X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Xbox 360 er tyve år gammel

Svar
DunwichDunwichSkrevet 22/12-25 11:08, rettet 22/12-25 11:11 
Tiden går hurtigt.

Jeg kan stadig huske den eftermiddag jeg stod i EB Games i Aalborg, og købte min 360'er, samt PGR 3 og CoD 2, og bare sad og måbede over grafikken, derhjemme, efter jeg selvfølgelig havde smidt et originalt RGB kabel i TV'et.

Vi er mange som sad og kiggede på væggene i Perfect Dark Zero og Condemned, bare for at se den lækre grafik på nært hold.

Det var et fantastisk stykke hardware, den 360'er, og ligaer foran alt andet på det tidspunkt, på nær GameCube, selvfølgelig.

DF har en dejlig video om 360'erens launch, og der kommer også en Part 2:

https://www.youtube.com/watch?v=K8d5j22toZY
jaesjaesSkrevet 23/12-25 14:43, rettet 23/12-25 14:44 
Det er en god og interessant video :)

Jeg var også ret stor fan af X360. Det var dengang der stadig var store (tydeligt synlige) grafiske forskelle mellem konsolgenerationer, en del eksklusive spil, og så var konsollen allerede på udgivelses-tidspunktet en ret omfattende pakke (AAA-spil, indiespil, webshop, online multiplayer, etc.).

Jeg syntes ikke det var den allerbedste launch, spilmæssigt, men set over konsollens levetid var det en solid konsol. Jeg købte vist disse spil til launch: Call of Duty 2, Hexic og Geometry Wars.

De bedste (konsol)eksklusive spil i dens levetid var for mig Gears of War 2, Fable 2, Lost Odyssey og Mass Effect. Jeg medregner spil, som først flere år efter udkom på andre konsoller. Jeg har stadig (konsol)eksklusive spil på min spilliste, som jeg, måske, en dag køber. Men disse er mine favoritter so far.
NaieraNaieraSkrevet 24/12-25 11:55 
Jeg vil huske 360'eren mest for Fallout 3 og New Vegas, samt selvfølgelig alle de fantastiske japanske shmups der blev udgivet til maskinen. Det meste af Caves katalog og Raiden Fighters-samlingen. Uha da da. Også derfor har jeg stadig min japanske 360'er i skabet.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Clair Obscur: Expeditio...
NaieraNaieraSkrevet 27/12-25 05:45 
Strømforsyningen er godt nok det mest irriterende nogensinde.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/12-25 18:46, rettet 27/12-25 21:14 
Jo det er noget af en klods, men måske meget godt at den er ekstern trods alt, når maskinerne har så store problemer med overophedning :)

PS360 + Wii er nok den generation jeg kommer til at spille mindst fremover.

Jeg var med helt fremme da maskinerne udkom, og jeg syntes det var utrolig spændende med HD og bedre integrering af online multiplayer (Xbox).

I dag synes jeg det er svært at finde meget der er værd at vende tilbage til. Helt utroligt mange titler på de maskiner (PS3 især) ligner noget der er løgn og de kører ad h til, og ofte med voldsom screen tearing.
Jeg synes også maskinerne har dårlige controllers, som heller ikke giver en særlig god oplevelse. Brugte 360-controllers føltes allerede efter kort tid som om analogpindene var ved at gå i opløsning, og vi husker alle hvordan d-paddet var.

Der findes selvfølgelig løsninger så man kan bruge Xbox One-controllers i stedet, men det er bare lige dét med at få de adaptere købt, som jeg aldrig får taget mig sammen til :)

Mange af de gode spil har heldigvis fået remasters på nye konsoller hvor de både kører bedre, men også ser langt bedre ud. Der er stadig nogle gode titler som aldrig kom videre fra syvende generations greb, men hovedsageligt var det en generation af kedelige grå og brune titler, og hvor alt pludselig ville være Assassins Creed og openworld.

Der var undtagelser, men som sagt, for mig - når jeg kigger tilbage, en sløj omgang og jeg er glad for at spil igen begyndte at blive sjove på PS4 og frem.

Jeg har dog hørt rigtig mange der fremhæver 360’eren som en af deres favorit-konsoller nogensinde, så jeg anerkender absolut at den har ramt rigtig hårdt hos andre :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 28/12-25 00:32 
Udover at den kørte Fallout godt og fik Cave er der virkelig heller ikke meget på den der gør det for mig.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 28/12-25 14:23 
Lost Odyssey var den eneste for alvor gode eksklusive titel jeg spillede på 360. Generelt et sørgeligt spil kartotek.

Det hjalp heller ikke at maskinen larmede værre end en motor på en jumbojet. Der skulle virkelig skrues op for lyden for at overdøve den.
JmogJmogSkrevet 28/12-25 20:14 
Den havde et ok spilbibliotek hvad angår eksklusiver, men den bedste grund til at have den var at multiplatformtitlerne oftest kørte bedre og/ellerhavde højere opløsning. Samtlige spil kunne også installeres lokalt, hvis man ønskede det for hurtigere loadetider. Controlleren var markant bedre - mere ergonomisk, bedre sticks, bedre triggers. Og indtil PS4, så var Xbox Live markant mere helstøbt end PSN.

Downloadoplevelsen var også mere brugervenlig. På PS3, når du satte en download igang, så kunne du ikke gøre noget andet end at vente på den blev færdig eller annullere downloaden. På Xbox 360, derkunne du navigere rundt i systemet imens og lave andre ting. Startede du et spil, så pausede downloaden automatisk i baggrunden og startede igen, når du lukkede spillet.

PS3 havde nogle fede eksklusiver og en BD afspiller. Det var grunden til jeg selv købte den et par år efter launch. Jeg var dybt overrasket over hvor mange områder denne nyere konsol var et ringere produkt.
WehnerWehnerSkrevet 03/01 19:46, rettet 03/01 19:47 
Det var meget det samme for mig, som det Jmog beskriver, med Xbox Live som den helt store ting. Jeg spillede virkelig meget online i 360'ens år - både med folk herindefra og nye, gode onlinevenner. Og der kunne PS3 bare slet ikke være med.

Var der så få eksklusive titler til maskinen alt i alt? Gears of War og Halo alene havde gjort det for mig, men jeg mindes da flere. Og så generationens bedste controller.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 03/01 23:36 
Der var masser.

PGR3 og 4 var fremragende. Lost Odyssey, Blue Dragon, Gears og Halo, Forza Motorsport spillene, Forza Horizon spillene, Fable spillene, Jade Empire, Viva Piñata, Crackdown, 99 Nights, Geometry Wars, Alan Wake.

PS3 havde helt sikkert flere, men det blev udjævnet (synes jeg) af alle de multiplatformtitler der var sjovere at spille på Xbox 360. Begge systemer var dog ikke til at undvære.
NaieraNaieraSkrevet 03/01 23:39 
Heldigvis kan man købe et strømkabel til strømforsyningen der har schuko, i stedet for det der latterlige EDB-stik :p
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig