X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Placering af surround højttalere


Svar
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 27/09-03 08:58, rettet 27/09-03 08:59 
Mig igen :)

Lige et lynhurtigt spørgsmål angående placering af baghøjttalerne, under ikke helt perfekte forhold. Jeg har lavet en tegning der illustrerer hvordan det hele står

[tryk på link, kig på tegning, læs tekst]

Ja, som i kan se er mit bedste bud af sætte den ene baghøjttaler højt oppe på sidevæggen, et stykke bag sofaen, og den anden på bagvæggen.

Kan der ikke være noget om det? Eller har i nogle bedre bud? Håber jeg fik forklaret mig ordentligt denne gang :)

Klippe klistre
tastasSkrevet 27/09-03 11:15 
Det er selvfølgelig ikke helt optimalt.
Ved mig, har vi også en stol i stuen, der står skævt placeret (ligesom din sofa og stole), og selvom man sidder i den, har man stadig en udemærket surround fornemmelse.
Så det er ikke helt slemt.
Du vil stadig have en fornemmelse af, når en bil kører forbi, og lyden skifter mellem de enkelte højtaler osv.

Hvis du ikke kan få arrangeret det mere optimalt, vil du heller ikke fortryde det du har vist på billedet - det er i hvert fald stadig bedre end intet surround.
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 27/09-03 12:18 
Jeg siger tak :)

Det kan være svært at gøre det helt optimalt når der ikke er så meget plads... Meeen... Det går nok alligevel :)
JmogJmogSkrevet 27/09-03 19:47, rettet 27/09-03 19:47 
Det er måske lidt ekstremt, men har du overvejet at flytte rundt på møblerne? Sådan her f.eks.:

Sofaen op ad bagvæggen til højre på tegningen. sofabordet vendes og stilles foran sofaen. Stolene sættes ud for sofabordets ender.

Ved ikke om det er muligt at lave denne opstilling i din stue, men det ville give mulighed for at sidde perfekt, både lyd- og billedmæssigt.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 27/09-03 20:11, rettet 27/09-03 20:12 
Problemet er at rummet er en del 'længere' end jeg har lavet det på tegningen. Det står et spisebord til højre for, hvilket gør at det kommer til at se lidt dumt ud hvis man sætter sofaen med front mod fjernsynet. Bordet kunne nok rykkes lidt, men på den bagerste væg er der en reol hvor jeg har mine turntables på, hvor jeg godt vil have rimelig god plads omkring. Sådan som møblerne står nu, står de helt perfekt.. Men desværre ikke til surround :/

Men hvor galt bliver det? Tas fik mig overbevist om at jeg nok skulle få rimelig god action alligevel
JmogJmogSkrevet 27/09-03 20:46 
Det bliver sikkert ganske fint. Du er jo alligevel vant til at se billedet skråt, så lyden kommer jo til at passe til det.

Min egen smag er nok farvet af, at jeg centrerer alt omkring min siddeposition herhjemme.
HardballerHardballerSkrevet 27/09-03 20:49 
Eller sætte dem bag ved sofaen, det er vel der du mest sidder og spiller?
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 27/09-03 20:57 
Det gør jeg for det meste, må jeg nok tilstå :)

Men omvendt sidder der som regel også en i stolen på samme tid, og jeg ligger altid ned i min sofa :)
tastasSkrevet 27/09-03 22:43 
Du kan sagtens sætte det op.

Jeg tror rolig vi alle kan blive enig om, at det selvfølgelig ikke er optimalt - så skulle sofaen stå mellem bag højtalerne - men derfor vil du stadig få meget glæde af surround.
Du vil altid kunne føle den seperation der nu er i Surround, specielt hvis du går fra normal "stereo" i fjernsynet, hvor man jo aldrig rigtig mærker stereo effekten. Og dette er også gældende selvom du går fra stereo i front højtalerne (hvor man mærker stereo effekten bedre fordi de står placeret længer væk fra hinanden). Det er ikke så godt som det kunne være - men hey, vi kan jo ikke alle få en THX approved hjemme bio' ;)
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
KoludaKoludaSkrevet 27/09-03 23:10 
Et lille "fif" sæt subben hvor du normalt sidder ,og find det sted i rummet der har den bedste lyd, altså fra subben.

Lige præcis der skal subben stå ;)
HardballerHardballerSkrevet 28/09-03 11:13, rettet 28/09-03 11:23 
Eller.. Har du ikke mulighed for at skrue selve højttalerne op i loftet? Ellers prøv med noget gaffa, det virker sgu :D
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig