X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Lidt om Freedom Fighters og Jesper kyd


Svar
Per SPer SSkrevet 25/08-03 13:03, rettet 25/08-03 13:17 
Der skal også være eksklusive ting til læserne af P:R. (forbehold for tastefejl o.lign.)

Bag om musikken til Freedom Fighters
Et interview med Jesper Kyd

Per S:
Freedom Fighters foregår i et alternativ univers, hvor der er krig mellem amerikanere og russere i New York. Da du selv bor og opholder dig på Manhattan, havde 11. September begivenhederne nogen indf... Se hele indlægget
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
61 emne(r).
« < 1 2

Svar
KTCKTCSkrevet 08/09-03 21:52, rettet 08/09-03 21:55 
RJK >
Så vidt jeg ved er Dirty Disc Error sådan en slags håbløs "generel" fejlbeskrivelse, som man også kender fra et hvis andet styresystem, udviklet af... Ja...

Primært skulle den vel bruges når en skive ikke kan læses ved boot, men så vidt jeg husker er der fx bestemte situationer i Halo, hvor den altid kommer - hvor det altså intet har med discen at gøre.
Jeg er glad for, at du skriver "så vidt jeg ved", for helt generel er den nu ikke.
Som chip-installatør og reparatør af Xbox møder jeg de fleste fejl, og Dirty Disc Error (DDE) er lige så meget en hardware-begrænsning, som det er en "håbløs generel fejlbeskrivelse", og fejlen opstår umiddelbart kun, når systemet prøver at læse en fil, som den ikke umiddelbart kan finde på det givne sted.
Man kunne selvfølgelig godt ønske sig lidt mere dybdegående forklaring som "filen d:\media\hullubullu\lotte\hvor\er\du\henne.wma kunne ikke findes", men nu skal vi jo huske at det er en konsol, vi har at gøre med.

Faktisk har Xboxen ret mange muligheder for at fortælle hvad der er galt.

Den skriver tydeligt på skærmen, hvis spil/film er forkert region, eller hvis det er et forkert format (PS2 eller lignende)
Den viser blinkende orange/grønt, hvis video-stikket ikke er sat i, og lyser rødt hvis maskinen er overophedet (fjern den fra kakkelovnen ;)) eller hvis der er seriøse hardware-fejl.

Udover dette er der en række fejl, der vises som en "kontakt forhandleren" besked, og er ledsaget af et nummer, hvor jeg p.t. kender betydningen af 15 af dem...


Pas nu på, at hadet til et bestemt firma ikke giver fanboy-agtige udtalelser :)

EDIT: Den pågældende fejl kan selvfølgelig fremprovokeres af dårligt programmeret software, hvis de lige har glemt at inkludere en vigtig fil på DVD'en eller lignende.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 08/09-03 21:55, rettet 08/09-03 21:56 
Hvis det ikke er definitionen på en "generel fejlbeskrivelse", at maskinen påstår at disken er defekt, når det i virkeligheden er fordi der mangler en fil, så ved jeg godt nok ikke hvad er!

Pas nu på, at du ikke er blevet så vænnet til et bestemt styresytem, at du tror alle virker så håbløst... ;)

Det gør de heldigvis ikke...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 08/09-03 21:58 
LOL, jeg har altid sagt at Amigaen er min sande computer, og at en PC er en nødvendig onde, præcis på grund af et bestemt styresystem og den generelle "samle-kasse" tendens.

Du kan godt se det fornuftige i, at konsollen ikke kommer med dybe debug-agtige meddelelser til Søren på 13 år, der lige har lokket farmand til at købe en konsol til ham. Så er det da bedre, at den skriver at der er noget galt med DVD'en, så lille Søren kan gå ned og få pengene tilbage...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 08/09-03 22:04, rettet 08/09-03 22:06 
Nej, jeg synes faktisk det er direkte misvisende. Hvor mange sad ikke og pudsede på deres perfekte Halo-disc, da de ville spille link og maskinen påstod, at discen var defekt?

Og når lille Søren så går ned og bytter sit Halo og kommer hjem, så har han præcis samme problem. Søren bliver sur og leverer sin Xbox tilbage. Nej, det er faktisk ikke ret smart.

Nu sker det så relativt sjældent på konsoller, at jeg er ret ligeglad, men det kan godt nok tænde mig af når jeg sidder med Windows og det kommer med alle mulige åndssvage fejlmeddelelser, som jeg udmærket godt ved INTET har med problemet at gøre. MacOS ("Der er sket en fejl -27") er forresten ikke så pokkers meget bedre...

Generelle fejlbeskrivelser TM er efter min mening et udtryk for, at man er totalt ligeglade med forbrugeren og behandler alle som idioter... Generelle OG misvisende fejlmeddelelser (som vi vist er enige om at DDE er) er bare et par klasser værre...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 08/09-03 23:03 
Nej, nej, nej. Prøv nu at høre her... Det er sgu' da Bungie's skyld, at spillet kommer med DDE-fejlen, ikke selve maskinen og dens "styresystem", det må vi da kunne blive enige om, ikke?!?
Ville du have foretrukket at maskinen frøs eller kom med en "programmet har udført en ulovlig handling"?

Bugs i spil er irriterende ja, men kan du nævne en anden konsol, hvor brugeren får at vide "din spiludvikler har programmeret noget lort. Skynd dig at gå ned og få pengene tilbage"?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 08/09-03 23:11 
Det er da rigtigt nok, at det er Bungie der har klokket i det, men de kan da ikke på nogen måde gøre for, at Xboxen vildleder forbrugeren ved at påstå, at skiven er beskidt (hvis det hænger sammen, som du selv siger).

JA, jeg ville hellere have at maskinen skrev "Der er sket en fejl". Det er jo rigtigt. At skiven er beskidt er ikke rigtigt. Det er usandt og stærkt vildledende.

Du synes totalt at misforstå mit problem og min pointe, hvilket er:

Systemet bør ikke komme med usande fejlmeddelelser, der får én til at spilde tiden med at forsøge på løsninger, der alligevel intet har med sagen at gøre.

Det synes jeg er ret åbenlyst...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 08/09-03 23:22 
Hør nu her... Min pointe er, at DVD-drevet melder tilbage til styresystemet, at den ikke kan åbne den fil, den bliver bedt om. Derfor konkluderer styresystemet, at skiven er defekt.
Det kan jo ikke passe, at styresystemet skal gætte, at udvikleren har nosset i det og glemt at inkludere filer i spillet.

Så vidt jeg ved har udvikleren også alle muligheder for at "exception-handle" fejlen, så de kan infomere brugeren om deres fejl. Det er så nok blevet sparet væk...

Det er dog stadig nødvendigt, at styresystemet kan fremvise fejlen, hvis den viser sig inden spillet har indlæst sin bootloader.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 08/09-03 23:28 
KTC >
Det kan jo ikke passe, at styresystemet skal gætte, at udvikleren har nosset i det og glemt at inkludere filer i spillet.

Det lyder ellers til, at det var nødvendigt ;)

Men som sagt er DDE ikke noget problem for mig og jeg betragter det som ret ligegyldigt. Det jeg snakker om er mere den generelle indstilling til fejlmeddelelser fra bl.a. Microsofts side (jeg kan også fortælle dig nogle lignende historier om ASP vs PHP...), hvis tendens jeg så også ser i DDE.

Man (du :)) kan så påstå at den situation er anderledes og det er også fair nok. Jeg diskuterer vel i grunden Windows og det hører vel ikke så meget hjemme her, så lad os bare holde. Jeg har vist fået kæphesten ud...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 08/09-03 23:36 
Okay, vi kan sagtens blive enige om, at f.eks. Windows har problemer på området, men så kan man heldigvis finde programmer, som man kan bruge til at udspionere systemet, så man kan finde den information, man har brug for :)

Jeg har heller ikke problemer med DDE, og det havde jeg heller ikke med min 1.0'er, og jeg synes også det bliver blæst en smule op engang imellem.

Som en sidenote kan jeg nævne, at man som programmør nemt kommer til at betragte alt, hvad der hedder dokumentation og uddbybende fejlmeddelelser (exception handling), som spild af tid og ressourcer. Det er kedeligt at lave, og man vil meget hellere rode med noget mere "krævende" :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 08/09-03 23:41 
Der er jo så mange ting som er kedelige, men det er ikke rigtig undskyldning nok ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 08/09-03 23:49 
Niks, og det er også at skyde sig selv i foden, hvis man ikke lavet det, og der så opstår fejl ;)

Jeg håber også bare snart, at spilbranchen tager sig sammen, og laver noget ordentligt "Quality Assurance", før de smider deres beta-kode til trykken!
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
61 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig