X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

XBL opsætning med Stofanet


Svar
PoulPoulSkrevet 03/10-03 19:45 
Nogle her på forummet som pt. kører XBL over Stofanet? Jeg importerede i foråret et Live-kit fra USA, men grundet mangel på tid og bøvlet opsætning, kom jeg aldrig rigtig igang med det. Nu har jeg dog fået lidt blod på tanden igen, men desværre driller opsætningen desværre igen.

I sin tid var planen at køre Live med ICS, men det lykkedes i sin tid aldrig, grundet hvad jeg tror var et defekt netkort. Nu har jeg så investeret i et nyt netværkskort og troede at skidtet så bare ville virke, men sådan skulle det ikke gå. Jeg kan stadigvæk ikke få forbindelse med X-Boxen og netkortet. Der står konstant at netværkskablet ikke er tilsluttet. What could be the problemos? Kablet virker, for jeg har testet det ved at proppe det direkte i modemet. Inde på X-Box.com står der iøvrigt nu under ICS opsætning at kabel/dsl-modemet skal tilsluttet via USB. Det kan da vel ikke være en nødvendighed??

Jeg kører som sagt med en ganske almindelig Stofa forbindelse på en Windows 2000 PC. Det skal siges at ingen ar lamperne på netværkskortet lyser når jeg har netværkskablet(fra X-Boxen) i og derfor prøvede jeg at sætte kablet fra Stofa modemet i og så kom der pludselig lys i den ene, siger det noget???

Huha.....det blev en halvlang post, men håber der er nogle som kan give nogle bud på en løsning af problemet eller evt. forslag til en ny løsning. Vil dog foretrække det første.
APHAPHSkrevet 03/10-03 19:52 
Er det ikke via ASIK du har stofa?
Spiller nu: Civilization IV, Halo 3, Everybody's Golf: World...
PoulPoulSkrevet 03/10-03 20:09 
Jo, det er det.
APHAPHSkrevet 03/10-03 20:26, rettet 03/10-03 20:26 
Bruger også selv ASIK til Live, men ikke helt med samme netværks setup. Du har ikke mulighed for at få fingrene i en hub/switch?

..Har du en fast ip?
Spiller nu: Civilization IV, Halo 3, Everybody's Golf: World...
PoulPoulSkrevet 03/10-03 21:00 
Nej, jeg har ikke fast IP. Blev skrevet op til det engang i foråret, men har intet hørt.

Jeg kunne jo selvfølgelig investere i en hub/switch, men det ville jo være lidt billigere hvis jeg kunne få det til at virke med et ekstra netkort. Hvad bruger du, switch eller hub, og var det nemt at sætte op?
APHAPHSkrevet 03/10-03 21:26 
Jeg bruger en switch.
Det er nemt at sætte op, men når du ikke har en fast ip skal du ændre ipen inde i xboxlive setup, hver gang du logger på xbl...og du kan ikke have din pc logget på nettet når du bruger xbl.

Har hvis en gammel hub liggende du kan købe til billige penge hvis det har interesse?
Spiller nu: Civilization IV, Halo 3, Everybody's Golf: World...
PoulPoulSkrevet 03/10-03 21:29, rettet 03/10-03 21:29 
Forstår ikke helt det med at du ikke kan være på nettet med PC'en, når man bruger XBL. Man bliver vel nødt til at signe on til nettet på PC'en, for at XBL kan få adgang til nettet??
APHAPHSkrevet 03/10-03 21:33 
Du skal bruge PC´en til at logge på nettet, og så tildeler du din xbox Pc´ens ip. Når du så connecter til xbl må pcen ikke være i forbindelse med internettet, da det give ip konflikt, når de begge to bruger samme ip
Spiller nu: Civilization IV, Halo 3, Everybody's Golf: World...
PoulPoulSkrevet 03/10-03 22:04 
Hmm....det samme problem må vel så også opstå med min opsætning, hvis jeg engang får det til at virke? Hvordan gør man det med at tildele IP'en til X-Boxen? Man skal vel første signe on som man plejer?
APHAPHSkrevet 03/10-03 22:21 
Sådan gør jeg:

-Først logge jeg på nettet med min pc.
-Så finder jeg den ip jeg lige har åbnet for, ved at gå ind på www.myip.dk
-Så skal pcen slukket, dog skal den ikke logges af nettet
-Xboxen tændes uden spil i, og man skal ind i xbl setupen, hvor der er en menu der hedder IP adresses. Der skriver man pcéns IP og så kan man connecte til xbl
Spiller nu: Civilization IV, Halo 3, Everybody's Golf: World...
PoulPoulSkrevet 03/10-03 22:46 
Det er da noget af en bøvlet process. Ville man slippe for alt dette hvis man havde en fast IP?
APHAPHSkrevet 03/10-03 22:51 
Nu har jeg ikke selv en fast ip, men mit svar vil være ja, da man så altid vil have den samme ip, og derfor ikke behøver at tildele xboxen en ny ip, hver gang man ønsker at logge på live.

Dog er det ikke så bøvlet som det måske lyder til..jeg kan ihvertfald sagtens leve med.
Spiller nu: Civilization IV, Halo 3, Everybody's Golf: World...
PoulPoulSkrevet 03/10-03 23:39, rettet 03/10-03 23:40 
Det er jo lige før at min direct connect måde er hurtigere/nemmere. Jeg signer bare on med Connect 21 som jeg plejer, hvorefter jeg skifter netkablet i kabelmodemet ud med kablet til X-Boxen. Dette er til at leve med, men derefter skal jeg udover IP'en indtaste Gateways, Subnet masks osv. og det er dette som jeg synes er lidt halvbesværligt at skulle gøre hver eneste gang man logger på Live. Er IP'en det eneste du behøver at ændre hver gang?
nullernullerSkrevet 03/10-03 23:46 
Poul >
Nej, jeg har ikke fast IP. Blev skrevet op til det engang i foråret, men har intet hørt.

Stofa giver ikke fast ip mere (er næsten 100% sikker)
Nu med Xbox 360
APHAPHSkrevet 04/10-03 07:21 
Poul >
Er IP'en det eneste du behøver at ændre hver gang?

Ja. Gateway og Subnet værdierne ændre sig ikke

BTW: Hvorfor bruger du stadigvæk Connect 21, når ud har ASIK? Har du ikke fået en SignOn side?
Spiller nu: Civilization IV, Halo 3, Everybody's Golf: World...
PoulPoulSkrevet 04/10-03 10:18 
Tænker du på signon.stofanet.dk? Den kan jeg sagtens gå ind på, jeg synes bare det er meget nemmere lige at trykke på en knap og så er jeg klar.

Ang. Gateway og Subnet, så ændrer de sig hos mig. Da jeg gik på i går var de indtastede værdier i hvertfald ikke lig dem som jeg fik da jeg lave en "ipconfig" på min pc.
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 04/10-03 14:13 
Køb en Router i stedet for...
så kan du have alle de PCer på nettet på engang med 1 IPadresse. (det samme gælder Xbox's selfølig :-) )
en gangske udmærket router med indbygget firewall og DHCP kan købes for under 345kr.
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
PoulPoulSkrevet 04/10-03 14:35 
Er dette muligt til trods for at jeg ikke har en fast IP?
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 04/10-03 15:07 
Man behøver ikke fast ip for at bruge en Router.
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
APHAPHSkrevet 04/10-03 16:46 
Poul >
Ang. Gateway og Subnet, så ændrer de sig hos mig. Da jeg gik på i går var de indtastede værdier i hvertfald ikke lig dem som jeg fik da jeg lave en "ipconfig" på min pc.

Det er heller ikke værdierne fra din pc du skal bruge, men dem som xboxen selv finder, og de skulle helst ikke ændre sig.
Spiller nu: Civilization IV, Halo 3, Everybody's Golf: World...
PoulPoulSkrevet 04/10-03 16:58 
Det virker så åbenbart også med værdierne fra min PC. Jeg indtastede de værdier som jeg havde fået ud fra mit "ipconfig" kald og så virkede skidtet.
PoulPoulSkrevet 04/10-03 22:33 
Grillbiller >
Køb en Router i stedet for...
så kan du have alle de PCer på nettet på engang med 1 IPadresse. (det samme gælder Xbox's selfølig :-) )
en gangske udmærket router med indbygget firewall og DHCP kan købes for under 345kr.

Spørgsmålet om en routerløsning vil hjælpe på det med at jeg skal indtaste IP-adresse osv. hver gang jeg logger på Live?? Lige nu er det største problem, at hvis jeg lader X-Boxen selv finde netværksoplysninger, finder den ikke de korrekte info. Vil en router-opsætning kunne hjælpe på dette?? Det jeg gerne vil hen imod er jo at jeg gerne vil slippe for at skulle indtaste disse oplysninger hver gang jeg vil logge på XBL.
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 06/10-03 16:44 
Altså det er jo derfor at man køber en Router... For at kunne sætte flere enheder på nettet når ens udbyder kun har tildelt 1 ip til dig.

for en Router kan holde styr på hvilken pcer som der skal have adgang til Inettet.
Den er lavet sådanne at den bruger din opsætning fra din udbyder og konventer den så om til at flere kan være på nettet på en gang.

så i stedet for at din PCer logger direkte ind på din udbyder logger du i stedet ind på din router.
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
PoulPoulSkrevet 08/10-03 09:55, rettet 08/10-03 10:11 
I know, men vil X-Boxen kunne finde de rigtige oplysninger på egen hånd hver gang, nu hvor jeg ikke har fast IP? Problemet er pt. at den finder den interne IP osv. når man vælger automatic i opsætning. Stofa kører jo med intern/extern IP og når jeg kobler X-Boxen direkte til modemet skal den bruge den externe IP. Har snakket med nogle IT-folk, som ikke vil garantere det virker automatisk med en router. Er der nogen her på forummet som rent faktisk kører XBL med router via Stofanet og varierende IP?
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 08/10-03 15:12 
Altså...

Hvis din Router har indbygget DHCP (som langt de fleste har nu til dags) så er Xboxen total lige glad med hvilken IP stofa har givet dig.
Da Xboxen vil bruge de oplysninger du har insat i Router opsætningen.

Routeren giver din Xbox måske IP adressen 10.10.10.2 og din PCer 10.10.10.3 osv...(alt efter hvad du sætter den til)
mens at routeren bruger den IP Stofa har givet dig.
så når du kan logge på stofa med en dyn. IP. med en router kan du bagefter logge på med alle de enheder du vil have på nettet...
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
RonaldoRonaldoSkrevet 08/10-03 16:56 
Nogen burde lave en FAQ omkring det her...

Det har intet med DHCP at gøre, men derimod NAT (Network Address Translation). Det gør at dit netværk bag routeren bliver set som en enhed udaftil. Det tillader dig så at connecte så mange hosts du vil på én adresse. DHCP uddeler adresser til hosts på netværket.

Det skulle også være muligt at køre NAT Server, men i den lange ende er det nemmest at købe en billig router med indbygget switch.
PoulPoulSkrevet 08/10-03 19:36, rettet 08/10-03 19:36 
Ja, en FAQ vil da ikke skade på dette område.

Anyways, jeg har kigget på en af de D-Link routere, som skulle understøtte XBL. Burde den ikke kunne klare opgaven fornuftigt?

D-Link 704P
RonaldoRonaldoSkrevet 08/10-03 19:43 
Køb bare lillebroren DI-604, det er præcis den samme router bare uden printer port.

De kan desudes findes på edbpriser.dk til ca. 360,-
PoulPoulSkrevet 08/10-03 21:24 
Lige præcis den router er dog på MS's liste over routere som ikke er kompatibel med XBL, så det ville vist være at udfordre skæbnen lidt, hvis jeg skulle investere i den.
RonaldoRonaldoSkrevet 08/10-03 22:12, rettet 08/10-03 22:13 
Jeg garrantere dig for den virker. Det er stadig præcis den samme router som den du linkede til, bare uden printerport. Selvom en router ikke er på XBL's kompatibel liste, betyder det ikke at den ikke kan bruges.
RaGeRaGeSkrevet 09/10-03 00:19, rettet 09/10-03 00:20 
Maerkeligt, at den ikke er paa listen mere, da den stod som en af favorit routerne (100 % kompatible og nem at saette op) paa den gamle officielle Xbox hjemmeside.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
AkhenAkhenSkrevet 09/10-03 08:19 
Det må være en fejl, for der er sq mange der kører med DI-604 og Live så det kan ikke passe, og den kører godt og for mit vedkommende upåklageligt, man skal bare lige hente en lillel firmware opgrade som lige er kommet på www.dlink.se så er der ingen problemer. Og prisen på edbpriser for en DI-604 er jo også god, go for it ;)
XBL/XBC Gamer Tag --> Akhen <--
RaGeRaGeSkrevet 09/10-03 18:10, rettet 09/10-03 18:13 
Bruger selv en D-Link 604 og den virker upaaklageligt til XBL, saa det maa vaere en fejl, at den er kommet med paa listen med ikke kompatibel router.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
PoulPoulSkrevet 09/10-03 20:16 
Jeg lagde lige mærke til at der står en bemærkning, hvori de gør opmærksom på at de måske virker med en anden version af firmware. Jeg endte dog i dag med alligevel at bestille den lidt dyrere 704P hos Officeit.dk. Nogle som har handlet med dem og hvordan gik det?
PoulPoulSkrevet 14/10-03 18:38, rettet 14/10-03 18:39 
Så fik jeg routeren ind af døren. Jeg koblede skidtet til og tjekkede om min internetforbindelse virkede på PC'en, hvilket den gjorde, dernæst kom det store spørgsmål, ville XBL virke smertefrit? Svaret var et stort JA! Jeg pluggede bare kablet i routeren, satte XBL til at autodetecte netværksoplysninger og så køret lortet bare. Hvad kan jeg sige? Det er bare fantastisk!

Tak for alt hjælpen og for tak for at i bar over med mig, til trods for jeg gang på gang skulle "bekræftes" i min spørgsmål/svar.

Til sidst har jeg lige endnu et par spørgsmål:

1) I manualen står der at man skal logge på web-interfacet og køre en setup-wizard, men hvad skal dette gøre godt for? Jeg har bare sat tingene til og det hele virkede uden jeg rørte en finger.
2) Det ser ud som om at mit kabelmodem og routeren står og snakker en del sammen, da de begge blinker på activity lamperne, til trods for at jeg ikke laver noget der burde give trafik på linien. Hvordan kan det være og kan det passe?
RonaldoRonaldoSkrevet 14/10-03 21:00 
1) Hvis du skal logge på stofanet med login/pass, så er det muligt at sætte routeren op så den logger på for dig. Der er selvfølgelig også mange andre ting du kan ændre, forwarde porte og lege med access-lists.

2) Keep-alive eller bare tilfældige signaler ville være et godt bud.
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 15/10-03 17:18 
FreddiE >
1) Hvis du skal logge på stofanet med login/pass, så er det muligt at sætte routeren op så den logger på for dig. Der er selvfølgelig også mange andre ting du kan ændre, forwarde porte og lege med access-lists.

Ja det kan man godt.. men jeg tror nu han mener noget andet.

Pga. At din udbyder har fundet ud af at den ip de har tilegnet dig gennem din PC'ers MAC kode kan der godt gå op til en/halv time før der så er hul igennem.

Den Wizard du taler om er nok klog at køre for det hjælper med at få sat tingene korrekt op.

2 ...men ellers ja så er det bare at sætte xboxen i stikket og så virker det.
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig