin side til at PS2 kan kjøre Linux, og dermed kan brukes til nytteformål.

- Ment for spill
Men det kjøpte ikke EU, melder Gamesindustry.biz.

- Det er helt klart at den er ment brukt primært til videospill, heter det lakonisk i uttalelsen fra EU-domstolen for toll- og konkurransesaker i Luxembourg."

Det viser sig dog at der har været nogle tvetydige oplysninger i sagen, og at ovenstående ikke er helt sandt - på the register skriver de følgende

"The Court agreed with the EC's logic, but ruled that since UK Customs had already decided that the PS2 should be counted as a computer and not a console - a judgment held to be binding upon other European Community members - that's how the machine must now be regarded."
http://www.theregister.co.uk/content/54/33206.html

altså har sony rettens ord på at er ps2 en pc i EU

Det er umuligt at vide om sony virkelig mener at ps2 er en pc, eller om det udelukkende er det økonomiske argument der har fået dem til at føre retsagen - ifølge sony er der dog kun tale om et mindre million beløb, og endvidere fjernes tolden på både på pc og konsol pr 1 januar 2004, så toldmæssigt får dommen ikke nogen fremtidig konsekvens.
RJKRJKSkrevet 04/11-03 11:53 
Selvfølgelig er det rent økonomisk. Sagen har i øvrigt været beskrevet flere gange herinde.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig