X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Tilslutning af Surround Sound


Svar
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 20/09-03 11:45 
Ja, nu søger jeg igen lidt viden herinde om et emne som jeg kun ved meget lidt om :)

Jeg vil gerne have smidt et surround system op, som så skal bruges til mine konsoller og min DVD afspiller. Det er en Pioneer DVD-RV60, som har indbygget DTS dekoder. Dette gør det vist meget nemt at tilslutte surround til DVDen, men jeg har også brug for surround til mine konsoller, hvilket gør at jeg skal have sluttet fjernsynet til min forstærker.. Går jeg ud fra

Ud over det, har jeg en lidt ældre Sony STR-DE225 surround modtager stående. Jeg har så tænkt mig at sætte denne til fjernsynet... Men... Hvordan gøres det? Skal jeg bare trække et kabel fra fjernsynets audio udgang til den coaxial (sp?) indgang der er på forstærkeren, sætte højttalerne til og så til sidst indstille dem på forstærkeren? Eller er det en anden indgang jeg skal bruge? Forstærkeren understøtter i øvrigt kun Dolby Pro Logic, så den skal nok også skiftes ud med noget lidt bedre inden for en overskuelig fremtid.

Kan jeg på nogen måde drage nytte af, at min DVD afspiller har en indbyttet DTS dekoder, når nu Sony'en ikke er blandt de bedste på markedet?

Håber at der er nogen der kan hjælpe lidt :) Jeg vil gerne have det hele på det rene før jeg går ud og investerer i alle mulige kabler osv osv... Da min forstærker og DVD afspiller står i hver sin ende af lokalet bliver det nok lidt dyrt :)
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 20/09-03 14:27 
Nu har jeg lige kigget lidt i manualen, og så længe forstærkeren blot har de udgange der skal til, kan DVD'ens DTS og Dolby Digital dekoder klare resten... Så...

Mit spørgsmål er derfor bare: DVDen har en Scart indgang og en Scart udgang. Hvis jeg for eksempel lader min xbox bruge scart indgangen, vil lyden så også komme ud i surround? Og hvis jeg så sætter flere scart stik sammen med en scart box, og sætter dem i indgangen på DVDen, vil de så ligeledes få surround?
RJKRJKSkrevet 20/09-03 14:38 
Lad være med at rode begreberne sammen.

Pro Logic er analog surround, der bliver lavet af et stereosignal. Det giver en rumeffekt og har ikke meget med reel surround at gøre.

DTS er digital surround, der bliver lavet af X antal uafhængige kanaler fra en digital lydkilde. Ditto for 5.1.

De to ting har som udgangspunkt intet med hinanden at gøre.

Du siger at din surround decoder kun er Pro Logic, men påstår samtidig at den har en coaxial indgang. Det giver ingen mening. Coaxial indgang bruges til digitale signaler og derfor burde det så være en digital indgang, hvormed den burde køre 5.1 og eller DTS.

Så start med at få styr på disse!

Alle konsoller der kører stereo, kan laves om til Pro Logic ved bare at sætte stereosignalet til en Pro Logic-dekoder. Om dit audio out på fjernsynet giver det signal du skal bruge, eller om du skal have AV-kabler med audioudtag afhænger så af dit fjernsyn.

PS2 og Xbox kan køre digital surround (5.1 og DTS). Du skal så bruge det rigtige AV-kabel, et optisk kabel og en digial surround dekoder med optisk udgang.

Uanset hvad, så ender det digital surround signal i sidste ende som seks seperate lydsignaler (det er det du får fra din DVD-afspiller med DTS dekoder), som skal forstærkes af seperate forstærkere, før de så skal sættes til højttalerne.

So: start med at sætte dig mere ind i tingene (eller spørg...)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 20/09-03 14:39 
Nu så jeg så ikke dit svar, før du skrev, men det gælder egentligt stadig. Du blander analog og digital surround sammen. De har ikke noget med hinanden at gøre.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 20/09-03 15:10, rettet 20/09-03 15:20 
RJK >
So: start med at sætte dig mere ind i tingene (eller spørg...)

Var det ikke det jeg gjorde? Om ikke andet, så er der en coaxial indgang på min forstærker. Om dette så er et sikkert tegn på at det ikke kun er Pro Logic ved jeg ikke, og jeg tør ikke længere komme med et gæt :)

EDIT: Der er til gengæld ingen optisk indgang på forstærkeren (hvilket der til gengæld så er på DVD'en). Kan det lade sig gøre at sætte flere optiske kabler til én optisk indgang?
RJKRJKSkrevet 20/09-03 15:41 
KidCaffeine >
Var det ikke det jeg gjorde?

Det lyder da ikke sådan ;)

Så vidt jeg forstår dig, så vil du have din DVD-afspiller til at lave stereo-lyden fra en konsol om til digital surround. Det giver ingen mening og demonstrerer at du ikke forstår det helt grundlæggende i surround :)

Hvis jeg skal hjælpe dig mere, så er du nødt til også at forklare hvad du bruger/har af højttalere og forstærkere.

EDIT: Der er til gengæld ingen optisk indgang på forstærkeren (hvilket der til gengæld så er på DVD'en).

Mon ikke lige at det er en UDgang...? ;)

Kan det lade sig gøre at sætte flere optiske kabler til én optisk indgang?

Nej. Hvad ville du også med det?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SolaegSolaegSkrevet 20/09-03 17:45 
Hvad der er surt er at, en vis person har kunnet have haft DTS og DD5.1 istedet for Pro Logic 2 i næsten et år ved blot at trykke på én knap og skrue en anden knap én gang til venstre. Det var, hvad jeg opdagede her for lidt siden.

Se det er surt!
enfenenfenSkrevet 20/09-03 17:52 
Det er derfor, at der er noget der hedder en manual, hvis man altså ikke har styr på tingene i forvejen :)
What is the Matrix?
SolaegSolaegSkrevet 20/09-03 17:53 
Jeps, selvom den vist ikke ville kunne holde styr på måden, som jeg har sat det hele sammen på - dermed ikke sagt, at jeg kan :-)
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 20/09-03 18:15 
Okay, så tager vi den helt fra bunden, håber du gider hjælpe mig lidt på vej :)

Grunden til at jeg ville tilslutte flere optiske indgange, var for at sætte min PS2, min DVD og min Xbox til på samme tid, så de alle kunne få surround. Men det er måske slet ikke nødvendigt?

Det jeg har af højttalere nu, er et par Dali 8008 fronthøjttalere, der helt sikker bliver, da jeg er meget tilfreds med dem. Centeren og baghøjttalerne er dem der fulgte med til Sony forstærkeren, som dog ikke er noget særligt (og skal nok derfor skiftes ud med bag- og centerhøjttalerne fra Dali's Blå serie.)

Jeg ved som du kan høre ikke specielt meget om det, men jeg kan give dig den info jeg har om forstærkeren. Der er et coaxial stik i, men intet optisk stik. Der er heller ikke udgang til en sub, hvilket jeg går ud fra betyder, at det ikke er en 5.1 forstærker? DVD'en derimod, har som sagt indbygget DTS og DD dekoder.

Men hvordan skal det hele sættes op? Der skal trækkes kabler fra DVDens udgange, til respektive indgangene på forstærkeren. Men der hvor jeg falder lidt fra er omkring den coaxiale og den optiske ud-/indgang. Jeg er ærlig talt slet ikke klar over hvad de bruges til, og hvordan kablerne skal trækkes. Så vidt jeg kan forstå er det coaxiale kabel et der sender et digitalt signal ril forstærkeren, og fortækker hvorledes lyden skal fordeles på de forskellige kanaler?

Det kan godt være at jeg er helt på afveje, men jeg kan heller ikke se en optisk udgang på min Xbox, hvilket jeg forstod på dig at jeg også skulle bruge?

Jeg håber ikke at jeg går dig på nerverne med det her, hvis jeg gør må du sige til... :)
RJKRJKSkrevet 20/09-03 18:30 
Du kan ikke sætte flere enheder til på samme tid via optisk kabel. Så skal der da findes en optisk hub eller sådan noget, men det har jeg godt nok aldrig hørt om ;)

Som jeg ser det du skriver om forstærkeren, så lyder det så som en 5.0 forstærker med indbygget Pro Logic-dekoder. Jeg har selv en lignende. Men du kan formentligt let besvare det ved at fortælle, hvad der ellers er af indgange på den. Om der kun er stereo-indgange eller om der er surround-indgange (= 2 x front, 2 x bag og center).

I tilfælde af sidste, så skal du forbinde de fem udgange fra DVD'en med de fem indgang på forstærkeren. Så får du digital surround, 5.0. Vil du have subwooferen, skal du sætte en specifik forstærker op hertil, som skal have subwoofer-udgangen fra DVD'en. Hvis det er coaxial udgang på DVD'en og digital dekoder i forstærkeren, så kan du også forbinde den coaxialt, hvormed du vil bruge dekoderen i forstærkeren fremfor den i DVD'en. Det vil formentligt være bedre.

Med dit nuværende udstyr kan du ikke få digital surround på dine konsoller. Det kræver en digital surround dekoder med optisk indgang. Med mindre der findes noget der hedder en optisk->coaxial-converter, men det kender jeg ikke til.

Du kan få analog surround på konsollerne, dog. Her skal du så trække stereosignalet ud af AV-udgangen, hvilket kan gøres på forskellige måder. Du kan købe AV-kabler med phono-udgange, du kan købe en SCART-boks med samme eller måske kan du trække lyden ud fra dit fjernsyn. Under alle omstændigheder skal de så i en stereo-indgang i forstærken, som så skal sættes til at køre analog surround = Dolby Pro Logic.

Den optiske udgang er sparet væk på Xbox, men sidder på det originale RGB-kabel.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
crying outcrying outSkrevet 20/09-03 18:48, rettet 20/09-03 18:48 
Med dit nuværende udstyr kan du ikke få digital surround på dine konsoller. Det kræver en digital surround dekoder med optisk indgang. Med mindre der findes noget der hedder en optisk->coaxial-converter, men det kender jeg ikke til.

ah - du kan da ogsaa koere dolby digital/dts via coxial indgang ! Maaske man kunne forestille sig, at der 'et eller andet sted derude' fandtes en DD/DTS receiver med coxial alene ? ;)
Jusqu'a ici tout va bien....
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 20/09-03 19:01 
Tak for svaret! Hjalp betydeligt :) Jeg er hos mine forældre lige nu, men jeg kan vende tilbage og fortælle hvilke indgange der helt præcist er når jeg engang kommer hjem...

Angående det med, at jeg ikke kan få digital surround på mine konsoller, kan jeg så ikke tilslutte det optiske kabel til den optiske indgang på min DVD, og så på den måde tilslutte det til forstærkeren på den måde?
RJKRJKSkrevet 20/09-03 19:52 
crying out >
ah - du kan da ogsaa koere dolby digital/dts via coxial indgang!

Lad nu være med at forvirre mere! Jeg har aldrig sagt andet. Men der er kun optisk udgang på konsollerne. Deraf nødvendigheden af en optisk -> coaxial-konverter...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 20/09-03 19:52 
KidCaffeine >
Angående det med, at jeg ikke kan få digital surround på mine konsoller, kan jeg så ikke tilslutte det optiske kabel til den optiske indgang på min DVD, og så på den måde tilslutte det til forstærkeren på den måde?

Nej! Jeg har skrevet det én gang. Der er ikke optisk indgang på DVD'en - det giver ingen mening. Det er en optisk UDGANG.

(Medmindre det er en meget speciel DVD-afspiller du har ;))
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
crying outcrying outSkrevet 20/09-03 20:04 
RJK >
Lad nu være med at forvirre mere! Jeg har aldrig sagt andet. Men der er kun optisk udgang på konsollerne. Deraf nødvendigheden af en optisk -> coaxial-konverter...

sorry - kunne ikke lade vaere ... det var din formulering, der fik mig til at reagere ;)

Det kunne ieovrigt vaere rart at hoere, hvilke konsoller det drejer sig om - det er vist ikke naevnt ! ... er det en GC er det jo underornet om der er ... etc ...
Jusqu'a ici tout va bien....
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 20/09-03 20:50, rettet 20/09-03 20:53 
RJK >
(Medmindre det er en meget speciel DVD-afspiller du har ;))

Dét er den, jeg har fået den af Mogens Rubinstein

EDIT: Det drejer sig om en Xbox og en PS2. Det vil så sige, at hvis jeg køber en forstærker med en optisk indgang, vil jeg godt kunne sætte dem begge til? PS2'en til den optiske indgang, og Xboxen som kører det optiske kabel gennem RGB kablet?
RJKRJKSkrevet 20/09-03 20:59 
Nej. Den optiske udgang sidder på RGB-kablet. Den går ikke i SCART-stikket.

Optisk = lysleder. Kablet er sådan set bare et sort "rør". I den optiske udgang (= senderen) sidder der så en lille lysdiode der blinker. Lyset føres igennem røret og indgangen (= modtageren) registrerer blinkene og laver dem om til et digitalt signal (= coax-signalet).

Du kan ikke sætte flere til på én gang, med mindre du køber en forstærker/decoder med flere optiske indgange...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 20/09-03 21:36 
Ah, I see... Så vil jeg kigge efter en med flere optiske indgange når jeg skal ud og have en ny

Jeg sidder og kigger lidt rundt på nogle forskellige sider, og på nogle af dem står der, at der ikke er 5.1 ind- og udgang. Er dette ikke et must, såfremt at det skal være digitalt surround?
KoludaKoludaSkrevet 20/09-03 21:40 
RJK >

Du kan ikke sætte flere til på én gang, med mindre du køber en forstærker/decoder med flere optiske indgange...

Hvilket så godt som alle DTS/DD forstærkere/decodere har...
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 20/09-03 23:50 
Ja, efter at have kigget lidt frem og tilbage kan jeg se at det faktisk er ret normalt. Det er meget rart, jeg troede jeg var nødt til at gå ud og investere i en fuldstændig vanvittig forstærker :)

Nogen der har et godt svar til det jeg skrev før? :)
KoludaKoludaSkrevet 21/09-03 09:29 
Nej, du behøver ikke have en 5.1 ind/udgang på din forstærker, det er jo erstattet af den optiske indgang/udgang..
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 23/09-03 22:14 
Hvordan sætter jeg så helt præcist en PS2 og en Xbox til en surround reviecer med 2 optiske indgange...

Det optiske kabel går naturligvis til den optiske indgang, men RJK nævnte tidligere noget med at man skulle have det rigtige AV kabel?

Er det bare fordi at det optiske kabel sidder på Xboxens officielle RGB kabel? Er der ellers noget jeg skal vide før jeg kaster mig ud i det?
KoludaKoludaSkrevet 23/09-03 22:17 
Det sidder på det officielle adv. scart ja.
Eller er det lige til.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 23/09-03 22:23 
Et enkelt kabel og så bare yeeehaw... Det kan jeg lide at høre, endelig noget simpelt ;)

Tak for det
RJKRJKSkrevet 23/09-03 22:29 
Jaeh, hvis du så læste hvad man skrev, så ville det jo også gå lidt nemmere...

;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 23/09-03 22:35, rettet 23/09-03 22:37 
Gab... :)

Du behøver ikke være sådan på vagt hver gang, for at fortælle mig om min uvidenhed osv osv... :) Jeg læste det du skrev, alt sammen, men det fremgik ikke helt tydeligt hvordan det skulle sættes op synes jeg
JmogJmogSkrevet 25/09-03 00:32, rettet 25/09-03 00:35 
KidCaffeine >
Et enkelt kabel og så bare yeeehaw... Det kan jeg lide at høre, endelig noget simpelt ;)

Tror du misforstår. På RGB kablet (ellere rettere kablets midtvejsboks) sidder der en optisk _udgang_ - ikke et optisk kabel. Du skal altså have både RGB-kablet og et separat optisk kabel for at få surround ud af en Xbox.

Og så kan man forøvrigt godt købe dimser, der kan konvertere mellem optisk og coax. Mener jeg så en i Elgiganten til 3-400.
JmogJmogSkrevet 25/09-03 00:39, rettet 25/09-03 00:46 
Her er alt hvad du behøver, KidCaffeine:
-Receiver med 2 optiske og én coax-indgang. Den skal have indbyggede dekodere til DTS og DD5.1.
-2 optiske kabler
-1 coax kabel.
-1 Advanced Scart Kabel til Xbox.

Konsollerne kan bruge de optiske kabler og DVD-afspilleren coax. Du kan selvfølgelig også bruge udelukkende optiske, hvis du finder en receiver med 3 optiske indgange.

Det burde dække dine behov.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig